«Σήμερα είναι μια μεγάλη στιγμή γιατί ολοκληρώθηκε το πρώτο εμβληματικό έργο ενεργειακής διασύνδεσης», τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, απευθύνοντας σύντομο χαιρετισμό στα εγκαίνια. Εξήρε την «τεράστια δουλειά που έκανε ο ΑΔΜΗΕ για να φέρει σε πέρας αυτό το έργο» και τόνισε ότι η Ελλάδα είναι πρωτοπόρος στη μάχη γαι την κλιματική αλλαγή. «Είμαστε χώρα που έχει φιλόδοξους στόχους για το 2030», σημείωσε μιλώντας για τον μετασχηματισμό της ενέργειας. Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε επίσης πως το σημερινό έργο μας γεμίζει αισιοδοξία ότι θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε και να αποτελέσει η Ελλάδα πρωτοπόρα χώρα και ότι αυτό είναι εφικτό να γίνει με έναν συντεταγμένο τρόπο. «Τα οφέλη είναι σημαντικά και προφανή», είπε μεταξύ άλλων, και σημείωσε ότι «πρέπει να πάμε σε άλλο μοντέλο παραγωγής ενέργειας».
Η σημασία του έργου
Ασφάλεια εφοδιασμού, μείωση κόστους και περιορισμός της ρύπανσης του περιβάλλοντος, είναι οι βασικοί στόχοι της διασύνδεσης των νησιών, επισημαίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με αφορμή τα εγκαίνια της πρώτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, ενώ τονίζει ακόμη ότι στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, για την περίοδο 2019-2028, θα περιληφθούν και νησιά των Δυτικών και Νότιων Κυκλάδων.
Η επένδυση για το έργο που εγκαινιάστηκε έφθασε στα 245 εκατ. ευρώ, ενώ το όφελος υπολογίζεται σε 80 εκατ. ευρώ ετησίως. Στόχοι της διασύνδεσης, τονίζει το ΥΠΕΝ, είναι:
- η αξιόπιστη και επαρκής τροφοδότηση των νησιών με ηλεκτρική ενέργεια, ακόμα και τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν η ζήτηση αυξάνεται κατακόρυφα, δίνοντας παράλληλα πρόσθετη ώθηση στη τουριστική δραστηριότητα
- η μείωση της επιβάρυνσης που προκαλείται στο περιβάλλον από τους πετρελαϊκούς σταθμούς παραγωγής
- η μείωση του κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος για τα νοικοκυριά όλης της χώρας μέσω του περιορισμού των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, που αντανακλούν εν πολλοίς το αυξημένο κόστος ηλεκτροπαραγωγής των μη διασυνδεδεμένων νησιών
Σημειώνεται ακόμη ότ «oι μελέτες για τη διασύνδεση νησιών του Αιγαίου, έχουν εκπονηθεί από τη ΔΕΗ ήδη από τη δεκαετία του ’70. Στη συνέχεια τα σχέδια αυτά παρέμεναν ασκήσεις επί χάρτου, παρόλο που μέσω των χρεώσεων ΥΚΩ οι καταναλωτές επιβαρύνονται κάθε χρόνο με ένα ποσό 500-800 εκατ. ευρώ (ανάλογα με τις τιμές του πετρελαίου) για την τροφοδοσία με ντίζελ ή μαζούτ των πετρελαϊκών σταθμών στα νησιά. Αυτό πλέον θα σταματήσει, ελαφρύνοντας τους λογαριασμούς των καταναλωτών σε όλη τη χώρα».
Η πρώτη φάση της διασύνδεσης περιλαμβάνει τη Σύρο, την Πάρο και σύντομα τη Μύκονο. Το δεύτερο στάδιο αφορά την ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού της Νάξου και την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων ‘Ανδρου-Τήνου και ‘Ανδρου-Λιβαδιού (Εύβοια), ενώ η τρίτη φάση που συνίσταται στην πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου, σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του ΑΔΜΗΕ επισπεύδεται κατά δύο χρόνια και θα ολοκληρωθεί το 2020 αντί για το 2022. Η σωρευτική εξοικονόμηση πόρων με την ολοκλήρωση και της Γ΄ Φάσης υπολογίζεται σε 2,7 δισ. ευρώ, σε ορίζοντα 20ετίας, ενώ εξασφαλίζεται πλήρης αξιοπιστία τροφοδότησης μεγάλου μέρους των Κυκλάδων.
Σχετικά Άρθρα
- ΥΠΕΝ για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου
- Ο ΑΔΜΗΕ φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ
- Euro Asia Interconnector: εγκαίνια στο Προεδρικό Μέγαρο Λευκωσίας
- ΥΠΕΝ: πως θα γίνει η Ελλάδα χώρα εξαγωγής πράσινης ενέργειας
- ΥΠΕΝ: συμφωνία για ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ
- Εγκαινιάστηκε η ηλεκτρική διασύνδεση Σκιάθου-Εύβοιας