Η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ
ΕνέργειαΕπιχειρήσειςΕπωνύμως 17 Ιουνίου 2018 Αργύρης
Του Βαγγέλη Ματράγκου*
Ο Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) έχει στην ιδιοκτησία του περί τα 1500χλμ αγωγών υψηλής πίεσης και τρία σημεία εισόδου, στους Κήπους Έβρου, στο Σιδηρόκαστρο Σερρών και τον σταθμό αεριοποίησης της Ρεβυθούσας.
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ ολοκληρωμένη κατά το 95% από την Κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου. Το υπόλοιπο 5% αποτελούσε όμως το σημείο το οποίο έρχονταν σε αντίθεση με τους κοινοτικούς κανόνες. Μετά από διαπραγμάτευση μηνών, η Socar, η εταιρεία στην οποία είχε κατακυρωθεί ο διαγωνισμός με τίμημα 400εκ€, αποσύρθηκε από τον διαγωνισμό.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, κατάφερε να διενεργήσει νέο διαγωνισμό σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και με μια πολύ σημαντική δέσμευση: Να συμμετέχουν μόνο ευρωπαίοι TSO (Transmission System Operator). Τελικά ο διαγωνισμός είχε απόλυτη επιτυχία με το τίμημα να ανεβαίνει στα 535εκ€ και πλειοδότες την κοινοπραξία της Ιταλικής Snam, της Ισπανικής Enagasκαι την Βελγικής Fluxys, τριών εκ των κορυφαίων διαχειριστών δικτύων φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Σε ό,τι αφορά τα βασικά οικονομικά στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, στο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΕΣΦΑ την περίοδο 2016-2025 οι επενδύσεις ανέρχονται στο ύψος των 350εκ€ (μη λαμβανομένου υπόψη του αγωγού Κομοτηνής Θεσπρωτίας αξίας 1.1δις €), έργο το οποίο βρίσκεται σε εξαιρετικά πρώιμο στάδιο ακόμα. Από αυτόν τον προϋπολογισμό τα 100εκ€ αφορούν υπό εξέλιξη έργα.
Είναι γεγονός πως δεν αποτελεί ένα ιδιαίτερα εξωστρεφές πρόγραμμα όπως προκύπτει από τον προϋπολογισμό των έργων.
Πέραν αυτών, λαμβάνοντας υπόψη πως η λειτουργική κερδοφορία EBITDAσημείωσε αύξηση κατά 70% και ανήλθε στα 177εκ, τα καθαρά κέρδη υπερδιπλασιάστηκαν και ανήλθαν στα 86εκ. και τα ταμειακά διαθέσιμα έφθασαν στο ιλιγγιώδες ποσό των 230εκ. σε συνδυασμό με τον εξαιρετικά χαμηλό δείκτη δανειακής επιβάρυνσης, μας οδηγεί να αναρωτηθούμε μήπως αυτή η εσωστρεφής και εξαιρετικά αμυντική στάση, όλων γενικά των διαχειριστών, οδηγεί σε «παρκαρισμένα» σημαντικά κεφάλαια, τα οποία λείπουν από την αγορά.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημανθεί πως το 95% των εσόδων του Διαχειριστή προέρχονται από ρυθμιζόμενες υπηρεσίες. Από υπηρεσίες δηλαδή των οποίων το έσοδο είναι προκαθορισμένο και εγγυημένο.
Τα εξαιρετικά αποτελέσματα της εταιρίας οφείλονται αποκλειστικά στην ραγδαία αύξηση της κατανάλωσης του ΦΑ λόγω των δυσμενών καιρικών φαινομένων και της αύξησης των εξαγωγών του ηλεκτρικού ρεύματος τον περσυνό χειμώνα. Ειδικότερα υπήρξε αύξηση στην ζήτηση των ηλεκτροπαραγωγών κατά 18.6%, των οικιακών καταναλωτών κατά 10,5% και των βιομηχανικών καταναλωτών κατά 65%.
Το τελευταίο στοιχείο, είναι εξαιρετικά σημαντικό και καταδεικνύει πως αρχίζει μια μεταστροφή και μια τάση ανάπτυξης στον δευτερογενή τομέα, τον τομέα αυτόν δηλαδή ο οποίος θα αποτελέσει τον κινητήριο μοχλό ανάπτυξης της χώρας όταν το καλοκαίρι βγει η χώρα από το μνημόνιο.
*Ο Βαγγέλης Ματράγκος είναι μέλος του ΔΣ του ΔΕΣΦΑ και μέλος της Γραμματείας του Τμήματος Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ.
Το κείμενο αποτελεί παρέμβαση του Βαγγέλη Ματράγκου στην Πανελλαδική Συνδιάσκεψη του Τμήματος Ενέργειας ΣΥΡΙΖΑ, που πραγματοποιήθηκε στις 9 Ιουνίου 2018 στην Αθήνα.
Σχετικά Άρθρα
- ΔΕΣΦΑ: μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου το 2023
- Μείωση εισαγωγών ρεύματος και ρεκόρ εισαγωγών φυσικού αερίου
- Τετραπλασιάστηκαν οι Ελληνικές εξαγωγές φυσικού αερίου το 2022
- ΔΕΣΦΑ: αύξηση στην κατανάλωση φυσικού αερίου
- ΔΕΣΦΑ: μείωση της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου
- Ισχυρό ενδιαφέρον για τον σταθμό της Ρεβυθούσας έως το 2027