Καραντίνα: τι λένε ΥΠΕΝ & ΣΥΡΙΖΑ για τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις
Αστικό περιβάλλονΕιδήσειςΕνέργειαΕπιχειρήσειςΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομέςΦυσικοί πόροιΧρήμα 12 Νοεμβρίου 2020 ecotypos
Ταχύτατες εξελίξεις στις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις και παράλληλη οριστική απόφαση για το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ προαναγγέλλει το ΥΠΕΝ. Την ίδια στιγμή, «μορατόριουμ» , αυτών των ιδιωτικοποιήσεων λόγω πανδημίας ζητάει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Στις εξελίξεις τριών ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων, ΔΕΔΔΗΕ, ΛΑΡΚΟ, Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Καβάλας, αλλά και στις αποφάσεις που θα ανακοινωθούν οσονούπω για την αντιμετώπιση του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), μίλησε ο ΥΠΕΝ κ. Κ. Χατζηδάκης, στο διαδικτυακό συνέδριο «Renewable & Storage Forum» που διοργανώνει το energypress. Στο φλέγον ζήτημα των ενεργειακών εξελίξεων αναφέρθηκε και ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, κ. Σωκράτης Φάμελλος, ο οποίος έθεσε ζήτημα εφαρμογής «μορατόριουμ» για τις επικείμενες ιδιωτικοποιήσεις ενεργειακών υποδομών λόγω των συνθηκών που έχει δημιουργήσει η πανδημία στην οικονομία
Ωρα αποφάσεων για το ΕΛΑΠΕ
Απαντώντας σε ερωτήσεις για την κάλυψη του ελλείμματος στον Ειδικό Λογαριασμό των ΑΠΕ, (ΕΛΑΠΕ), τόνισε, ότι σύντομα θα ανακοινωθεί μια συνολική μεταρρύθμιση, που θα εξασφαλίζει την βιωσιμότητα του ΕΛΑΠΕ σε βάθος χρόνου και θα συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία της αγοράς AΠΕ συνολικά. Ο ΥΠΕΝ τόνισε επίσης για το ίδιο θέμα, ότι θα είναι μία δίκαιη παρέμβαση με δύο μηνύματα: Πρώτον: την εξασφάλιση χωρίς καμία αμφιβολία της βιωσιμότητας του ΕΛΑΠΕ και δεύτερον: την καλύτερη συνολικά λειτουργία της αγοράς. Κοινός παρονομαστής θα είναι η στήριξη στην πράξη της λειτουργίας των ΑΠΕ που αποτελεί εθνική και ευρωπαϊκή πολιτική”. Τόνισε ότι η κατεύθυνση του υπουργείου είναι να υπάρξει μια παρέμβαση με ευρύτερο μεταρρυθμιστικό χαρακτήρα, η οποία θα βασίζεται σε έναν πυλώνα οικονομικό και έναν πυλώνα διαρθρωτικό. Ο υπουργός, πάντως, δεν διευκρίνισε αν η παρέμβαση θα περιλαμβάνει το ΕΤΜΕΑΡ και τους προμηθευτές.
Ιδιωτικοποιήσεις
Οσον αφορά στις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις, ο ΥΠΕΝ, προανανήγγειλε την έναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του 49% του ΔΕΔΔΗΕ το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου, την εκκίνηση του «διπλού» διαγωνισμού για τη ΛΑΡΚΟ στο τέλος του Νοεμβρίου και την αποσαφήνιση του ρυθμιστικού πλαισίου για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Καβάλας.
Για τον ΔΕΔΔΗΕ
Αναφερόμενος στην πορεία της ιδιωτικοποίησης του 49% του ΔΕΔΔΗΕ (με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας) ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι εντός του μήνα θα εκδοθεί η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας για το Επιτρεπόμενο Έσοδο και το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) για το 2020. Θα ακολουθήσει μέσα στο Δεκέμβριο η απόφαση για το WACC της περιόδου 2021-2024 που θα δώσει ορατότητα στους ενδιαφερόμενους για το ύψος της απόδοσης, ανοίγοντας τον δρόμο για την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού.Πρακτικά, η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα ξεκινήσει το πρώτο 10ήμερο του Δεκεμβρίου, καθώς το διάστημα αυτό θα διοργανωθεί η επενδυτική ημερίδα της ΔΕΗ (του μετόχου του ΔΕΔΔΗΕ) και θα γίνει το markettest. «Ευελπιστούμε ότι ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2021. Και θα δώσει αφενός ισχυρή ταμειακή ένεση στη ΔΕΗ –σε συνέχεια του εκσυγχρονισμού της επιχείρησης που έχει πια «περάσει τον κάβο»-, αφετέρου θα διευκολύνει την υλοποίηση των απαιτούμενων επενδύσεων για την ανάπτυξη και ψηφιοποίηση του Δικτύου Διανομής».
Για το διαγωνισμό Φυσικού Αερίου της Καβάλας
Για τον διαγωνισμό παραχώρησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου της Καβάλας, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας προανήγγειλε την έκδοση της απόφασης της ΡΑΕ για το πλαίσιο τιμολόγησης, ώστε «τα επενδυτικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να γνωρίζουν τους κανόνες λειτουργίας της Αποθήκης πριν την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών».
Για τη ΛΑΡΚΟ
Τέλος, για τη ΛΑΡΚΟ, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι κλείνει ένα θέμα που απασχολεί την κοινωνία εδώ και 35 χρόνια. «Μετά την απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου που ξεκαθάρισε τι ανήκει στην εταιρεία και τι στο ελληνικό δημόσιο, προχωράνε αμέσως οι δυο διαγωνισμοί: Αυτός του Δημοσίου που θα τρέξει το ΤΑΙΠΕΔ και αφορά στην μακροχρόνια παραχώρηση του μεταλλευτικού συγκροτήματος της Λάρυμνας. Και ο διαγωνισμός που θα τρέξει ο Ειδικός Διαχειριστής της ΛΑΡΚΟ για την πώληση των μεταλλείων της Καστοριάς και της Εύβοιας. Τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Οικονομικών, το ΤΑΙΠΕΔ και ο Ειδικός Διαχειριστής βρίσκονται σε στενή συνεργασία ώστενα συγχρονιστούν οι δυο διαγωνισμοί που θα διενεργηθούν το τελευταίο δεκαήμερο του Νοεμβρίου. Στόχος είναι να καταλήξουν όλο τα περιουσιακά στοιχεία σε ένα επενδυτικό σχήμα. Είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι ότι θα εκδηλωθεί γνήσιο και ικανό ενδιαφέρον που θα διασφαλίσει τη συνέχιση της μεταλλευτικής και μεταλλουργικής δραστηριότητας νικελίου της ΛΑΡΚΟ, απαλλαγμένη από τα βάρη του παρελθόντος, με βιώσιμους όρους και δημιουργία αξίας για την ελληνική οικονομία».
ΣΥΡΙΖΑ: Μορατόριουμ στις ιδιωτικοποιήσεις ενεργειακών υποδομών λόγω πανδημίας
Ζήτημα εφαρμογής «μορατόριουμ» για τις επικείμενες ιδιωτικοποιήσεις λόγω των συνθηκών που έχει δημιουργήσει η πανδημία στην οικονομία έθεσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του. Επίσης,παρουσίασε τους βασικούς, κοινωνικούς άξονες του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην ενέργεια την οποία και θα εφαρμόσει την επόμενη περίοδο διακυβέρνησης
Επισήμανε ότι για τον ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί στρατηγική επιλογή η ενίσχυση του δημοσίου ελέγχου και του ρόλου της πολιτείας στις ενεργειακές υποδομές. Ιδιαίτερα στις συνθήκες της πανδημίας, σε όλο τον κόσμο και στην Ευρώπη, ενισχύεται ο ρόλος της πολιτείας και των δημόσιων πολιτικών. Για το λόγο αυτό είναι απαράδεκτο, σε αυτές τις συνθήκες, η κυβέρνηση και ειδικά ο κύριος Χατζηδάκης να επιταχύνει τις ιδιωτικοποιήσεις κρίσιμων υποδομών και του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς αυτό να υπαγορεύεται από δανειστές, μνημόνια ή άλλες ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της χώρας.
Επιπλέον, το δυσμενές οικονομικό και επενδυτικό κλίμα δημιουργεί το ρίσκο υποδομές στρατηγικού χαρακτήρα για την Ελλάδα, όπως είναι τα δίκτυα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, να πουληθούν σε ιδιαιτέρως χαμηλές τιμές που δεν αντανακλούν σε καμία περίπτωση την πραγματική τους αξία και να προσελκύσουν τελικά κερδοσκοπικά funds. Έτσι, σήμερα, το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων γίνεται ζήτημα που θίγει το δημόσιο και εθνικό συμφέρον και πρέπει να υπάρχει μια συμμαχία, μια συμφωνία πολιτικών δυνάμεων, της αγοράς και των επιστημόνων στην ενέργεια ώστε να επιτευχθεί ένα μορατόριουμ.
Σημείωσε στη συνέχεια, ότι ενώ υπάρχει συναίνεση στις δηλώσεις σχετικά με τους περιβαλλοντικούς στόχους, υπάρχουν ωστόσο σημαντικές διαφορές και αντίστοιχες πολιτικές επιλογές για το δρόμο που θα οδηγήσει την Ελλάδα στην κλιματική ουδετερότητα το 2030 και δεν πρόκειται συνεπώς για ένα καθαρά τεχνοκρατικό θέμα. Η κυβέρνηση οφείλει, όπως τόνισε, επιπλέον να τοποθετηθεί σχετικά με την αναθεώρηση των στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, οι οποίοι πρέπει να ανταποκριθούν στους πιο φιλόδοξους στόχους που έχουν συμφωνηθεί πλέον σε ευρωπαϊκό επίπεδο και σημείωσε ότι αυτή η αναθεώρηση θέτει σε αμφισβήτηση το σχέδιο της κυβέρνησης για την αεριοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής με ιδιωτικές μονάδες.
Προχώρησε σε μία κριτική των πεπραγμένων της κυβέρνησης ΝΔ τους τελευταίους δεκατέσσερις (14) μήνες, μέσα από την ανάδειξη των βασικών διαφορών μεταξύ της σημερινής διακυβέρνησης και της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, την περίοδο 2015-2019: Σήμερα παρατηρούμε, όπως είπε, «αυξήσεις αντί για σταθερές τιμές ρεύματος, ανοχή σε φαινόμενα αισχροκέρδειας (υπερκέρδη προμηθευτών εν μέσω πανδημίας) έλλειμμα αντί για πλεόνασμα στον Ειδικό Λογαριασμό των ΑΠΕ, επενδυτικό «χειμώνα» αντί για επενδυτική «άνοιξη» στις ΑΠΕ»,απώλεια αντί για διατήρηση δημόσιου ελέγχου στα δίκτυα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, ηλεκτροπαραγωγή από ορυκτό, φυσικό αέριο αντί από ΑΠΕ, επενδύσεις μόνο για λίγους και από λίγους αντί για ενίσχυση του πλουραλισμού στην παραγωγή με τις Ενεργειακές Κοινότητες.
Οι βασικοί άξονες για την Ενέργεια
Ο Σ.Φάμελλος παρουσίασε τους βασικούς, κοινωνικούς άξονες του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην ενέργεια την οποία και θα εφαρμόσει την επόμενη περίοδο διακυβέρνησης.
* Εκδημοκρατισμός του ενεργειακού συστήματος, με την ενεργό εμπλοκή των πολιτών, της τοπικής αυτοδιοίκησης και των τοπικών επιχειρήσεων στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, μετριάζοντας παράλληλα, με αυτόν τον τρόπο, τις κοινωνικές αντιδράσεις στην εγκατάσταση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, μέσω των Ενεργειακών Κοινοτήτων ειδικά με χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, κάτι που θα συμβάλει και στη μείωση του κόστους ενέργειας.
*Να μη μείνει κανείς πίσω στην πράξη. Να διασφαλίσουμε ότι η διαδικασία της μετάβασης δε θα εμβαθύνει τις υφιστάμενες ανισότητες και αποκλεισμούς, δε θα δημιουργήσει νέους αλλά θα αμβλύνει τις ανισότητες του σήμερα. (Δίκαιη μετάβαση στις λιγνιτικές περιοχές, καθολική πρόσβαση στην ενέργεια εν μέσω πανδημίας, Ταμείο Επανασυνδέσεων για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες).
*Πλαίσιο διαφάνειας και ασφάλειας δικαίου για τους επενδυτές και τους πολίτες. Δασικοί χάρτες, κτηματολόγιο, Προεδρικά Διατάγματα για τις περιοχές Natura 2000, μεταρρυθμίσεις που μόνο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τόλμησε και τώρα «ξηλώνει» η κυβέρνηση ΝΔ, όπως και εκκίνηση εκπόνησης Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ που έχει «παγώσει».
Σχετικά Άρθρα
- ΣΥΡΙΖΑ: «στόχος της κυβέρνησης η ιδιωτικοποίησή των ΔΕΥΑ»
- ΣΥΡΙΖΑ: 1,8 δις ευρώ από τους καταναλωτές, δώρο στο καρτέλ ενέργειας
- Το 6ο Renewable & Storage Forum στις 31 Οκτωβρίου και 1η Νοεμβρίου
- ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ: αλλαζε θέση για τη ρύθμιση της εκτός σχεδίου δόμησης
- Tέλος ταφής: στα 100 εκατ. ευρώ η επιβάρυνση των Δήμων
- ΣΥΡΙΖΑ: «highscore χρεώσεων ρεύματος τον Αύγουστο»