ecopress
Της Χριστίνας Κουϊμουντζή* ckouimountzi@gmail.com Εταιρεία, που φτιάχνει κυψέλες καυσίμου για ηλεκτροπαραγωγή μέσω υδρογόνου, πήρε από τη γαλλική κυβέρνηση ένα εργοστάσιο δώρο. Επιτυχημένα παραδείγματα ανάπτυξης... Γιατί το υδρογόνο είναι μονόδρομος για τη βιομηχανία ναυτιλίας  

Της Χριστίνας Κουϊμουντζή*

ckouimountzi@gmail.com

Εταιρεία, που φτιάχνει κυψέλες καυσίμου για ηλεκτροπαραγωγή μέσω υδρογόνου, πήρε από τη γαλλική κυβέρνηση ένα εργοστάσιο δώρο. Επιτυχημένα παραδείγματα ανάπτυξης τεχνολογίας υδρογόνου στα λιμάνια και τη ναυτιλία σε Ολλανδία, Δανία, Σκοτία δείχνουν το δρόμο. Χρειάζονται χρηματοδοτήσεις, ώστε να καλυφθεί το κόστος της νέας τεχνολογίας. Ταυτοχρόνως υπάρχουν πολλές επιλογές χρηματοδότησης, που αγνοούν και οι τοπικοί φορείς και οι επιχειρήσεις.

O Σοφοκλής Μακρίδης, Διευθυντής Εργαστηρίου Φυσικής Περιβάλλοντος και Τεχνολογιών Υδρογόνου του Τμήματος Αειφορικής Γεωργίας, Αν. Καθ. Πανεπιστημίου Πατρών, σε συνέντευξη του στο ecopress  παρουσιάζει τις εξελίξεις  των τεχνολογιών υδρογόνου και της ανάπτυξης υποδομών στα λιμάνια και τη ναυτιλία, αναφέρει πώς μπορούν να δοθούν κίνητρα στους ενδιαφερόμενους αλλά και τη σημασία των κεντρικών και περιφερειακών πολιτικών και θεσμικών αποφάσεων και εξηγεί γιατί  το υδρογόνο είναι μονόδρομος για τη βιομηχανία της ναυτιλίας.

O Σοφοκλής Μακρίδης, Διευθυντής Εργαστηρίου Φυσικής Περιβάλλοντος και Τεχνολογιών Υδρογόνου του Τμήματος Αειφορικής Γεωργίας, Αν. Καθ. Πανεπιστημίου Πατρών.

Η συνέντευξη του Σοφοκλή Μακρίδη έχει ως εξής:

-Μπορείτε να δώσετε μια επισκόπηση των πιθανών οφελών των τεχνολογιών υδρογόνου και της ανάπτυξης υποδομών στα λιμάνια και τη ναυτιλία, και πώς θα μπορούσαν να συμβάλουν σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον για τη ναυτιλιακή βιομηχανία;

-Τα οφέλη των τεχνολογιών υδρογόνου στα λιμάνια και τη ναυτιλία συσχετίζονται με τα δεδομένα των ρύπων στη ναυτιλία που έχει οριοθετήσει το ΙΜΟ και βεβαίως τις δυνατότητες χρηματοδότησης από αρκετές πηγές που γνώμονα έχουν το μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Στα λιμάνια και σε σχέση και με τον εμπορικό (εφοδιαστική αλυσίδα) άξονα ανάπτυξης η πράσινη κατεύθυνση επενδύσεων μπορεί να αποτελέσει σημαντική βάση βιώσιμης ανάπτυξης.

-Ποια είναι τα σημερινά εμπόδια στην υιοθέτηση τεχνολογιών υδρογόνου στα λιμάνια και τη ναυτιλία και πώς μπορούν να ξεπεραστούν;

-Ένα εμπόδιο είναι οι νομοθετικές ρυθμίσεις και οι προτεραιότητες της περιφερειακής ανάπτυξης. Χρειάζεται να δοθούν κίνητρα σε νέες επενδύσεις τόσο από τις Περιφέρειες όσο και από τους Δήμους για την πρασινοποίηση των δραστηριοτήτων τους συμμετέχοντας σε καινοτόμα Ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης. Υπάρχουν πολλές επιλογές χρηματοδότησης που αγνοούν και οι τοπικοί φορείς και οι επιχειρήσεις.

-Τι ρόλο βλέπετε να παίζει η κυβερνητική πολιτική και οι επενδύσεις στην ανάπτυξη και ανάπτυξη τεχνολογιών υδρογόνου στα λιμάνια και τη ναυτιλία;

-Εξαιρετικά σημαντικό ρόλο έχει η Κυβερνητική Πολιτική. Ένα παράδειγμα μάλιστα που πρόσφατα έμαθα, η Γαλλική Εταιρεία Symbio που φτιάχνει κυψέλες καυσίμου για ηλεκτροπαραγωγή μέσω υδρογόνου και έλαβε χρηματοδότηση από το IPCEI πήρε ως αναγνώριση στα πλαίσια της ανάπτυξης της Γαλλίας ένα εργοστάσιο δώρο από τον κο Σαρκοζί.

-Πώς μπορούν να δοθούν κίνητρα στους ενδιαφερόμενους στη ναυτιλιακή βιομηχανία για μετάβαση στις τεχνολογίες υδρογόνου και τι είδους υποστήριξη θα χρειαστούν από την κυβέρνηση και άλλους φορείς;

-Σχετικά με το τη μετάβαση, χρειάζεται οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις με την υποστήριξη του Elevate Greece και του Enterprize Greece να κινηθούν συνεργατικά με την κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αλλά και το υπουργείο Εξωτερικών, που ανήκουν αντιστοίχως αυτές οι δομές ώστε να αποκτήσει η Ελλάδα το HUB Υδρογόνου και για εγχώρια και για εξαγωγική χρήση.

-Υπάρχουν συγκεκριμένα παραδείγματα επιτυχημένης ανάπτυξης τεχνολογίας υδρογόνου στα λιμάνια και τη ναυτιλία στα οποία μπορείτε να επισημάνετε και τι μπορούμε να αντλήσουμε από αυτές τις εμπειρίες;

-Υπάρχουν με το πιο σημαντικό στην Ολλανδία και βέβαια και στη Δανία αλλά και στη Σκοτία. Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό!!!

-Πώς μπορεί η μετάβαση στις τεχνολογίες υδρογόνου στα λιμάνια και τη ναυτιλία να ενσωματωθεί με ευρύτερες προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής;

-Γνωρίζουμε ότι η Ναυτιλία αγοράζει ρύπους και το αποτύπωμα άνθρακα στην ουσία είναι εικονικό αυτό που καταγράφεται στις εκθέσεις. Στα επόμενα χρόνια θα αυξηθεί το penalty, που λέμε των ρύπων ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα. Βέβαια μη ξεχνάμε ότι και η λεγόμενη Αμμωνία που από κάποια κέντρα αποφάσεων ωθείται έχει ρύπους NOx που είναι 400 φορές πιο ρυπογόνοι από το CO2. Μόνο το υδρογόνο δεν έχει ρύπους γιατί δεν έχει ούτε άνθρακα ούτε άζωτο στη χημική του σύσταση… Είναι μονόδρομος για μένα.

-Ποιες είναι οι πιθανές οικονομικές επιπτώσεις μιας στροφής προς τις τεχνολογίες υδρογόνου στη ναυτιλιακή βιομηχανία, τόσο από πλευράς κόστους όσο και ευκαιριών για νέες θέσεις εργασίας και βιομηχανίες;

-Το κόστος με ίδια κεφάλαια είναι μεγάλο. Χρειάζεται να έχουν χρηματοδοτήσεις οι βιομηχανίες. Κάθε καινούργια τεχνολογία έχει κόστος και για αυτό δίνονται τρις ευρώ χρηματοδοτήσεων στον τομέα του υδρογόνου. Όσον αφορά τις θέσεις εργασίας αρκεί να κάνετε μια μικρή αναζήτηση στο επαγγελματικό δίκτυο LinkedIn, όπου κάθε μήνα οι θέσεις για το υδρογόνο είναι περισσότερες σε όλο τον κόσμο! Βέβαια χρειάζεται να έχουμε καταρτισμένους ανθρώπους τεχνολόγους και επιστημονικό προσωπικό και ακόμα συμβουλευτικό και πολιτικό προσωπικό.

-Πώς πιστεύετε ότι η πρόσφατη εκδήλωση της  ΑΜΚΕ ROUTELAB, «Η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για το Υδρογόνο και η ενσωμάτωσή του στο ελληνικό ενεργειακό οικοσύστημα», ωφελεί τους πολίτες και ποιες άλλες παρόμοιες ενέργειες θα προτείνατε;

-Μερικώς ωφέλησε τους πολίτες. Κάθε δράση ενημέρωσης ωφελεί και είναι αναγκαία. Το Routelab μπορεί να αναπτυχθεί και να ενταχθεί και σε Ευρωπαϊκές δράσεις με πολλαπλάσια οφέλη συμπεριλαμβανομένων σεμιναρίων και συνεδρίων αλλά και συμπράξεων με την περιφέρεια για τη δημιουργία ενός πρότυπου κινητού van για προβολή των τεχνολογιών στα σχολεία μέσω προγράμματος ενημέρωσης των νέων.

*Χριστίνα Κουϊμουντζή: εκπρόσωπος Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Routelab, –Συναντήσεις Μεταφοράς Τεχνογνωσίας
e : info@routelab.gr
s : https://routelab.gr/

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας

Προτιμήσεις Cookies

Μπορείτε να ορίσετε τις προτιμήσεις συγκατάθεσης και να προσδιορίσετε με ποιους τρόπους θέλετε να χρησιμοποιούνται τα δεδομένα σύμφωνα με τους παρακάτω σκοπούς.

Απολύτως Απαραίτητα Cookies

Τα cookies αυτά είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία του ιστότοπου, σας επιτρέπουν να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες του, όπως πρόσβαση σε ασφαλείς περιοχές. Τα cookies αυτά είναι αναγκαία για τη λειτουργία του ιστοτόπου και χωρίς αυτά δεν θα ήταν τεχνικά εφικτή η παροχή υπηρεσιών του ιστοτόπου.

Cookies Aνάλυσης

Η υπηρεσία Google Analytics χρησιμοποιείται για την ανάλυση στατιστικών στοιχείων με σκοπό την βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών της ιστοσελίδας. Χρησιμοποιούνται για να συλλέξουν πληροφορίες και να αναλύσουν πώς οι επισκέπτες χρησιμοποιούν τον ιστότοπο (για παράδειγμα τις κινήσεις από και προς αυτόν, τις σελίδες που έχουν την πιο συχνή επισκεψιμότητα και αυτές που παρουσιάζουν λάθη) ώστε να βελτιώνουμε συνεχώς την εμπειρία περιήγησης στον ιστότοπό μας. Όλες οι πληροφορίες που συλλέγονται από τα cookies είναι ανώνυμες και δε χρησιμοποιούνται για να σας ταυτοποιήσουν.Η πολιτική χρήσης της Google όσον αφορά την νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα βρίσκεται εδώ: https://privacy.google.com/businesses/compliance/

Cookies Τρίτων Προμηθευτών

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies τρίτων για λόγους εξατομίκευσης του περιεχομένου τους καθώς επίσης και για λόγους διαφήμισης.