ecopress
Του Κώστα Βουτσαδάκη/ Αντιδράσεις από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις συμβατικές πηγές ενέργειας προκαλούν οι προβλέψεις του κλιματικού νομοσχεδίου για την κατάργηση των  καυστήρων πετρελαίου... Αντιδράσεις για κατάργηση πετρελαίου θέρμανσης και ηλεκτροκίνηση

Του Κώστα Βουτσαδάκη/

Αντιδράσεις από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις συμβατικές πηγές ενέργειας προκαλούν οι προβλέψεις του κλιματικού νομοσχεδίου για την κατάργηση των  καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης και των οχημάτων  με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

 

Από την άλλη πλευρά, ο Σύνδεσμος Εταιρειών Φωτοβολταϊκών επικαλείται στοιχεία σύμφωνα με τα οποία πολλές ευρωπαϊκές χώρες προχωρούν στην απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων ορυκτού αερίου σε νέα κτίρια (Γαλλία 2022-2024, Δανία 2013, Ηνωμένο Βασίλειο 2025, Ιρλανδία 2025, Λουξεμβούργο 2023, Νορβηγία 2015, Ολλανδία 2021.

Σύνδεσμος των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης του νομοσχεδίου, που ολοκληρώθηκε την Παρασκευή ο Σύνδεσμος των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) εξέφρασε επιφυλάξεις για τη σκοπιμότητα και την ταχύτητα εφαρμογής των ρυθμίσεων. Αντίθετα, οικολογικές οργανώσεις, οι φορείς της αγοράς ανανεώσιμων πηγών κ.α. συμφωνούν με τις ρυθμίσεις και σε πολλές περιπτώσεις υπερθεματίζουν ζητώντας την επίσπευση της απαγόρευσης των ορυκτών καυσίμων.

Σε σχέση με τους καυστήρες πετρελαίου, η ρύθμιση που προτείνεται προβλέπει την απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης όπου υπάρχει επαρκώς διαθέσιμο δίκτυο φυσικού αερίου, από το 2021, απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης γενικά  1.1.2025 και απαγόρευση της χρήσης τους  από 1.1.2030.

Στην παρέμβασή του ο ΣΕΕΠΕ υπογραμμίζει πως δεν υπάρχει πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη δέσμη μέτρων Fit for 55 για κατάργηση του Πετρελαίου Θέρμανσης. “Επομένως, αναφέρει, η απαγόρευση της χρήσης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης αφορά μια πρωτοβουλία της χώρας μας που θεωρούμε πως είναι σε λάθος κατεύθυνση γιατί:
• Θα αντικατασταθούν καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης με αντίστοιχους ορυκτού καυσίμου (φυσικού αερίου), το οποίο έχει μικρή επίδραση στο ανθρακικό αποτύπωμα.
• Θα οδηγήσει τους ασθενέστερους οικονομικά σε χειρότερες λύσεις θέρμανσης, όπως η συστηματική καύση ξύλων οποιασδήποτε προέλευσης / επεξεργασίας, με σοβαρές συνέπειες στην υγεία των πολιτών.
• Θα ενταθεί η ενεργειακή φτώχεια.
• Δεν ενισχύεται έτσι η παραγωγή καυσίμων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος, τα οποία δεν απαιτούν αλλαγή στις υποδομές και μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στη μείωση των εκπομπών, ιδιαίτερα αν συνδυαστούν με νέους αποδοτικούς καυστήρες ή/και με ηλιακή ενέργεια, συμβάλλοντας έτσι και στους στόχους αύξησης της χρήσης ΑΠΕ μέσω του υγρού καυσίμου θέρμανσης, αλλά και δυνητικά μέσω και χρήσης φωτοβολταϊκών (υβριδικά συστήματα θέρμανσης).

 Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης

Το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ) σημειώνει πως η διάταξη δεν λαμβάνει υπόψη την παλαιότητα στην οποία βρίσκονται και θα βρίσκονται ως τότε πολλά κτίρια, καθώς και τον παράγοντα της ενεργειακής φτώχειας. Εξετάζοντας τα παραπάνω συνολικά, θα πρέπει να υπάρξει ένα πλαίσιο στήριξης των αδύναμων νοικοκυριών όχι μόνο να μεταβούν από τους υφιστάμενους καυστήρες σε πιο πράσινες επιλογές θέρμανσης όπως είναι ιδανικά οι αντλίες θερμότητας στο πλαίσιο του ευρύτερου εξηλεκτρισμού, αλλά και προκειμένου να συνδυάσουν αυτή τη μετάβαση με μια γενικότερη αναβάθμιση των κτιρίων που θα οδηγήσει σε μείωση των απωλειών και εν τέλει χαμηλότερους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας. Η διάταξη θα πρέπει να εξεταστεί υπό το πρίσμα της ενεργειακής κρίσης που διανύουμε προκειμένου να μην φέρει τα αδύναμα για την ώρα νοικοκυριά μπροστά σε δυσβάστακτες από άποψη κόστους εναλλακτικές.

Σύνδεσμος Εταιρειών Φωτοβολταϊκών

Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Φωτοβολταϊκών παρουσιάζει στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία πολλές ευρωπαϊκές χώρες προχωρούν στην απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων ορυκτού αερίου σε νέα κτίρια (Γαλλία 2022-2024, Δανία 2013, Ηνωμένο Βασίλειο 2025, Ιρλανδία 2025, Λουξεμβούργο 2023, Νορβηγία 2015, Ολλανδία 2021)

Τι αλλάζει για τα αυτοκίνητα

Για τα αυτοκίνητα η ρύθμιση προβλέπει :

-Από την 1η.1.2025, σε Αττική και Θεσσαλονίκη, όλα τα νέα ταξί, καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς μίσθωσης  σε τρίτους είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.

-Από την 1η.1.2023 κατ’ ελάχιστον το ένα τέταρτο  των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται, είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα ρύπων έως πενήντα (50) γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο (CO2/χλμ).

-Από την 1η.1.2030, όσον αφορά στα νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, επιτρέπεται η πώληση μόνο οχημάτων μηδενικών εκπομπών.

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, είναι πολύ πρώιμη η δέσμευση της χώρας μας για κατάργηση της πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2030, τη στιγμή που η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναθεώρηση του Κανονισμού εκπομπών οχημάτων στα πλαίσια της δέσμης μέτρων Fit for 55 το προβλέπει για το έτος 2035, ενώ παράλληλα είναι σε εξέλιξη διαβουλεύσεις για την αναθεώρηση της πρότασης του κανονισμού εκπομπών οχημάτων, ώστε να λαμβάνεται υπόψη η συνεισφορά των υγρών καυσίμων χαμηλού άνθρακα στη μείωση των εκπομπών κινητήρων εσωτερικής καύσης.

“Επίσης, η Ευρωπαϊκή Αυτοκινητοβιομηχανία υποστηρίζει ότι είναι ήδη πολύ φιλόδοξος ο ενδιάμεσος στόχος-πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% το 2030, λόγω ανεπαρκών υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και προτείνει να επανεξεταστούν το 2028 οι στόχοι μείωσης εκπομπών που αφορούν τα έτη μετά το 2030”, αναφέρει ο ΣΕΕΠΕ και προσθέτει:

“Επιπλέον των όσων συμβαίνουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ιδιαίτερα για τη χώρα μας θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τα ακόλουθα:
α) Ο στόλος της Ελλάδας είναι πιο γερασμένος από αυτόν άλλων Ευρωπαϊκών χωρών, λόγω οικονομικής κρίσης και χαμηλότερων εισοδημάτων και επομένως, η υποχρέωση οι νέες ταξινομήσεις να γίνονται με ακριβότερα νέας τεχνολογίας οχήματα, θα οδηγήσει σε αδυναμία των καταναλωτών να αλλάξουν τα παλιά αυτοκίνητα.
β) Δεν υπάρχουν οι απαιτούμενες υποδομές Ηλεκτρικού Δικτύου ούτε και εξαγγελθείσες επενδύσεις για να υποστηριχθεί αντίστοιχα η εκτεταμένη ηλεκτροκίνηση.

Με βάση τα παραπάνω, ο ΣΕΕΠΕ θεωρεί πως η χώρα μας δεν θα πρέπει να θέτει πιο αυστηρούς στόχους από τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά να υιοθετήσει τους στόχους του Κανονισμού Εκπομπών Οχημάτων όπως αυτός θα οριστικοποιηθεί”.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας