ecopress
Ελήφθη η τελική επενδυτική απόφαση και ξεκινά η κατασκευή του «Holland Hydrogen I». Είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο παραγωγής υδρογόνου της Ευρώπης από ανανεώσιμες πηγές... Η μεγαλύτερη μονάδα πράσινου υδρογόνου της Ευρώπης στο Ρότερνταμ

Ελήφθη η τελική επενδυτική απόφαση και ξεκινά η κατασκευή του «Holland Hydrogen I». Είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο παραγωγής υδρογόνου της Ευρώπης από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Στις καινοτομίες περιλαμβάνεται και η κατασκευή πολυόροφων κτιριακών εγκαταστάσεων, όπως και μέρος της πρόσοψης της επένδυσης από ξύλο.

Την επένδυση υλοποιεί η  Shell ενω η Bilfinger Tebodin χειρίζεται την αδειοδότηση για τη μεγαλύτερη μονάδα ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου στην Ευρώπη, καθώς έχει αναλάβει την εκπόνηση των περιβαλλοντικών και οικοδομικών αδειών, που απαιτούνται για το έργο.

Η νέα μονάδα κατασκεύζεται με χρονοδιάγραμμα να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το 2025 στο Tweede Maasvlakte στο λιμάνι του Ρότερνταμ. Ο ηλεκτρολύτης ισχύος 200 MW θα παράγει έως και 60.000 κιλά ανανεώσιμου υδρογόνου την ημέρα. Η  ανανεώσιμη ενέργεια για τον ηλεκτρολύτη θα προέρχεται από το υπεράκτιο αιολικό πάρκο Hollandse Kust (noord), το οποίο ανήκει εν μέρει στη Shell και θα παρέχει αρχικά την πράσινη παροχή ενέργειας για το διυλιστήριο στο Pernis. Το «Holland Hydrogen 1» είναι το πρώτο σημαντικό βήμα στη μετάβαση του υδρογόνου, που γίνεται πράξη στην περιοχή του λιμανιού του Ρότερνταμ.

Shell: ανάπτυξη μιας παγκόσμιας οικονομίας υδρογόνου

-«Το  «Holland Hydrogen I» δείχνει πώς οι νέες ενεργειακές λύσεις μπορούν να αξιοποιηθούν  για να καλύψουν την ανάγκη της κοινωνίας για καθαρότερη ενέργεια. Είναι επίσης ένα καλό παράδειγμα των προσπαθειών και της δέσμευσης της ίδιας της Shell να είναι μια εταιρεία καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050», δήλωσε η Anna Mascolo, εκτελεστική αντιπρόεδρος, υπεύθυνη ενεργειακής καινοτόμιας στη Shell τονίζοντας ότι:

-«Το ανανεώσιμο υδρογόνο θα διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στο ενεργειακό σύστημα του μέλλοντος και αυτό το έργο είναι ένα σημαντικό βήμα προς την απελευθέρωση αυτού του δυναμικού».

Η Shell θέλει να συμβάλει στην ανάπτυξη μιας παγκόσμιας οικονομίας υδρογόνου αναπτύσσοντας ευκαιρίες στην παραγωγή, αποθήκευση, μεταφορά και παράδοση υδρογόνου στους τελικούς πελάτες. Η έναρξη της κατασκευής του «Holland Hydrogen I» είναι ένα σημαντικό ορόσημο σε αυτό το ταξίδι, όχι μόνο για την Ολλανδία, αλλά και για τη Shell παγκοσμίως.

Το παραγόμενο ανανεώσιμο υδρογόνο θα τροφοδοτεί το Shell Energy and Chemicals Park του Ρότερνταμ, μέσω του αγωγού HyTransPort, όπου θα αντικαταστήσει μέρος της χρήσης γκρίζου υδρογόνου στο διυλιστήριο. Αυτό θα απαλλάξει εν μέρει την παραγωγή ενεργειακών προϊόντων της εγκατάστασης, όπως η βενζίνη και το ντίζελ και τα καύσιμα αεριωθουμένων.  Στο μεταξύ, καθώς τα φορτηγά βαρέως τύπου έρχονται στην αγορά και τα δίκτυα ανεφοδιασμού αυξάνονται, η προσφορά ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου μπορεί επίσης να κατευθυνθεί προς αυτά για να βοηθήσει στην απελευθέρωση των ανθρακούχων εμπορικών οδικών μεταφορών.

Bilfinger: ολοκληρώσαμε με επιτυχία την αδειοδότηση

– «Είμαστε περήφανοι που ολοκληρώσαμε με επιτυχία την αδειοδότηση για τη Shell και το νέο της εργοστάσιο ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου», λέει η Monique Overbosch, διευθύντρια συμβουλευτικής στη Bilfinger Tebodin, σημειώνοντας ότι:

-«Αυτό το έργο ταιριάζει με τη στρατηγική μας για τη δημιουργία μιας βιώσιμης και μελλοντικής βιομηχανίας και είμαστε στην ευχάριστη θέση να υποστηρίξουμε τη Shell στη φιλοδοξία της να συμβάλει στην οικοδόμηση μιας παγκόσμιας οικονομίας υδρογόνου, αναπτύσσοντας ευκαιρίες στην παραγωγή, αποθήκευση, μεταφορά και παράδοση υδρογόνου στους τελικούς πελάτες».

Το στέλεχος της Bilfinger Tebodin εξηγεί ότι «η διαδικασία αδειοδότησης ξεκίνησε στα τέλη του 2020. Ορισμένες αλλαγές στο σχεδιασμό απαιτούσαν από τους συμβούλους μας να εξετάσουν την αίτηση άδειας και να συνεργαστούν στενά με τον πελάτη και άλλα εμπλεκόμενα μέρη για την επίλυση ορισμένων προκλήσεων εκπομπής θορύβου. Στο τέλος, βρήκαμε μια λύση για τη μείωση των επιπτώσεων των εκπομπών θορύβου στο περιβάλλον, ώστε να εκδοθεί τόσο η περιβαλλοντική άδεια, όσο και η οικοδομική άδεια. Εκτός από αυτό το έργο, υποστηρίζουμε τη Shell με συμβουλές και μηχανική για μια σειρά άλλων έργων, που σχετίζονται με το υδρογόνο», λέει η ίδια.

Το όνομα και το μήνυμα του έργου

Για περίπου δύο χρόνια, η Shell προετοιμάζεται για αυτό το νέο εργοστάσιο υδρογόνου στο Tweede Maasvlakte του Ρότερνταμ, για το οποίο η Shell έλαβε πρόσφατα την τελική επενδυτική απόφαση. Ο διευθυντής του έργου Bas van de Werff θυμάται ακόμα ότι το έργο αρχικά ονομαζόταν «Rotterdam Electrolyser». «Δεν ήταν πολύ ελκυστικό το όνομα του έργου. Το όνομα λέει μόνο κάτι για την τεχνολογία που απαιτείται για την παραγωγή υδρογόνου, αλλά τίποτα για το τελικό προϊόν, ούτε για τη φιλοδοξία…»

Κατά τη διάρκεια της αναζήτησης ενός ελκυστικού ονόματος, ενός ονόματος, που αντικατοπτρίζει τη φιλοδοξία του βιώσιμου υδρογόνου, την κλίμακα για την Ολλανδία και την Ευρώπη και επίσης συνδέεται με τη νέα οικονομία, τέθηκαν επίσης στο τραπέζι τα πρώτα 3D σκίτσα. Όσον αφορά την τεχνολογία, τα σχέδια για το νέο εργοστάσιο υδρογόνου έμοιαζαν ίδια με ένα κανονικό εργοστάσιο ορυκτών καυσίμων, θυμάται ο Van de Werff. Με μεγάλους μετασχηματιστές, σκάφη, κολώνες και σωλήνες. Και με πολύ μπετόν.

– «Ένας απλός πολίτης δεν μπορούσε να δει ότι αυτό ήταν ένα εντελώς νέο εργοστάσιο, ένα παράδειγμα για την ενεργειακή μετάβαση», λέει ο Van de Werff.  «Καταλήξαμε: η νέα μονάδα υδρογόνου πρέπει να φαίνεται διαφορετική. Και πρέπει να δούμε ενεργά το αποτύπωμα CO2 του εργοστασίου». Ζητήθηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο Kraaijvanger Architects να καταλήξει σε ένα όραμα βιωσιμότητας για το σχεδιασμό του κτιρίου και της τοποθεσίας του εργοστασίου. Η εταιρεία μηχανικών Worley παρείχε το σχέδιο του εργοστασίου. Το όραμα και τα σχέδια έλαβαν την πλήρη υποστήριξη της Shell. Ένα νέο κεφάλαιο στην ενεργειακή μετάβαση είχε ξεκινήσει: «Holland Hydrogen 1».

Υπάρχει λόγος για τον οποίο η σκέψη για βιώσιμα κτίρια και εργοστάσια στον βιομηχανικό τομέα δεν συμβαίνει συχνά.

– «Το αποτύπωμά μας προκαλείται σε μεγάλο βαθμό από τις διαδικασίες παραγωγής», εξηγεί ο Van de Werff. «Στη μείωση των εκπομπών μας, εστιάζουμε κυρίως σε αυτό. Αλλά τα κτίρια και οι εξελίξεις της περιοχής έχουν επίσης περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Επειδή το εργοστάσιο παράγει πράσινο υδρογόνο, πιστεύουμε ότι είναι απολύτως λογικό τα κτίρια και ο ίδιος ο χώρος να αναπτυχθούν επίσης βιώσιμα. Είμαστε ηθικά υποχρεωμένοι να το κάνουμε».

Κατασκευή με ξύλο

Ο βιώσιμος χαρακτήρας της μονάδας υδρογόνου εκφράζεται με διάφορους τρόπους. Για παράδειγμα, το γραφείο και το κέντρο επισκεπτών είναι κατασκευασμένα από ξύλο αειφόρου παραγωγής. 

-«Η κατασκευή είναι από ξύλο, όπως και μέρος της πρόσοψης της επένδυσης», λέει ο αρχιτέκτονας Bas van de Werff και εξηγεί ότι:  «το ξύλο έχει διατηρηθεί φυσικά και προστατεύεται με γυάλινη πρόσοψη από τον αλμυρό θαλασσινό αέρα και τον αέρα που κόβει. Με αυτόν τον τρόπο δεν χρειάζεται να επεξεργαστούμε το ξύλο με χημική βαφή».

Επιπλέον, επιμέρους στοιχεία της κατασκευής βιδώνονται μεταξύ τους όσο το δυνατόν περισσότερο, αντί να κολληθούν. «Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε επίσης εύκολα να αποσυναρμολογήσουμε το κτίριο και να επαναχρησιμοποιήσουμε τα εξαρτήματα». Ο Bas van de Werff προσθέτει: «Ανεβαίνουμε επίσης, οκτώ ορόφους. Δεν έχουμε φτιάξει ποτέ ξανά κτίριο γραφείων με δωμάτιο ελέγχου με ξύλο, αλλά θα το κάνουμε τώρα».

Η κατασκευή με ξύλο είναι αρκετά συναρπαστική, λέει ο υπεύθυνος του έργου, ειδικά κοντά σε ένα εργοστάσιο υδρογόνου. Το κτίριο πρέπει να μπορεί να αντέξει την πίεση που εκλύεται σε περίπτωση έκρηξης, όσο μικρή και θεωρητική κι αν είναι αυτή η πιθανότητα. «Η ασφάλεια είναι κορυφαία προτεραιότητα στη Shell. Τα έχουμε υπολογίσει όλα. Ως εκ τούτου, τοποθετήσαμε το ξύλινο κτίριο, όσο το δυνατόν πιο μακριά από τους συμπιεστές, όπου μπορεί να προκύψει η μεγαλύτερη πίεση».

Από το υδρογόνο στην ενέργεια

Το υδρογόνο – ένα αβλαβές αέριο που εμφανίζεται σε άπειρες ποσότητες στο σύμπαν – παράγεται, μεταξύ άλλων, με ηλεκτρόλυση. Αυτή είναι μια διαδικασία κατά την οποία τίθεται  το νερό (H2O) υπό ηλεκτρική ενέργεια και έτσι μετατρέπετε το νερό σε οξυγόνο (O) και αέριο υδρογόνο (H2).

Το υδρογόνο δεν είναι πηγή ενέργειας, αλλά φορέας ενέργειας. Για τη λειτουργία ενός ηλεκτροκινητήρα (για παράδειγμα σε ένα αυτοκίνητο), χρειάζεται μια κυψέλη καυσίμου, που μετατρέπει το υδρογόνο σε ηλεκτρική ενέργεια. Η μετατροπή του υδρογόνου και του οξυγόνου γίνεται σε ιόντα: σωματίδια που είναι φορτισμένα.

Αυτή η αντίδραση παράγει ηλεκτρισμό για την κίνηση μιας ηλεκτρικής εγκατάστασης ή κινητήρα. Το υπολειμματικό προϊόν είναι υδρατμοί. Θα υπάρχει μηδενική εκπομπή CO2. Η παραγωγή υδρογόνου με βάση τα ορυκτά καύσιμα έχει ως αποτέλεσμα γκρι υδρογόνο.  Το «Holland Hydrogen 1» χρησιμοποιεί ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια από αιολική ενέργεια, με αποτέλεσμα το πράσινο και μη επιβλαβές στο πλανήτη υδρογόνο.

Πηγές: κείμενα, φωτογραφίες  shell.nl & tebodin.bilfinger.com

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας