ΚΑΠΕ: ναι στην ηλεκτροκίνηση αλλά με πράσινη ενέργεια
ΕιδήσειςΕνέργειαΕπιχειρήσειςΈργαΜεταφορέςΟικονομία 30 Νοεμβρίου 2021 Αργύρης
Του Κώστα Βουτσαδάκη/
Διαχειρίσιμη από το σύστημα ηλεκτροδότησης προβλέπεται η επιπλέον ζήτηση, που θα προκύψει από την εξάπλωση της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων (ΗΟ), σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΚΑΠΕ. Τονίζει ωστόσο πως η ηλεκτροκίνηση θα είναι ωφέλιμη μόνο αν η ηλεκτρική ενέργεια που θα κινεί τα αυτοκίνητα, παράγεται από ανανεώσιμες πηγές.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Κέντρου, το 2030 στη χώρα μας αναμένεται εξαιτίας των ΗΟ αύξηση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας περίπου κατά 410 GWh, λιγότερο από 1% της ετήσιας κατανάλωσης το 2020, που ήταν 50.000 GWh. Ωστόσο, η συμμετοχή των ΗΟ στην αιχμή της ζήτησης ισχύος (λόγω φόρτισης των ΗΟ) αναμένεται να ξεπεράσει το 3% της αιχμής του διασυνδεδεμένου Ηλεκτρικού Συστήματος το 2020, που ήταν 9.547 MW.
«Ο ρυθμός με τον οποίον αυξάνεται ο στόλος των ηλεκτροκινούμενων οχημάτων στη χώρα μας, δεν φαίνεται να προκαλεί σημαντική αύξηση της ηλεκτρικής ζήτησης, εντούτοις θα πρέπει η αύξηση αυτή να καλυφθεί από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας προκειμένου να τεκμηριώνεται ο «πράσινος» χαρακτήρας των μεταφορών. Στον αντίποδα, η σταδιακή εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων αναμένεται να επιφέρει αισθητές διαφοροποιήσεις στις καμπύλες ζήτησης της ηλεκτρικής ισχύος, επηρεάζοντας αρνητικά την ποιότητα της παρεχόμενης ηλεκτρικής ισχύος σε περίπτωση που δεν ληφθούν τα αναγκαία μέτρα», αναφέρει το ΚΑΠΕ.
Σημειώνει ωστόσο ότι αν και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα χαρακτηρίζονται αναμφίβολα από μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση συγκριτικά με τα συμβατικά, ο «πράσινος» χαρακτήρας τους και η φιλικότητά τους προς το περιβάλλον επαφίεται στον τρόπο με τον οποίο παράγεται η χρησιμοποιούμενη ηλεκτρική ενέργεια. Συγκεκριμένα, οι εκπομπές CO2 στη διάρκεια του κύκλου ζωής ενός ΗΟ μεσαίας κατηγορίας (κατασκευή συσσωρευτών, μηχανικών και ηλεκτρονικών εξαρτημάτων, παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για την κίνηση), το οποίο διανύει περίπου 220.000 km, μπορεί να είναι συγκρίσιμες και σε ορισμένες (ακραίες) περιπτώσεις ακόμα χειρότερες αυτών των συμβατικών οχημάτων, αναλόγως του ποσοστού συμμετοχής των ΑΠΕ στην ηλεκτροδότηση.
Έργο ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΩ
Το Κέντρο συμμετέχει στο έργο ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΩ – «Ηλεκτροκίνηση μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος στους Εθνικούς Αυτοκινητόδρομους με την αξιοποίηση ΑΠΕ, καινοτόμων τεχνολογιών παραγωγής και συλλογής ενέργειας, συστημάτων ενεργειακής αποθήκευσης και βελτιστοποίησης των ενεργειακών συναλλαγών με το ηλεκτρικό δίκτυο», που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά στην εναρκτήρια συνεδρίαση του έργου ο Γενικός Διευθυντής του ΚΑΠΕ Δρ Λάμπρος Απ. Πυργιώτης, «η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μία νησίδα αντίδρασης στον ανταγωνισμό της οικονομίας του πετρελαίου και εν γένει του άνθρακα, αλλά μία κύρια, περιβαλλοντικά αποδεκτή, κοινωνικοοικονομική επιλογή στην προοπτική του κλιματικά ουδέτερου 2050».
Το 2020 πωλήθηκαν περισσότερα από ένα εκατομμύριο Επιβατικά ΗΟ (1.045.831) στην ΕΕ, αριθμός που αντιστοιχεί στο στο 10,5% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ, από 3,0% το 2019. Αντίστοιχα, στην Ελλάδα το 2020 αγοράστηκαν 2.135 ΗΟ έναντι 480 οχημάτων το 2019.
Σχετικά Άρθρα
- ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΩ: γιατί η φόρτιση πρέπει να είναι «πράσινη»
- Eurostat: ταχύτερα αναπτυσσόμενη πηγή ενέργειας η ηλιακή
- Eurostat: η ηλιακή ενέργεια ταχύτερα αναπτυσσόμενη πηγή ενέργειας
- Μεγάλη άνοδος της τιμής ρεύματος, λόγω αυξημένης ζήτησης
- Αστυπάλαια: στη ΔΕΗ Ανανεώσιμες η κατασκευή υβριδικού σταθμού ΑΠΕ
- Ηλεκτροκίνηση: από 3,3 απαιτούνται 65 εκατ. φορτιστές στην Ευρώπη