ecopress
Του Νίκου Ηλιάδη* Eπενδύσεις 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε καθαρή ενέργεια και για το κλίμα κινητοποιεί ο νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού των ΗΠΑ... ΗΠΑ: ο νόμος για επενδύσεις 369 δισ δολαρίων σε καθαρή ενέργεια και κλίμα

Του Νίκου Ηλιάδη*

Eπενδύσεις 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε καθαρή ενέργεια και για το κλίμα κινητοποιεί ο νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού των ΗΠΑ και την κλιματική αλλαγή. Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού του 2022 (IRA-Inflation Reduction Act ), ο μεγαλύτερος σε προϋπολογισμό από την εποχή της πτώχευσης στις ΗΠΑ, της εποχής του …1930 !!!, υποστηρίζεται ότι θα μειώσει το ενεργειακό κόστος, θα δημιουργήσει καλές θέσεις εργασίας και θα μεταμορφώσει τη δράση για το κλίμα στις ΗΠΑ.

BUILDING A CLEAN ENERGY ECONOMY: A GUIDEBOOK TO THE INFLATION REDUCTION ACT’S INVESTMENTS IN CLEAN ENERGY AND CLIMATE ACTION

Κτίζοντας μια οικονομία καθαρής ενέργειας: Ένα βιβλίο οδηγός σχετικά με τον νόμο για τον περιορισμό του πληθωρισμού και τις επενδύσεις σε καθαρή ενέργεια και την κλιματική αλλαγή. Ιανουάριος του 2023. Έκδοση του Λευκού οίκου.

Δείτε το νόμο για τη Μείωση του Πληθωρισμού των ΗΠΑ και την κλιματική αλλαγή: ΕΔΩ

Ας αντιγράψουμε κάτι… αν μπορούμε.

Είναι ένας ομοσπονδιακός νόμος ορόσημο των Ηνωμένων Πολιτειών, που στοχεύει στη μείωση του ελλείμματος του προϋπολογισμού της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, στη μείωση των τιμών των συνταγογραφούμενων φαρμάκων και στην επένδυση στην εγχώρια παραγωγή ενέργειας, προωθώντας παράλληλα την καθαρή ενέργεια και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Η αποστολή του νόμου είναι να βελτιώσει τις αποφάσεις για το περιβάλλον, την ενέργεια και τους φυσικούς πόρους μέσω της αμερόληπτης οικονομικής έρευνας και της δέσμευσης πολιτικής. Συγκεκριμένα να εξασφαλίσει:

Ισορροπία: Βελτίωση τόσο περιβαλλοντικών όσο και οικονομικών αποτελεσμάτων.

Αυστηρότητα: Τήρηση των υψηλότερων επιστημονικών και επαγγελματικών προτύπων.

Ανεξαρτησία: Διατήρηση της μη κομματικότητας, της ακεραιότητας και της εμπιστοσύνης.

Σεβασμός: Οικοδόμηση μιας ποικιλόμορφης, δίκαιης και χωρίς αποκλεισμούς κοινότητας.

Αποτελέσματα: Οδηγεί σε καλύτερες αποφάσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.

Ο νόμος περιλαμβάνει επενδύσεις 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε καθαρή ενέργεια και για το κλίμα που θα ξεκλειδώσουν πρωτοφανείς ευκαιρίες για τις τοπικές κυβερνήσεις, που επιδιώκουν να επιταχύνουν τις δικές τους δεσμεύσεις για το κλίμα και την ενέργεια. Βασίζεται στις ευκαιρίες χρηματοδότησης για το κλίμα που εγκρίθηκαν στο νόμο για τις επενδύσεις στις υποδομές και τις θέσεις εργασίας (IIJA) για την υποστήριξη έργων όπως η φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, η υποδομή ηλεκτρικής ενέργειας και η ανθεκτικότητα στο κλίμα.

Η τοπική αυτοδιοίκηση (οι πολιτείες στις ΗΠΑ ), και οι αρχές σχεδιασμού, χωροθέτησης και αδειοδότησης, μπορούν να παίξουν ίσως τον πιο κρίσιμο ρόλο στην παροχή του πλήρους δυναμικού του νομοσχεδίου και στη διαμόρφωση των επενδυτικών του αποτελεσμάτων. Για να μεγιστοποιηθεί ο αντίκτυπος του νόμου στις εκπομπές και να διασφαλιστεί ότι οι κοινότητες πρώτης γραμμής επικεντρώνονται στην εφαρμογή του, οι τοπικές κυβερνήσεις θα πρέπει να συνεργαστούν με κρατικούς και ομοσπονδιακούς φορείς για να έχουν πρόσβαση σε ροές χρηματοδότησης και προγράμματα.

Οι νέες ευκαιρίες περιλαμβάνουν πρόσβαση στο ομοσπονδιακό πρόγραμμα πίστωσης φόρου καθαρής ενέργειας για δημοτικές και διαχειριζόμενες επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, μεγαλύτερες δυνατότητες για συμφωνίες αγοράς ενέργειας για πόλεις σε ανταγωνιστικές αγορές και δημοτική πρόσβαση σε ανταγωνιστική χρηματοδότηση μέσω ενός νέου Ταμείου Μείωσης Αερίων Θερμοκηπίου (την πρώτη πράσινη τράπεζα της χώρας ).

Η επένδυση μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει τις πολιτείες να ξεκινήσουν τις δικές τους πράσινες τράπεζες κλπ.

Η νέα πραγματικότητα από δεκαετίες αναλύονταν σε δημοσιεύσεις ότι απαιτεί/ επιβάλλει αποκέντρωση στη λήψη και τη διαχείριση αποφάσεων. Λόγω των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων. Επειδή η ποσότητα της πληροφόρησης που απαιτείται για να παραμένει το σύστημα ενιαίο σαν σύνολο είναι τεράστια , αν θέλουν οι κοινωνίες να παρακολουθούν τις εξελίξεις και να μην είναι υποβαθμισμένες, τα κεντρικά ελεγχόμενα συστήματα , είτε θα αποκεντρωθούν υποχρεωτικά είτε θα καταρρεύσουν. Όπως είχαμε την εμπειρία σε πολλές περιπτώσεις στην εποχή μας.

Αυτό βεβαίως απαιτεί τοπική αυτοδιοίκηση ποιότητας που να έχει τις προϋποθέσεις να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις . Στην αντίθετη περίπτωση η αποκέντρωση θα αυξάνει τα αδιέξοδα, και δεν θα αποτελεί λύση του προβλήματος, αλλά το ίδιο το πρόβλημα.

Η ποιότητα προφανώς είναι περισσότερο από αναγκαία και για την κεντρική εξουσία.

Οι πρακτικές ανορθολογικών λύσεων που κυριάρχησαν ως δημοφιλείς καθημερινά περιορίζονται ως δυνατότητες να εφαρμοσθούν.

*Νίκος Ηλιάδης, Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π. , M.Sc. ( Concordia University Montreal Canada ) ,Ph.D.  ( University of Maryland USA, ) Technology and Vocational Education, τ.καθηγητής ΠΑΤΕΣ/ΣΕΛΕΤΕ, τ. Καθηγητής ΤΕΙ Πειραιώς, τ. Ειδ. Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ για τα ΤΕΙ ,τ. εκπρόσωπος των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες ( Μ.Ε.Α. )  τ. Διοικητής ΠΓΝ «ΑΤΤΙΚΟΝ ,  τ. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Παιδαγωγικών Ινστιτούτων της Ευρώπης (http://www.cidree.org/), τ. εκπρόσωπος της Κυβέρνησης στο Δ.Σ. του CEDEFOP (https://www.cedefop.europa.eu/ )του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση ,  Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας