ecopress
Του Κώστα Βουτσαδάκη/ Η χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση είναι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ένα ακίνητο για να έχει αξία στην... Κτηματαγορά: ακίνητα δύο ταχυτήτων, με κριτήριο την ενεργειακή απόδοση

Του Κώστα Βουτσαδάκη/

Η χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση είναι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ένα ακίνητο για να έχει αξία στην αγορά, τόσο στον τομέα των πωλήσεων όσο και στις μισθώσεις. Στην ελληνική αγορά διαμορφώνονται δύο ταχύτητες, με την πρώτη να περιλαμβάνει τα ποιοτικά ακίνητα και την δεύτερη εκείνα που δεν έχουν εκσυγχρονιστεί και προβλέπεται τα επόμενα χρόνια να μείνουν στο περιθώριο της αγοράς.

Αυτά προκύπτουν από τις τοποθετήσεις στο διαδικτυακό συνέδριο Prodexpo που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, από στελέχη της ελληνικής κτηματαγοράς αλλά και τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη ο οποίος, αναφερόμενος στην ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων που βρίσκεται σε εξέλιξη, τόνισε ότι έχει μεγάλη σημασία στο εμπορικό κομμάτι και στις βιομηχανικές δραστηριότητες, αλλά και στο θέμα των κατοικιών, στις οποίες όμως θα παίξει ρόλο και το σημείο που βρίσκεται η κάθε κατοικία.

Τέθηκε μάλιστα στο πλαίσιο του συνεδρίου η ανάγκη να υπάρξει συνολική στρατηγική για την αναβάθμιση του «στοκ» των υφιστάμενων ακινήτων (ενεργειακή, αισθητική, λειτουργική) ώστε να μην απαξιωθούν και μείνουν στο περιθώριο των εξελίξεων.

Κοινή συνισταμένη των απόψεων που εξέφρασαν σήμερα εκπρόσωποι ελληνικών και πολυεθνικών εταιριών Real Estate, ήταν ότι το ενδιαφέρον (λόγω της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου) εντοπίζεται στην αγορά των logistics, όχι μόνο για μεγάλες αποθήκες εκτός πόλεων αλλά και για μικρότερες εντός οικιστικού ιστού, αλλά και ότι ο ξενοδοχειακός τομέας, ιδίως στις πόλεις, που υποφέρει εξαιτίας του κορονοϊού θα παραμείνει σε δύσκολη θέση μεσοπρόθεσμα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν ακόμη οι προβλέψεις σύμφωνα με τις οποίες η πανδημία αλλάζει το μοντέλο και στον τομέα των γραφειακών χώρων, όπου η κυρίαρχη τάση περιλαμβάνει την εγκατάλειψη των μεγάλων γραφειακών χώρων στο κέντρο της πόλης και τον προσανατολισμό στη δομή ενός μικρού στρατηγείου στην πόλη και πολλών περιφερειακών κόμβων. Παράλληλα πολλές επιχειρήσεις βρίσκονται σε διαδικασία αξιολόγησης του κατά πόσο και για ποιες ειδικότητες θα μπορέσει να συνεχιστεί και μετά την πανδημία η εξ αποστάσεως εργασία για ορισμένους εργαζόμενους.

Χρυσή βίζα

Σημειώνεται  ότι σε σχέση με τη χρυσή βίζα και την μεγάλη πτώση στη δραστηριοποίησή της που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες, ο κ.Σκυλακάκης τόνισε ότι σίγουρα η πανδημία δεν είναι η κατάλληλη χρονική στιγμή για αυτού του είδους τις συναλλαγές, εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι θα ξεκινήσει εκ νέου μετά τη λήξη της υγειονομικής κρίσης και  χρειάζεται ετοιμότητα για την επόμενη ημέρα.

