Του Αργύρη Δεμερτζή/
Στην παγκόσμια πρωτοπορία της ανθεκτικότητας των κατασκευών και της τεχνολογίας υλικών έχει αναδειχθεί το έργο της γέφυρας Ρίου- Αντιρρίου, το οποίο βρίσκεται σε ένα περιβάλλον από τα πιο διαβρωτικά και σεισμογενή, που υπάρχουν στην Ελλάδα και διεθνώς, ενώ η θεμελίωση του έχει γίνει με πρωτοποριακές μεθόδους σε βάθος έως 65 μέτρων, σε «βυθό- λάσπη» και διαθέτει αεροδυναμική ευστάθεια για ταχύτητα ανέμου έως 266,4 χιλιόμετρα ανά ώρα.
Η σημασία και το μέγεθος του εγχειρήματος, γίνονται ευκολότερα αντιληπτά, εάν ληφθεί υπόψη ότι ανέρχεται σε 5.713, ο συνολικός αριθμός δομικών στοιχείων προς έλεγχο και επιθεώρηση της γέφυρας.
Ειδικότερα επιθεωρούνται και συστηματικά συντηρούνται και αναβαθμίζονται 190.000 τετραγωνικά μέτρα επιφάνειας σκυροδέματος, 125.000 τετραγωνικά μέτρα μεταλλικών κατασκευών, 238 330 προεντεταμένο κοχλίες καταστρώματος και 80.000 τετραγωνικά μέτρα επιφάνεια ασφαλτοτάπητα.
Η δομική παρακολούθηση και συντήρηση της γέφυρας Ρίου- Αντιρρίου είναι από τα θέματα, που αναδείχθηκαν στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος, στην διάρκεια ειδικής ενημερωτικής εκδήλωσης και συνέντευξης Τύπου, που διοργάνωσε η «Γέφυρα ΑΕ, με την ευκαιρία συμπλήρωσης 15 χρόνων από την έναρξη της λειτουργίας του σύγχρονου έργου, που ενώνει την Πελοπόννησο με την Στεραιά Ελλάδα, με 61 εκατομμύρια διελεύσεις μέχρι σήμερα οχημάτων όλων των κατηγοριών.
Ιδιαίτερες απαιτήσεις
«Στο περιβάλλον που έχει αναπτυχθεί το έργο, τόσο ο χάλυβας όσο και ο σκυρόδεμα έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις, οι οποίες υπήρχαν από τον αρχικό σχεδιασμό» σημείωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. Δρ. Παναγιώτης Παπανικόλας, απαντώντας σε ερωτήσεις του ecopress για τη δομική παρακολούθηση και συντήρηση του έργου. Ειδικότερα επισήμανε ότι:
Χάλυβας
-«Για μεν τον χάλυβα υπάρχουν πολλά επίπεδα αντιδιαβρωτικής προστασίας στα καλώδια. Υπάρχουν τρία επίπεδα αντιδιαβρωτικής προστασίας, συν το γεγονός ότι μπορούμε να τα αλλάζουμε. Ο χάλυβας του καταστρώματος είναι κάτι στο οποίο η ομάδα της συντήρησης έχει εξειδικευθεί. Η συντήρηση γίνεται μόνιμα. Δηλαδή μόνιμα κάνουμε το μερεμέτι και μόνιμα κάνουμε τις μετρήσεις, πού βρίσκεται η διάβρωση για να αποφασίσουμε πότε θα γίνει η ανανέωση της αντιδιαβρωτικής προστασίας για το μεταλλικό κομμάτι».
Σκυρόδεμα»
-«Σε σχέση με το σκυρόδεμα, σημείωσε ο κ Παπανικόλας τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα. Το σκυρόδεμα έχει μέσα και το δομικό χάλυβα, τις μπετόβεργες, οι οποίες δεν πρέπει να σκουριάσουν. Αυτό είναι το βασικό στο σκυρόδεμα, πώς θα προστατεύσεις τις μπετόβεργες. Η επικάλυψη του χάλυβα είναι έτσι κατασκευασμένη, ώστε να μην επιτρέπει τη διείσδυση των χλωριόντων από το περιβάλλον. Άρα πρέπει το σκυρόδεμα να είναι πολύ συμπαγές. Γι’ αυτό το λόγο, πρώτον, χρησιμοποιήθηκε ειδικό τσιμέντο, το οποίο ήταν ειδική σύνθεση μόνο για τη Γέφυρα, από τον ΤΙΤΑΝΑ έγινε αυτή η σύνθεση και η παροχή του τσιμέντου. Δεύτερον, το ποσό τσιμέντου-νερού είναι πολύ υψηλό, έχει 400 κιλά τσιμέντου το κυβικό κατ’ ελάχιστον σε σχέση με μια οικοδομή που είναι πολύ πιο λίγα, άρα είναι η ποσότητα του τσιμέντου, ο λόγος νερού-τσιμέντου, η ποιότητα του τσιμέντου και το πάχος της επικάλυψης, ώστε να καθυστερούν να μπαίνουν τα χλωριόντα κι όπου μπαίνουν να μπλοκάρονται. Όμως τι κάναμε: Όταν σκυροδετήσαμε τα διάφορα τμήματα της Γέφυρας πήραμε δείγματα στην αρχή τους, έτσι ώστε ανά πάσα στιγμή και σταδιακά παίρνουμε δείγματα που τα πάμε στα εργαστήρια και βλέπουμε τι γίνεται με τη διείσδυση των χλωριόντων».
