Ηλεκτροκίνηση: επιδοτήσεις 370 εκατ. ευρώ το 2023 – ανοίγουν νέα προγράμματα
ΑυτοδιοίκησηΕιδήσειςΕνέργειαΕπιχειρήσειςΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΜεταφορέςΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομέςΧρήμα 10 Ιανουαρίου 2023 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή/
Στα 370 εκατ. ευρώ ανέρχονται συνολικά οι επιδοτήσεις για πολίτες και επιχειρήσεις που διαθέτει το ΥΠΕΝ το 2023 σε τέσσερα προγράμματα για την ηλεκτροκίνηση. «Τρέχουν» ήδη τα προγράμματα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» και «Πράσινα Ταξί» ενώ ετοιμάζονται να ανοίξουν δύο νέα προγράμματα, το «Φορτίζω Παντού» και το «Produc-e Green».
-«Παρά τις δυσμενείς επιπτώσεις από τη δίδυμη κρίση του Covid-19 και των τιμών της ενέργειας, που είχαν σοβαρό αντίκτυπο στις τιμές και στις παραδόσεις των αυτοκινήτων οι συνολικές ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων να έχουν φτάσει στις 18.658, ήτοι, 15 φορές περισσότερες από εκείνες, το 2019», τονίζει η γενική γραμματέας Ενέργειας του ΥΠΕΝ Αλεξάνδρα Σδούκου.
H ίδια σημειώνει ότι έχουν δρομολογηθεί φορολογικά κίνητρα καθώς και τα προγράμματα επιδότησης για πολίτες και επιχειρήσεις, όπως το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και «Πράσινα Ταξί» και ανακοινώνει ότι: «το 2023 θέτουμε τον πήχη ακόμα υψηλότερα, καθώς προωθούμε νέες δράσεις επιδότησης όπως το «Φορτίζω Παντού» και το «Produc-e Green».
Το Produce E-Green: είναι πρόγραμμα με προϋπολογισμό 200 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή παραγωγικών μονάδων με υποχρεωτικό τμήμα έρευνας και εξέλιξης (R&D) για καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας, όπως ανακύκλωση μπαταριών, κατασκευή/συναρμολόγηση ηλεκτρικών οχημάτων και φορτιστών κλπ. Στόχος να προκηρυχθεί τους πρώτους μήνες του 2023 ολοκληρωθεί μέχρι το 2025.
Το «Φορτίζω Παντού»: πρόγραμμα ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης έχει στόχο τη δημιουργία περίπου 10.000 δημόσια προσβάσιμων ταχυφορτιστών. Το πρόγραμμα θα ενεργοποιήσει τις επενδύσεις για τη δημιουργία σημείων φόρτισης σε αστικές και υπεραστικές περιοχές.
Με την επέκταση του δικτύου φόρτισης αναμένεται να αρθεί το σημαντικότερο εμπόδιο διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, η οποία μέχρι το 2019 διέθετε μόλις 100 δημόσια προσβάσιμους φορτιστές ενώ σήμερα ανέρχονται σε 2.300. Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν ολοκληρωθεί τα ΣΦΗΟ, δηλαδή όλοι οι δήμοι της χώρας δηλαδή έχουν χωροθετήσει 11.000 φορτιστές και πλέον αυτή τη στιγμή η αγορά περιμένει την τοπική αυτοδιοίκηση να προχωρήσει στην εγκατάσταση (μέσω διαγωνισμών, παραχωρήσεων, μέσω εν γένει μιας καλής εφαρμογής συνεργασίας δημοσίου-ιδιωτικού τομέα).
Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2»: συνεχίζεται με κατ΄ αρχήν προϋπολογισμό 50 εκατομμυρίων ευρώ. Το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» θα τρέχει για ολόκληρο το 2023, μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού και μέσω αυτού θα επιδοτείται κατά 30% η αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος επί της λιανικής τιμής προ φόρων έως του ποσού των 8.000 ευρώ (πρόκειται για ποσό αυξημένο σε σχέση με τις 6.000 που ίσχυε στην προηγούμενη φάση). Η απορροφητικότητα του προγράμματος έχει ήδη ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» είναι:
Για φυσικά πρόσωπα:
-Επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 8.000€.
-Επιδότηση 30% και έως 8.000€ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς.
-Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000€ και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 500€.
-Επιπλέον επιδότηση 1000€ για αγορά αυτοκινήτου σε ΑΜΕΑ.
-Επιπλέον επιδότηση 1000€ για οικογένειες με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα (1000€ για 3 εξαρτώμενα τέκνα, και επιπλέον 1000€ ανά επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο έως και 4000€).
-Επιπλέον 1000€ για την αγορά αυτοκινήτου και μικροαυτοκινήτου σε νέους έως 29 ετών.
-Δυνατότητα εκχώρησης δικαιώματος είσπραξης επιδότησης στην εταιρία πώλησης.
-Επιδότηση έως 40% και με μέγιστο ποσό τις 3.000 για την αγορά δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως L7e (επαγγελματικά ηλεκτρικά τρίκυκλα και τα μικροαυτοκίνητα).
-Eπιδότηση ηλεκτρικών δικύκλων κατηγορίας L1e έως L4e έως 30% και με μέγιστο ποσό επιδότησης 1300€.
-Επιδότηση 40% για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, με μέγιστο ποσό επιδότησης 800€.
Για εταιρίες:
-Επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 8.000€ από 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000€ από 21 οχήματα και πάνω.
-Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000€ ανά όχημα και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 400€ ανά σημείο επαναφόρτιση.
-Επιδότηση σε εταιρείες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές εταιρείες για την αγορά έως και 10 ηλεκτρικών ποδηλάτων.
-Επιδότηση 30% και έως 8.000€ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς για 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση και έως 6.000€ για 21 οχήματα και πάνω αντίστοιχα.
-Επιπλέον 4.000€ ανά αυτοκίνητο για εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε νησιά.
-Επιδότηση 30% και με μέγιστο ποσό τις 8.000€ ανά αυτοκίνητο για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive) από 1 μέχρι 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000€ για 21 οχήματα και άνω αντίστοιχα.
«Πράσινα Ταξί»: το πρόγραμμα (ξεχωριστή δράση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» ) συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με σκοπό την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στον στόλο των οχημάτων ΤΑΞΙ που κυκλοφορούν εντός της ελληνικής επικράτειας με αντικατάσταση περίπου 2.000 παλιών και ρυπογόνων ταξί με νέα αμιγώς ηλεκτρικά.
Ξεκίνησε από τις 9 Ιανουαρίου 2023, η υποβολή αιτήσεων υπαγωγής στο πρόγραμμα «Πράσινα ΤΑΞΙ», μέσω της οποίας επιδοτείται με 22.500 ευρώ η αντικατάσταση παλαιών ταξί με νέα ηλεκτρικά. Όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τίθεται παράλληλα σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα της δράσης https://prasinataxi.gov.gr όπου θα υποβάλλονται οι αιτήσεις μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 .
Με το νέο πρόγραμμα δίνεται η δυνατότητα επιδότησης σε ιδιοκτήτες οχήματος ΤΑΞΙ, για αγορά ή χρονομίσθωση (leasing) αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος ΤΑΞΙ καθώς και της αγοράς και εγκατάστασης «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικού οχήματος.
Η επιδότηση (οικολογικό bonus) ανέρχεται σε ποσοστό 40%, με το μέγιστο ποσό να αγγίζει τις 17.500 ευρώ και την υποχρεωτική απόσυρση οχήματος ΤΑΞΙ, να επιβραβεύεται με 5.000 ευρώ. Επίσης, λαμβάνεται ειδική μέριμνα για τα ΑμεΑ, τις οικογένειες με 3 εξαρτώμενα τέκνα και άνω και τους νέους έως 29 ετών, με ξεχωριστή προσαύξηση σε κάθε κατηγορία. Περισσότερα δείτε εδώ
Ανακοινώσεις της γγ Ενέργειας
-«Στο ξεκίνημα του νέου έτους αισθανόμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με την έως και σήμερα επιτυχία της πολιτικής μας για την ηλεκτροκίνηση τα τελευταία 3,5 χρόνια, που μας έχει φέρει ένα βήμα πιο κοντά προς τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών στη χώρα», τονίζει σε ανακοίνωση της η γενική γραμματέας Ενέργειας του ΥΠΕΝ Αλαξάνδρα Σδούκου.
«Η ηλεκτροκίνηση έχει εδραιωθεί ως εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης»
-«Το 2022 υπερκαλύψαμε για μία ακόμα χρονιά τον ετήσιο στόχο ταξινομήσεων ηλεκτρικών οχημάτων (BEV-PHEV) που είχε τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) από το 2019. Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πλησίασε το 7,9% της αγοράς, με τον Δεκέμβριο να καταγράφονται οι περισσότερες ταξινομήσεις σε σύγκριση με όλους τους μήνες του έτους που μας πέρασε, τόσο όσον αφορά στο σύνολο (842 BEV & PHEV), όσο και σε ό,τι αφορά σε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (324 BEV). Από την ημέρα που αναλάβαμε τα ηνία του Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η ηλεκτροκίνηση έχει πλέον εδραιωθεί ως εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης, με τις συνολικές ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων να έχουν φτάσει στις 18.658, ήτοι, 15 φορές περισσότερες από εκείνες, το 2019. Και τούτο, παρά τις δυσμενείς επιπτώσεις από τη δίδυμη κρίση του Covid-19 και των τιμών της ενέργειας, που είχαν σοβαρό αντίκτυπο στις τιμές και στις παραδόσεις των αυτοκινήτων» σημειώνει η γενική γραμματέας Ενέργειας.
Πολιτική για τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών
-«Σήμερα, κατανοούμε περισσότερο από ποτέ άλλοτε, τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης στις μετακινήσεις και το περιβάλλον. Όλα αυτά επιτεύχθηκαν χάρη στην εμπροσθοβαρή και τεκμηριωμένη πολιτική μας για τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών, που περιελάμβανε τη θέσπιση του νομοθετικού πλαισίου (Νόμος 4710/2020 για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και Εθνικός Κλιματικός Νόμος), τα αναγκαία φορολογικά κίνητρα καθώς και τα προγράμματα επιδότησης για πολίτες και επιχειρήσεις, όπως το «Κινούμαι Ηλεκτρικά».
Οι σχεδιασμοί για το 2023
Η κα Σδούκου ανακοινώνει τα νέα προγράμματα που δρομολογεί το ΥΠΕΝ σημειώνοντας ότι: «Το 2023 θέτουμε τον πήχη ακόμα υψηλότερα, καθώς προωθούμε νέες δράσεις επιδότησης όπως τα «Πράσινα Ταξί», το «Φορτίζω Παντού» και το «Produc-e Green». Έχουμε, σίγουρα, πολύ δρόμο να διανύσουμε ακόμη». Και καταλήγει αναφέροντας ότι:
-«Ξεκινάμε τη νέα χρονιά δυναμικά, με προτεραιότητες την επιτάχυνση ανάπτυξης νέων υποδομών φόρτισης Η/Ο σε όλη την Ελλάδα και την παροχή αναπτυξιακών κινήτρων με στόχο τη δημιουργία νέων παραγωγικών- βιομηχανικών επενδύσεων στην Ελλάδα, στην αλυσίδα της ηλεκτροκίνησης».
Σχετικά Άρθρα
- Νέα ιστοσελίδα για όλα τα προγράμματα της ηλεκτροκίνησης
- Νέα κίνητρα για ηλεκτροκίνηση
- Νέα πληρωμή επιδότησης από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2»
- «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ»: νέες αιτήσεις για επιδοτήσεις ύψους 6,4 εκατ. ευρώ
- ΕΣΠΑ: εγκρίθηκαν 4 περιφερειακά προγράμματα 2,7 δις
- Ηλεκτροκίνηση: τα νέα προγράμματα για ΙΧ, ταξί, φορτιστές το 2022