ecopress
Του Κώστα Βουτσαδάκη/ Στα χέρια της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας περνούν οι εξελίξεις με την μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης (Ηράκλειο – Αττική), καθώς και... Ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης: Αδιέξοδο παρουσία της Κομισιόν, μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia Interconnector –Αρχές Αυγούστου αποφάσεις

Του Κώστα Βουτσαδάκη/

Στα χέρια της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας περνούν οι εξελίξεις με την μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης (Ηράκλειο – Αττική), καθώς και η  τελευταία συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Ιουλίου 2018 μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της Euroasia Interconnector παρουσία της Κομισιόν στα γραφεία της Αρχής προκειμένου να συμφωνηθεί το εταιρικό σχήμα για την υλοποίηση του έργου, απέβη άκαρπη.

Πηγές του ΑΔΜΗΕ ανέφεραν ότι οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν και επισήμως καθώς η Euroasia Interconnector δεν αποδέχθηκε την πρόταση να έχει ο Διαχειριστής την πλειοψηφία (51 %) στην εταιρία κατασκευής του έργου, με την οποία σύμφωνα με τις ίδιες πηγές στη  συνάντηση  της Πέμπτης 12 Ιουλίου 2018 τάχθηκε και η Κομισιόν.

Πρόσφατα εξάλλου ο Διαχειριστής υπέβαλε πρόταση να αναλάβει ο ίδιος εξ ολοκλήρου την κατασκευή του.

Κατόπιν αυτού οι επιλογές της ΡΑΕ είναι είτε να αναθέσει την υλοποίηση του έργου στον ΑΔΜΗΕ ή σε τρίτη εταιρία, είτε να  προκηρύξει η ίδια το έργο, με την πρώτη επιλογή να προβάλλεται ως πιο πιθανή, δεδομένου και του επείγοντος χαρακτήρα του.

Το έργο επείγει όχι μόνο για να ελαφρυνθεί ο λογαριασμός των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (το μεγαλύτερο μέρος του οποίου καλύπτει το κόστος ηλεκτροδότησης της Κρήτης) αλλά και επειδή το νησί από το 2021 θα αντιμετωπίζει πρόβλημα ενεργειακής επάρκειας εξαιτίας του συνδυασμού της αυξανόμενης ζήτησης με την διακοπή λειτουργίας παλαιών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής. Για το λόγο αυτό η ΡΑΕ πρόκειται να καταλήξει σε οριστική απόφαση μέχρι τις  αρχές Αυγούστου.

Η διασύνδεση περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ ενώ αποτελεί τμήμα και της διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας, έργο που έχει χαρακτηριστεί και ως «κοινού ενδιαφέροντος» από την ΕΕ. Για το λόγο αυτό το καλώδιο Κρήτη – Αττική ανατέθηκε από τους Ρυθμιστές Ελλάδας και Κύπρου από κοινού στις δύο εταιρίες οι οποίες όμως δεν κατέληξαν σε συμφωνία.

Η «μεγάλη» διασύνδεση Ηράκλειο – Αττική είναι έργο προϋπολογισμού 1 δις. ευρώ και έπεται της «μικρής» διασύνδεσης της Κρήτης (Χανιά – Πελοπόννησος), έργο για το οποίο είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2020.

Έκθεση του Οργανισμού Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της ΕΕ (ACER), για τις εξελίξεις στα έργα κοινού ενδιαφέροντος που δημοσιοποιήθηκε επίσης την Πέμπτη 12 Ιουλίου 2018  αναφέρει ότι το έργο Κρήτη – Αττική εμφανίζει διετή καθυστέρηση.

Το πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ

Επενδύσεις άνω των 2,1 δισ. Ευρώ για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης περιλαμβάνει το πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ , με ορίζοντα ολοκλήρωσης του συνόλου των έργων το 2024.
Τα σχετικά στοιχεία παρουσιάστηκαν Πέμπτη 12 Ιουλίου 2018  στην πρώτη γενική συνέλευση των μετόχων της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, εταιρείας που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο και ελέγχει το 51% των μετοχών του Διαχειριστή (το υπόλοιπο 25% ανήκει στο Δημόσιο και το 24% στην κινεζική State Grid, που συμμετέχει ως στρατηγικός επενδυτής).
Αναλυτικά, σε σχέση με τις διασυνδέσεις ο προγραμματισμός περιλαμβάνει τα εξής:
-Κρήτη: το 2020 προβλέπεται να ολοκληρωθεί η λεγόμενη “μικρή” διασύνδεση (Χανιά – Πελοπόννησος) προϋπολογισμού 324 εκατ. ευρώ και το 2022 η “μεγάλη” (Αττική – Ηράκλειο) προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ. Για την μεγάλη διασύνδεση, που έχει εμπλακεί λόγω του συνδυασμού της με τη διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας έχει προγραμματιστεί σήμερα νέα συνάντηση με πρωτοβουλία της ΡΑΕ προκειμένου να υπάρξει συμφωνία για την υλοποίηση του έργου.
-Κυκλάδες: η πρώτη φάση έχει ολοκληρωθεί, η δεύτερη προβλέπεται να λειτουργήσει το 2019 και η τρίτη που επισπεύσθηκε κατά δύο χρόνια το 2020. Το συνολικό κόστος των τριών φάσεων είναι 424 εκατ. ενώ η τέταρτη φάση (Δυτικές Κυκλάδες) προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2024 και θα κοστίσει 386 εκατ.
-Αλλά 200 εκατ. περίπου είναι ο προϋπολογισμός των έργων για την αναβάθμιση του δικτύου στην Πελοπόννησο (Μεγαλόπολη – Κουμουνδούρου και Μεγαλόπολη – Πάτρα – Αχελώος).
Ο ΑΔΜΗΕ κατέγραψε το 2017 καθαρά κέρδη ύψους 61,7 εκατ. έναντι ζημιών 2,7 εκατ. το 2016 ενώ για το 2018 προβλέπεται βελτίωση των μεγεθών. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, το 2021 τα καθαρά κέρδη θα διαμορφωθούν σε 85 εκατ. και τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων σε 220 εκατ. (από 172 εκατ. το 2017). Η μερισματική πολιτική προβλέπει την διανομή του 50% τουλάχιστον των καθαρών κερδών. Η γενική συνέλευση ενέκρινε επίσης πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών μέχρι το 1% του μετοχικού κεφαλαίου σε τιμές από 1 ως 10 ευρώ.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας

Προτιμήσεις Cookies

Μπορείτε να ορίσετε τις προτιμήσεις συγκατάθεσης και να προσδιορίσετε με ποιους τρόπους θέλετε να χρησιμοποιούνται τα δεδομένα σύμφωνα με τους παρακάτω σκοπούς.

Απολύτως Απαραίτητα Cookies

Τα cookies αυτά είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία του ιστότοπου, σας επιτρέπουν να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες του, όπως πρόσβαση σε ασφαλείς περιοχές. Τα cookies αυτά είναι αναγκαία για τη λειτουργία του ιστοτόπου και χωρίς αυτά δεν θα ήταν τεχνικά εφικτή η παροχή υπηρεσιών του ιστοτόπου.

Cookies Aνάλυσης

Η υπηρεσία Google Analytics χρησιμοποιείται για την ανάλυση στατιστικών στοιχείων με σκοπό την βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών της ιστοσελίδας. Χρησιμοποιούνται για να συλλέξουν πληροφορίες και να αναλύσουν πώς οι επισκέπτες χρησιμοποιούν τον ιστότοπο (για παράδειγμα τις κινήσεις από και προς αυτόν, τις σελίδες που έχουν την πιο συχνή επισκεψιμότητα και αυτές που παρουσιάζουν λάθη) ώστε να βελτιώνουμε συνεχώς την εμπειρία περιήγησης στον ιστότοπό μας. Όλες οι πληροφορίες που συλλέγονται από τα cookies είναι ανώνυμες και δε χρησιμοποιούνται για να σας ταυτοποιήσουν.Η πολιτική χρήσης της Google όσον αφορά την νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα βρίσκεται εδώ: https://privacy.google.com/businesses/compliance/

Cookies Τρίτων Προμηθευτών

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies τρίτων για λόγους εξατομίκευσης του περιεχομένου τους καθώς επίσης και για λόγους διαφήμισης.