Ευαίσθητα μέρη
Αναφερόμενος στα ευαίσθητα μέρη του έργου ο κ Παπανικόλας σημείωσε ότι «η πιο κρίσιμη ζώνη στο έργο της Γέφυρας δεν είναι ούτε πολύ ψηλά, όπου τα προβλήματα είναι λιγότερα ούτε στο βυθό, στον πυθμένα, όπου δεν έχει οξυγόνο για να γίνει οξείδωση. Η πιο κρίσιμη ζώνη είναι συν πλην 5 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας, εκεί που χτυπάει το κύμα. Εκεί γίνονται ειδικοί έλεγχοι και συστηματικές παρεμβάσεις».
Εναερίτες και δύτες
Η Γέφυρα κατέχει 9 διεθνή βραβεία για τη μελέτη και την κατασκευή της και είναι σχεδιασμένη ώστε να αντέχει φυσικά φαινόμενα, όπως είναι σεισμοί, τεκτονικές μετακινήσεις, και υψηλοί άνεμοι που υπερβαίνουν σε μεγέθη τα αντίστοιχα της περιοχής.
Όπως ειπώθηκε στην παρουσίαση τα περισσότερα από 5.700 δομικά στοιχεία ελέγχονται και επιθεωρούνται συνεχώς από το εξειδικευμένο προσωπικό της Τεχνικής Διεύθυνσης της Γέφυρας, αλλά και από εναερίτες, δύτες, ειδικά μηχανήματα.
Ειδικότερα για τη δομική παρακολούθηση και συντήρηση του έργου, η συνολική εικόνα είναι ότι εναερίτες αλπινιστές έχουν βρεθεί στον αέρα συνολικά για 25.000 ώρες. Δύτες έχουν βρεθεί στο νερό συνολικά για 7.000 ώρες. Παράλληλα με οπτικούς ελέγχους και ειδικά μηχανήματα έχουν γίνει επιθεωρήσεις και παρεμβάσεις συνολικής διάρκειας άνω των 420.000 ωρών, ενώ έχουν δαπανηθεί συνολικά 38 εκατομμύρια ευρώ για συντήρηση, και τεχνικές αναβαθμίσεις. Δαπανήθηκαν επίσης περί τα 9 εκατ. ευρώ για την αντικεραυνική προστασία της γέφυρας, που έγινε με αντικατάσταση και τοποθέτηση νέων συρματόσχοινων ανοξείδωτου χάλυβα 13.900 μέτρων, μετά από αστοχία υλικού στο παρελθόν.
Αισθητήρες και δεδομένα
Τα δομικά στοιχεία της γέφυρας παρακολουθούνται παράλληλα από σύστημα αισθητήρων, εγκατεστημένων σε περίπου 80 σημεία, τα οποία δίνουν σε άμεσο χρόνο την δομική συμπεριφορά της γέφυρας σε σεισμό, έντονους ανέμους και άλλους εξωγενείς παράγοντες και συνθήκες, ώστε να λαμβάνονται αυτόματες αποφάσεις πρόληψης και προστασίας του κοινού και του έργου.
Σε βάσεις δεδομένων παράλληλα υπάρχει διαθέσιμο το πλήρες ιστορικό του έργου. Είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία, που δείχνουν ότι χρησιμοποιούνται 4.609 σχέδια για τις επιθεωρήσεις. Επίσης έχουν αρχειοθετηθεί περί τις 173.000 φωτογραφίες και για τη δομική παρακολούθηση την καταγραφή την αποθήκευση και την ανάλυση της περιόδου 2005 -2018 υπάρχει ένας συνολικός όγκος 260.000 αρχείων και δεδομένων, που φτάνουν 24,1 δις εγγραφές ανά έτος, τα οποία περιλαμβάνονται τεχνικά έγγραφα και λογισμικά ειδικού σκοπού.
Τεχνικό μνημείο
Σε δηλώσεις του ο Δρ. Π. Παπανικόλας, τόνισε: «Η Γέφυρα αποτελεί ένα σύγχρονο τεχνικό μνημείο για τη χώρα μας, λαμβάνοντας υπόψη την καινοτομία και τα πρωτοπόρα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή της, αλλά και την τεχνολογία που χρησιμοποιείται 15 χρόνια τώρα για τη συνεχή συντήρησή της. Βασικοί πυλώνες της στρατηγικής μας αυτά τα 15 χρόνια και για τα υπόλοιπα που θα ακολουθήσουν, είναι η διασφάλιση της υγείας του Έργου, ο αφουγκρασμός της τοπικής κοινωνίας και ο σεβασμός στο περιβάλλον».
Ο Άρης Σταθόπουλος-Βλάμης, Τεχνικός Διευθυντής της Γέφυρας, σημείωσε: «Μία εξαιρετικά καινοτόμος κατασκευή όπως η Γέφυρα, χρειάζεται καινοτομίες και στη συντήρησή της. Στη Γέφυρα, τηρούμε μια σειρά από αυστηρούς ελέγχους, σε καθημερινή βάση, με στόχο να διασφαλίζουμε την ανταπόκρισή της στο στοίχημα της μακροζωίας και της ασφάλειάς της. Αξιολογώντας τα δεδομένα που καταγράφουμε από τους ελέγχους, διερευνούμε τρόπους για να κάνουμε τη δομική της συντήρηση αποδοτικότερη και τη λειτουργία της φιλικότερη προς το περιβάλλον».
Νέο λογότυπο
Στο πλαίσιο Συνέντευξης Τύπου που πραγματοποιήθηκε στη «Στέγη Πολίτη & Πελάτη» της Γέφυρας στο Αντίρριο, παρουσιάστηκε ο νέος γαλανόλευκος λογότυπος της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. ως επιστέγασμα της δεκαπενταετούς διαδρομής της Εθνικής μας Γέφυρας, του σύγχρονου ζωντανού μνημείου που μπήκε στον χάρτη για να εξυπηρετεί την κινητικότητα, μα και για να συμβολίζει την ενότητα ως μέσο για την κοινή προκοπή των Ελλήνων.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. Δρ. Παναγιώτης Παπανικόλας, παρουσίασε την ταυτότητα της εταιρείας ως «Ιδιώτη εταίρο του Δημοσίου, πάροχο δημόσιας υπηρεσίας για την κοινή ωφέλεια», από την έναρξη της λειτουργίας της το 2004 έως και σήμερα, μέσα από τους βασικούς πυλώνες λειτουργίας της, δίνοντας χαρακτηριστικά στοιχεία για τον καθένα.
Στοιχεία Κυκλοφορίας
Περισσότερες από 61 εκατομμύρια διελεύσεις πραγματοποιήθηκαν τα 15 χρόνια λειτουργίας με τα Ι.Χ. να κατέχουν τη μερίδα του λέοντος (84%). Οι διελεύσεις παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια μία σταδιακά ανοδική πορεία, γεγονός που οφείλεται στην προσαρμοστικότητα της τιμολογιακής πολιτικής της εταιρείας και την πλούσια γκάμα εκπτωτικών προϊόντων που προσφέρει, παράλληλα με την αμφίπλευρη σύνδεση της Γέφυρας με το σύγχρονο αυτοκινητοδρομικό δίκτυο που επετεύχθη το 2017.
Εξυπηρέτηση Πελατών
Τα επίπεδο εξυπηρέτησης πελατών της Γέφυρας έχει παραμείνει υψηλό από την πρώτη μέρα λειτουργίας της με περισσότερες από 1 εκατομμύριο απαντημένες τηλεφωνικές κλήσεις πελατών και καινοτόμες ηλεκτρονικές υπηρεσίες που συμβαδίζουν με τη σημερινή εποχή.
Εκτός από τους καθημερινούς χρήστες, η Γέφυρα από το 2004 μέχρι σήμερα υποδέχθηκε 182.000 επισκέπτες στη «Στέγη Πολίτη & Πελάτη», ενώ έχει λάβει και βραβείο «Καινοτομίας στην Εμπειρία του Πελάτη» στο πλαίσιο των Εθνικών Βραβείων του Εθνικού Ινστιτούτου Εξυπηρέτησης Πελατών (2015).
Αυτοδέσμευση της Εταιρείας
Ο Δρ. Π. Παπανικόλας αναφέρθηκε στα 10 πεδία αυτοδέσμευσης της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε., τα οποία η παραχωρησιούχος θεωρεί «συμβόλαιο» για περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες έναντι του «πολίτη – πελάτη», που αξίζει να νιώθει δικαιωμένος, τόσο από το επίπεδο εξυπηρέτησης, όσο και από την κατάσταση στην οποία βρίσκει τη Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» σε κάθε πέρασμά του.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ “ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ”
Σχετικά Άρθρα
- Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου: σβήνουν τα διακοσμητικά φώτα
- Γέφυρα: εργασίες αντιοξειδωτικής προστασίας από δύτες και εναερίτες
- Γέφυρα: υποθαλάσσιες επιθεωρήσεις με ρομποτικά οχήματα
- Το ΤΕΕ Ηπείρου τίμησε τον μηχανικό των μεγάλων έργων
- Γέφυρα Ρίου -Αντιρρίου: θεαματικά πλάνα συντήρησης από αλπινιστές
- Σιδηροδρομική γέφυρα Μάναρη: αγέρωχη σε 127 χρόνια ζωής
Χωρίς φρένο οι αυξήσεις τιμών οικοδομικών υλικών
Ειδήσεις Δεκ 24, 2024
ΑΔΜΗΕ: ανανέωση θητείας Μανουσάκη έως το 2028
ecoinsider Δεκ 24, 2024