«Ηλέκτρα»: με μισό δις ευρώ ευρωπαϊκά δάνεια και ιδιωτικές επενδύσεις
ΕνέργειαΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΚτηματαγοράΟικιστικάΟικονομίαΠολεοδομία 3 Αυγούστου 2020 Αργύρης
Χρηματοδότηση μισό δις ευρώ από ευρωπαϊκό δανεισμό και αλλαγή του χρηματοδοτικού μίγματος με ιδιωτική συμμετοχή Εταιρειών Ενεργειακών Υπηρεσιών και επενδυτικών σχημάτων, μέσω Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης προβλέπει η νέα απόφαση για το «Ηλέκτρα».
Η κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων ΠΕΝ, Οικονομικών και Υποδομών Μεταφορών για την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος του δημόσιου τομέα ενεργοποιεί το πρόγραμμα «Ηλέκτρα» σε νέα βάση
Ολόκληρη η απόφαση
Αριθμ. ΥΠΕΝ/Δ/75516/436
Aντικατάσταση της υπ’ αρ. ΥΠΕΝ/ΔΕΠΕΑ/56386/ 620/20–06–2019 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών «Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την Ενεργειακή Αναβάθμιση Δημοσίων Κτιρίων» (B’ 2597).
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ – ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ – ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπόψη:
- Τη διάταξη του άρθρου 37 του ν. 4608/2019 «Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων και άλλες διατάξεις» (Α’ 66), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 28 του ν. 4643/2019 «Απελευθέρωση αγοράς ενέργειας, εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των Α.Π.Ε. και λοιπές διατάξεις» (Α’ 193).
- Τις διατάξεις του ν. 4342/2015, (Α’ 143) για την ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας 2012/27/ ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Οκτωβρίου 2012 «Για την ενεργειακή απόδοση, την τροποποίηση των Οδηγιών 2009/125/ΕΚ και 2010/30/ΕΕ και την κατάργηση των Οδηγιών 2004/8/ ΕΚ και 2006/32/ΕΚ». 3 Τις διατάξεις του ν. 4122/2013 «Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων – Εναρμόνιση με την Οδηγία 2010/31/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και λοιπές
διατάξεις» (Α’ 42). - Τις διατάξεις του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).
- Τις διατάξεις του ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α’ 87).
- Τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 3965/2011
«Αναμόρφωση πλαισίου λειτουργίας Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Σύσταση Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 113), την υπ’ αρ. 34/13-1-2012 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών «Έγκριση της υπ’ αρ. 3427/22–12–2011 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων με την οποία προσδιορίζονται τα στοιχεία του Ενεργητικού και Παθητικού που εντάσσονται στον εμπορικό κλάδο του Ταμείου» (Β’ 55) και την υπ’ αρ. 2/23510/0094/9-4-2012 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών «Κανονισμός του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων κατ’ εφαρμογή του άρθρου 4 του ν. 3965/2011» (Β΄ 1083). - Τις διατάξεις του ν. 4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)» (Α’ 147).
- Τις διατάξεις του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).
- Τις διατάξεις του ν. 4635/2019 «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις» (Α΄ 167).
- Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» (Α’ 160).
- Το π.δ. 147/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α’ 192).
- Το π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α’ 151).
- Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).
- Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121).
- Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους – Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).
- Το π.δ. 95/1996 «Οργανισμός του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων» (Α’ 76).
- Την υπ’ αρ. ΥΠΕΝ/ΥΠΡΓ/67407/8288/23.07.2019 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γεράσιμο Θωμά» (Β’ 3107).
- Την υπ’ αρ. 47/18-07-2019 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη» (Β’ 3100).
- Την υπ’ αρ. 340/2019/18.07.2010 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών
«Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη» (Β’ 3051). - Την υπ’ αρ. 134453/23–12–2015 κοινή υπουργική απόφαση «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων-ΠΔΕ (Τροποποίηση και αντικατάσταση της κοινής υπουργικής απόφασης 46274/02-09-2014 (ΦΕΚ 2573/τ.Β΄)» (Β’ 2857).
- Την ανάγκη για την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4342/2015.
- Την υπ’ αρ. ΥΠΕΝ/ΔΕΠΕΑ/56383/620/20-06-2019 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών «Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την Ενεργειακή Αναβάθμιση Δημοσίων Κτιρίων» (Β’ 2597).
- Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται επιπρόσθετη δαπάνη πέραν αυτής που προβλέφθηκε στην υπ’ αρ. ΥΠΕΝ/ΔΕΠΕΑ/ 56383/620/20-06-2019 κοινή υπουργική απόφαση (Β’ 2597), αποφασίζουμε:
- Την αντικατάσταση της υπ’ αρ. ΥΠΕΝ/ΔΕΠΕΑ/56383/ 620/20-06-2019 (Β’ 2597) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών.
- Την εφαρμογή Προγράμματος χορήγησης Επενδυτικών Δανείων στους Δικαιούχους Φορείς, όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 2 της παρούσας, με στόχο την ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων (εφεξής Πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ” ή/και “Πρόγραμμα”) και ειδικότερα τον σκοπό, τη διάρκεια του Προγράμματος, τα όργανα συντονισμού και διαχείρισης του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ” και τις αρμοδιότητές τους, τους Δικαιούχους Φορείς, τους πόρους του Προγράμματος, τη διαδικασία υποβολής των αιτήσεων ένταξης στο Πρόγραμμα και τα κριτήρια αξιολόγησής τους, τον έλεγχο της υλοποίησης των έργων, τους όρους και τα δικαιολογητικά χορήγησης και τον τρόπο απόδοσης του προϊόντος των δανείων, τη διαδικασία και τα δικαιολογητικά για την εξυπηρέτηση των δανείων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, (ΠΔΕ), όπως καθορίζονται στα ακόλουθα άρθρα:
Άρθρο 1
ΣΤΟΧΟΙ, ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Βασικός στόχος του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ” είναι η συμβολή του στην επίτευξη του εθνικού ενδεικτικού στόχου ενεργειακής απόδοσης, όπως ορίζεται στο άρθρο 4 του ν. 4342/2015 (Α’ 143), με το οποίο ενσωματώθηκε το άρθρο 3 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ (όπως τροποποιήθηκε με το Παράρτημα της Οδηγίας 2013/12/ ΕΕ και την παρ. 1 του άρθρου 24 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ) και παράλληλα η εκπλήρωση των απαιτήσεων του άρθρου 7 του ίδιου νόμου για την ικανοποίηση του στόχου της ετήσιας ενεργειακής ανακαίνισης ποσοστού 3% της ωφέλιμης επιφάνειας των κτιρίων της κεντρικής δημόσιας διοίκησης, και την προώθηση του υποδειγματικού ρόλου του Δημοσίου στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων του.
Τα κτίρια που εντάσσονται στο Πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ” θα πρέπει μετά τις παρεμβάσεις να κατατάσσονται κατ’ ελάχιστον στην κατηγορία ενεργειακής απόδοσης «Β», σύμφωνα με το άρθρο 10 Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ) (Α.Π. ΔΕΠΕΑ/οικ.178581/ 30-06-2017, ΦΕΚ B’ 2367), όπως κάθε φορά ισχύει. - Σκοπός του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ” είναι η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιριακού αποθέματος κυριότητας ή χρήσης, υπό όρους που ορίζονται στην πρόσκληση υποβολής αιτήσεων, των Δικαιούχων του άρθρου 2 με παρεμβάσεις που στόχο έχουν τον περιορισμό της ενεργειακής ζήτησης που συνδέεται με την τυπική χρήση του κτιρίου, η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ενέργεια που χρησιμοποιείται για θέρμανση, ψύξη, αερισμό, παραγωγή ζεστού νερού χρήσης (ΖΝΧ) και φωτισμό, διασφαλίζοντας τα βέλτιστα επίπεδα υγιεινής, ποιότητας του αέρα εσωτερικού χώρου και άνεσης.
- Η συνολική διάρκεια εφαρμογής του Προγράμματος είναι η περίοδος 2020 – 2026, με δυνατότητα παράτασης.
Άρθρο 2
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Δικαιούχοι του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ” είναι οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτοί ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) και προσδιορίζονται από το Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης που τηρείται με ευθύνη της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), καθώς και οι συμπράξεις αυτών, (εφεξής Δικαιούχοι Φορείς).
- Πεδίο εφαρμογής του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ” αποτελεί το σύνολο της Ελληνικής Επικράτειας.
- Με τις προσκλήσεις υποβολής αιτήσεων από τους Δικαιούχους Φορείς (εφεξής προσκλήσεις), είναι δυνατή η ομαδοποίηση Δικαιούχων Φορέων του παρόντος άρθρου, ανάλογα με τις ειδικότερες ανάγκες, τη στόχευση σε συγκεκριμένη κατηγορία κτιρίων ή ενδεχόμενα άλλα επιμέρους κριτήρια (δημογραφικά, νησιωτικότητα, κ.α.).
Άρθρο 3
ΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Ο συνολικός προϋπολογισμός του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ” για όλη τη διάρκεια εφαρμογής του ανέρχεται σε πεντακόσια εκατομμύρια ευρώ (500.000.000,00 €) με δυνατότητα τροποποίησης, χρήματα τα οποία προέρχονται από δανεισμό από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ), καθώς και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ).
- Η χρηματοδότηση των έργων που εντάσσονται στο Πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ” πραγματοποιείται μερικώς μέσω Επενδυτικών Δανείων που χορηγούνται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και συνομολογούνται με τις δανειακές συμβάσεις Επενδυτικών δανείων που υπογράφονται μεταξύ των Δικαιούχων Φορέων και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Το υπολειπόμενο τμήμα της χρηματοδότησης μπορεί να προέρχεται από ιδίους πόρους των Δικαιούχων Φορέων ή/και από πόρους σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 4 του παρόντος άρθρου.
- Η εξυπηρέτηση των επενδυτικών δανείων και η κάλυψη κάθε είδους εξόδου και λοιπών δαπανών συνομολόγησης και εξόφλησής τους γίνεται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία από λογαριασμό ή λογαριασμούς που συστήνονται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για τις ανάγκες του Προγράμματος και χρηματοδοτούνται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
- Μέρος ή το σύνολο των επενδύσεων των έργων του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ” δύναται να χρηματοδοτείται από Εταιρείες Ενεργειακών Υπηρεσιών (ΕΕΥ) ή τρίτους μέσω Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) των ν. 3855/2010 (Α΄ 95) και ν. 4342/2015. Σε αυτές τις περιπτώσεις έχει εφαρμογή η διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 10 της παρούσας.
Άρθρο 4
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ – ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ – ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
- Φορέας Διαχείρισης του Προγράμματος”ΗΛΕΚΤΡΑ” ορίζεται η Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας του ΥΠΕΝ.
- Για την τεχνική διαχειριστική υποστήριξη της Διεύθυνσης Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας του ΥΠΕΝ συστήνεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Τεχνική Γραμματεία, η οποία εδρεύει στο ΥΠΕΝ και εποπτεύεται από αυτήν. Η Τεχνική Γραμματεία απαρτίζεται από:
α) Ένα στέλεχος της Διεύθυνσης Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας του ΥΠΕΝ, που ορίζεται ως συντονιστής και ο αναπληρωτής του.
β) Ένα στέλεχος της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ, Τομέα Ενέργειας του ΥΠΕΝ και ο αναπληρωτής του.
γ) Ένα στέλεχος του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) και ο αναπληρωτής του.
δ) Ένα στέλεχος της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία Κτιριακές Υποδομές Α.Ε. (ΚτΥπ Α.Ε.) και ο αναπληρωτής του.
ε) Ένα στέλεχος της Διεύθυνσης Κτιριακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ο αναπληρωτής του.
- Έργο της Τεχνικής Γραμματείας είναι:
α) Η υποστήριξη της Διεύθυνσης Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας, για τη διαχείριση του Προγράμματος.
β) Η προετοιμασία των προσκλήσεων και η μέριμνα για την έκδοση και δημοσιοποίησή τους.
γ) Η δημιουργία διακριτής ιστοσελίδας στον ιστότοπο του ΥΠΕΝ, προκειμένου να διασφαλίζεται η επικοινωνία με τους Δικαιούχους Φορείς του άρθρου 2, η δημοσιότητα και η διαφάνεια της πορείας υλοποίησης του Προγράμματος”ΗΛΕΚΤΡΑ”. Στην ιστοσελίδα του Προγράμματος αναρτώνται οι όροι χρηματοδότησης των Δικαιούχων Φορέων του άρθρου 2 από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
δ) Η παροχή πληροφόρησης και διευκρινίσεων επί του συστήματος διοίκησης και διαχείρισης του Προγράμματος”ΗΛΕΚΤΡΑ” προς τους εμπλεκόμενους φορείς υλοποίησης των έργων του.
ε) Ο έλεγχος της πληρότητας και αρτιότητας των αιτήσεων ένταξης των έργων στο Πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ” που κατατίθενται από τους Δικαιούχους Φορείς του άρθρου 2, η αξιολόγησή τους με βάση τα κριτήρια που αναφέρονται στις προσκλήσεις και η εισήγηση για ένταξη ή απόρριψή τους στο Πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ” με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.
στ) Η μέριμνα για την παραγωγή ή/και αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων εργαλείων προκειμένου να παρακολουθείται η εξέλιξη του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου και οι χρηματορροές των έργων του Προγράμματος.
ζ) Η επεξεργασία των δελτίων παρακολούθησης των έργων του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ” και η υποβολή συγκεντρωτικών εκθέσεων προόδου προς την Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας.
η) Η υποστήριξη των Δικαιούχων Φορέων του άρθρου 2 στην υποβολή των αιτημάτων εκταμίευσης του προϊόντος δανείου για την πληρωμή των υποχρεώσεων των έργων του Προγράμματος.
θ) Η διενέργεια, κατόπιν εντολής της Διεύθυνσης Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας, δειγματοληπτικών επιτόπιων επιθεωρήσεων των έργων προκειμένου να επιβεβαιωθεί η ορθότητα των στοιχείων των δελτίων παρακολούθησης καθώς και η ορθή και σύννομη χρήση των ποσών που εκταμιεύονται προς τους Δικαιούχους Φορείς του άρθρου 2.
ι) Η επεξεργασία των εκθέσεων ολοκλήρωσης των έργων και η εισήγηση για έκδοση Απόφασης Ολοκλήρωσης των έργων.
- Για την παρακολούθηση και ολοκλήρωση των έργων του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ” η Τεχνική Γραμματεία δύναται να συστήνει και να συγκροτεί ομάδες εργασίας στις οποίες μπορεί να ανατίθενται αρμοδιότητες εκ των στοιχείων (ε), (στ), (ζ), (η), (θ) και (ι) της παρ. 3. Στις ομάδες εργασίας δύναται να συμμετέχουν στελέχη των φορέων που απαρτίζουν την Τεχνική Γραμματεία.
- Οι αρμοδιότητες των στοιχείων (ε), (στ), (ζ), (η), (θ) και (ι) της παρ. 3 δύναται να ανατεθούν και σε τρίτους φορείς μέσω προγραμματικής σύμβασης ή σύμβασης παροχής υπηρεσιών.
- Η Τεχνική Γραμματεία δύναται να εκπονήσει οδηγό διαδικασιών, όπου θα περιγράφονται οι αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων φορέων. Ο οδηγός εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
- Οι κύριες ενέργειες υποβολής των αιτήσεων ένταξης, επιλογής και έγκρισης των έργων στο Πρόγραμμα και παρακολούθησης της εφαρμογής του Προγράμματος, δύναται να πραγματοποιούνται μέσω εφαρμογής πληροφοριακού συστήματος του ΥΠΕΝ.
Άρθρο 5
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΚΑΙ ΕΓΚΡΙΣΗΣ – ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ
- Βασικά κριτήρια για την επιλογή και την ένταξη των έργων στο Πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ” αποτελούν μεταξύ άλλων: α) η σκοπιμότητα στη βάση της επαρκούς τεκμηρίωσης της βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης με την ικανοποίηση καθορισμένων ελάχιστων ή/και μέγιστων ανώτατων ορίων για τις βασικές παραμέτρους ενεργειακής απόδοσης, β) ο ολοκληρωμένος και λειτουργικός χαρακτήρας των προτεινόμενων έργων που εξασφαλίζεται με την εξής αλληλουχία: περιορισμός των ενεργειακών αναγκών και συμμόρφωση με τις ελάχιστες απαιτήσεις του ΚΕΝΑΚ για την περίπτωση της ριζικής ανακαίνισης ως προς το κέλυφος του κτιρίου, συμμόρφωση ως προς τις ελάχιστες απαιτήσεις για τα τεχνικά συστήματα, για τα συστήματα αυτοματισμού και ελέγχου κτιρίου και πρόταση συστημάτων παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, γ) η επάρκεια της τεχνικής τεκμηρίωσης του σχεδιασμού των παρεμβάσεων στο κέλυφος και στα τεχνικά συστήματα του κτιρίου, δ) η τεκμηρίωση του προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης, ε) η οικονομική βιωσιμότητα καθώς και στ) η εκπόνηση Σχεδίου Ενεργειακής Απόδοσης, όπου απαιτείται, στο πλαίσιο της παρ. 12 του άρθρου 7 του ν. 4342/2015. Ο καθορισμός και η εξειδίκευση των κριτηρίων θα γίνεται με την έκδοση των προσκλήσεων, στις οποίες μπορεί να τίθενται περαιτέρω ειδικότερα κριτήρια ή όροι για την επιλεξιμότητα και την ένταξη των προτεινόμενων έργων στο Πρόγραμμα.
- Στις προσκλήσεις για την υποβολή αιτήσεων ένταξης στο Πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ”, που εκδίδονται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ορίζεται και εξειδικεύεται η διάρκεια υποβολής των αιτήσεων ένταξης, η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων ένταξης και τα έντυπα και δικαιολογητικά που απαιτούνται, η ανάλυση των κριτηρίων επιλογής, η προτεραιοποίηση των αναγκών, η απαιτούμενη ιδία συμμετοχή των Δικαιούχων Φορέων και οι υποχρεώσεις τους, οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης των Επενδυτικών Δανείων από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, όπως αυτοί θα καθοριστούν με απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
- Διευκρινίσεις και λεπτομέρειες επί των προσκλήσεων δύναται να δίδονται με εγκυκλίους, που εκδίδονται μετά από εισήγηση της Διεύθυνσης Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας του ΥΠΕΝ.
- Οι αιτήσεις ένταξης των έργων στο Πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ” υποβάλλονται από τους δυνητικούς Δικαιούχους Φορείς στη Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας του ΥΠΕΝ, σύμφωνα με την πρόσκληση.
- Οι Δικαιούχοι Φορείς, που δεν διαθέτουν την απαιτούμενη τεχνική επάρκεια για την σύναψη δημοσίων συμβάσεων έργων και μελετών κατά το άρθρο 44 του ν. 4412/2016, στην αίτηση για την ένταξη στο Πρόγραμμα οφείλουν να προβλέπουν την ανάληψη των άνω καθηκόντων από τεχνική υπηρεσία άλλου φορέα (Φορέας Υλοποίησης) και να συνυποβάλουν τη σύμφωνη γνώμη του φορέα που αναλαμβάνει τα καθήκοντα. Στις περιπτώσεις αυτές, η Απόφαση Ένταξης του έργου στο Πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ” θα προβλέπει τη σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ του Δικαιούχου Φορέα και του Φορέα Υλοποίησης.
- Η υποβολή των αιτήσεων ένταξης από τους Δικαιούχους Φορείς στο πλαίσιο του Προγράμματος”ΗΛΕΚΤΡΑ” πραγματοποιείται με αποφάσεις των αρμόδιων οργάνων τους. Οι αποφάσεις του προηγούμενου εδαφίου δεσμεύουν μετά την έκδοση της Απόφασης Ένταξης τους Δικαιούχους Φορείς για τη συνομολόγηση του Επενδυτικού Δανείου. Με τις δανειακές αυτές συμβάσεις Επενδυτικού Δανείου προβλέπονται εξασφαλιστικοί όροι, όπως αυτοί εξειδικεύονται στην πρόσκληση, προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, σε περίπτωση μη ορθής και σύννομης χρήσης των πόρων του Προγράμματος, που διαπιστώνεται με τη διαδικασία της παρ. 9 του άρθρου 7 της παρούσας.
- Το φυσικό αντικείμενο των έργων πρέπει να αφορά σε παρεμβάσεις σε υφιστάμενα κτίρια για τα οποία πρέπει να τηρούνται οι ελάχιστες απαιτήσεις του άρθρου 4 του ν. 4122/2013 και να τηρούνται οι κατευθύνσεις που θα περιλαμβάνονται στις προσκλήσεις.
- Με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των αιτήσεων, μετά από εισήγηση της Τεχνικής Γραμματείας, η Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας εισηγείται στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας την έκδοση Απόφασης Ένταξης του έργου στο Πρόγραμμα”ΗΛΕΚΤΡΑ”. Στην Απόφαση Ένταξης καθορίζεται το φυσικό και το οικονομικό αντικείμενο του εντασσόμενου έργου, το ποσοστό χρηματοδότησης, το ποσό του Επενδυτικού Δανείου, το οποίο θα συνομολογηθεί ανάμεσα στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και στο Δικαιούχο Φορέα του άρθρου 2, οι όροι και η διαδικασία χρηματοδότησης, η χρονική διάρκεια ισχύος της απόφασης, οι υποχρεώσεις του Δικαιούχου Φορέα καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την υλοποίηση και ολοκλήρωση του έργου. Επιπλέον, ορίζεται και το απαιτούμενο ποσό της ιδίας συμμετοχής του Δικαιούχου Φορέα, το οποίο μπορεί να προέρχεται από τους ιδίους πόρους του ή/και από πόρους σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 3 της παρούσας.
- Η Απόφαση Ένταξης αποστέλλεται από τη Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, προκειμένου να εγκριθεί από το Διοικητικό του Συμβούλιο η χορήγηση του Επενδυτικού Δανείου και οι όροι συνομολόγησής του.
- Το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων υλοποιεί την Απόφαση Ένταξης του εντασσόμενου έργου στο Πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ” αφενός συνάπτοντας την αντίστοιχη δανειακή σύμβαση και αφετέρου καταβάλλοντας το εγκριθέν Επενδυτικό Δάνειο σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 7 της παρούσας.
Άρθρο 6
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ
- Οι αναθέσεις δημοσίων συμβάσεων για την υλοποίηση των έργων του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ”, καθώς και οι τροποποιήσεις τους, ακολουθούν τους εθνικούς κανόνες που τις διέπουν. Οι εγκρίσεις των τευχών δημοπράτησης των έργων, προμηθειών και μελετών/υπηρεσιών πραγματοποιούνται με αποφάσεις του αρμόδιου κατά περίπτωση οργάνου της του Δικαιούχου Φορέα, όπως αυτό ορίζεται από την εθνική νομοθεσία, επί τη βάσει του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των Αποφάσεων Ένταξης.
- Η υλοποίηση των έργων που εγκρίνονται για χρηματοδότηση ακολουθεί τις προβλεπόμενες από την ισχύουσα νομοθεσία διαδικασίες για το είδος της δράσης και τον Δικαιούχο Φορέα του άρθρου 2 ή το Φορέα Υλοποίησης.
- Η παρακολούθηση και πιστοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των έργων πραγματοποιείται με ευθύνη των αρμόδιων κατά περίπτωση Υπηρεσιών του Δικαιούχου Φορέα του άρθρου 2 ή του Φορέα Υλοποίησης που έχει αναλάβει καθήκοντα βάσει της παρ. 5 του άρθρου 5 της παρούσας.
- Μετά την έκδοση της Απόφασης Ολοκλήρωσης του έργου, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 9 της παρούσας, ο Δικαιούχος Φορέας του άρθρου 2 υποχρεούται: α) να διασφαλίζει τη λειτουργία και συντήρησή του έργου για πέντε (5) έτη ή για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, εφόσον ορίζεται στην Απόφαση Ένταξης, β) να ορίσει ενεργειακό υπεύθυνο και να εφαρμόζει τα προβλεπόμενα στην υπ’ αρ. Δ6/Β/14826/17-06-2008 κοινή υπουργική απόφαση (Β’ 1122), όπως ισχύει και γ) να εφαρμόσει σύστημα διαχείρισης ενέργειας.
Άρθρο 7
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΜΩΝ
- Με τη σύναψη της δανειακής σύμβασης μεταξύ του Δικαιούχου Φορέα και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, συνομολογείται Επενδυτικό Δάνειο ίσο με το ποσό της έγκρισης από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, όπως αυτό προσδιορίζεται στην Απόφαση Ένταξης. Το τελικό ποσό δανειοδότησης προσδιορίζεται με πρόσθετη/ες πράξη/ εις σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Απόφαση Ένταξης. Το επιτόκιο, η διάρκεια αποπληρωμής του δανείου, τα δικαιολογητικά εκταμίευσης καθώς και τα έξοδα του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ) καθορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΠΔ στην απόφαση έγκρισης του δανείου. Για τα ανωτέρω οριζόμενα εφαρμόζονται αναλόγως τα ισχύοντα στα αντίστοιχα έργα προγραμμάτων συγχρηματοδότησης ΕΤΕΠ – ΤΠΔ. Κατά στο στάδιο σύναψης των δανείων του ΤΠΔ με την ΕΤΕΠ ζητείται από το ΤΠΔ η συμβουλευτική γνώμη του Ο.Δ.Δ.Η.Χ. για τους όρους δανεισμού.
- Οι Δικαιούχοι Φορείς υποβάλλουν αίτημα εκταμίευσης στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για τη χορήγηση μέρους του δανείου που αφορά σε δαπάνες των εγκεκριμένων έργων τους ως ακολούθως:
α) Με την υπογραφή δημόσιας σύμβασης ανάθεσης και με την υπογραφή της πρόσθετης πράξης καθορισμού του τελικού ποσού δανειοδότησης, αποδίδεται στον Δικαιούχο Φορέα ποσό ίσο με την προβλεπόμενη προκαταβολή, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, επί το αντίστοιχο ποσοστό χρηματοδότησης που ορίζεται στην Απόφαση Ένταξης. Ως δικαιολογητικά για την εκταμίευση προσκομίζονται η ως άνω υπογεγραμμένη σύμβαση με την επισήμανση της προκαταβολής που προβλέπεται για τον Φορέα Υλοποίησης και βεβαίωση του Δικαιούχου Φορέα για την τήρηση των προϋποθέσεων καταβολής της.
β) Με την υποβολή από τον Δικαιούχο Φορέα κάθε εγκεκριμένου λογαριασμού/πιστοποίησης/τιμολογίου προμηθειών, έργων ή υπηρεσιών και πρακτικών παράδοσης/παραλαβής, θα αποδίδεται στον Δικαιούχο Φορέα ποσό που αντιστοιχεί στο ποσοστό χρηματοδότησης που ορίζεται στην Απόφαση Ένταξης.
- Το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων δύναται να ζητά πρόσθετα δικαιολογητικά που να τεκμηριώνουν τις εκταμιεύσεις του προϊόντος του δανείου προς τους Δικαιούχους Φορείς του άρθρου 2.
- Η αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων των Δικαιούχων Φορέων του άρθρου 2, σύμφωνα με τις συνομολογηθείσες δανειακές συμβάσεις, γίνεται από το ΠΔΕ του ΥΠΕΝ με απευθείας μεταφορά πιστώσεων, άνευ υπολόγου, στους λογαριασμούς της παρ. 3 του άρθρου 3 της παρούσας.
- Η μεταφορά των πιστώσεων προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων πραγματοποιείται ανά εξάμηνο και γίνεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, μετά από εντολή της αρμόδιας για την εκτέλεση της Συλλογικής Απόφασης Έργου (ΣΑΕ) Υπηρεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν της σύμφωνης γνώμης του Φορέα Διαχείρισης του Προγράμματος της παρ. 1 του άρθρου 4 της παρούσας και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 134453/23.12.2015 κοινή υπουργική απόφαση (Β΄2857) περί ρυθμίσεων πληρωμών των δαπανών Π.Δ.Ε., όπως ισχύει. Για την καταβολή της χρηματοδότησης το ΤΠΔ προσκομίζει στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας τα δικαιολογητικά της ως άνω κοινής υπουργικής απόφασης.
- Η ενταλματοποίηση των ανωτέρω χρηματοδοτήσεων γίνεται από την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και η εμφάνιση των αντίστοιχων δαπανών στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων διενεργείται έναντι των ακόλουθων δικαιολογητικών:
α) Απόφασης χρηματοδότησης της οικείας ΣΑΕ από τη Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων προς την Τράπεζα της Ελλάδος.
β) Αντιγράφου δελτίου αναγγελίας της Τράπεζας της Ελλάδος εκτέλεσης της ανωτέρω υπό (α) απόφασης.
γ) Αντιγράφου της ηλεκτρονικής εντολής πληρωμής (EPS) για τη μεταφορά της εν λόγω χρηματοδότησης στον ειδικό τραπεζικό λογαριασμό. - Η πληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων που πηγάζουν από το συνομολογηθέν Επενδυτικό Δάνειο μεταξύ του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και του Δικαιούχου Φορέα για τα εγκεκριμένα έργα του Προγράμματος δεν βαρύνει τον Δικαιούχο Φορέα με την επιφύλαξη της παρ. 9 του παρόντος άρθρου.
- Η πληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων μέσω του ΠΔΕ, σύμφωνα με την παραπάνω διαδικασία, δύναται να περιλαμβάνει ποσά για πρόωρη εξόφληση, ακόμα και εντός της περιόδου χάριτος, μέρους ή/και του συνόλου των δανειακών υποχρεώσεων, σύμφωνα με τις εκάστοτε δημοσιονομικές δυνατότητες του ΠΔΕ.
- Στις κάτωθι περιπτώσεις:
α) Δικαιούχων Φορέων που δεν κάνουν ορθή και σύννομη χρήση των πόρων του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ”, σύμφωνα με την Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας του ΥΠΕΝ ή ελεγκτικά όργανα που εποπτεύουν τις ενέργειες και τις δαπάνες των Δικαιούχων Φορέων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία,
β) έργων που δεν είναι ολοκληρωμένα και λειτουργικά κατά τη λήξη του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ”, όπως αυτή ορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 1 της παρούσας ή
γ) που δεν τηρείται η υποχρέωση της παρ. 4 του άρθρου 6 της παρούσας, εκδίδεται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας του ΥΠΕΝ, απόφαση ανάκλησης της απόφασης ένταξης (Απόφαση Απένταξης) από το Πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ”, που κοινοποιείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Η δανειακή σύμβαση καταγγέλλεται, η πληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων παύει να χρηματοδοτείται από το ΠΔΕ και ο Δικαιούχος Φορέας του άρθρου 2 υποχρεούται να επιστρέψει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων το σύνολο του ποσού που έχει εκταμιευθεί προς αυτόν από το συνομολογηθέν δάνειο, ανεξάρτητα από τα ποσά που έχουν αποδοθεί από το ΠΔΕ για την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεών του, καθώς και το σύνολο του ποσού που αφορά σε κάθε είδους έξοδα και λοιπές δαπάνες συνομολόγησης και εξόφλησης του δανείου αυτού. Στις περιπτώσεις αυτές ενεργοποιούνται οι εξασφαλιστικοί όροι της δανειακής σύμβασης Επενδυτικού Δανείου.
Ειδικά για τους Δικαιούχους που είναι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, με την καταγγελία της δανειακής σύμβασης Επενδυτικού Δανείου, η επιστροφή του συνόλου του ποσού που έχει εκταμιευτεί βαρύνει το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ του φορέα, εντός των εγκεκριμένων ορίων του.
- Τα ποσά των δανειακών υποχρεώσεων, που έχουν πληρωθεί από το ΠΔΕ, μετά την απόφαση ανάκλησης της απόφασης ένταξης (Απόφαση Απένταξης) του έργου, όταν επιστραφούν από τον υπόχρεο στο ΤΠΔ, αποδίδονται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στον προϋπολογισμό του ΠΔΕ ως έσοδο.
Άρθρο 8
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ – ΕΛΕΓΧΟΙ – ΕΠΙΤΟΠΙΕΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΙΣ
- Οι Δικαιούχοι Φορείς συμπληρώνουν τυποποιημένα δελτία παρακολούθησης για την καταγραφή της εξέλιξης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των έργων τους και τα αποστέλλουν στην Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας.
- Η Τεχνική Γραμματεία επεξεργάζεται τα δελτία παρακολούθησης και υποβάλλει συγκεντρωτική έκθεση προόδου προς την Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας. Η Τεχνική Γραμματεία διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει από τους Δικαιούχους Φορείς ή τους Φορείς Υλοποίησης που έχουν αναλάβει καθήκοντα βάσει της παρ. 5 του άρθρου 5 της παρούσας πρόσθετες διευκρινίσεις ή λοιπές πληροφορίες σε οποιοδήποτε στάδιο εξέλιξης των έργων.
- Η Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας, με βάση τις συγκεντρωτικές εκθέσεις της Τεχνικής Γραμματείας, δύναται να εισηγείται μέτρα για την εύρυθμη εξέλιξη της υλοποίησης των έργων του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ”.
- Πέραν των θεσμοθετημένων ελέγχων των δαπανών του Δημοσίου, η Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας δύναται να δίνει εντολή στη Τεχνική Γραμματεία να διενεργεί επιτόπιες επιθεωρήσεις των έργων, είτε δειγματοληπτικώς είτε κατόπιν καταγγελίας, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η ορθότητα των στοιχείων των δελτίων παρακολούθησης.
- Οι προβλέψεις του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται αναλογικά, προκειμένου να επαληθευτεί η τήρηση της υποχρέωσης της παρ. 4 του άρθρου 6 της παρούσας.
Άρθρο 9
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΕΡΓΩΝ
- Μετά την ολοκλήρωση των έργων, οι Δικαιούχοι Φορείς συντάσσουν σχετική έκθεση ολοκλήρωσης, βάσει τυποποιημένου υποδείγματος, που αποστέλλεται στην Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας.
- Από την έκθεση ολοκλήρωσης των έργων και τα αντίστοιχα συνοδευτικά στοιχείων πρέπει να προκύπτει η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων και η αντίστοιχη εξοικονόμηση ενέργειας μετά τις παρεμβάσεις.
- Η Τεχνική Γραμματεία επεξεργάζεται τις εκθέσεις ολοκλήρωσης και τα αντίστοιχα συνοδευτικά στοιχεία, διενεργώντας, όταν απαιτείται, επιτόπια επιθεώρηση για την επαλήθευση των στοιχείων των έργων.
- Στη βάση των εκθέσεων ολοκλήρωσης των έργων καθώς και των πορισμάτων των πιθανών ελέγχων, μετά από εισήγηση της Τεχνικής Γραμματείας ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας προβαίνει στην έκδοση Απόφασης Ολοκλήρωσης των έργων μετά από εισήγηση της Διεύθυνσης Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας.
- Η Απόφαση Ολοκλήρωσης αποστέλλεται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και ο Δικαιούχος Φορέας αποδεσμεύεται από κάθε υποχρέωση αποπληρωμής του Επενδυτικού Δανείου, η οποία βαρύνει το ΠΔΕ, με την επιφύλαξη της παρ. 9 του άρθρου 7 της παρούσας.
Άρθρο 10
ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Η έναρξη εφαρμογής χορήγησης των Επενδυτικών Δανείων του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ” αρχίζει από τη δημοσίευση της παρούσας και εξειδικεύεται με προσκλήσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
- Η μη τήρηση, από τον Δικαιούχο Φορέα, των όρων και προϋποθέσεων του Προγράμματος συνεπάγεται την ανάκληση/τροποποίηση της Απόφασης Ένταξης και ανάκτηση των ποσών που καταβλήθηκαν από το ΠΔΕ ή την αναπροσαρμογή αυτών.
- Στις περιπτώσεις όπου μέρος ή το σύνολο των επενδύσεων των έργων του Προγράμματος “ΗΛΕΚΤΡΑ” χρηματοδοτείται από Εταιρείες Ενεργειακών Υπηρεσιών (ΕΕΥ) ή τρίτους μέσω Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) των ν. 3855/2010 και ν. 4342/2015, ισχύουν παράλληλα οι ειδικότερες προβλέψεις της κοινής υπουργικής απόφασης που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 4 του άρθρου 37 του ν. 4608/2019, όπως ισχύει.
- Από την έναρξη ισχύος της παρούσας καταργείται η υπ’ αρ. ΥΠΕΝ/ΔΕΠΕΑ/5683/620/20.06.2019 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών «Πρόγραμμα για την Ενεργειακή Αναβάθμιση Δημοσίων Κτιρίων» (Β’ 2597).
Σχετικά Άρθρα
- ΥΠΕΝ: παρατάσεις για «Ηλέκτρα» και «Εξοικονομώ Αυτονομώ»
- Έργα 72 εκατ. ευρώ ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων του στρατού
- «Ηλέκτρα»: άνοιξε η πλατφόρμα αιτήσεων για έργα εξοικονόμησης
- «Ηλέκτρα» VS «Εξοικονομώ»: τα κίνητρα για δημόσια και ιδιωτικά κτίρια
- «ΗΛΕΚΤΡΑ»: ξεκινάει το πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης δημοσίων κτιρίων
- Ενεργειακή αναβάθμιση: προτεραιότητα σε γραφεία, σχολεία και νοσοκομεία