ecopress
Της Ντίνας Καράτζιου/ Επικαλούμενοι τις σαρωτικές αλλαγές στον προγραμματισμό, την καθυστέρηση της έναρξης αλλά και τον κίνδυνο ματαίωσης μίας σειράς εκδηλώσεων για το «Ευρωπαϊκό... Γιατί πάει σε παράταση το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων

Της Ντίνας Καράτζιου/

Επικαλούμενοι τις σαρωτικές αλλαγές στον προγραμματισμό, την καθυστέρηση της έναρξης αλλά και τον κίνδυνο ματαίωσης μίας σειράς εκδηλώσεων για το «Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων 2021», οι τρεις κραταιές ενώσεις του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού τομέα ζητούν με επιστολή τους από τους επικεφαλής των θεσμικών οργάνων της Ε.Ε, παράταση του  Ευρωπαϊκού Έτους μέχρι τον Δεκέμβριο του 2022.

Σε διαφορετική περίπτωση, υποστηρίζουν, ότι θα χαθεί μία μεγάλη ευκαιρία να αναδειχτεί η δυναμική των σιδηροδρομικών μεταφορών και να αυξηθεί το μερίδιο τους στις  μεταφορές της Ε.Ε σύμφωνα με  τα  ορόσημα που θέτει η «Πράσινη Συμφωνία» και η Στρατηγική της Ε.Ε για τη «Βιώσιμη και Έξυπνη κινητικότητα».

Ο ευρωπαϊκός σιδηροδρομικός τομέας, εκπροσωπούμενος από την Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER– Community of European Railway and Infrastructure), την Ένωση Ευρωπαίων Διαχειριστών Σιδηροδρομικής Υποδομής (EIM European Rail Infrastructure Managers) και την Ένωση της Ευρωπαϊκής Βιομηχανίας Σιδηροδρομικού Εφοδιασμού (UNIFE The European Rail Supply Industry), αναφέρουν σε κοινή  επιστολή τους προς τους προέδρους της Ε.Ε και την  Επίτροπο Μεταφορών την αναγκαιότητα παράτασης του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμου έως τον Δεκέμβριο του 2022. Στην επιστολή υπογραμμίζεται, ότι  «το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων είναι μια θαυμάσια και μοναδική ευκαιρία για την προώθηση των σιδηροδρόμων και της βασικής συμβολής τους σε μια ισχυρότερη εσωτερική αγορά, στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην εδαφική και κοινωνική συνοχή, αλλά αι σε ένα έξυπνο, ψηφιακό και βιώσιμο σύστημα κινητικότητας που συνδυάζει τις επιδόσεις και τη μείωση των εκπομπών CO2, βάσει της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας». Ωστόσο, τονίζεται, ότι πως το αυστηρό υγειονομικό πλαίσιο εμποδίζει την πλήρη ανάπτυξη των δραστηριοτήτων από τους σιδηροδρομικούς φορείς που διέθεσαν τεράστιους οικονομικούς πόρους για να στηρίξουν αυτή την πρωτοβουλία» Και ζητείται η παράταση του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων έως τον Δεκέμβριο  του 2020.

Διακυβεύονται πόροι και η ανάδειξη του σιδηροδρόμου

Στην επιστολή των τριών σιδηροδρομικών ενώσεων γίνεται επίσης αναφορά για τις επιμέρους καμπάνιες και εκδηλώσεις τις οποίες διοργανώνει η κάθε μία  από τις  προαναφερθείσες ενώσεις. Με ειδική μνεία στην εμβληματική καμπάνια  με σημείο αναφοράς το  τρένο «Connecting Europe Express», το οποίο  θα διασχίσει ολόκληρη την Ευρώπη και θα σταματήσει σε όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, υπογραμμίζοντας σε επίπεδο συμβολισμού, τη σημαίνουσα σημασία του Σιδηροδρόμου στη βιώσιμη και ασφαλή κινητικότητα. Μία εκδήλωση που φέρνει τη σφραγίδα της CER με τον αρχικό  προγραμματισμό να προβλέπει την έναρξη του ευρωπαϊκού ταξιδιού από  τη Λισσαβώνα τον Ιούνιο, να μετατίθεται λόγω Covid για τον Σεπτέμβρη.

Βιώσιμη και ασφαλής κινητικότητα

Στην επιστολή γίνεται λόγος επίσης και για τις εκστρατείες ενημέρωσης που διοργανώνονται σε εθνικό επίπεδο από τις σιδηροδρομικές εταιρίες στα κράτη μέλη  της Ε.Ε, οι οποίες βάλλονται από καθυστερήσεις και κινδυνεύουν με ματαίωση: «Στόχος όλων μας είναι να εξηγήσουμε ότι ο σιδηρόδρομος είναι ο πιο βιώσιμος τρόπος μεταφοράς και η ασφαλέστερη επιλογή κινητικότητας στηρίζοντας την πλήρη και ταχεία εφαρμογή της έξυπνης κινητικότητας με την ψηφιοποίηση των λειτουργιών του».  «Δυστυχώς», σημειώνεται, «παρά τους φόβους ότι η πανδημία θα μπορούσε με κάποιο τρόπο να επηρεάσει το χρονοδιάγραμμα των δραστηριοτήτων, το 2020 κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει ότι η πανδημία θα διαρκέσει τόσο πολύ, με τις επιπτώσεις που μπορούν να δουν όλοι σήμερα».

Συνυφασμένος με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό

Στην επιστολή τονίζεται ακόμη ότι μέσα από το σύνολο των εκδηλώσεων που κάποιες δρομολογούνται με μεγάλη καθυστέρηση και κάποιες άλλες κινδυνεύουν με οριστική ματαίωση, θα χαθεί η ευκαιρία  να αναδειχτεί η σημασία  και η εξέχουσα θέση αλλά και οι βαθιές ρίζες που έχει ο Σιδηρόδρομος στον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Αλλά  και πως αυτή η παρακαταθήκη χαράζει τις νέες κατευθύνσεις για τη μελλοντική Ευρώπη, αναδεικνύοντας τα οφέλη των επενδύσεων στις σιδηροδρομικές υποδομές και μεταφορές. Τονίζεται επίσης ότι η συλλογική αυτή προσπάθεια που διακυβεύεται από την εξέλιξη της πανδημίας σε συνδυασμό με κατανεμημένους πόρους που θα δαπανηθούν μάταια, δημιουργεί ασφυκτικές οικονομικές πιέσεις σε μία εποχή που οι σιδηρόδρομοι υφίστανται τεράστιες απώλειες λόγω του COVID-19».

Εξέχων  ρόλος

Το έτος 2021  ανακηρύχθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως  Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων. Στόχευση είναι  η προώθηση της χρήσης των τρένων ως ασφαλών και βιώσιμων μεταφορών αλλά  και η άμεση σύνδεση με τις θεσμικές αλλαγές που λαμβάνουν χώρα στην Ευρώπη για την προώθηση φιλικών προς το περιβάλλον τρόπων και  μέσων μεταφοράς που υποβοηθούν την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050, βάσει των αρχών που απορρέουν από το πλαίσιο κανόνων που θέτει η Ευρωπαϊκή Συμφωνία.  Η στρατηγική επίσης της ΕΕ για τη βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα, η οποία θα μετασχηματίσει τον τομέα των μεταφορών της ΕΕ ώστε να στηρίξει πλήρως τους στόχους της «Πράσινης Συμφωνίας»  παρέχει εξέχοντα ρόλο στους σιδηροδρόμους. Το 2021 είναι επίσης ένα έτος σταθμός για την ευρωπαϊκή πολιτική σιδηροδρομικών μεταφορών, καθώς αποτελεί το πρώτο πλήρες έτος εφαρμογής των κανόνων της τέταρτης δέσμης μέτρων για τους σιδηροδρόμους. Το νομοθετικό πακέτο αποσκοπεί στη δημιουργία ενός πλήρως ολοκληρωμένου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου, εξαλείφοντας τα υπόλοιπα θεσμικά, νομικά και τεχνικά εμπόδια.

Η επιστολή

Η επιστολή   υπογράφεται από τους CEO των CER, EIM και  UNIFE κ.κ. Andreas Matthä, Gorm Frimannslund και Henri Poupart-Lafarg και  από τους εκτελεστικούς διευθυντές των σιδηροδρομικών ενώσεων κ. Libor Lochman κ. Monika Heiming και το γενικό διευθυντή της UNIFE κ. Philippe Citroën. Απευθύνεται προς  τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου  κ. Νταβίντ Μαρία Σασόλι τον  πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου κ. Σαρλ Μισέλ την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τον  πρώτο αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρμόδια  κ. Φρανςς Τίμερμανς και την Επίτροπο Μεταφορών κ. Adina-Loana Vălean. Δείτε την επιστολή

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας