ecopress
Του Νίκου Ηλιάδη* Απαιτείται «ενορχήστρωση» στη λειτουργία των παραγωγικών μονάδων  σε μια σύγχρονη ελεύθερη κοινωνία  και γνώση από αυτούς που τη λειτουργούν. Αρμοδιότητες τμημάτων... H «ενορχήστρωση» των παραγωγικών μονάδων

Του Νίκου Ηλιάδη*

Απαιτείται «ενορχήστρωση» στη λειτουργία των παραγωγικών μονάδων  σε μια σύγχρονη ελεύθερη κοινωνία  και γνώση από αυτούς που τη λειτουργούν.

Αρμοδιότητες τμημάτων επιχείρησης παραγωγής προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών ανεξαρτήτως του προϊόντος ή της υπηρεσίας που προσφέρεται.

Δεν μπορεί η λειτουργία του παραγωγικού συστήματος και της αγοράς εργασίας να αφεθεί στις  «καλές νεράϊδες» . Απαιτείται εκπαίδευση όλου του πληθυσμού που λειτουργεί το παραγωγικό σύστημα  ως προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία του.  Επιπλέον, ως αποτέλεσμα των ραγδαίων μεταβολών , η δια-βίου εκπαίδευση  είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία της μετα-βιομηχανικής κοινωνίας.

Σύμφωνα με το Maryland Plan που προηγείτο της εποχής του ,  που μεταφέρθηκε από τον γράφοντα και αξιοποιείται κατάλληλα προσαρμοσμένο στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από το 1994, στο μάθημα της τεχνολογίας στη Β Γυμνασίου οι μαθητές  οργανώνουν επιχειρήσεις της επιλογής τους, εμπλέκονται σε κατασκευαστικές δραστηριότητες που απεικονίζουν την λειτουργία της επιχείρησης που επέλεξαν { με μακέτα ή άλλη απεικόνιση χρησιμοποιώντας μια ποικιλία από εργαλεία και υλικά, από όλους τους τομείς της τεχνολογίας ( διαθεματικότητα ) αυτοματισμούς κ.ά } , και εκτελούν  ο καθένας κάποιο ρόλο στην επιχείρηση που επέλεξε η ομάδα του να μελετήσει παράλληλα με την πραγματικότητα , αξιοποιώντας κάθε δυνατή   πηγή πληροφόρησης της επιλογής του  από το τοπικό, εθνικό ή διεθνές περιβάλλον τους, με   την  αξιοποίηση και του διαδικτύου. Με εκατό χιλιάδες αποφοίτους το χρόνο , περί τα 3 εκατομμύρια μαθητές σημερινοί πολίτες έχουν εμπλακεί στις προβλεπόμενες δραστηριότητες για εξοικείωση με την παραγωγή και την αγορά εργασίας , με δυσμενείς εκπαιδευτικές συνθήκες και ανάλογα αποτελέσματα.

Βασικά Τμήματα και αρμοδιότητες Επιχείρησης / Παραγωγικής Μονάδας

Οι πολίτες θα πρέπει να γνωρίζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι παραγωγικές μονάδες για να παράγουν αγαθά και υπηρεσίες , ώστε να  μπορούν να προσδιορίσουν τον ρόλο τους ορθολογικά είτε ως εργαζόμενοι, είτε ως καταναλωτές που αποφασίζουν για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που θα επιλέξουν , είτε ως πολίτες που αποφασίζουν για τις πολιτικές που πρέπει να εφαρμοσθούν, είτε ως προς τον τρόπο που θα αξιοποιήσουν τον ελεύθερο χρόνο τους.  Για όλους τους ρόλους απαιτούνται βασικές τεχνολογικές γνώσεις για όλους και γι’ αυτό η τεχνολογική εκπαίδευση απαιτεί βασικό τμήμα της γενικής εκπαίδευσης για όλους στον ανεπτυγμένο κόσμο , σε αντίθεση με το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Χωρίς «σοφούς καταναλωτές» που θα ψηφίζουν το κατάλληλο προϊόν  δεν λειτουργεί σωστά ο ανταγωνισμός.

Βασικοί τομείς  δράσης μιας  επιχείρησης/παραγωγικής μονάδας ανεξάρτητα από το προϊόν που παράγει ή των υπηρεσιών που προσφέρει είναι : εξασφάλιση ενέργειας, τρόποι παραγωγής, υλικά,  οργάνωση,  Management, Δημόσιες σχέσεις , Έρευνα αγοράς , Marketing, Έρευνα, ιδιοκτησία, χρηματοδότηση,  μεταφορές, επικοινωνίες κ.ά.  Ο κάθε τομέας επηρεάζει τους  άλλους  και θα πρέπει  να βρίσκονται σε  κατάλληλη ισορροπία  και «ενορχήστρωση».

Απαιτείται Εκπαίδευση σε νέες γνώσεις και δεξιότητες όλων των εργαζομένων σε συνεχή βάση μέσω προγραμμάτων δια-βίου εκπαίδευσης σαν αποτέλεσμα της τεχνολογικής εξέλιξης της επιχείρησης και των νέων μεθόδων παραγωγής και λειτουργίας για να παραμένει παραγωγική, ανταγωνιστική και βιώσιμη .

Στη χώρα μας ποσοστό 95% των επιχειρήσεων είναι μικρές επιχειρήσεις με μικρό αριθμό εργαζομένων μικρότερο του (10).  Οι επιχειρήσεις αυτές αντιμετωπίζουν προβλήματα στο να οργανωθούν σύμφωνα με το παραπάνω πλαίσιο και να            συμπεριλάβουν όλα τα παραπάνω τμήματα, και επίσης στο να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις μέσω    προγραμμάτων δια βίου εκπαίδευσης που την πραγματοποιούν οι μεγάλες επιχειρήσεις.

Επίσης και οι μεγάλες επιχειρήσεις υποστηρίζουν ότι δεν βρίσκουν εργαζομένους σύμφωνα με τις ανάγκες τους για να είναι ανταγωνιστικές, χωρίς να φροντίζουν να συμβάλλουν μέσω της δημιουργίας καταλλήλων εκπαιδευτικών φορέων στην παραγωγή ανθρώπινου δυναμικού με γνώσεις και δεξιότητες που χρειάζονται.

Στον Δυτικό κόσμο οι επιχειρήσεις συμμετέχουν / συνεργάζονται στην προσφερόμενη εκπαίδευση από τα σύγχρονα Εκπαιδευτικά ιδρύματα .

Η  επιχείρηση/παραγωγική  μονάδα  είναι  ένας  φορέας εφαρμογής  γνώσης  και χρησιμοποίησης υλικών και ανθρώπινου δυναμικού για την παραγωγή αγαθών ή παροχή υπηρεσιών προκειμένου να ικανοποιήσει τις ανάγκες του ανθρώπου.

Για να μπορεί να λειτουργεί η επιχείρηση ανταγωνιστικά, να παράγει κέρδη, να διατηρείται στη ζωή, να προσφέρει θέσεις εργασίας και να συμβάλλει σε μια ευχάριστη ζωή , απαιτείται «ενορχήστρωση». Όπως σε μια ορχήστρα τα διάφορα όργανα θα πρέπει να συνδυάζονται μεταξύ τους για να παράγεται αρμονία, έτσι και τα διάφορα τμήματα της επιχείρησης θα πρέπει να συν- λειτουργούν αρμονικά αξιοποιώντας κατάλληλα το ανθρώπινο δυναμικό και τα τεχνολογικά μέσα  που διαθέτουν.

Επειδή η επιχείρηση δεν λειτουργεί στο κενό, η εσωτερική ενορχήστρωση της κάθε επιχείρησης θα πρέπει να είναι συμβατή με την ενορχήστρωση του γενικότερου επιχειρηματικού περιβάλλοντος της χώρας και της ευρύτερης περιοχής που λειτουργεί.

Σε ελεύθερες/φιλελεύθερες κοινωνίες οι δράσεις αυτές λειτουργούν από τους πολίτες που τις λειτουργούν, εντός συγκεκριμένου πλαισίου που έχουν φιλοτεχνήσει ώστε να δίνεται η δυνατότητα στον καθένα να δράσει και να αξιοποιήσει το ιδιαίτερο δυναμικό του , να ικανοποιήσει τα ενδιαφέροντα και τα ταλέντα του.

Στις ανελεύθερες κοινωνίες, κεντρικοί εξουσιαστές καθορίζουν τον τρόπο ζωής του καθενός.

 Η αλληλεπίδραση των εμπλεκομένων δράσεων κατά τη λειτουργία μιας παραγωγικής μονάδας απεικονίζεται στο διάγραμμα.

Ορισμένες από τις δραστηριότητες των τμημάτων στο πλαίσιο της αλληλεπίδρασης που απαιτείται είναι :

(1)͘ Γενική Διεύθυνση

Μετά από συζητήσεις με τους υφισταμένους και μελέτη γραπτών εισηγήσεων,  λαμβάνει αποφάσεις για θέματα όπως :

  • Παραγωγή
  • Εξοπλισμοί
  • Προσωπικό που απαιτείται
  • Επενδύσεις που απαιτούνται

Προγραμματίζει δραστηριότητες  της εταιρείας  όπως :

  • Συνεδριάσεις του προσωπικού των διαφόρων τμημάτων με θέματα που συνδέονται με την πρόοδο της βιομηχανίας και τα προβλήματα πωλήσεων και παραγωγής.
  • Οργάνωση εκπαιδευτικών διαλέξεων για το προσωπικό με θέματα που αναφέρονται      στη λειτουργία της βιομηχανίας.
  • Κατασκευή «μακέτας» που θα απεικονίζει τη λειτουργία της βιομηχανίας και τα βασικά της μέρη για λόγους επικοινωνίας  τόσο των εργαζομένων όσο και των επισκεπτών.
  • Καθορισμός χρονοδιαγραμμάτων για τα διάφορα στάδια του κύκλου παραγωγής.
  • Προμήθεια των υλικών που απαιτούνται για την παραγωγή.
  • Έρευνα αγοράς.
  • Διαφήμιση του προϊόντος
  • Πωλήσεις.
  • Εξετάζει γραπτές  αναφορές  των  διαφόρων  τμημάτων  για  την  πρόοδο  και  τα προβλήματά τους.
  • Ανακοινώνει και   εξηγεί   τους   στόχους  του   Διοικητικού   Συμβουλίου   στους υπεύθυνους των τμημάτων και γενικά στο προσωπικό της βιομηχανίας.
  • Καθορίζει μεθόδους και διαδικασίες για αξιολόγηση της απόδοσης των τμημάτων της βιομηχανίας. Τις διαδικασίες αυτές τις εξηγεί στο προσωπικό και ζητά την αποδοχή του, ή και τη συμμετοχή του στον καθορισμό  των διαδικασιών αυτών.
  • Αναφέρει στο Διοικητικό Συμβούλιο την πρόοδο της βιομηχανίας.
  • Αντιπροσωπεύει την εταιρεία και φροντίζει για την ανάπτυξη καλών σχέσεων με τους πελάτες, τους μετόχους, τους προμηθευτές, και το κοινό.
  • Υπογράφει συμβόλαιο, δίνει δώρα στο προσωπικό.
  • Σχεδιάζει έντυπα που θα βοηθήσουν την τυποποίηση της αλληλογραφίας με τα διάφορα τμήματα της εταιρείας και θα τον βοηθήσουν να ανταποκριθεί καλύτερα στις απαιτήσεις της εταιρείας του.

(2). Διεύθυνση προσωπικού

  • Προσλήψεις και απολύσεις
  • Σχέσεις της εταιρείας με το προσωπικό
  • Καθορισμός μισθών
  • Ασφάλεια και υγεία του προσωπικού
  • Ρύθμιση αναγκών του προσωπικού
  • Καθορισμός καθηκόντων κάθε εργαζομένου.
  • Κατασκευάζεται διάγραμμα οργάνωσης του προσωπικού. Κάθε εργαζόμενος έχει μια συγκεκριμένη θέση με συγκεκριμένα καθήκοντα.
  • Καθορίζει σύστημα προσλήψεων σύμφωνα με τις ανάγκες.
  • Σχεδιάζει σύστημα ελέγχου του χρόνου εργασίας κάθε εργαζομένου.
  • Οργανώνει και εφαρμόζει σύστημα καλών σχέσεων μεταξύ των εργαζομένων και της Διοίκησης της εταιρείας. Το σύστημα αυτό θα δίνει τη δυνατότητα στο προσωπικό να προτείνει λύσεις σε θέματα εργασίας, ατομικά ή συλλογικά. Ακόμη θα επιβραβεύει (ηθικά, οικονομικά) ενέργειες  που  θα  οδηγούν  σε  αύξηση  του  οικονομικού  αποτελέσματος  της επιχείρησης.
  • Εξετάζει και επιλύει ατομικά προβλήματα των εργαζομένων.
  • Οργανώνει προγράμματα   για   κοινωνικές   εκδηλώσεις   και   ψυχαγωγία   του προσωπικού.
  • Καθορίζει μισθολογική κλίμακα των εργαζομένων και τα κριτήρια για τον καθορισμό του ύψους των αποδοχών.

(3)͘ Διεύθυνση Σχεδίασης προϊόντων

  • Ο υπεύθυνοι Μηχανικοί για τη σχεδίαση νέων προϊόντων έχουν πολύ σπουδαία  δουλειά στη σύγχρονη εποχή των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων.Μια σύγχρονη επιχείρηση είναι σαν το ποδήλατο. Αν σταματήσει «το πεντάλͩ ο αναβάτης πέφτει. Έτσι και η επιχείρηση, αν σταματήσει να εξελίσσεται και να παρακολουθεί τις εξελίξεις, θα σταματήσει να υπάρχει. Οι Μηχανικοί σχεδίασης νέων προϊόντων σχεδιάζουν νέα προϊόντα ανοίγοντας νέες αγορές ή βελτιώνουν τα παλιά για να μπορεί να διατηρηθεί η επιχείρηση στη ζωή.
  • Τα προϊόντα πρέπει να ικανοποιούν απαιτήσεις σχετικά με την ποιότητα, την απαιτούμενη εργασία, το κόστος και  το  χρόνο  παραγωγής.  Οι  παράμετροι  αυτές   εξετάζονται  σε συνάρτηση με τις απαιτήσεις της αγοράς και τις ανάγκες της κοινωνίας.

Οι αρμόδιοι για τη σχεδίαση προϊόντων,

  • Συμμετέχουν στα συμβούλια που καθορίζουν την πολιτική της εταιρείας σε σχέση με θέματα παραγωγής.
  • Καθορίζουν τις διαδικασίες για παραγωγή προϊόντων σύμφωνα με τους γενικούς σκοπούς της εταιρείας και κατευθύνουν τους μηχανικούς παραγωγής.
  • Σε συνεργασία με τους αρμοδίους παραγωγής και Μάρκετινγκ καθορίζουν το κόστος παραγωγής, και φροντίζουν για την ικανοποίηση του καταναλωτικού κοινού με την ποιότητα των προϊόντων και τον καθορισμό προδιαγραφών.
  • Συντάσσουν προϋπολογισμούς  για την παραγωγή ενός προϊόντος  σε συνάρτηση με τις  οικονομικές δυνατότητες  της βιομηχανίας.
  • Εκπαιδεύονται και  συγκεντρώνουν  πληροφορίες  ώστε  να  σχεδιάζουν  και  να μελετούν προϊόντα υψηλής ποιότητας  και χαμηλού κόστους  παραγωγής.

(4)͘ Διεύθυνση Εκπαίδευσης προσωπικού

Ο υπεύθυνος προσωπικού οργανώνει και εκτελεί προγράμματα εκπαίδευσης προσωπικού σύμφωνα με τις  ανάγκες  της  βιομηχανίας. Η εκπαίδευση πραγματοποιείται με στόχο την
αύξηση της απόδοσης  της  εργασίας  (που θα οδηγήσει και στην αύξηση των αποδοχών των εργαζομένων. Καθορίζεται ένα χρονοδιάγραμμα εκπαιδευτικών σεμιναρίων και οι εισηγητές. Ορισμένα από τα θέματα μπορεί να είναι:

–           Μαζική παραγωγή

–           Αυτοματισμός  και κυβερνητική στη βιομηχανία

–           Σχέσεις εργαζομένων και διοίκησης

–           Οικονομική διάρθρωση της βιομηχανίας

–           Ανάλυση αγοράς

–           Οργάνωση και έλεγχος παραγωγής

–           Ιστορία της βιομηχανίας

–           Αυτοματισμός

–           Διαφήμιση και Μάρκετινγκ

–     Εκπαίδευση σε νέες γνώσεις και δεξιότητες που απαιτούνται σαν αποτέλεσμα της τεχνολογικής εξέλιξης της επιχείρησης και νέων μεθόδων παραγωγής.

–           Μαζική παραγωγή

–           Χρηματοδότηση

–           Μετοχές και οικονομική διάρθρωση της εταιρείας

–           Ποιοτικός  έλεγχος  παραγωγής

(5)͘ Διεύθυνση Δημοσίων σχέσεων

Έχει την αρμοδιότητα για την προβολή της επιχείρησης στον κοινωνικό περίγυρο και για την αποτελεσματική επικοινωνία διοίκησης και βιομηχανίας.

Φροντίζει για την ονομασία της εταιρείας σε σχέση με το προϊόν που παράγει, και να είναι συμβατό με παράγοντες  διαφήμισης.

Γράφει άρθρα σε τοπικές και μη  εφημερίδες και ιστοσελίδες  σχετικά,

–           Με τη λειτουργία και το σκοπό  της εταιρείας

–           Την οργάνωση προσωπικού της εταιρείας

–           Το προϊόν που παράγεται και τη διαδικασία παραγωγής

–           άλλες δραστηριότητες της εταιρείας που βελτιώνουν την εικόνα της στο καταναλωτές και το κοινωνικό σύνολο

–           Κατασκευάζει διαφημιστικό φυλλάδιο αντιπροσωπευτικό της εταιρείας

–           Φροντίζει για ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις

–           Ασχολείται με δραστηριότητες δημοσίων σχέσεων

–           Φωτογραφίζει τις εργασίες στην εταιρεία

–           Οργανώνει εκθέσεις ώστε να γίνει γνωστή η δραστηριότητα της εταιρείας

–           Διαφημίζει τις διαδικασίες ασφάλειας  εργασίας που εφαρμόζονται

(6). Διεύθυνση Ασφάλειας Εργασίας

  • Εξασφαλίζεται ότι  τα  μηχανήματα  λειτουργούν  με  ασφάλεια  και  ότι  το  προσωπικό  εργάζεται  με  ασφάλεια.  Καθορίζονται  και  εφαρμόζονται  κανονισμοί  ασφαλείας   που ανακοινώνονται και στα διαφημιστικά έντυπα και στο κοινωνικό  σύνολο.
  • Διοργανώνονται εκπαιδευτικά σεμινάρια για το προσωπικό σχετικά με την ασφάλεια
  • Γίνεται κατάλληλη συντήρηση και χρήση των μηχανημάτων.
  • Χρησιμοποιούνται μέσα  προστασίας  των  εργαζομένων  κατά  τη  διάρκεια  της εργασίας τους και εφαρμόζονται οι απαιτούμενοι κανονισμοί ασφαλείας.
  • Κατασκευάζονται «πόστερς με κανονισμούς ασφαλείας που αναρτώνται στους χώρους εργασίας  και εμφανίζονται και στα διαφημιστικά φυλλάδια της επιχείρησης.
  • Κατασκευάζονται έντυπα  με  κανονισμούς  ασφαλείας  που  μοιράζονται στους εργαζομένους.
  • Διατηρείται αρχείο με όλα τα ατυχήματα που έγιναν κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επιχείρησης.

(7) Διεύθυνση Οικονομικών

  • Ελέγχει και συντονίζει τα οικονομικά θέματα της εταιρείας, (έλεγχος των μετοχών, προϋπολογισμός της   εταιρείας,   φορολογικά,   μισθοδοσία,   μερικές   από   τις δραστηριότητες).
  • Διαμορφώνει σε συνεργασία με το νομικό σύμβουλο το καταστατικό της εταιρείας.
  • Καθορίζεται και εφαρμόζεται σύστημα ελέγχου των μετοχών της εταιρείας.
  • Ικανοποιεί και ελέγχει τις οικονομικές απαιτήσεις των διαφόρων τμημάτων της εταιρείας.
  • Προϋπολογίζει το  κόστος  παραγωγής  και  συντάσσει τον προϋπολογισμό της εταιρείας.
  • Αναλύει τις οικονομικές δυνατότητες και απαιτήσεις  της  εταιρείας  και τις υποβάλλει στο Διοικητικό Συμβούλιο.
  • Οργανώνει ένα σύστημα συναλλαγών της εταιρείας με τις Τράπεζες.
  • Οργανώνει ένα σύστημα μισθοδοσίας για το προσωπικό.
  • Προβλέπει διαδικασίες για την ικανοποίηση των πελατών που δεν εξυπηρετήθηκαν κατάλληλα από την εταιρεία.
  • Φροντίζει για τα φορολογικά της εταιρείας.
  • Καθορίζει το ύψος του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας μετά από  συνεργασία με τον υπεύθυνο παραγωγής και τους  άλλους αρμοδίους.
  • Καθορίζει το κόστος παραγωγής, το κέρδος της εταιρείας, και το μέρισμα κάθε μετοχής.
  • Προετοιμάζει τον ετήσιο ισολογισμό της εταιρείας.

(8) Διεύθυνση Προμηθειών

  • Είναι αρμόδια για την προμήθεια όλων των τμημάτων της εταιρείας με τα απαραίτητα για τη λειτουργία τους υλικά, εργαλεία και μηχανήματα.
  • Οργανώνει όλες τις δραστηριότητες για την αγορά των υλικών και των εφοδίων που απαιτούνται για τη λειτουργία της εταιρείας.
  • Διατηρεί την  καλή  φήμη  της  εταιρείας  κάνοντας  κατάλληλες συμφωνίες και εκπληρώνοντας όλες  τις  οικονομικές  υποχρεώσεις της.
  • Προσφέρει στοιχεία στη διεύρυνση παραγωγής σε σχέση με τις προδιαγραφές των πρώτων υλών που είναι διαθέσιμες στην αγορά. Τα στοιχεία αυτά χρησιμεύουν για τον προσδιορισμό των   προδιαγραφών   και  του  κόστους  των   παραγομένων προϊόντων.
  • Φροντίζει για την έγκαιρη προμήθεια της εταιρείας με τις πρώτες ύλες ώστε να μην παρεμποδίζεται η ομαλή λειτουργία της παραγωγής.
  • Συντάσσει τα απαραίτητα έντυπα που θα χρησιμοποιούνται για την αγορά υλικών, εργαλείων και μηχανημάτων ανάλογα με τις ανάγκες της βιομηχανίας.
  • Συνεργάζεται με τον αρμόδιο ποιοτικού ελέγχου για τον έλεγχο ποιότητας των υλικών και των μηχανημάτων που αγοράζονται.

(9) Διεύθυνση ποιοτικού ελέγχου

  • Είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο της ποιότητας των προδιαγραφών του προϊόντος σε κάθε φάση παραγωγής του.
  • Σχεδιάζει ένα σύστημα ελέγχου για κάθε φάση της διαδικασίας παραγωγής. Ο έλεγχος αυτός αρχίζει από τις πρώτες ύλες  και φθάνει στο τελικό προϊόν.
  • Διατηρεί κατάλογο των αποθεμάτων της εταιρείας σε υλικά στις αποθήκες.
  • Συνεργάζεται με τον αρμόδιο (Διευθυντή) παραγωγής και διευθυντή Μάρκετινγκ για να  καθορίσει  την  ποιότητα  του  προϊόντος  που  θα  παράγεται. Η  ποιότητα μεταβάλλεται   και   είναι   συνάρτηση   του   κόστους,   των   απαιτήσεων του καταναλωτικού κοινού, καθώς και του ανταγωνισμού.
  • Διατηρεί κατάλογο με τις ποσότητες και τα είδη των υλικών που απαιτούνται για την καθημερινή λειτουργία της βιομηχανίας.
  • Συντάσσει αναφορές στη γενική διεύθυνση σε σχέση με τον έλεγχο της ποιότητας των προϊόντων που παράγονται.
  • Συνεργάζεται με όλα τα τμήματα της εταιρείας για αποτελεσματικότερο έλεγχο και χρήση υλικών και μηχανημάτων.

(10) Διεύθυνση Παραγωγής

  • Είναι υπεύθυνη  για  τον  συντονισμό  όλων  των  ενεργειών  που  απαιτούνται  για  την παραγωγή προϊόντων υψηλής  ποιότητας  και χαμηλού κόστους  παραγωγής.
  • Συνεργάζεται με τον αρμόδιο παραγωγής για την κατασκευή ενός δείγματος  του
  • προϊόντος που θα παράγει η εταιρεία. Το δείγμα θα πρέπει να ικανοποιεί όλες τις προδιαγραφές.
  • Αναλύει το τελικό   προϊόν   σε   επιμέρους    τμήματα. Τα τμήματα αυτά   θα κατασκευάζονται   ανεξάρτητα   σε   διαφορετικούς σταθμούς   εργασίας   και συναρμολογούμενα θα αποτελούν το τελικό προϊόν. Η ανάλυση αυτή έχει κυρίως  εφαρμογή στη γραμμή παραγωγής. Μετά την ανάλυση κατασκευάζεται διάγραμμα που θα παρουσιάζει:

-Τα τμήματα στα οποία έχει αναλυθεί το προϊόν.

-Τις βιομηχανικές διαδικασίες παραγωγής που πρέπει να εφαρμοσθούν για την

παραγωγή του προϊόντος με σύνδεση επιμέρους  τμημάτων.

– Όλα τα εργαλεία και μηχανήματα που απαιτούνται για να παραχθεί το προϊόν.

  • Απεικονίζει σε πίνακα την πορεία συναρμολόγησης των τμημάτων για την παραγωγή του τελικού προϊόντος στη γραμμή παραγωγής.
  • Παραγγέλλει τα υλικά, τα μηχανήματα και τα εργαλεία που απαιτούνται για την παραγωγή του προϊόντος.
  • Συνεργάζεται με  τους  μηχανικούς  παραγωγής  για  την  κατασκευή  και  συνεχή εκσυγχρονισμό των σταθμών εργασίας  της  γραμμής παραγωγής. Οι σταθμοί αυτοί  ενσωματώνουν συνεχώς αυτοματισμούς για τη λειτουργία τους. Οι εκτοπιζόμενοι  εργαζόμενοι θα πρέπει να εκπαιδεύονται και να απασχολούνται σε υψηλοτέρου
    επιπέδου εργασίες.
  • Δίνει λύσεις σε προβλήματα παραγωγής που εμφανίζονται στην πράξη.
  • Πληροφορεί τη  γενική  διεύθυνση  για  την  πρόοδο  και  τα  προβλήματα  της παραγωγής.
  • Εγκρίνει αλλαγές στο πρόγραμμα παραγωγής αν διαπιστώσει ότι το αρχικό σχέδιο παραγωγής δεν μπορεί να υλοποιηθεί.

(11) Διεύθυνση Ερευνών

Υπάρχει μόνον σε μεγάλες επιχειρήσεις. Είναι υπεύθυνη για την επιστημονική οργάνωση ερευνών και πειραμάτων με σκοπό τη βελτίωση όλων των φάσεων λειτουργίας μιας βιομηχανίας. Τα πορίσματα των ερευνών χρησιμοποιούνται από τους αρμοδίους της εταιρείας, σε συνδυασμό με τα οικονομικά δεδομένα και τις απαιτήσεις του καταναλωτικού  κοινού,  για  ανάλογη  ρύθμιση  των  δραστηριοτήτων  της  βιομηχανίας. Στόχος  είναι  η βελτίωση ποιοτικά των παραγομένων προϊόντων, η μείωση του κόστους παραγωγής, η  μείωση των επενδύσεων που απαιτούνται, η χρησιμοποίηση φθηνότερης και φιλικότερης με το περιβάλλον ενέργειας, η βελτίωση του συστήματος αποθεμάτων, μεταφορών πρώτων  υλών και προϊόντων κλπ.

(12) Διεύθυνση Μηχανικού παραγωγής

  • Η Διεύθυνση είναι υπεύθυνη για την υλοποίηση του προγράμματος παραγωγής.
  • Κατασκευάζει δείγματα των προϊόντων που προτείνονται για παραγωγή.
  • Εξετάζει μαζί με τον αρμόδιο Μάρκετινγκ την πιθανότητα εμπορικής επιτυχίας του
  • προϊόντος όπως σχεδιάστηκε στην αρχική φάση.
  • Εξετάζει τη δυνατότητα παραγωγής του προϊόντος με βιομηχανικό τρόπο.
  • Κατασκευάζει μια σειρά σχεδίων του προς παραγωγή προϊόντος και των επιμέρους
  • στοιχείων του που θα συντεθούν στους διάφορους σταθμούς  εργασίας  της γραμμής παραγωγής.
  • Βοηθάει τον Διευθυντή παραγωγής στην κατασκευή ενός προγράμματος που θα απεικονίζει τη διαδικασία παραγωγής.
  • Επιβλέπει όλους τους  σταθμούς εργασίας
  • Με τη βοήθεια του αρμοδίου Μάρκετινγκ σχεδιάζει τη συσκευασία του προϊόντος.
  • Στην επιφάνεια της συσκευασίας αναγράφονται οι προδιαγραφές του προϊόντος. Η συσκευασία πρέπει να είναι ανθεκτική και συμβατή με όλους τους κανόνες της αισθητικής.
  • Αναλύει όλους τους συντελεστές που επηρεάζουν τη λειτουργία της γραμμής Παραγωγής όπως  είναι:

–           Οι δυνατότητες για μεταφορές

–           Οι διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης

–           Οι διαδικασίες  συντήρησης

–           Ο ποιοτικός έλεγχος μηχανημάτων και προϊόντος.

–           Η προσφορά ανθρώπινου δυναμικού.

Οι διαδικασίες αποθήκευσης  πρώτων υλών και τελικού προϊόντος.

Προσπαθεί να πετύχει τον κατάλληλο συνδυασμό χρησιμοποίησης ανθρώπινου δυναμικού, υλικών, μηχανημάτων, και κεφαλαίου, με σκοπό:

-την ελαχιστοποίηση του κόστους

-την ευελιξία στη λειτουργικότητα της βιομηχανίας, ώστε να προσαρμόζεται εύκολα

σε νέα προϊόντα και νέες μεθόδους παραγωγής.

– Την ελαχιστοποίηση των απαιτουμένων επενδύσεων.

– Την υψηλού επιπέδου από πλευράς προδιαγραφών παραγομένων προϊόντων.

– Την   χρησιμοποίηση   του   ελάχιστου   δυνατού   χώρου   για   εγκατάσταση   της

βιομηχανίας, αλλά χωρίς  να περιορίζεται η ασφάλεια των εργαζομένων.

-Την εξασφάλιση γενικότερα των καλύτερων συνθηκών ώστε το προσωπικό να εργάζεται με άνεση και ασφάλεια.

(13) Διεύθυνση Μάρκετινγκ

-Καθορίζει την πολιτική της βιομηχανίας με σκοπό  να επιτυγχάνεται ο μεγαλύτερος δυνατός όγκος πωλήσεων προϊόντων, χωρίς αύξηση του κόστους παραγωγής.

-Κάνει έρευνα αγοράς με σκοπό να καθορίσει  τις δυνατότητες απορρόφησης των προϊόντων που  θα  παράγει  η  βιομηχανία,  προσδιορίζει  τα αγοραστικά κέντρα, καθώς και τον τρόπο προσέγγισής  τους.

-Με βάση την έρευνα αγοράς και σε συνεργασία με τον μηχανικό παραγωγής αποφασίζει και προτείνει προϊόντα που θεωρεί σκόπιμο να παράγει η εταιρεία για να έχει κέρδη.

-Φροντίζει για τη διαφήμιση των προϊόντων της εταιρείας.

-Κάνει έρευνα αγοράς για να βρει τρόπους με τους οποίους θα προσελκύει τους καταναλωτές.

-Με βάση στατιστικά στοιχεία κάνει προβλέψεις για την πιθανή ποσότητα πωλήσεων και με βάση τις προβλέψεις αυτές καθορίζεται από τη Γενική Διεύθυνση η πολιτική της εταιρείας.

-Συνεργάζεται  με  τους  διευθυντές   των  άλλων  τμημάτων  της  εταιρείας για  να καθορίσει την ποσότητα των προϊόντων που πρέπει να παράγονται για να μπορούν
να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις ενός  αποτελεσματικού προγράμματος πωλήσεων.

-Διατηρεί στοιχεία για το ύψος των πωλήσεων σε διάφορες χρονικές περιόδους και το απεικονίζει γραφικά . Επίσης διατηρεί στοιχεία για το ύψος  των πωλήσεων που αντιστοιχούν σε κάθε πωλητή και καθορίζει ανάλογο πριμ.

-Συνεργάζεται με τον Διευθυντή οικονομικών για τον καθορισμό της πολιτικής της εταιρείας.

 * Νίκος Ηλιάδης, Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π.  ,  M.Sc. ( Structural Engineering , Concordia University Montreal Canada ) , Ph.D.  ( University of Maryland USA,  -Technology and Vocational Education ), τ.Ειδ.Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ ,τ. εκπρόσωπος των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες ( Μ.Ε.Α. )  τ. Διοικητής ΠΓΝ «ΑΤΤΙΚΟΝ ,  τ. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Παιδαγωγικών Ινστιτούτων της Ευρώπης (http://www.cidree.org/), τ. εκπρόσωπος της Κυβέρνησης στο Δ.Σ. του CEDEFOP (https://www.cedefop.europa.eu/ )του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση ,  Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, μέλος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

            

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας