ecopress
Στο μικροσκόπιο της Κομισιόν μπαίνουν οι ρύποι από την αεροπλοϊα και τη ναυσιπλοϊα.  Μπορεί το  σχέδιο δράσης «μηδενικής ρύπανσης» να δίνει  προτεραιότητα στη βαριά... Κομισιόν: υπερδιπλασιασμός ρύπων σε αερομεταφορές και ναυσιπλοϊα

Στο μικροσκόπιο της Κομισιόν μπαίνουν οι ρύποι από την αεροπλοϊα και τη ναυσιπλοϊα. 

Μπορεί το  σχέδιο δράσης «μηδενικής ρύπανσης» να δίνει  προτεραιότητα στη βαριά βιομηχανία της Ευρώπης, η οποία παράγει το 20% του συνόλου των ρύπων, ωστόσο, ανησυχητική είναι η άνοδος των ρύπων που εκπέμπονται κατά τις διεθνείς μεταφορές από αέρος και θαλάσσης, καθώς αποτελούν τις ταχύτερα αυξανόμενες πηγές εκπομπών αερίων θερμοκηπίου!

Μολονότι οι αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 3,5% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ, ωστόσο, οι ρύποι που εκπέμπονται, έχουν υπερδιπλασιαστεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

Οι ταχύτερα αυξανόμενες πηγές εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έρχονται από τις Μεταφορές

Τα στοιχεία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναφέρουν ότι οι εκπομπές από τις διεθνείς αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές αυξήθηκαν κατά 130% και 32% αντίστοιχα τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Πρόκειται για την ταχύτερη αύξηση σε ολόκληρο τον τομέα των μεταφορών, ο μόνος τομέας, στον οποίο, οι εκπομπές είχαν ανοδική πορεία από το 1990.

Μάλιστα, το φαινόμενο βαίνει συνεχώς αυξανόμενο, παρά τις ποιοτικές και ποσοτικές  βελτιώσεις στην κατανάλωση καυσίμων. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, οι εκπομπές από τα αεροπλάνα το 2050 αναμένεται να είναι 7 έως 10 φορές υψηλότερες από τα επίπεδα του 1990, ενώ οι εκπομπές των πλοίων προβλέπεται να αυξηθούν κατά 50% έως 250%!

Η αύξηση της μετακίνησης επιβατών και των εμπορικών μεταφορών εκτοξεύουν τους ρύπους.

Αν και Ευρωπαίοι φαίνεται να υπολογίζουν το αποτύπωμα άνθρακα των μεταφορών τους, εντούτοις, αυξάνουν τις μετακινήσεις τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 1993 μέχρι σήμερα, ο αριθμός των επιβατών των αεροπορικών μεταφορών στην ΕΕ τριπλασιάστηκε, όπως επίσης διογκώθηκε και το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο. Ενδεικτικά το 1993 μετακινήθηκαν 360 εκατομμύρια άνθρωποι ενώ για το 2018, ο αντίστοιχος αριθμός επιβατών, ανέρχεται στα 1.106 εκατομμύρια.

 

Οι δράσεις για την αντιμετώπιση των εκπομπών από τις αεροπορικές και ναυτιλιακές μεταφορές

Η ΕΕ έχει λάβει μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τις αεροπορικές μεταφορές μέσω του συστήματος εμπορίας διακαιωμάτων εκπομπων  (ΕΤS). Μάλιστα, βούληση του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου, είναι να ενεργοποιήσει το συγκεκριμένο σύστημα  και  για τις  θαλάσσιες μεταφορές. Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ και του παγκόσμιου δικαίου, οι ιδιοκτήτες μεγάλων πλοίων υποχρεούνται να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και την κατανάλωση καυσίμων των πλοίων τους. Σε κάθε περίπτωση, το Ευρωπαικό Κοινοβούλιο επιζητεί μία ακόμη πιο φιλόδοξη δέσμη μέτρων και πολιτικών  για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις αεροπορικές και ναυτιλιακές δραστηριότητες. Γεγονός, που εκφράστηκε μέσα από σχεικό ψήφισμα το οποίο εγκρίθηκε πριν τη διάσκεση κορυφής για το κλίμα του ΟΗΕ.

Στη σχετική αναφορά του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τα μέτρα μείωσης των ρύπων, υπογραμμίζεται, ότι θα συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση η ενίσχυση των μέτρων που προσανατολίζονται στην αγορά και αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, είναι ένα παράδειγμα. Τέλος σημειώνεται, ότι  η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεργάζεται με τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας για την εφαρμογή ενός παγκόσμιου μέτρου  γνωστό ως  Corsia, με το οποίο οι αεροπορικές εταιρείες θα αντισταθμίσουν τις εκπομπές τους επενδύοντας σε πράσινα έργα.

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας