ecopress
Του Αργύρη Δεμερτζή/ Την επιδότηση της τιμής για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και κίνητρα χρήσης, όπως είναι η δωρεάν στάθμευση σε ελεγχόμενους χώρους,... Η επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων στα μέτρα του ΥΠΕΝ

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Την επιδότηση της τιμής για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και κίνητρα χρήσης, όπως είναι η δωρεάν στάθμευση σε ελεγχόμενους χώρους, εξετάζει να συμπεριλάβει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, που θα κατατεθεί στη Βουλή μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020.

Τα μέτρα που ετοιμάζει το ΥΠΕΝ αποκάλυψε η  γενική γραμματέας Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου κατά την ομιλία της στο Eco-Fest 2020 που πραγματοποιείται  18 με 20 Ιανουαρίου 2020 στην Τεχνόπολη στο Γκάζι.

Στο Eco-Fest 2020, (που είναι συνδιοργάνωση του Δήμου Αθηναίων, της Ελληνικής Εταιρείας Ενεργειακής Οικονομίας (ΗΑΕΕ) και της οικονομικής ιστοσελίδας Insider.gr,  η κ Σδούκου ανακοίνωσε ότι το ΥΠΕΝ μελετά «πιθανούς τρόπους επιδότησης της τιμής ενός ηλεκτρικού οχήματος. Και όταν λέω επιδότηση, διευκρίνισε, αυτή μπορεί να πάρει τη μορφή κάποιας μείωσης φόρου ή τέλους ή και επιδότησης της τιμής αγοράς. Με τον τρόπο αυτό, τόνισε η κ. Σδούκου, θα καταστήσουμε την απόκτηση ενός ΗΟ από το μέσο ελληνικό νοικοκυριό, εφικτή».

Ολιστικό σχέδιο

Η γ.γ. του ΥΠΕΝ προανήγγειλε «ένα ολιστικό σχέδιο προώθησης της ηλεκτροκίνησης», σύμφωνα με το οποίο:

-θα δίνονται γενναία κίνητρα απόκτησης και χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων

-θα καθορίζεται ρυθμιστικό πλαίσιο «για την καινούργια αγορά που δημιουργείται γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα»

-θα δημιουργείται δίκτυο σημείων φόρτισης τόσο μέσα στις πόλεις όσο και στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους, «ώστε οι μελλοντικοί χρήστες ΗΟ, σημείωσε η κ. Σδούκου, να νιώθουν ότι θα μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν το καινούριο τους ΗΟ, για τις μετακινήσεις τους εντός και εκτός πόλεων, χωρίς το range anxiety (το άγχος του οδηγού ότι θα τον προδώσει η μπαταρία του αυτοκινήτου του) που είναι ένας από τους βασικούς ακόμα λόγους που οι καταναλωτές δεν επιλέγουν την απόκτηση ΗΟ»

-Σύμφωνα με τη γενική γραμματέα, το ΥΠΕΝ εξετάζει «αν χρειάζεται η επιδότηση των υποδομών φόρτισης αλλά και τι μορφή αυτή η επιδότηση θα μπορούσε να λάβει για τους διάφορους τύπους φόρτισης, ενώ

–θα συγκεκριμενοποιηθούν οι κανόνες λειτουργίας που διέπουν την αγορά και την υπηρεσία επαναφόρτισης ΗΟ.

-ισχυρά κίνητρα μελετώνται για ειδικές κατηγορίες οχημάτων, όπως επαγγελματικής χρήσεως οχήματα, logistics, ταξι, εταιρείες διανομής, ηλεκτρικά μοτοποδήλατα (scooters).

Δήμοι Αθήνας και Θεσσαλονίκης 

Ιδιαίτερο ζήλο στην εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης κλήθηκαν από τη γενική γραμματέα του ΥΠΕΝ να δείξουν οι κεντρικοί δήμοι της χώρας και πρωτίστως της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης:

«Ταυτόχρονα και παράλληλα με όλες αυτές τις δράσεις της Κεντρικής Διοίκησης, οι δήμοι πρέπει φυσικά και αυτοί με τη σειρά τους να προχωρήσουν στην εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης, σε σημεία τέτοια που να εξυπηρετούν τις ανάγκες των δημοτών τους που θέλουν να φορτίσουν το ηλεκτρικό τους όχημα, αλλά δεν έχουν ιδιωτικό πάρκινγκ, κάτι το οποίο ισχύει στο μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών πόλεων».

Γενναία κίνητρα 

Ο στόχος της κυβέρνησης για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, όπως θεσμοθετήθηκε στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, είναι να εκτιναχθεί πάνω από το 30% το ποσοστό των αυτοκινήτων που θα πωλούνται το 2030.

-“Ο λόγος που παρατηρούνται τόσο μεγάλοι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων ΗΟ σε συγκεκριμένες χώρες της ΕΕ, είπε η κα Σδούκου ότι  είναι η ύπαρξη γενναίων κινήτρων που αφορούν στην απόκτηση ή χρήση των οχημάτων αυτών αλλά και ρυθμιστικού πλαισίου που διέπει την καινούρια αυτή αγορά που δημιουργείται γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα”. Η ίδια σημείωσε ότι:

-“Στόχος μας είναι να ετοιμάσουμε ένα νομοσχέδιο  – μόλις ολοκληρώσουμε την επεξεργασία και την κοστολόγηση των πιθανών κινήτρων και μέτρων, μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2020 – με ένα πακέτο ποικίλων μέτρων.

Άλλωστε ως Υπουργείο θέσαμε έναν υψηλό στόχο για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα – 1 στα 3 οχήματα που θα πωλούνται το 2030 να είναι ηλεκτρικό.

Σήμερα στην Ελλάδα τα ηλεκτρικά οχήματα κατέχουν μερίδιο μικρότερο του 1% επί του συνόλου των πωλήσεων οχημάτων”.

Ευρώπη

«Υπερβολικά λίγα», σχολίασε η κ. Σδούκου αντιπαραβάλλοντας στοιχεία από την υπόλοιπη Ευρώπη:

«Την ίδια στιγμή που σε άλλες χώρες της ΕΕ, οι πωλήσεις ΗΟ κατέλαβαν ποσοστά της τάξης του 4-5% ή και μεγαλύτερα, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως της Ολλανδίας, ξεπέρασαν το 10%, ή φτάσανε ακόμα και το 50% όπως στη Νορβηγία.

Προσωπικά, είπε,  πιστεύω πως θα έπρεπε να κοιτάμε στα μάτια τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες, ειδικά σε θέματα περιβάλλοντος και πράσινης ενέργειας.

Δεν καταλαβαίνω γιατί, όποτε ταξιδεύουμε στο Άμστερνταμ, στο Όσλο ή στο Λονδίνο, κοιτάμε με θαυμασμό τις υποδομές φόρτισης εκεί ή τον συνεχώς αυξανόμενο στόλο ΗΟ που κυκλοφορεί σε αυτές τις πόλεις, ενώ αναρωτιόμαστε πότε άραγε θα δούμε παρόμοια εικόνα και στην Ελλάδα.

Αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε πράξη με μια Επιτροπή που έχουμε δημιουργήσει στο ΥΠΕΝ σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία και με ειδικούς εμπειρογνώμονες».

Καλές πρακτικές

Αναφερόμενη στις καλές πρακτικές που εφαρμόζονται στην ηλεκτροκίνηση από την υπόλοιπη Ευρώπη η αρμόδια γενική γραμματέας υπογράμμισε με έμφαση το σημαντικό ρόλο που καλούνται να παίξουν οι δήμοι:

«(… )Και αυτές οι πρακτικές ξεκινούν πρώτα από τον ίδιο το Δήμο, όπως,

– Το Αμβούργο στη Γερμανία που έχει παραγγείλει ήδη 300 τέτοια οχήματα,

– Η Μπολόνια που προσφέρει μια δωρεάν μπύρα ή δωρεάν εισιτήρια στον κινηματογράφο για τον δημότη που θα μετακινηθεί με ηλεκτρικό ποδήλατο ή με το τοπικό μέσο μεταφοράς,

– Στη Μαδρίτη, Βαρκελώνη, Σεβίλλη, Βαλένθια, όλες οι ταχυδρομικές διανομές στο κέντρο γίνονται με ηλεκτρικά μοτοποδήλατα και vans.

Κι έπειτα από τους κατοίκους,

-με το να προσπαθούν να αφήνουν το όχημά τους στο σπίτι και να χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ όπου αυτό είναι δυνατό,

-να δοκιμάσουν να βγάλουν το ποδήλατό τους από την αποθήκη και να το χρησιμοποιούν για όλες τις κοντινές μετακινήσεις τους αντί για το ρυπογόνο όχημά τους.

Δε νοείται εν έτει 2020, που τόση συζήτηση γίνεται για την υπερθέρμανση του πλανήτη και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, στην Ελλάδα να παίρνουμε το αυτοκίνητό μας για να πάμε μέχρι το περίπτερο ή μέχρι το σουπερμάρκετ που βρίσκεται στο διπλανό τετράγωνο».

Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η Ρώμη, με απόφαση του δημοτικού της συμβουλίου, απαγόρευσε την κυκλοφορία ντιζελοκίνητων οχημάτων (ιδιωτικής χρήσης) κατά τη διάρκεια της μέρας, λόγω πολύ μεγάλου προβλήματος ρύπανσης του αέρα που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα σε πολλές ιταλικές πόλεις.

Δραματική πρωτιά για την Αθήνα

Για την Αθήνα τα νέα που μοιράστηκε η αρμόδια γενική γραμματέας με το ακροατήριο της Τεχνόπολης, δεν είναι καθόλου καλά:

Σύμφωνα με μελέτη του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Αθήνα είναι η μοναδική πόλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μαζί με το Μιλάνο, όπου τα οχήματα και οι μεταφορές ευθύνονται για τόσο μεγάλο μέρος των επιβλαβών ρύπων οξειδίου του αζώτου στην ατμόσφαιρα.  Και συγκεκριμένα για τα τρία τέταρτα των ρύπων αυτών.

Η αιτία αυτής της θλιβερής πρωτιάς είναι ότι στην Ελλάδα έχουμε από τους πιο γερασμένους στόλους οχημάτων σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όταν στην ΕΕ, ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου των οχημάτων βρίσκεται στα 11 με 12 έτη για όλες τις κατηγορίες οχημάτων, στην Ελλάδα το νούμερο αυτό φτάνει τα 15 έτη για τα επιβατηγά ενώ εκτινάσσεται στα 19 έτη για τα μεγάλα φορτηγά.

«H κατάσταση αυτή πρέπει να αλλάξει δραστικά, ανάφερε η κ. Σδούκου.

Ο μόνος τρόπος για να συμβεί αυτό, τόνισε, είναι να αντικατασταθούν τα συμβατικά οχήματα με οχήματα μηδενικών ρύπων.

Εν είδει καλού παραδείγματος το ΥΠΕΝ, όπως ενημέρωσε το ακροατήριο της ομιλίας της η γενική γραμματέας, έχει ήδη προμηθευτεί 3 ηλεκτρικά οχήματα για τις υπηρεσιακές μετακινήσεις αλλά και ηλεκτρικά ποδήλατα για να τα χρησιμοποιούν οι υπάλληλοι του υπουργείου σε κοντινούς προορισμούς.

Επόμενο βήμα είναι σύμφωνα με την κ. Σδούκου οι «λύσεις μακροχρόνιας μίσθωσης ΗΟ, μέθοδος που είναι πολύ δημοφιλής παγκοσμίως».

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας