Οι κατασκευαστικές στρέφονται στις ΣΔΙΤ απορριμμάτων και τις ΑΠΕ
ΕιδήσειςΈργαΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομές 11 Οκτωβρίου 2019 Αργύρης
Με μελανά χρώματα περιέγραψαν την κατάσταση στον κατασκευαστικό κλάδο, μιλώντας για «ένδεια έργων» και «απόλυτη συρρίκνωση», οι εκπρόσωποι των μεγάλων τεχνικών εταιριών και έδειξαν ως διέξοδο τα έργα ΑΠΕ και τις ΣΔΙΤ των απορριμμάτων.
- Για την ανάγκη να υπάρξουν «γρήγορες νίκες» ώστε να καλυφθεί το κενό των έργων και να ενισχυθεί η ανάπτυξη στη χώρα έκανε λόγο κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο Athens Investment Forum, ο κ. Πέτρος Σουρέτης, διευθύνων σύμβουλος της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, τονίζοντας ότι στο κομμάτι των περιβαλλοντικών έργων θα πρέπει να υιοθετηθούν και να εντατικοποιηθούν πρακτικές έργων ΣΔΙΤ με συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε
- «Να στηριχθούν οι υποδομές και οι ΜμΕ, η “ραχοκοκαλιά” της ελληνικής οικονομίας» ζήτησε ο αντιπρόεδρος της Attica Bank και πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ Κωνσταντίνος Μακέδος.
ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Ειδικότερα ο κ. Σουρέτης ίδιος πρότεινε να υπάρξει κι ένα κεντρικό όργανο συντονισμού στον τομέα των υποδομών με τη συμμετοχή επιτελών από τα αρμόδια υπουργεία. «Για κάθε 1 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστικό τομέα, δημιουργούνται 45 θέσεις εργασίας και με αυτές συνδέονται ακόμη 1,5 θέσεις εργασίας. Ο κύριος εχθρός είναι ο χρόνος για να κερδηθεί το στοίχημα. Θα πρέπει να δοθούν «γρήγορες νίκες» και γι’ αυτό χρειάζεται ένα όργανο συντονισμού, ένα task force υποδομών με τη συμμετοχή της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, του υπουργείου Ανάπτυξης και της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Αποβλήτων».
Ο κ. Σουρέτης αναφέρθηκε ειδικά στο θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων στην Ελλάδα, το οποίο αποτελεί διαχρονικό ζήτημα στη χώρα μας: «Στο κομμάτι των περιβαλλοντικών έργων θα πρέπει να υιοθετηθούν και να εντατικοποιηθούν πρακτικές έργων ΣΔΙΤ με συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε. Το θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων έχει εξελιχθεί σε ένα πρόβλημα για την Ελλάδα και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί παραμένει ως πρόβλημα. Στην Αθήνα 80% των σκουπιδιών τα θάβουμε. Θεωρώ ότι είναι κάτι που πρέπει να το καλύψει η ελληνική Πολιτεία κι εκτιμώ ότι υπάρχει και η βούληση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας». Μεγάλη είναι και η ευκαιρία στις ΑΠΕ «που αποτελούν βασικό πεδίο για την Ελλάδα και μπορούν να φθάσουν οι επενδύσεις στα επόμενα χρόνια στα επίπεδα των 6- 8 δισ. ευρώ».
ΑVAX
Τον κώδωνα του κινδύνου για την κατασκευαστική αγορά όπου ουσιαστικά δεν υπάρχουν νέα έργα έκρουσε ο κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της ΑVAX κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο Athens Investment Forum. «Στην κατασκευαστική αγορά το μέλλον πρέπει να έρθει το γρηγορότερο δυνατό. Τα έργα είναι πολύ λίγα και οι κατασκευαστικές εταιρείες δεν βρίσκονται στην καλύτερη κατάσταση, έστω κι αν βρίσκουν διέξοδο είτε στο εξωτερικό είτε στις επενδύσεις στο χώρο του τουρισμού. Ζητούμε να κάνει η κυβέρνηση ό,τι είναι δυνατόν ώστε να ξεκινήσει η δημοπράτηση των νέων έργων».
Ο κ. Μιτζάλης ζήτησε να υπάρξει σχεδιασμός των επενδύσεων με εθνικό σχέδιο και συμφωνία «έστω σε βασικές αρχές μεταξύ των διαφορετικών πολιτικών κομμάτων ώστε να υπάρξουν συγκλίσεις. Τα μεγάλα έργα δεν μπορούν να έχουν σχεδιασμό τετραετίας. Θα πρέπει να ξέρουν οι εταιρείες του κλάδου ποια έργα έχουν μπροστά τους». Έργα σε σχέση με βασικές υποδομές, αναβάθμιση λιμένων, ενεργειακά έργα, υποδομές τουρισμού, στην προστασία του περιβάλλοντος και τη διαχείριση των απορριμμάτων, αναβάθμισης της ποιότητας ζωής των κατοίκων, είναι μεταξύ αυτών που θα πρέπει να τεθούν ως προτεραιότητα. Στο κομμάτι των χρηματοδοτικών πόρων, ο ίδιος ανέφερε ότι τα τελευταία χρόνια οι πόροι μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων έχουν περικοπεί σημαντικά και δεν επαρκούν για τις ανάγκες της χώρας. «Θα πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι τα έργα έχουν άμεση, θετική επίδραση στην οικονομική δραστηριότητα και η αλήθεια είναι ότι αυτό δεν έχουμε καταφέρει να το εκμεταλλευτούμε στο βαθμό που θα έπρεπε».
Ο διευθύνων σύμβουλος της AVAX ανέφερε ότι η πολιτική ηγεσία θα πρέπει να ενσκήψει στο κομμάτι της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων «Πρέπει να τεθούν όλες οι διαδικασίες σε σφιχτά χρονοδιαγράμματα και η συνεργασία με το Δημόσιο να είναι στενότερη και ταχύτερη, ενώ είναι αναγκαία και η αλλαγή του τρόπου δημοπράτησης, ώστε να αποφευχθούν οι εκπτώσεις του 50%, 60% και 80%. Τα έργα που έχουν εξαγγελθεί δεν είναι έτοιμα προς δημοπράτηση, ενώ αυτά που έχουν δημοπρατηθεί χρειάζονται μία διετία μπροστά. Δεν θέλω να υποτιμήσω την προσπάθεια της νέας ηγεσίας, ούτε της προηγούμενης, δυστυχώς όμως, υπήρξαν καθυστερήσεις και αδράνεια ως προς την προετοιμασία των νέων έργων.
Βρισκόμαστε σε μία μεταβατική περίοδο χωρίς να έχουμε την πολυτέλεια του χρόνου. Έχουμε ανάγκη την άμεση έναρξη των νέων έργων. Εκτός από τη δημοπράτηση των ώριμων έργων και τη θέσπιση σφιχτών χρονοδιαγραμμάτων είναι ανάγκη να προχωρήσει η έγκριση εργασιών μέσω των υφισταμένων παραχωρήσεων, ώστε να τονωθεί η αγορά σε περιφερειακό επίπεδο».
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Για ένδεια όσον αφορά τα έργα έκανε λόγο στην ομιλία του στο Athens Investment Forum ο κ. Γιώργος Περδικάρης από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος παρέθεσε και συγκεκριμένους αριθμούς: «Την περίοδο 2016- 2019 δημοπρατήθηκαν έργα 3,2 δισ. ευρώ (σ.σ. η αναφορά γίνεται για έργα προϋπολογισμού άνω των 30 εκατ. ευρώ) και από αυτά τα έργα, τα 2,3 δισ. ευρώ είναι μπλοκαρισμένα, ενώ μόνο για τα υπόλοιπα 900 εκατ. ευρώ έχουν υπογραφεί συμβάσεις και εκτελούνται. Από αυτές, τα 250 εκατ. ευρώ αφορούν στην οδοποιία Πάτρα – Πύργου και άλλα 250 εκατ. ευρώ στον Ε65. Σε μία ολόκληρη τετραετία εξελίσσονται έργα που αντιστοιχούν μόλις στο 50% του τζίρου των εταιρειών της ανώτατής τάξης.
Ο ίδιος έκανε λόγο για την ανάγκη για ένα ‘’restart’’ και μία συμφωνία επανεκκίνησης στον κλάδο των υποδομών που θα κόψει τον γόρδιο δεσμό. «Την ανάγκη αυτή θεωρούμε ότι έχει αντιληφθεί και η παρούσα ηγεσία του υπουργείου. Οι διαγωνισμοί βρίσκονται σχεδόν στο σύνολό τους μπλοκαρισμένοι ή σε πολύ μικρό βαθμό ωρίμανσης. Δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις ούτε έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ένα ή δύο χρόνια. Ενδεικτικά, το μοντέλο των παραχωρήσεων και των ΣΔΙΤ αποτελεί μία διέξοδο». Ο κ. Περδικάρης ανέφερε ότι υπάρχει η δυνατότητα, υπό τις δεδομένες συνθήκες, να υπάρξει κατασκευαστικό αντικείμενο με πιο άμεσο τα έργα στις επεκτάσεις των συμβάσεων παραχώρησης, τις ενεργειακές υποδομές και τα σιδηροδρομικά έργα που είναι έτοιμα να ξεκινήσουν, όπως το τελευταίο στάδιο του Κόρινθος – Πάτρα και το Λάρισα – Βόλος.
Κ. Μακέδος: «Να στηριχθούν οι υποδομές και οι ΜμΕ, η “ραχοκοκαλιά” της ελληνικής οικονομίας»
«Να στηριχθούν οι υποδομές και οι ΜμΕ, η “ραχοκοκαλιά” της ελληνικής οικονομίας», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Attica Bank και πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ Κωνσταντίνος Μακέδος.
Όπως τόνισε ο κ. Μακέδος, «βρισκόμαστε στην εποχή που γίνεται η ριζική εξυγίανση και αναδιάταξή του Τραπεζικού Συστήματος, που θα δώσει ώθηση στη νέα αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Η Attica Bank έχοντας κάνει ήδη σημαντικά βήματα, αντιμετωπίζει αυτή την πρόκληση, υιοθετώντας έναν φιλόδοξο και ρεαλιστικό στρατηγικό σχέδιο, ώστε να δώσει με επιτυχία δυναμικά το παρόν στη νέα εποχή.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, η Τράπεζα, «κατοχυρώνει τον διακριτό και επιχειρηματικά ελκυστικό της ρόλο, στηρίζοντας τη «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής οικονομίας: Τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους επιστήμονες, που έμειναν και επιβίωσαν από τον τυφώνα του brain drain, των λουκέτων, της ανεργίας και των υψηλών ασφαλιστικών εισφορών. Μπορεί και πρέπει να στηρίξει τους ανθρώπους, που θα χτίσουν το εθνικό success story. Μπορεί και πρέπει να απαντήσει στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, τις επιταγές της 4ης Βιομηχανικής επανάστασης, αλλά και τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, που ήδη βιώνουμε».
Σύμφωνα με τον κ. Μακέδο: «Η Attica Bank, ύστερα από 94 χρόνια λειτουργίας, με 135.000 ενεργούς πελάτες, 1,8 δισ. ευρώ χορηγήσεις, 2,3 δισ. ευρώ καταθέσεις, έχοντας απαλλαχθεί από “κόκκινα” δάνεια ύψους 2 δισ. ευρώ, αλλά και απεξαρτηθεί πλήρως από τον μηχανισμό παροχής έκτακτης ρευστότητας (ELA), με αύξηση των καταθέσεων κατά 16% στο εξάμηνο και 19% για τη χρονιά που πέρασε. Με τον χαμηλότερο δείκτη δανείων προς καταθέσεις της αγοράς (64% ) Και με μία στιβαρή και ικανή νέα διοίκηση, που συνδυάζει πολύτιμη τραπεζική εμπειρία, αλλά και γνώση της αγοράς, αφήνει πίσω της το παρελθόν και κοιτάει με αυτοπεποίθηση το μέλλον. Προχωράμε δυναμικά μπροστά: Στην οριστική εξυγίανση του ισολογισμού της. Τα συνολικά έξοδα σε ετήσια βάση μειώθηκαν κατά 9%, ενώ τα γενικά λειτουργικά έξοδα μειώθηκαν κατά 22% σε ετήσια βάση.
Προχωράμε δυναμικά: στον ψηφιακό μετασχηματισμό της, στην οριστική εξάλειψη των NPLs του παρελθόντος που απομένουν, μέσω νέας τιτλοποίησης, στην ανάπτυξη μίας νέας σειράς ελκυστικών τραπεζικών προϊόντων, όπως το νέας γενιάς στεγαστικό δάνειο, με χαμηλό επιτόκιο και μικρή διάρκεια αποπληρωμής, στοχεύοντας στην ενεργητική επαφή με τον πελάτη και στην επίτευξη ικανοποιητικής απόδοσης για τους μετόχους, που στήριξαν και στηρίζουν διαχρονικά την Τράπεζα.
Όπως έκανε πρόσφατα γνωστό η Διοίκηση της Τράπεζας, στόχος είναι, την επόμενη 5ετία, να διπλασιάσουμε τα μεγέθη του ισολογισμού μας, μέσα από την αύξηση των χορηγήσεων και των καταθέσεων και τη διεύρυνση του πελατολογίου μας σε νέες ομάδες ελεύθερων επαγγελματιών, επιστημόνων, αλλά και σε δυναμικούς τομείς της οικονομίας».
Σχετικά Άρθρα
- Υποδομών: ποια είναι τα 20 έργα ΣΔΙΤ ύψους 4 δις
- Αττική: δημοπράτηση 10 μονάδων διαχείρισης βιοαποβλήτων
- Υποδομών: νέο μοντέλο χρηματοδότησης μεγάλων έργων
- Τεχνικές εταιρίες: κίνητρα από την πολιτεία για τεχνικό δυναμικό στα εργοτάξια
- Υποδομών: πεπερασμένο το μοντέλο ΣΔΙΤ στα δημόσια έργα
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: «έχουμε υποβάλει ρεαλιστικές λύσεις για το κυκλοφοριακό»