Μετά από 14 χρόνια εμπλοκών και καθυστερήσεων, με μία εντυπωσιακή άσκηση αντιμετώπισης πυρκαγιάς σε σήραγγα ξεκίνησε η δοκιμαστική λειτουργία του έργου και από τις 10 Απριλίου αρχίζουν κανονικά δρομολόγια στη νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων Κιάτο – Ροδοδάφνη. Και κερδίζουν όλοι:
- Κερδίζουν οι επιβάτες, οι οποίοι πριν το φετινό Πάσχα θα έχουν τη δυνατότητα να φτάνουν από την Αθήνα στο Κιάτο σε λιγότερες από 2 ώρες, με συχνά δρομολόγια, τα οποία θα πυκνώσουν το καλοκαίρι.
- Κερδίζει η χώρα, καθώς μετά από επιτυχή διαπραγμάτευση της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ με την Ευρωπαϊκή Ένωση επιτεύχθηκε να τηρηθεί χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου και να μην επιστραφούν στις Βρυξέλλες 240 εκατ. ευρώ.
Συμφωνία Βρυξελλών
Η αίσια εξέλιξη για το έργο «κλείδωσε» στις 16 Ιανουαρίου 2020, στην τεχνική συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ, φορέων του Υπουργείου Ανάπτυξης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής παρακολούθησης του έργου.
Στη συνάντηση παρουσιάστηκε η κατάσταση του έργου και έγινε λεπτομερής περιγραφή των προγραμματισμένων ενεργειών μέχρι και τις αρχές Απριλίου, οπότε και θα τεθεί η γραμμή σε εμπορική χρήση.
Η επιτυχής έκβαση της συνάντησης έχει ως αποτέλεσμα τη διασφάλιση 240 εκ. ευρώ, που έχουν χορηγηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους, με δεδομένο ότι το έργο θα παραδοθεί σύντομα σε λειτουργία.
Πρόκειται για έργο που ξεκίνησε το 2006 και κατόπιν αρκετών παρατάσεων έπρεπε να έχει παραδοθεί ήδη από τον Αύγουστο 2019. Η νέα Διοίκηση που ανέλαβε τέλη Οκτωβρίου 2019 κατέβαλε αγώνα δρόμου για να ολοκληρωθεί το έργο, το οποίο παρουσίαζε αρκετές καθυστερήσεις και εκκρεμότητες.
Η ΕΡΓΟΣΕ παρουσίασε στην ευρωπαϊκή επιτροπή ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τις υπολειπόμενες ενέργειες μέχρι και την λειτουργία δρομολογίων το οποίο έως σήμερα τηρείται και ήδη προγραμματίζεται η έναρξη δρομολογίων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις 10 Απριλίου.
Το αρχικό φυσικό αντικείμενο του έργου έχει ήδη ολοκληρωθεί. Δεδομένου ότι στην αρχική σύμβαση δεν προβλεπόταν η εγκατάσταση συστήματος επικοινωνίας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, η ΕΡΓΟΣΕ αποφάσισε την εγκατάσταση συστήματος VHF. Το εν λόγω σύστημα εξυπηρετεί την επικοινωνία τόσο του διαχειριστή της υποδομής, όσο και της Πυροσβεστική, εφόσον αυτό καταστεί απαραίτητο. Ήδη στην άσκηση της σήραγγας Τραπέζης το σύστημα VHF δοκιμάστηκε επιτυχώς και η ολοκλήρωση του στο σύνολο της γραμμής αναμένεται έως τις 20 Μαρτίου.
Την τρέχουσα εβδομάδα ξεκινούν οι Διοικητικές Παραλαβές προς Χρήση από τον ΟΣΕ, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός της 2ης εβδομάδας του Μαρτίου.
Στην παρούσα φάση εκτελείται ο σχεδιασμός δρομολογίων από ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο οποίος σύμφωνα με πηγές θα περιλαμβάνει 3 ή 4 δρομολόγια ημερησίως. Ο χρόνος μετάβασης από τη Νερατζιώτισσα έως το Διακοφτό εκτιμάται στις 2 ώρες ενώ τα δρομολόγια πιθανότατα να πυκνώσουν κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
Άσκηση
Στο πλαίσιο της προετοιμασίας και με στόχο την εξασφάλιση υψηλών προδιαγραφών ασφάλειας, η ΕΡΓΟΣΕ ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία άσκηση αντιμετώπισης συμβάντος εντός της Σιδηροδρομικής Σήραγγας Τραπέζης την Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου.
Στην άσκηση, η οποία οργανώθηκε και συντονίστηκε από την ΕΡΓΟΣΕ, συμμετείχε ο ΟΣΕ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Ανάδοχος κατασκευαστική εταιρεία ΜΕΤΚΑ Α.Ε., καθώς και οι αρμόδιες υπηρεσίες δικαιοδοσίας περιφέρειας Δυτ. Ελλάδος, ήτοι η Πυροσβεστική Υπηρεσία Αιγίου, το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Ακράτας, τα Αστυνομικά Τμήματα Αιγιαλείας και Ακράτας και το ΕΚΑΒ Πάτρας.
Σκοπός της άσκησης ήταν η εξοικείωση όλων των εμπλεκόμενων φορέων με τα νέα συστήματα ασφαλείας των σηράγγων του σιδηροδρόμου και την άρτια προετοιμασία του εμπλεκόμενου προσωπικού για τη βέλτιστη δυνατή αντιμετώπιση πιθανών συμβάντων.
Σημειώνεται ότι η άσκηση πραγματοποιήθηκε βάσει σεναρίου σύμφωνα με το οποίο εκδηλώνεται πυρκαγιά στο μεσαίο όχημα/βαγόνι επιβατικής αμαξοστοιχίας, η οποία έχει ακινητοποιηθεί μπροστά από την έξοδο διαφυγής της Σιδηροδρομικής Σήραγγας Τράπεζας στον κλάδο με κατεύθυνση προς Πάτρα. Στην άσκηση συμμετείχαν ασκούμενοι των υπηρεσιών, ηθοποιοί με συγκεκριμένους ρόλους σύμφωνα με το σενάριο, καθώς και παρατηρητές που κατέγραψαν σημαντικές πληροφορίες για την αποτίμηση της άσκησης και επισκέπτες οι οποίοι παρακολούθησαν την εξέλιξη και συμπλήρωσαν σχετικό έντυπο αξιολόγησης.
Ταυτότητα του έργου
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 920 εκ. ευρώ. Το έργο εξυπηρετεί τους νεοκατασκευασμένους τρεις Σιδηροδρομικούς Σταθμούς Ξυλοκάστρου, Ακράτας και Αιγίου και τις έξι Στάσεις Διμηνιού, Λυκοποριάς, Λυγιάς, Πλατάνου, Διακοπτού και Ελίκης. Περισσότερα τενικά στοιχεία για το έργο είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα της ΕΡΓΟΣΕ στον παρακάτω σύνδεσμο: δείτε εδώ
ΕΡΓΟΣΕ
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Χρήστος Βίνης σημείωσε ότι «είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με την πορεία της προετοιμασίας για την παράδοση ενός πολύ σημαντικού έργου για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Πρόκειται για τη θετική έκβαση μιας πολύ μεγάλης προσπάθειας που καταβάλαμε από τον περασμένο Οκτώβριο προκειμένου να ολοκληρωθεί σύντομα ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 920 εκ. ευρώ που ξεκίνησε το 2006. Οι ενέργειές μας έχουν ως στόχο, όπως παρουσιάσαμε και στην ευρωπαϊκή επιτροπή στη συνάντησή μας στις Βρυξέλλες στα μέσα Ιανουαρίου, την έναρξη της λειτουργίας της νέας γραμμής πριν το ελληνικό Πάσχα, καθώς και την εξασφάλιση των 240 εκ. Ευρώ των ευρωπαϊκών πόρων που έχουν διατεθεί για τη συγχρηματοδότηση του Έργου. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί παράδειγμα της αποφασιστικότητας και του νέου σχεδιασμού με τον οποίο η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ προχωρά σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την ολοκλήρωση σημαντικών έργων για τον ελληνικό -και όχι μόνο- σιδηρόδρομο».
Η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ τόνισε τη σημασία υλοποίησης όλων των απαραίτητων ενεργειών προετοιμασίας ώστε να διασφαλισθεί το μέγιστο δυνατό επίπεδο ασφάλειας και ετοιμότητας όλων των εμπλεκομένων, ενώ ανέφερε επίσης ότι παρόμοια άσκηση ετοιμότητας προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί εντός του Μαρτίου, σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες δικαιοδοσίας Νομού Κορινθίας, στη νέα Σιδηροδρομική Σήραγγα Μελισσίου.
Σχετικά Άρθρα
- ΕΡΓΟΣΕ: ηλεκτροκίνηση στη διπλή γραμμή Κιάτο-Ροδοδάφνη
- ΕΡΓΟΣΕ: στη Βουλή η εξέλιξη των έργων για Σ.Σ. Αθηνών και Κιάτο-Ροδοδάφνη
- Υπουργοί … μηχανοδηγοί
- ΡΑΣ: πιστοποίηση συστημάτων τηλεδιοίκησης γρήγορων τρένων
- Eνημέρωση στη Βουλή για Ροδοδάφνη-Ρίο και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα
- ΕΡΓΟΣΕ: τα έργα προτεραιότητας στον σιδηρόδρομο