ecopress
Του Ζήση Παπασταμάτη* Νόμος 4412/2016 (Α’ 147) “Δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)”(ΦΕΚ Α’ 147)   Με σειρά... Δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών, υπηρεσιών σε απλά μαθήματα

Του Ζήση Παπασταμάτη*

Νόμος 4412/2016 (Α’ 147) “Δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)”(ΦΕΚ Α’ 147)

 

Με σειρά άρθρων θα αναφερθούμε στις βασικότερες καινοτομίες του Ν. 4412/2016. Τα εν λόγω άρθρα αποτελούν αποσπάσματα από το βιβλίο μου με τίτλο «Εκτέλεση – Επίβλεψη Δημοσίων Έργων – Πρότυπος οδηγός με τον Νόμο 4412/2016 (Επικαιροποίηση 2019)» (Εκδόσεις Ζήτη).

Εισαγωγή.

Ο Νόμος 4412/2016 δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την 9η Αυγούστου 2016.

Οι διατάξεις του Νόμου θα παρουσιασθούν αναλυτικά και κατ’ άρθρο όσον αφορά την διαδικασία Εκτέλεσης Σύμβασης Δημοσίου Έργου στο παρόν βιβλίο, δείτε αναλυτικά εδώ, ως Εισαγωγή παρουσιάζουμε μια σύνοψη  των διατάξεων που αφορούν στα δημόσια έργα, με εύληπτο τρόπο, ώστε ο Νέος Νόμος να γίνει κατανοητός με όσο το δυνατόν ευκρινέστερο τρόπο  από τους εμπλεκομένους κατά τη διάρκεια Εκτέλεσης για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας τους.

Η διάρθρωση του ν. 4412/2016 είναι η ακόλουθη :

  • Βιβλίο Ι : Δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών (προσαρμογή στην Οδηγία 2014/24/ΕΕ) (αρ. 2-221)
  • Βιβλίο ΙΙ : Συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών πρώην εξαιρουμένων τομέων (προσαρμογή στην Οδηγία 2014/25/ΕΕ) (αρ. 222-338)
  • Βιβλίο ΙΙΙ : Διακυβέρνηση (αρ. 339-344)
  • Βιβλίο ΙV : Έννομη προστασία κατά τη σύναψη δημόσιων συμβάσεων (αρ. 345-374)
  • Βιβλίο ΙV : Τελικές διατάξεις (αρ. 375 – 379)

Στο νόμο περιλαμβάνονται: Ο Νόμος 4412/2016 (Α’ 147)“Δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών(προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)”(ΦΕΚ Α’ 147)  δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την 9η Αυγούστου 2016.

Οι διατάξεις του Νόμου θα παρουσιασθούν αναλυτικά και κατ’ άρθρο όσον αφορά την διαδικασία Εκτέλεσης Σύμβασης Δημοσίου Έργου στο παρόν βιβλίο Εδώ, ως Εισαγωγή παρουσιάζουμε μια σύνοψη  των διατάξεων που αφορούν στα δημόσια έργα, με εύληπτο τρόπο, ώστε ο Νέος Νόμος να γίνει κατανοητός με όσο το δυνατόν ευκρινέστερο τρόπο  από τους εμπλεκομένους κατά τη διάρκεια Εκτέλεσης για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας τους.

Η διάρθρωση του ν. 4412/2016 είναι η ακόλουθη :

  • Βιβλίο Ι : Δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών (προσαρμογή στην Οδηγία 2014/24/ΕΕ) (αρ. 2-221)
  • Βιβλίο ΙΙ : Συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών πρώην εξαιρουμένων τομέων (προσαρμογή στην Οδηγία 2014/25/ΕΕ) (αρ. 222-338)
  • Βιβλίο ΙΙΙ : Διακυβέρνηση (αρ. 339-344)
  • Βιβλίο ΙV : Έννομη προστασία κατά τη σύναψη δημόσιων συμβάσεων (αρ. 345-374)
  • Βιβλίο ΙV : Τελικές διατάξεις (αρ. 375 – 379)

Στο νόμο περιλαμβάνονται :

α) οι νέοι κανόνες σύναψης / ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, αναλόγως προσαρμοσμένοι στις διατάξεις της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων και την κατάργηση της οδηγίας 2004/18/ΕΚ (L 94),

β) οι νέοι κανόνες σύναψης / ανάθεσης και εκτέλεσης συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών πρώην εξαιρούμενων τομέων, αναλόγως προσαρμοσμένοι στις διατάξεις της Οδηγίας 2014/25/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις προμήθειες φορέων που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών και την κατάργηση της οδηγίας 2004/17/ΕΚ (L 94).

γ) οι κανόνες έννομης προστασίας κατά τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων, οι οποίοι αποτελούν προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 89/665/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 21ης Ιουνίου 1989 (L 395) για τον συντονισμό των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων περί της εφαρμογής των διαδικασιών προσφυγής στον τομέα της σύναψης συμβάσεων κρατικών προμηθειών και δημοσίων έργων και την Οδηγία 92/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 25ης Φεβρουαρίου 1992 (L 76) για τον συντονισμό των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων σχετικά με εφαρμογή των κοινοτικών κανόνων στις διαδικασίες σύναψης των συμβάσεων φορέων οι οποίοι λειτουργούν στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών, όπως τροποποιήθηκαν με την Οδηγία 2007/66/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2007 (L 335) και την Οδηγία 2014/23/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014 (L 94).

α) οι νέοι κανόνες σύναψης / ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, αναλόγως προσαρμοσμένοι στις διατάξεις της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων και την κατάργηση της οδηγίας 2004/18/ΕΚ (L 94),

β) οι νέοι κανόνες σύναψης / ανάθεσης και εκτέλεσης συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών πρώην εξαιρούμενων τομέων, αναλόγως προσαρμοσμένοι στις διατάξεις της Οδηγίας 2014/25/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις προμήθειες φορέων που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών και την κατάργηση της οδηγίας 2004/17/ΕΚ (L 94).

γ) οι κανόνες έννομης προστασίας κατά τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων, οι οποίοι αποτελούν προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 89/665/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 21ης Ιουνίου 1989 (L 395) για τον συντονισμό των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων περί της εφαρμογής των διαδικασιών προσφυγής στον τομέα της σύναψης συμβάσεων κρατικών προμηθειών και δημοσίων έργων και την Οδηγία 92/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 25ης Φεβρουαρίου 1992 (L 76) για τον συντονισμό των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων σχετικά με εφαρμογή των κοινοτικών κανόνων στις διαδικασίες σύναψης των συμβάσεων φορέων οι οποίοι λειτουργούν στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών, όπως τροποποιήθηκαν με την Οδηγία 2007/66/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2007 (L 335) και την Οδηγία 2014/23/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014 (L 94).

Οι καινοτομίες του Ν.4412/2016 

Γενικά

Ο νόμος εφαρμόζεται σε όλες τις δημόσιες συμβάσεις που αναθέτουν όλες «αναθέτουσες αρχές» (αρ. 2 παρ. 1 περ. 1). Επισημαίνεται ότι καταργούνται όλες οι ειδικές διατάξεις ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων έργων (ειδικοί κανονισμοί) των οργανισμών και εταιρειών του δημοσίου (ΔΕΗ, ΕΡΓΑΟΣΕ, ΕΥΑΘ ΑΕ, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης ΟΤΑ κλπ). Συνεπώς το σύνολο των αναθετουσών αρχών της χώρας θα δημοπρατεί, αναθέτει και εκτελεί δημόσια έργα σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού του νόμου, επίσης καταργείται κάθε άλλη αντίθετη γενική ή ειδική διάταξη (αρ. 377 παρ. 2)

Ορισμοί  :

Ο νόμος στο Άρθ . 2 εισάγει νέες έννοιες και δίδει ορισμούς, που θα βρουν πρακτική εφαρμογή στην ανάθεση και στην εκτέλεση του έργου.

Στην παρ. 7 του άρθρου 2 δίδεται ο ορισμός του δημόσιου έργου : «Ως έργο νοείται το αποτέλεσμα ενός συνόλου οικοδομικών εργασιών ή εργασιών μηχανικού το οποίο αρκεί αυτό καθαυτό για την εκπλήρωση μιας οικονομικής ή τεχνικής λειτουργίας. Η εκτέλεση των εργασιών του προηγούμενου εδαφίου απαιτεί ιδίως την εφαρμογή μελέτης κατά την έννοια του παρόντος, με τη χρήση τεχνικών γνώσεων και μεθόδων και αφορά νέες κατασκευές επεκτάσεις, ανακαινίσεις, επισκευές – συντηρήσεις κατά την λειτουργία, κατεδαφίσεις υποδομών, ιδίως στις κατηγορίες οδοποιίας, οικοδομικών, υδραυλικών, ηλεκτρομηχανολογικών, λιμενικών, βιομηχανικών ενεργειακών, δικτύων πρασίνου, καθαρισμού και επεξεργασίας νερού, υγρών, στερεών και αερίων αποβλήτων, γεωτρήσεων, ειδικών μονώσεων, ανελκυστήρων, ηλεκτρονικού εξοπλισμού, πλωτών έργων και εγκαταστάσεων, ναυπηγείων, αποκαλύψεις, μεταλλείων ή όπως οι κατηγορίες αυτές διαμορφώνονται από τις κείμενες διατάξεις και των υποδομών εκ του συνδυασμού των ανωτέρω κατηγοριών».

Στην παρ. 9 του άρθρου 2 δίδεται ο ορισμός για τις προμήθειες, που θα επιλύσει την μόνιμη σύγχυση για την διάκριση έργου – προμήθειας :

  • «ως «δημόσιες συμβάσεις προμηθειών» και ως «συμβάσεις προμηθειών» νοούνται οι συμβάσεις που έχουν ως αντικείμενο την αγορά, τη χρηματοδοτική μίσθωση, τη μίσθωση ή τη μίσθωση-πώληση, με ή χωρίς δικαίωμα αγοράς, αγαθών. Μια σύμβαση προμηθειών μπορεί να περιλαμβάνει, παρεμπιπτόντως, εργασίες τοποθέτησης και εγκατάστασης»,

Στην παρ. 22 του άρθρου 2 δίδεται ο ορισμός μιας νέας έννοιας:

  • «ως «κύκλος ζωής» νοούνται όλα τα διαδοχικά και/ή διασυνδεδεμένα στάδια, συμπεριλαμβανομένων της έρευνας και της ανάπτυξης που θα πραγματοποιηθούν, της παραγωγής, της εμπορίας και των όρων της, της μεταφοράς, της χρήσης και της συντήρησης, καθ’ όλη τη διάρκεια ύπαρξης ενός προϊόντος ή ενός έργου ή της παροχής μιας υπηρεσίας, από την αγορά των πρώτων υλών ή την παραγωγή των πόρων μέχρι την απόρριψη, την εκκαθάριση και το τέλος της υπηρεσίας ή χρήσης»
*Του Ζήση Παπασταμάτη/ Πολιτικού Μηχανικού, MSc “Υπόγεια Έργα»- Εισηγητού ΙΝ.ΕΠ./Εθν. Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας