Ηλεκτροκίνηση: «φρένο» στα συμβατικά μεταχειρισμένα και «μπόνους» για πράσινη φόρτιση
ΕιδήσειςΜεταφορέςΟικονομίαΥποδομέςΧρήμα 14 Ιουλίου 2020 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή/
Περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα άνω της 10ετίας και «μπόνους», που οδηγούν σε μείωση 25% της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και 40% ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου, όπως επίσης επιπλέον κίνητρα για την εγκατάσταση φορτιστών με πράσινη ενέργεια από ΑΠΕ, προβλέπει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ.
«Το νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι από την αρχή μέχρι το τέλος πράσινο και θέτει με έναν ολοκληρωμένο, συνεκτικό και οικολογικό τρόπο, τις βάσεις για τις πράσινες μετακινήσεις», τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής
Οι αλλαγές που περιλαμβάνονται στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου, όπως προέκυψαν και από τη διαβούλευση που προηγήθηκε προβλέπουν αντικίνητρα για τα συμβατικά μεταχειρισμένα οχήματα και νέα κίνητρα ως εξής:
* Ειδικότερα και στην κατεύθυνση της μείωσης των ρύπων και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών και της προστασίας της δημόσιας υγείας επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ (έναντι 4.000 που είχε προταθεί αρχικά) στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 4 (αυτοκίνητα 10ετίας-12ετίας και πάνω). Εισάγεται παράλληλα περιβαλλοντικό τέλος 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 5A (αυτοκίνητα 8ετίας και πάνω). Με τον τρόπο αυτό, όπως εξηγεί το ΥΠΕΝ, εξορθολογίζεται το ύψος του περιβαλλοντικού τέλους και αντιμετωπίζονται πιο αυστηρά τα παλαιά μεταχειρισμένα οχήματα τύπου Εuro 5A, τα οποία μέσω του σκανδάλου «Dieselgate» και της παραποίησης των μετρήσεων ρύπων σε χιλιάδες πετρελαιοκίνητα οχήματα ώθησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διατάξει προκαταρκτική έρευνα και πλήθος κρατών-μελών να επιβάλουν υψηλά πρόστιμα και να απαγορεύσουν την κυκλοφορία τους στα αστικά κέντρα.
Τα έσοδα που θα προκύψουν θα διοχετευθούν μέσω του Λογαριασμού Ειδικού Σκοπού για την ανάπτυξη και χρηματοδότηση δράσεων που θα υποστηρίζουν τη μετάβαση στην κινητικότητα των μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων. Σημειώνεται ότι παραμένει η πρόβλεψη για απαγόρευση των εισαγωγών των ακόμα παλαιότερων και εξαιρετικά ρυπογόνων οχημάτων (τεχνολογίας Euro 1,2 και 3).
* Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που υπάγονται στην κατηγορία L, δηλαδή οχήματα που ταξινομούνται ως δίκυκλα ή τρίκυκλα, καθώς και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ωφελούνται του φορολογικού κινήτρου της έκπτωσης δαπάνης προσαυξημένης κατά 50% όπως τα λοιπά οχήματα. Έτσι για ένα ηλεκτρικό δίκυκλο η αξία του θα υπολογίζεται προσαυξημένη κατά 50% βελτιώνοντας το φορολογικό αποτέλεσμα της εταιρίας που ωφελείται του κινήτρου.
* Ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 ευρώ (Λιανική Τιμή Προ Φόρων) θα εξαιρούνται από το τεκμήριο διαβίωσης, ενώ για ηλεκτρικά οχήματα αξίας άνω των 50.000 ευρώ ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 ευρώ.
* Για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ, θεσπίζεται ακόμα πιο αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης (70% έναντι 50% που είχε προβλεφθεί αρχικά). Με τον τρόπο αυτόν καθίσταται ελκυστικότερη η εγκατάσταση υποδομών φόρτισης που θα λειτουργούν με ενέργεια προερχόμενη από εναλλακτικές πηγές, καθιστώντας έτσι τη φόρτιση 100% πράσινη.
* Αποσαφηνίζεται η διαδικασία που θα επιτρέπει τη δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των πόλεων, με γνώμονα την όσο το δυνατόν πιο εύκολη και γρήγορη εξυπηρέτηση των κατόχων τέτοιων οχημάτων.
* Ορίζεται επακριβώς το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων των φορέων που εποπτεύουν την αγορά της ηλεκτροκίνησης.
* Προβλέπεται η εκπόνηση Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων και από τους μικρούς δήμους της χώρας, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη γεωγραφική κάλυψη με υποδομές φόρτισης τα επόμενα χρόνια.
* Απλοποιείται περαιτέρω η διαδικασία εγκατάστασης ιδιωτικών σημείων φόρτισης σε όλες τις κατηγορίες κτιρίων και ειδικότερα στις πολυκατοικίες.
Τα κίνητρα
Το νομοσχέδιο προβλέπει σειρά κινήτρων μεταξύ των οποίων οικολογικό μπόνους και φοροαπαλλαγές τα οποία οδηγούν σε μεσοσταθμική μείωση 25% της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και 40% ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου.
Να σημειωθεί ότι μέσω της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα επιδοτηθεί η αγορά /μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δικύκλων και ποδηλάτων από ιδιώτες και εταιρίες, δράση που θα έχει προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ και ισχύ έως την 31η Δεκεμβρίου 2021.
Ειδικότερα:
-Εξορθολογίζεται το ύφος του περιβαλλοντικού τέλους και αντιμετωπίζονται πιο αυστηρά τα παλαιά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, στο πλαίσιο της μείωσης των ρύπων των μεταφορών.
-Επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα 10ετίας-12ετίας και πάνω, 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας 8ετίας και πάνω).
-Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, δίκυκλα ή τρίκυκλα καθώς και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ωφελούνται του φορολογικού κινήτρου της έκπτωσης δαπάνης προσαυξημένης κατά 50% όπως τα λοιπά οχήματα.
-Ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 ευρώ (Λιανική Τιμή Προ Φόρων) θα εξαιρούνται από το τεκμήριο διαβίωσης, ενώ για ηλεκτρικά οχήματα αξίας άνω των 50.000 ευρώ ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 ευρώ.
-Για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ, θεσπίζεται ακόμα πιο αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης 70% έναντι 50% που είχε προβλεφθεί αρχικά.
– Αποσαφηνίζεται η διαδικασία που θα επιτρέπει τη δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των πόλεων
-Ορίζεται επακριβώς το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων των φορέων που εποπτεύουν την αγορά της ηλεκτροκίνησης.
-Προβλέπεται η εκπόνηση Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων και από τους μικρούς δήμους της χώρας, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη γεωγραφική κάλυψη με υποδομές φόρτισης τα επόμενα χρόνια.
-Απλοποιείται περαιτέρω η διαδικασία εγκατάστασης ιδιωτικών σημείων φόρτισης σε όλες τις κατηγορίες κτιρίων και ειδικότερα στις πολυκατοικίες.
-Εισάγονται κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων στις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης για μονάδες παραγωγής φορτιστών, εξαρτημάτων, μπαταριών κλπ.
-Επιβάλλεται υποχρεωτική ποσόστωση αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων από το Δημόσιο (με στόχο το 25% των νέων οχημάτων από τον Αύγουστο του 2021 να είναι ηλεκτρικά) και θεσπίζεται το πλαίσιο που θα επιτρέψει τη γρήγορη ανάπτυξη δικτύων φόρτισης σε όλη τη χώρα.
Πέντε τομές
O υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και επισήμανε ότι κάνει πέντε τομές τις οποίες περιέγραψε ως εξής:
-Δίνει γενναία οικονομικά κίνητρα για εισαγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, σκούτερ και ποδηλάτων.
-Ρυθμίζει το ζήτημα φορτιστών σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους με πρόβλεψη μέχρι το τέλος του 2021 να υπάρχει πλήρη κάλυψης όλων των Εθνικών οδών.
-Ρυθμίζει το σύστημα της αγοράς ενώ ήδη 18 φορείς έχουν υπογράψει συμφωνία με τα υπουργεία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, δεσμευόμενοι ότι θα κάνουν αυτά που τους αναλογούν και θα στηρίξουν το νομοσχέδιο.
-Το δημόσιο αναλαμβάνει το δικό του βάρος με πρόβλεψη ότι από του χρόνου το 25% των καινούργιων αυτοκινήτων θα είναι υποχρεωτικά ηλεκτροκίνητα ενώ υπάρχουν και δεσμεύσεις για ηλεκτρικά λεωφορεία.
-Εισάγει αναπτυξιακά κίνητρα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορτιστές με ρητή πρόβλεψη για αυτά ενώ δίνονται για πρώτη φορά ειδικά φορολογικά κίνητρα στις λιγνιτικές περιοχές για παραγωγή μπαταριών φορτιστών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Με αυτό το νομοσχέδιο βελτιώνονται οι περιβαλλοντικές συνθήκες ενώ ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα να ανοίξει ένας νέος τομέας στην αγορά και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας», επεσήμανε ο κ. Χατζηδάκης.
Σχετικά Άρθρα
- ΑΑΔΕ: ποια οχήματα πληρώνουν περιβαλλοντικό τέλος
- Κινούμαι Ηλεκτρικά 3: στις 11.000 ευρώ η επιδότηση για φυσικά πρόσωπα
- ΔΕΗ blue: ξεπέρασε τα 2.000 σημεία φόρτισης πανελλαδικά
- Ηλεκτροκίνηση: σε λειτουργία το ψηφιακό μητρώο φορτιστών
- ΔΕΗ blue: 90 φορτιστές στις εγκαταστάσεις της L’Oréal σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
- «Κινούμαι Ηλεκτρικά»: ανοίγει νέος κύκλος με αυξημένη επιδότηση