Κατά τη διάρκεια του 21ου Συνεδρίου για την Αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας – Prodexpo μέλη της ελληνικής κυβέρνησης, διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι ειδικοί εμπειρογνώμονες, αλλά και διαχειριστές ακίνητης περιουσίας μεγάλων οργανισμών και τραπεζών παρουσιάζουν την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της Ελληνικής Αγοράς Ακινήτων αναφέρθηκαν στο πως μπορεί η ανάπτυξη και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας να αποτελέσει κινητήριο μοχλό της ελληνικής οικονομίας, ακόμα και εν μέσω πανδημίας. Αναλυτικά σύμφωνα με ενημέρωση των διοργανωτών της εταιρίας “Τσωμόκος” τα θέματα που αναπτύχθηκαν και οι νέες ανακοινώσεις που έγιναν έχουν ως εξής:

ΕΝΦΙΑ και Κτηματαγορά

Στην πρώτη συζήτηση του συνεδρίου με τίτλο ‘’Σχέδιο ανακούφισης: Ανάκαμψη και προετοιμασία για την επόμενη γενιά’’ , ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για τη δημοσιονομική πολιτική, Θεόδωρος Σκυλακάκης επισήμανε ειδικότερα ότι η αγορά των ακινήτων θα είναι ιδιαιτέρως κρίσιμη για τον σχεδιασμό της ελληνικής οικονομίας μέσα στην επόμενη διετία. Αναφορικά με την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων που βρίσκεται σε εξέλιξη, ανέφερε ότι έχει μεγάλη σημασία στο εμπορικό κομμάτι και στις βιομηχανικές δραστηριότητες, αλλά και στο θέμα των κατοικιών, στις οποίες όμως θα παίξει ρόλο και το σημείο που βρίσκεται η κάθε κατοικία.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών προανήγγειλε σημαντικές αστικές αναπλάσεις στην Αθήνα, φέρνοντας ως παράδειγμα αυτή του Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά, οι οποίες θα φέρουν και πρόσθετες επενδύσεις, ενώ πολλές από αυτές (τις αναπλάσεις) θα χρηματοδοτηθούν και από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Την ίδια στιγμή, αναφέρθηκε και στην ώθηση που έδωσε η σωστή διαχείριση της πανδημίας από τη χώρα μας, η οποία έδωσε αυτοπεποίθηση για στόχευση σε νέες αγορές όπως συνταξιούχους της Βόρειας Ευρώπης, επιχειρηματίες, τους έλληνες νεομετανάστες, αλλά και όσους ασχολούνται με την τηλεργασία, φέρνοντας ως παράδειγμα την επένδυση του data center της Microsoft που ανακοινώθηκε πριν από λίγες ημέρες.

Σε σχέση με τη χρυσή βίζα και την μεγάλη πτώση στη δραστηριοποίησή της που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες, τόνισε ότι σίγουρα η πανδημία δεν είναι η κατάλληλη χρονική στιγμή για αυτού του είδους τις συναλλαγές, εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι θα ξεκινήσει εκ νέου μετά τη λήξη της υγειονομικής κρίσης και  χρειάζεται ετοιμότητα για την επόμενη ημέρα.

Αναφορικά με τον ΕΝΦΙΑ, ο Αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών παραδέχθηκε ότι υπήρξαν  ‘’ακραίες εφαρμογές’’ του τα τελευταία χρόνια, καθώς σε πολλές περιπτώσεις ακολουθούσε πλασματικές αντικειμενικές αξίες, ωστόσο, η κατεύθυνση από την πολιτεία, πλέον, είναι να υπάρξει διόρθωση, την οποία προσδιόρισε χρονικά μετά το τέλος της πανδημίας, καθώς η αγορά βιώνει ακόμα αβεβαιότητα. Άφησε, δε, ανοιχτό το τι θα γίνει με τον υπολογισμό του, καθώς, όπως τόνισε χαρακτηριστικά, είναι «συνάρτηση του δημοσιονομικού χώρου».

Μαρίνα Αλίμου

Στην δεύτερη ενότητα με τίτλο «Το συμφέρον του επενδυτή: Ποιος επιθυμεί να αυξήσει την παρουσία του στην αγορά», ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, ΕΤΑΔ, Στέφανος Βλαστός έδωσε έμφαση στη σημασία της ανάπλασης στη Μαρίνα Αλίμου,  η επέκταση της οποίας και προς την ανατολική πλευρά και προς την δυτική πλευρά του Ελληνικού θα συμβάλει τα μέγιστα στην ελληνική οικονομία, αλλά και σε αντίστοιχες αναπλάσεις και στην υπόλοιπη Ελλάδα. ‘Έκανε, δε, και ιδιαίτερη μνεία στην επένδυση του Σκαραμαγκά, που θα μετατραπεί σε μεγάλο στρατιωτικό και εμπορικό ναυπηγείο τα επόμενα χρόνια.

Logistics και e-commerce

Παράλληλα, ο Aρης Καρυτινός, CEO, Prodea Investments, υποστήριξε ότι η δυσκολία στην Ελλάδα είναι να βρεθούν ποιοτικά ακίνητα και πολλοί μπαίνουν στη διαδικασία να τα δημιουργήσουν, ενώ ξεχώρισε ως προσοδοφόρα επένδυση στην παρούσα φάση τα logistics, λόγω και της ανάπτυξης του e-commerce. Ο ίδιος, επίσης, διατύπωσε και την στήριξή του στο ξενοδοχειακό προϊόν, το οποίο, παρά τη κρίση, εξακολουθεί να παρουσιάζει ενδιαφέρον.

Μετάλλαξη στο real estate

Από την πλευρά του, ο Στέλιος Ζαββός, ιδρυτής και CEO, Zeus Capital Management ανέφερε στην κρίση ως κυρίως sectorial και όχι γενικά επιχειρηματική, που αγγίζει ιδιαίτερα κλάδους όπως η εστίαση και το τουρισμός και μίλησε για τη μετάλλαξη που υφίσταται στην παρούσα φάση το real estate, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα ακόμα και την αλλαγή χρήσης σε υπάρχοντα προϊόντα Real Estate.

Σε διεθνές επίπεδο, τα logistics, επιβεβαίωσε ότι είναι το καινούριο trend, ενώ εκτίμησε ότι υπάρχει πίεση στο κομμάτι του real Estate της λιανικής, καθώς, βρίσκεται σε περίοδο μετάλλαξης λόγω των συνθηκών. Κατά τον ίδιο, τα  ευρωπαϊκά funds  είναι αυτά θα δημιουργήσουν οικονομική ανάπτυξη, ενώ  τα αποτελέσματα Residentials και logistics θα αποτελέσουν βασικούς τομείς αναπτυξης στην Ελλάδα, με τα αποτελέσματα να φαίνονται κυρίως στα επόμενα δύο χρόνια.

Σύγκρουση συμφερόντων

Πάνω στο ίδιο ζήτημα, ο Ανδρέας Σάντης, Managing Director, Head of Greece & Western Balkans, NCH Capital εκτίμησε ότι θα πρέπει να υπάρχει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο επενδύσεων, ώστε να μην υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων ή αποφάσεων ή δικαιοδοσιών μεταξύ τοπικής και κεντρικής κυβέρνησης, ενώ συμφώνησε με τους προλαλήσαντες σε ό,τι αφορά την διαρκώς ανερχόμενη τάση των logistis και των γραφειακών χώρων. Παρολαυτά, υπογράμμισε ότι ο τουριστικός τομέας είναι ο ακρογωνιαίος λίθος για την ανάπτυξη της οικονομίας της Ελλάδας.

Καζίνο στο Ελληνικό

Στο επίκαιρο ζήτημα της επένδυσης του καζίνο στο Ελληνικό αναφέρθηκε ο Mario Kontomerkos, CEO της Mohegan Entertainment τονίζοντας ότι το σχέδιο του Inspire Athens έχει δημιουργηθεί για να αποφέρει κέρδη όχι μόνο στην Mohegan Εntertainment που θα το διαχειρίζεται, αλλά και στην Ελλάδα, τόσο βραχυπρόθεσμα, όσο και μακροπρόθεσμα. Αυτό, κατά τον CEO της εταιρίας, μεταφράζεται σε 7000 θέσεις εργασίας και συνεργασία με πολλές ελληνικές εταιρίες όπως τράπεζες, κατασκευαστικές και νομικές επιχειρήσεις, πολύ πριν καν αρχίσει το έργο, ενώ σε βάθος χρόνου και μετά το άνοιγμα του έργου, θα σημαίνει 10% αύξηση στον διεθνή τουρισμό στην Αττική και ακολούθως εκατομμύρια ευρώ ετησίως για την Ελλάδα και τους πολίτες της.

Σύμφωνα με τον κ. Kontomerkos, το εν λόγω σχέδιο μπορεί να γίνει η σπίθα για να τονωθεί η ανάπτυξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας και αν, τελικά,   αποδειχθεί επιτυχημένο, θα ακολουθηθεί και από άλλες σημαντικές επενδύσεις στην περιοχή.

Σε σχέση με την προσφορά των 150 εκατ. ευρώ από πλευράς της κοινοπραξίας Mohegan – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο κ. Κοntomerkos επισήμανε ότι ήταν μια ψήφος εμπιστοσύνης στην Ελλάδα, προσθέτοντας ότι εντυπωσιάστηκε από την διαφάνεια που υπήρξε καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας, ενώ έκανε ιδιαίτερη μνεία για τον χειρισμό της πανδημίας από την ελληνικής πολιτεία.

Αναφορικά με τις θέσεις εργασίας και την περαιτέρω εξέλιξη των εργαζομένων, ο CEO της Mohegan μίλησε για την ύπαρξη προγραμμάτων ανάπτυξης και συνεχούς εκπαίδευσης των υπαλλήλων στο συγκρότημα, ενώ μίλησε για την τάση της Mohegan να προωθεί τους δικούς της εργαζομένους που ξεκίνησαν από χαμηλά, σε θέσεις ευθύνης μέσα στα projects της ανά τον κόσμο.
Την ίδια στιγμή, αναφορικά με το σχέδιο του Inspire Athens, τόνισε ότι προσπάθησαν να τιμήσουν μέσα από αυτό την ιστορία της Ελλάδας, επισημαίνοντας ότι η αρχιτεκτονική της χώρα μας είναι η πρώτη σελίδα σε κάθε βιβλίο αρχιτεκτονικής παγκοσμίως.

Παράλληλα, μίλησε για την ιδιαίτερη έμφαση που θα δοθεί στο πράσινο αποτύπωμα του συγκροτήματος, το οποίο θα είναι ένας προορισμός που θα μπορεί να ψυχαγωγεί διαφορετικούς ανθρώπους κάθε μέρα του χρόνου, στα εστιατόρια, στα συνέδρια, στο πολυτελές ξενοδοχείο και στις συναυλίες οπού θα γίνονται συνεχώς, ένας ουσιαστικά 24/7 προορισμός, που παρόμοιος του δεν υπάρχει ακόμα στην Ευρώπη, συνδυάζοντας τον καλό καιρό της χώρας μας, τον ήλιο, τη θάλασσα, τον πολιτισμό της, αλλά και την ελληνική γαστρονομία.

Τέλος, ο CEO της Mohegan εξέφρασε εκ νέου την ετοιμότητα της εταιρίας για το έργο: «Είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται, ακόμα και την ίδια ημέρα που θα μας δοθούν οι άδειες για να ξεκινήσουμε τις εργασίες και από εκείνη τη στιγμή, θα είμαστε έτοιμοι μέσα σε 36 μήνες» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Επανα-σχεδιάζοντας στην καρδιά της Αθήνας

«Επιστροφή στο μέλλον: Επανα-σχεδιάζοντας στην καρδιά της Αθήνας» ήταν ο τίτλος της επόμενης ενότητας, όπου η Όλγα Ίτσιου, Τεχνική Διευθύντρια, Dimand SA έδωσε την πρώτη σπίθα για τη συζήτηση, υποστηρίζοντας ότι η πρωτεύουσα τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε μια φάση μετάβασης, με έργα όπως ο Άγιος Διονύσιος, ο Πύργος του Πειραιά, αλλά και ο Βοτανικός.

Παίρνοντας το λόγο, ο Σπύρος Τσαγκαράτος, Πρόεδρος &Managing Director  ASPA SA, αναφέρθηκε στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, ως ιστορική της συνέχεια, αλλά και ως ένα μίγμα πολλών εικόνων, το οποίο όπως τόνισε χαρακτηριστικά ‘’πεθαίνει’’, προσθέτοντας ότι μια πόλη που δεν έχει ζωντανό ιστορικό κέντρο, δεν μπορεί να προχωρήσει, δίνοντας παραδείγματα όπως η ανάγκη για ανάπλαση της Βαρβακείου Αγοράς που θα μπορούσε να δώσει μια άλλη πνοή στην πόλη, ενώ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση και στην μετάλλαξη του παραλιακού μετώπου.

Όπως ανέφερε ο ίδιος «η επιστροφή στο κέντρο της πόλης είναι το έναυσμα η Αθήνα να αρχίσει να είναι λειτουργική και να έχει έναν δικό της προσωπικό χαρακτήρα», ενώ ανέφερε ότι δεν πιστεύει τόσο στον κεντρικό σχεδιασμό, αλλά στην ευαισθητοποίηση των αρχιτεκτόνων και των κατοίκων για έναν νέο τόνο στο αστικό τοπίο. Έκανε, ωστόσο, μνεία στο γεγονός ότι για τη σωστή ανάπλαση μιας πόλης θα πρέπει να υπάρχουν και οι σχετικές υποδομές σε αυτή και αυτές είναι που λείπουν από την Αθήνα.

Σε σχέση με τη δυναμική που δίνουν οι αστικές αναπλάσεις, ο Νικόλας Τραβασάρος, Founding Partner & Director, DIVERCITY Architects, υποστήριξε ότι η πόλη είναι οι άνθρωποι και η μνήμη της, δύο στοιχεία που θα αποτελέσουν το εργαλείο για την επόμενη φάση της Αθήνας, με τη μνήμη να είναι τόσο στατική, όσο και εξελισσόμενη.  Για τον ίδιο, η μεγάλη ευκαιρία είναι ο αποτελεσματικός χειρισμός της μνήμης και στις δύο αυτές πλευρές, για την παραγωγή νέου προϊόντος στην πόλη και η μίξη των δύο στρατηγικών θα αποβεί θετική για την πόλη, όχι μόνο ως προς τον τουρισμό, αλλά και ως ένα ανανεωμένο αφήγημα για τους κατοίκους της.  Ως σημαντικό, ωστόσο, εμπόδιο ακόμα και σήμερα έθιξε την αργοπορία για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση εκτεταμένων αστικών αναπλάσεων.

Ως βασικής σημασίας στο ζήτημα των αναπλάσεων ο Hλίας Παπαγεωργίου,  Principal & Founder, PILA Studio εκτίμησε το ό,τι δίνουν έναν νέο τρόπο να σκέπτονται οι κάτοικοι την ίδια την πόλη τους, συμπληρώνοντας ότι θα πρέπει η μετάλλαξη της πόλης να εστιαστεί στο ήδη υπάρχον υλικό που δίνει το ίδιο το αστικό τοπίο. Πρόσθεσε, επίσης, ότι θα πρέπει τόσο οι αρχιτέκτονες, όσο και οι ίδιοι οι πολίτες να συμβάλουν στο σχεδιασμό των αναπλάσεων, λαμβάνοντας υπόψη ιδιαίτερα στοιχεία όπως η κλιματική αλλαγή, η θάλασσα, τα βουνά της Αθήνας κλπ. Βασικό, εξάλλου, σημείο για την ανάπλαση της πόλης, κατά τον κ, Παπαγεωργίου, είναι το κέντρο της να κατοικείται σε μεγάλο βαθμό και να μην έχει μόνο γραφεία και ξενοδοχεία, καθώς έτσι μόνο μπορεί να διατηρηθεί ζωντανό.

Ελληνική Τουριστική Αγορά

Στην επόμενη ενότητα με τίτλο ‘’Αξιολόγηση της Ελληνικής Τουριστικής Αγοράς μετά την πανδημία’’ ο Dieter Kornek, Head of Project Scouting, TUI Hotels & Resorts επισήμανε ότι στην παρούσα φάση η TUI διαθέτει 37 ξενοδοχεία στην Ελλάδα, ως απόρροια της δραστηριοποίησής της τα τελευταία είκοσι χρόνια, κάποια από αυτά με κοινή διαχείριση με την Atlantica, ενώ τη χαρακτήρισε ως έναν  από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για τους πελάτες της ΤUI, με αυτή τη χρονιά να είναι ιδιαίτερα καλή, παρά την πανδημία.

Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά, το 2020 άρχισε πολύ καλά με τον Ιανουάριο να είναι ο καλύτερος χρόνος σε κρατήσεις για την ιστορία της TUI τα τελευταία έτη, ωστόσο το έτος δεν εξελίχθηκε όπως αναμένονταν, λόγω της υγειονομικής κρίσης, αλλά τηρουμένων των αναλογιών, πάει καλά, με αποτέλεσμα από πλευράς TUI της επέκτασης της χρονικής περιόδου μέχρι τον Νοέμβριο, διατηρώντας όλα τα ξενοδοχεία ανοικτά λόγω της καλής πορείας του τουρισμού το φθινόπωρο.

Σε σχέση με τη νέα χρονιά, αποκάλυψε ότι υπάρχουν ήδη αρκετές κρατήσεις για την Ελλάδα, ιδιαίτερα, βέβαια, συγκρατημένα, ενώ πιστεύει ότι η πλήρης επανάκαμψη θα γίνει σε δύο με τρία χρόνια.

Αναφορικά με νέα ανοίγματα στην χώρα μας, δεν προσδιόρισε αριθμό νέων ξενοδοχείων της TUI στη χώρα μας, αλλά αποκάλυψε ότι είναι στόχος της εταιρίας να επεκταθεί ακόμα περισσότερο στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, προσθέτοντας ότι θα συνεχίσουν να επικεντρώνονται σε ολοκληρωμένα πακέτα διακοπών, τα οποία εξακολουθούν να είναι ελκυστικά για τους πελάτες της ΤUI.

Τουριστικές επενδύσεις

Στην ενότητα «Τομέας Φιλοξενία: Σεζόν 21 και μετά» η Xλόη Μαρία Λασκαρίδη, μέλος του ΔΣ και Διευθύντρια Εμπορικής Ανάπτυξης, Λάμψα Eλληνικά Ξενοδοχεία, αναφέρθηκε καταρχήν στο άνοιγμα, τον προηγούμενο Σεπτέμβριο, του πεντάστερου ξενοδοχείου Athens Capital σε τόσο αντίξοες συνθήκες, τονίζοντας ότι σε αυτή τη φάση το γεγονός ότι πρόκειται για οικογενειακή επιχείρηση, έδωσε περισσότερη ευελιξία όσο στο νέο εγχείρημα, όσο και στα άλλα δύο ξενοδοχεία, τη Mεγάλη Βρετανία και το King George.

Η κ. Λασκαρίδη εξέφρασε την πίστη της στην συνεχιζόμενη δυναμική της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού, παρόλαυτα  διατύπωσε την εκτίμηση ότι η πλήρη ανάκαμψη στον τουρισμό δεν θα έρθει πριν το 2023, ίσως και το 2024, κάνοντας μνεία και στην πολύ γρήγορη ανταπόκριση της πολιτείας στο χειρισμό της πανδημίας. Τόνισε επίσης, ότι η κρίση μπορεί να κρύβει μέσα της μια ευκαιρία για τα ξενοδοχειακά ακίνητα, ειδικά για τους παραδοσιακούς επενδυτές που βλέπουν μακροπρόθεσμα.

Ακολούθως, o Jerome Lassara, VP Development, Accor South Europe, υποστήριξε ότι παρότι εν μέσω  πανδημίας άνοιξε το ξενοδοχείο Athens Capital μαζί με την οικογένεια Λασκαρίδη, υπάρχουν αναβολές σε σχέδια όπως το  πολυτελές κατάλυμα Angsana στην Κέρκυρα, το άνοιγμα του οποίου αναβάλλεται για την επόμενη χρονιά, αλλά και ο προγραμματισμός για Banyan Tree Hotel στο Ιόνιο, για το οποίο γίνονται συζητήσεις για αναζήτηση συνεργάτη από την Ελλάδα.

Όπως σημείωσε ο κ. Lassara, επιδίωξη της Accor είναι η επέκταση του σήματος MGallery και σε άλλα σημεία της Ελλάδας, η οποία αντιμετωπίζεται ως πολύ σημαντικός επενδυτικός προορισμός μέσα στα χρόνια.

Χαρακτήρισε τη χώρα μας ως μια μεγάλη αγορά, ευνοϊκή για συνέργειες εξωτερικού – εσωτερικού, με επενδύσεις, που θα αποβούν κερδοφόρες και για την ίδια και για τον επενδυτή.

Κλείνοντας, πρόσθεσε, ότι το μέλλον για τα μεγάλα Brands είναι θετικό στην Ελλάδα, ειδικά για τον τουρισμό πόλης, καθώς προορισμοί όπως Αθήνα και η Θεσσαλονίκη προωθούν ένα μοντέλο που συνδυάζει ψυχαγωγία και πολιτισμό.

Από τη δική του πλευρά, ο Kωνσταντίνος Αλεξόπουλος, CEO, Domotel Hotels & Resorts, επίσης, εκτίμησε ότι το 2024 θα επανέλθει η ανάκαμψη στον τουρισμό, ωστόσο οι υπάρχουσες συναλλαγές δεν επηρεάζονται τελικά τόσο από την πανδημία, αλλά από διαχρονικά προβλήματα και αγκυλώσεις όπως η γραφειοκρατία και η αργοπορία στις διαδικασίες. Ο κ. Αλεξόπουλος έκανε λόγο ότι στην Ελλάδα υπάρχει έδαφος για επενδύσεις μεγάλων brands από το εξωτερικό, αρκεί να τηρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις και να υπάρχει αποδοχή και επιτάχυνση διαδικασιών από την πολιτεία.

Παράλληλα, ο Στέλιος Κουτσιβίτης, CEO & Managing Partner, SWOT έκανε λόγο για πιέσεις που δέχονται οι αποδόσεις σε ό,τι αφορά τα τουριστικά ακίνητα, επισημαίνοντας, παρόλαυτα, ότι η Ελλάδα είναι σε μια καλή περιοχή τουριστικά, τον Ευρωπαϊκό Νότο, που συνδυάζεται με την Ιταλία και την Ισπανία, και παραμένει δυνατός προορισμός, παρά την πανδημία, φέρνοντας πολύ καλές αποδόσεις.

Για τον ίδιο, η Ελλάδα διαθέτει μεγάλο στοκ παλιών ξενοδοχείων που μπορούν να αναπτυχθούν από ξένα brands και να γίνει ακόμα πιο ελκυστικός προορισμός, πολύ πιο ασφαλής από την Ιταλία και την Ισπανία, ενώ ανέφερε ότι η παρούσα φάση δίνει την ευκαιρία στη χώρα μας να γίνει luxury προορισμός, ακόμα και για πολύ μεγάλα βαλάντια, μετά και από τις επενδύσεις στην Αθηναϊκή Ριβιέρα και τα νησιά.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας