Καραμπόλα για τους λογαριασμούς ρεύματος: ΡΑΕ εναντίον ΔΕΗ και ΔΕΗ εναντίον ΕΛΤΑ – Δρομολόγιο ταλαιπωρίας για τους καταναλωτές
ΕνέργειαΕπιχειρήσειςΟικονομίαΧρήμα 11 Μαΐου 2018 Αργύρης
Του Κώστα Βουτσαδάκη/
ΡΑΕ εναντίον ΔΕΗ και ΔΕΗ εναντίον ΕΛΤΑ: οι καθυστερήσεις στην απόδοση των ποσών που πλήρωσαν οι καταναλωτές για λογαριασμούς ρεύματος άναψε φωτιές στην αγορά και προκάλεσαν την παρέμβαση δύο ανεξάρτητων αρχών (ΡΑΕ και Συνήγορος του Καταναλωτή).
Η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων από τις δύο ανεξάρτητες αρχές μένει όμως να φανεί καθώς το ζητούμενο για τους καταναλωτές είναι να μη χάσουν τις εκπτώσεις και πολύ περισσότερο να μην τους κοπεί το ρεύμα εξαιτίας της καθυστέρησης των ΕΛΤΑ αλλά επιπλέον όλα αυτά να γίνουν χωρίς οι ίδιοι να ταλαιπωρηθούν στις ουρές είτε της ΔΕΗ είτε των ΕΛΤΑ. Κάτι που μέχρι στιγμής τουλάχιστον δεν διασφαλίζεται, αφού η ΔΕΗ διαβεβαιώνει ότι οι εκπτώσεις θα διατηρηθούν μεν αλλά με την προϋπόθεση ότι οι καταναλωτές θα προσκομίσουν στα ταμεία της την απόδειξη πληρωμής στα ΕΛΤΑ.
Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι η ΔΕΗ κράτησε παθητική στάση για να μη φέρει σε περαιτέρω δύσκολη θέση τα ΕΛΤΑ με αποτέλεσμα να ζημιώνεται η ίδια και οι πελάτες της. Την ίδια στάση κρατά επί δεκαετίες και έναντι της ΛΑΡΚΟ, το χρέος της οποίας από κατανάλωση ρεύματος πλησιάζει πλέον τα 300 εκατ. ευρώ…
Η ΡΑΕ απηύθυνε την Πέμπτη 10 Μαΐου 2018 νέα επιστολή προς τους προμηθευτές ρεύματος με την οποία ζητά την “Λήψη άμεσων μέτρων αντιμετώπισης των καθυστερήσεων απόδοσης καταβεβλημένων ποσών λογαριασμών ενέργειας καταναλωτών από από τρίτες εταιρίες σε προμηθευτές ενέργειας”. Η Αρχή αποδίδει ευθύνες αφενός στα ΕΛΤΑ, τονίζοντας ότι:
“Η αρρυθμία που έχει δημιουργηθεί στην αγορά λόγω καθυστερημένης απόδοσης των ποσών που καταβάλλουν οι καταναλωτές στις εταιρείες/φορείς που έχουν εισπρακτικό ρόλο (όπως τα ΕΛΤΑ) προς τους Προμηθευτές, με δυνητικό αποτέλεσμα την απώλεια του δικαιώματος για την «έκπτωση συνέπειας» και σε άλλες περιπτώσεις ακόμη και τη διακοπή παροχής ενέργειας από τους προμηθευτές με την αιτιολογία ληξιπρόθεσμων οφειλών, αποτελεί μείζον ζήτημα και ανεπίτρεπτη για την αγορά ενέργειας εξέλιξη”.
Αφετέρου, εγκαλεί τη ΔΕΗ επισημαίνοντας ότι : “Διαπιστώνεται ότι δεν υπάρχει καμία ενημέρωση από τους προμηθευτές στους οποίους το ζήτημα αυτό αφορά (κυρίως την εταιρεία ΔΕΗ ΑΕ) με επίσημο τρόπο τους καταναλωτές ή τη ΡΑΕ για τον τρόπο με τον οποίο προτίθενται να διευθετήσουν και διευθετήσουν το εν λόγω ζήτημα.
Μέτρα
Τα μέτρα που ζητά η ΡΑΕ να εφαρμοστούν άμεσα από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, και τη ΔΕΗ, είναι:
- Να προβούν άμεσα σε οριστική επίλυση του ανωτέρω προβλήματος, με τρόπο ώστε να μην απαιτείται η με οποιονδήποτε τρόπο εμπλοκή των καταναλωτών με σκοπό την αποφυγή της αδικαιολόγητης ταλαιπωρίας τους.
- Να προβούν σε αναδρομική εφαρμογή της έκπτωσης συνέπειας στον επόμενο λογαριασμό κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου που πρόκειται να λάβουν οι θιγόμενοι καταναλωτές και ο οποίος θα εκδοθεί από την 21η Μαΐου και μετά και θα πρέπει να περιλαμβάνει ειδική επισήμανση για τη διόρθωση αυτή.
- Εφόσον υπάρχουν περιπτώσεις καταναλωτών που υπέστησαν, αδικαιολόγητα, διακοπή ρεύματος εξαιτίας των ανωτέρω, να προβλέψουν κατάλληλα μέτρα αποζημίωσης των καταναλωτών. Τα μέτρα θα κοινοποιηθούν στη ΡΑΕ, εντός δέκα ημερών, για την περαιτέρω εξέταση του ζητήματος.
- Να προβούν, εντός 24 ωρών, σε δημόσια ανακοίνωση, με κάθε πρόσφορο τρόπο, για την ενημέρωση των καταναλωτών για τον κατά τα ανωτέρω 1 έως 3 σημεία αντιμετώπισης του ζητήματος.
- Να ενημερώσουν της ΡΑΕ εντός δέκα ημερών για τις ενέργειες στις οποίες έχουν προβεί.
Σημειώνεται ακόμη στην επιστολή ότι από στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Αρχή, διαπιστώνεται ότι υπάρχει δυνατότητα ταυτοποίησης των καταναλωτών οι οποίοι κατέβαλαν
εμπρόθεσμα τα οφειλόμενα ποσά μέσω των τηρουμένων από την επιχείρηση ηλεκτρονικών αρχείων “και συνεπώς, δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα για τον τρόπο με τον οποίο έχει μέχρι τώρα αντιμετωπιστεί το ζήτημα αυτό από τους προμηθευτές οι οποίοι, δεν προέβησαν στην ταυτοποίηση αυτή προκειμένου να εφαρμοσθούν τα προνόμια εκπτώσεων, και να αποφευχθούν αρνητικές συνέπειες για τους καταναλωτές.
Τι λέει η ΔΕΗ
Η ΔΕΗ αντέδρασε καταλογίζοντας αστοχίες στα ΕΛΤΑ με αποτέλεσμα “Συνεπείς πελάτες της ΔΕΗ να ταλαιπωρούνται, ενώ και η ίδια η Επιχείρηση υφίσταται οικονομικές και άλλες δυσμενείς επιπτώσεις, καθώς έχει αυξηθεί σημαντικά η προσέλευση στα καταστήματά της με συνέπεια τη δημιουργία προβλημάτων στην εξυπηρέτηση αλλά και στο προσωπικό”.
Επί της ουσίας διαβεβαιώνει ότι “με την προσκόμιση στα καταστήματά μας της απόδειξης πληρωμής μέσω ΕΛΤΑ, το θέμα τακτοποιείται οπότε αφενός δεν γίνεται διπλή χρέωση και αφετέρου διατηρείται η έκπτωση συνέπειας 15%, η οποία εμφανίζεται στον επόμενο λογαριασμό”. Τονίζει ότι τα ΕΛΤΑ βάσει νόμου και διαθέτοντας την απαιτούμενη άδεια είναι
«εισπρακτικό ίδρυμα», δηλαδή εισπράττει αυτοδίκαια τους λογαριασμούς και της ΔΕΗ, όπως και άλλων φορέων χωρίς να χρειάζεται ειδική σύμβαση. Καλεί τέλος τους καταναλωτές να ξοφλούν τους λογαριασμούς τους ηλεκτρονικά μέσω της εφαρμογής e-pos, χωρίς χρέωση, με απόλυτη σιγουριά και χωρίς καμία ταλαιπωρία και απώλεια χρόνου.
Σχετικά Άρθρα
- ΔΕΔΔΗΕ: προσοχή για κρούσματα εξαπάτησης
- Ρεύμα: καθυστερεί η εκκαθάριση, «φουσκώνουν» οι λογαριασμοί
- ΥΠΕΝ: ποιοι και πως θα πάρουν επιπλέον φθηνές κιλοβατώρες το χειμώνα
- Ενισχύσεις στους λογαριασμούς ρεύματος για ευάλωτους καταναλωτές
- ΡΑΑΕΥ: τηλεφωνικές απάτες σε βάρος καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας
- ΣΥΡΙΖΑ: μονά – ζυγά χαμένοι οι καταναλωτές στα χρωματιστά τιμολόγια