«Λευκό βέλος»: οι αμαξοστοιχίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν «μαύρο» παρελθόν!
ΕιδήσειςΕπιχειρήσειςΜεταφορέςΟικονομίαΥποδομές 24 Ιανουαρίου 2021 Αργύρης
Οι πανηγυρικές ανακοινώσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για προμήθεια πέντε αμαξοστοιχιών, με τη νέα ονομασία «Λευκό Βέλος», που έρχονται να αναλάβουν σταδιακά από τον Μάρτιο 2021 γρήγορα δρομολόγια στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και αναφέρονται ως τρένα «πρώτης γενιάς», με κόστος 52 εκατομμύρια ευρώ ανατρέπονται από κοινοβουλευτικό έλεγχο στην ελληνική Βουλή. Έρχονται στην επιφάνεια στοιχεία για το ζοφερό παρελθόν του συγκεκριμένου τροχαίου υλικού.
Η συγκεκριμένη «στρατηγική κίνηση» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ «αφορά δήθεν επένδυση σε προβληματικές αυτοκινητάμαξες, με ιστορικά πλήρως αποτυχημένη χρήση, με προβληματική δυνατότητα ανταλλακτικών, υλικό που θα επιβαρύνει και με δυσανάλογο και δυσβάστακτο κόστος συντήρησης» αποκαλύπτει η Σοφία Σακοράφα βουλευτής Β3 Νοτίου Τομέα Αθηνών του ΜΕΡΑ 25, με ερώτηση της, που κατέθεσε στη Βουλή προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών Κωνσταντίνο Καραμανλή, υπογραμμίζοντας ότι:
-«Πρόκειται για πλήρως απαξιωμένο υλικό, αποτυχημένο κατά τη χρήση του, για το οποίο δεν είχε βρεθεί αγοραστής μέχρι να εμφανιστεί η πρόθυμη ΤΡΑΙΝΟΣΕ και για το λόγο αυτό, μάλιστα, οι μισοί σχεδόν συρμοί αυτού του τύπου έχουν, ήδη, προ ετών, διαλυθεί».
Η κα Σακοράφα, παρουσιάζει στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία οι συγκεκριμένες αυτοκινητάμαξες ιταλο-ελβετικής κατασκευής, μεταξύ 1993 και 1996 διατέθηκαν αρχικά προς χρήση στην Ελβετία, με απογοητευτικά αποτελέσματα, κυρίως λόγω των συχνών και πολλαπλών βλαβών τους, ενώ είχαν και υψηλότατο κόστος συντήρησης (4 φορές μεγαλύτερο από τα τρένα InterCity). Αποφασίστηκε οριστική απόσυρσή τους στις 17 Μαΐου 2009, η οποία συνοδεύτηκε από δραματικές δηλώσεις όπως του εκπρόσωπου της Ελβετικής Ένωσης Μεταφορών και Περιβάλλοντος, ο οποίος τα χαρακτήρισε – τότε – ως «μη άξια των Ελβετικών Ομοσπονδιακών Σιδηροδρόμων» ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος των Ε.Ο.Σ. δήλωσε ότι ήθελε «να τερματίσει αυτήν τη φρίκη» (!)
-«Αυτούς τους συρμούς έρχεται, πλέον, να αγοράσει η ελληνική ΤΡΑΙΝΟΣΕ (!!)» τονίζει η βουλευτής του ΜΕΡΑ 25, θέτοντας μάλιστα θέμα ότι «πρόκειται για μεταβίβαση που υλοποιείται με τη γνωστή μέθοδο μεταβίβασης (ή μάλλον εκφόρτωσης) από τη μητρική σε θυγατρική εταιρεία, που είναι τουλάχιστον ύποπτη αν όχι και αυταπόδεικτα δόλια». Και καλεί τον αρμόδιο υπουργό να απαντήσει στη Βουλή των Ελλήνων «με βάση όλα τα προαναφερόμενα αρνητικά δεδομένα, υπάρχει κυβερνητική πρόθεση για ανάκληση, ακύρωση ή με οποιονδήποτε τρόπο επανεξέταση της συγκεκριμένης προμήθειας νέων αμαξοστοιχιών από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ;»
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης, που κατέθεσε στη Βουλή η Σοφία Σακοράφα προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνο Καραμανλή έχει ως εξής:
Σε πρόσφατα δημοσιεύματα του τύπου, τα οποία έχουν –μάλιστα- σχεδόν πανηγυρικό τόνο, ανακοινώνεται η προμήθεια από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ πέντε αμαξοστοιχιών, με τη νέα ονομασία «Λευκό Βέλος», που αναφέρονται ως τρένα “πρώτης γενιάς”, με αναφερόμενο κόστος 52 εκατομμύρια ευρώ. Το πρώτο από αυτά θα φτάσει από την Ιταλία στη Θεσσαλονίκη στις 18 Ιανουαρίου 2021, ενώ το πρώτο του δρομολόγιο προγραμματίζεται για την 25η Μαρτίου, “με αφορμή τον εορτασμό 200 ετών από την επανάσταση του 1821”, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις.
Στα δημοσιεύματα εξαιρείται η δυνατότητα σε αριθμό επιβατών, ότι διαθέτουν βαγόνι – εστιατόριο και ότι μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες 200 χλμ./ω (στο ελληνικό δίκτυο ως 160),
Η πραγματικότητα, δυστυχώς δεν ανταποκρίνεται καθόλου στον πανηγυρικό τόνο των ανακοινώσεων και των δημοσιευμάτων. Τα πραγματικά δεδομένα δημιουργούν, τουλάχιστον, έντονο προβληματισμό :
Πρόκειται για αυτοκινητάμαξες της σειράς ETR (Elettro Treno Rapido) 470, ιταλο-ελβετικής κατασκευής, μεταξύ 1993 και 1996, συνολικά εννέα (9) τον αριθμό, που διατέθηκαν αρχικά προς χρήση στην Ελβετία. Τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά, κυρίως λόγω των συχνών και πολλαπλών βλαβών τους, ενώ είχαν και υψηλότατο κόστος συντήρησης (4 φορές μεγαλύτερο από τα τρένα InterCity). Η οριστική απόφαση για απόσυρσή τους ελήφθη όταν ένα από αυτά κάηκε, στις 17 Μαΐου 2009. Ο εκπρόσωπος της Ελβετικής Ένωσης Μεταφορών και Περιβάλλοντος τα χαρακτήρισε – τότε – ως «μη άξια των Ελβετικών Ομοσπονδιακών Σιδηροδρόμων» ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος των Ε.Ο.Σ. δήλωσε ότι ήθελε «να τερματίσει αυτήν τη φρίκη» (!)
Έτσι, το 2009, όλες αυτές οι αυτοκινητάμαξες πέρασαν οι 4 στην ελβετική SBB και οι 5 στην ιταλική Trenitalia. Το Μάιο του 2011 η SBB ανακοίνωσε ότι δικά της 4 οχήματα θα αποσυρθούν, μέχρι το τέλος του 2015, λόγω του εκσυγχρονισμού του τροχαίου υλικού της. Τον Απρίλιο του 2014, η μία από αυτές ακινητοποιήθηκε οριστικά και χρησιμοποιήθηκε για την παροχή ανταλλακτικών για τις άλλες 3. Παρά τις έντονες προσπάθειες της εταιρείας, δεν κατάφερε να βρει αγοραστή για να τις μεταβιβάσει, ούτε στην Ανατολική Ευρώπη, και αναγκάστηκε να τις διαλύσει, όλες, στις αρχές του 2016. Οι υπόλοιπες 5 αυτοκινητάμαξες εξακολούθησαν να χρησιμοποιούνται στην Ιταλία, μετά δε το 2016 στη γραμμή Ρώμη-Ρέτζιο Καλάμπρια.
Αυτούς τους συρμούς έρχεται, πλέον, να αγοράσει η ελληνική ΤΡΑΙΝΟΣΕ (!!). Πρόκειται για πλήρως απαξιωμένο υλικό, αποτυχημένο κατά τη χρήση του, για το οποίο δεν είχε βρεθεί αγοραστής μέχρι να εμφανιστεί η πρόθυμη ΤΡΑΙΝΟΣΕ και για το λόγο αυτό, μάλιστα, οι μισοί σχεδόν συρμοί αυτού του τύπου έχουν, ήδη, προ ετών, διαλυθεί.
Επισημαίνεται ότι η συγκεκριμένη σύμβαση μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της μητρικής της -πλέον- Trenitalia έχει υπογραφεί στις 23 Ιουνίου 2019, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μόλις δύο εβδομάδες πριν τις τελευταίες εθνικές εκλογές.
Επειδή η συγκεκριμένη «στρατηγική κίνηση» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφορά δήθεν επένδυση σε προβληματικές αυτοκινητάμαξες, με ιστορικά πλήρως αποτυχημένη χρήση, με προβληματική δυνατότητα ανταλλακτικών, υλικό που θα επιβαρύνει και με δυσανάλογο και δυσβάστακτο κόστος συντήρησης.
Επειδή πρόκειται για μεταβίβαση που υλοποιείται με τη γνωστή μέθοδο μεταβίβασης (ή μάλλον εκφόρτωσης) από τη μητρική σε θυγατρική εταιρεία, που είναι τουλάχιστον ύποπτη αν όχι και αυταπόδεικτα δόλια.
Επειδή δεν είναι δυνατόν να θεωρείται ότι με τέτοιου είδους κινήσεις υλοποιούνται οι διαχρονικές κυβερνητικές εξαγγελίες για εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Επειδή, εντέλει, τέτοια προμήθεια δεν θα αντιμετωπίζονταν σήμερα ως επιτυχία ούτε για χώρα από τις λεγόμενες υπανάπτυκτες, του τρίτου ή τέταρτου κόσμου και, παρ’όλ’αυτά, δρομολογήθηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση ενώ φαίνεται ότι συναινεί και η παρούσα Κυβέρνηση στη συνέχιση της εκτέλεσής της.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
Με βάση όλα τα προαναφερόμενα αρνητικά δεδομένα, υπάρχει κυβερνητική πρόθεση για ανάκληση, ακύρωση ή με οποιονδήποτε τρόπο επανεξέταση της συγκεκριμένης προμήθειας νέων αμαξοστοιχιών από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή θα συνεχίσετε την υλοποίηση των πεπραγμένων της προηγούμενης Κυβέρνησης, αναλαμβάνοντας και το αντίστοιχο μέρος της ευθύνης;»
Σχετικά Άρθρα
- Στη Βουλή ο αποκλεισμός του Λιανοκλαδίου από το δρομολόγιο του ETR 470
- ΤΡΑΙΝΟΣΕ: στις ράγες το τρένο υψηλών ταχυτήτων-ξεκινούν τα δρομολόγια
- ΤΡΑΙΝΟΣΕ: άνοιξε η πλατφόρμα για τις αποζημιώσεις
- ΤΡΑΙΝΟΣΕ: επίσημη πρώτη του δρομολογίου Αθήνα-θεσσαλονίκη με το γρήγορο τρένο
- ΣΦΣ: το σίριαλ των γρήγορων τρένων και τα δρομολόγια ταλαιπωρίας
- Υπουργοί … μηχανοδηγοί