«Κόκκινη κάρτα» από τους καταναλωτές στους προμηθευτές ενέργειας
ΕιδήσειςΕνέργειαΕπιχειρήσειςΟικονομία 27 Φεβρουαρίου 2020 Αργύρης
Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) ανακοίνωσε ότι με βάση τις καταγγελίες των καταναλωτών, αλλά και μετά από έρευνα που πραγματοποίησε για την ηλεκτρική ενέργεια, έχει διαπιστώσει ότι η αγορά ενέργειας δεν λειτουργεί πάντα προς όφελος των καταναλωτών, εμφανίζει σοβαρές δυσλειτουργίες και στρεβλώσεις, οι οποίες πρέπει άμεσα να αποκατασταθούν.
«Αξιοσημείωτο είναι ότι, σύμφωνα με την έρευνα οι καταναλωτές δεν εμπιστεύονται τους εναλλακτικούς προμηθευτές, υπάρχει αδιαφάνεια στους συμβατικούς όρους, στον τρόπο διαφήμισης και στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, ιδιαίτερα ως προς τις προσφορές και την παρουσίασή τους εν γένει» όπως αναφέρεται.
Τα προβλήματα
Τα προβλήματα των καταναλωτών που η ΕΚΠΟΙΖΩ διαπιστώνει στην αγορά της ενέργειας εστιάζονται στην:
– έλλειψη εκπαίδευσης των καταναλωτών στα νέα μοντέλα ενεργειακής διαχείρισης, αδιαφάνεια στις χρεώσεις των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και στους όρους των συμβάσεων.
– έλλειψη προ συμβατικής ενημέρωσης,
– παντελή απουσία ευφυών συστημάτων μέτρησης (έξυπνοι μετρητές)
– αδιαφανή ασαφή και πολύπλοκη μεθοδολογία προσδιορισμού της ΟΤΣ
– απουσία αξιόπιστων συγκριτικών εργαλείων
– έλλειψη ανταγωνιστικότητας στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας
– έλλειψη βέλτιστης αξιοποίησης των διαθέσιμων ενεργειακών πόρων (πράσινη ενέργεια).
Ανταγωνιστικές χρεώσεις
Εξάλλου σε θετική κατεύθυνση εκτιμά η ΕΚΠΟΙΖΩ και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών ΠΟΜΕΚ «Η Παρέμβαση» ότι είναι η πρωτοβουλία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για την τυποποίηση των ρητρών αναπροσαρμογής των ανταγωνιστικών χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
Στην ανακοίνωση της οργάνωσης των καταναλωτών επισημαίνεται ότι, εν κατακλείδι, το ζήτημα της τυποποίησης των μηχανισμών αναπροσαρμογής της χρέωσης προμήθειας από τη ΡΑΕ καθίσταται επιβεβλημένο σε συνδυασμό με τα ακόλουθα:
-Η υιοθέτηση της ΟΤΣ ως το μόνο μέγεθος που χρησιμοποιείται στη «Ρήτρα Αναπροσαρμογής της Χρέωσης Προμήθειας», κατ’ εφαρμογή των αρχών της απλότητας και σαφήνειας
-Η ταύτιση της περιόδου που αφορά ο εκκαθαριστικός λογαριασμός κατανάλωσης με την περίοδο εφαρμογής της ρήτρας σε σχέση με το δημοσιευμένο και επαληθεύσιμο μέγεθος της αγοράς (ΟΤΣ)
-Η τυποποίηση και απλοποίηση του τρόπου υπολογισμού της όποιας ρήτρας αναπροσαρμογής
-Η πλήρης ενημέρωση των καταναλωτών για την ύπαρξη και την οικονομική επίπτωση των ρητρών αναπροσαρμογής κατά το προσυμβατικό στάδιο, οι οποίοι θα είναι αναρτημένοι στην ιστοσελίδα των προμηθευτών σε εμφανές σημείο, μέσω αναλυτικών περιγραφών/παραδειγμάτων/ιστορικών στοιχείων διακύμανσης και μέσω εντύπων, συγκεκριμένου τυποποιημένου κειμένου (εγκεκριμένου από τη ΡΑΕ), με ειδική τοποθέτηση στον λογαριασμό, ώστε να τηρούνται οι αρχές της διαφάνειας, της ακρίβειας και της πληρότητας
– Η μη εφαρμογή ρητρών πρόωρης αποχώρησης, όπως η Οδηγία 2019/944, άρθρο 12, παρ. 2, ορίζει. Πιθανές ρήτρες αποχώρησης, με ιδιαιτέρως επαχθείς για τους καταναλωτές όρους, θα πρέπει να αποφεύγονται, με μόνη εξαίρεση στις συμβάσεις σταθερού τιμολογίου, όπως η ανωτέρω Οδηγία ορίζει, με τον όρο ότι προβλέπονται ρητά στις συμβάσεις και ανακοινώνονται σαφώς στον καταναλωτή, πριν από τη σύναψη της σύμβασης και σε συνδυασμό με άλλων συμπληρωματικών προϊόντων ή υπηρεσιών, που οι προμηθευτές δύνανται να προσφέρουν.
Σχετικά Άρθρα
- ΕΚΠΟΙΖΩ: «το 92,3% των καταναλωτών απογοητευμένοι από το Power Pass»
- ΕΚΠΟΙΖΩ: βροχή οι καταγγελίες για λογαριασμούς ρεύματος
- Δέκα αλλαγές για κατανοητούς και διαφανείς λογαριασμούς ρεύματος
- ΕΚΠΟΙΖΟ: πάροχος άλλαξε τη ρήτρα αναπροσαρμογής μετά από συλλογική αγωγή
- ΡΑΕ: οι «παγίδες» για υψηλές χρεώσεις στους λογαριασμούς ρεύματος
- ΕΚΠΟΙΖΩ: κατέθεσε την πρώτη συλλογική αγωγή κατά της ΔΕΗ