Λογαριασμοί ρεύματος: Σφίγγει ο κλοιός των ευθυνών – Η ΡΑΕ ελέγχεται για βραδυφλεγή αντίδραση – «Ξέσπασε» η ΔΕΗ – Σιωπούν και δεν πληρώνουν τα ΕΛΤΑ
ΕιδήσειςΕνέργειαΕπιχειρήσειςΟικονομίαΧρήμα 13 Μαΐου 2018 Αργύρης

Κορυφώνονται οι εξελίξεις για το μείζον θέμα, που έχει προκύψει σχετικά με την παρακράτηση, εκ μέρους των ΕΛΤΑ, εισπράξεων λογαριασμών ρεύματος. Τα ΕΛΤΑ εξακολουθούν να σιωπούν και να μην πληρώνουν τα χρήματα που έχουν εισπράξει από τους καταναλωτές. «Ξέσπασε» η ΔΕΗ με ανακοίνωση της, καταγγέλλοντας «δημόσιες τοποθετήσεις», οι οποίες «δυσφημίζουν την Επιχείρηση» και « δεν είναι ούτε επιτρεπτές, ούτε ανεκτές».
Παράλληλα καθώς ξετυλίγεται το κουβάρι των ευθυνών, όλα δείχνουν ότι η άκρη του νήματος οδηγεί στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία ελέγχεται για βραδυφλεγή αντίδραση, προκαλώντας πελώρια ερωτηματικά για την μέχρι τώρα αντιμετώπιση του θέματος.
Η Ανεξάρτητη Αρχή, που είναι κατ΄ εξοχήν υπεύθυνη για την τήρηση της νομιμότητας και των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά ενέργειας, μετά από την παρέλευση διαστήματος άνω του ενός έτους και αφού στο μεταξύ το πρόβλημα γιγαντώθηκε εμφανίζει τώρα έντονη κινητικότητα, προκειμένου να αντιμετωπίσει το μείζον θέμα της παρακράτησης των πληρωμένων από τους καταναλωτές λογαριασμών.
Πρώτη αντέδρασε η ΔΕΗ
Το ζήτημα της καθυστέρησης απόδοσης στην ΔΕΗ των εισπράξεων από τις πληρωμές λογαριασμών ρεύματος στα καταστήματα των ΕΛΤΑ έχει εκδηλωθεί από τον Μάρτιο του 2017. Το έθεσε πρώτη και με κάθε επισημότητα η διοίκηση της ΔΕΗ, με αλλεπάλληλα εξώδικα προς την διοίκηση των ΕΛΤΑ από τον Απρίλιο του 2017.
Οι ενέργειες της διοίκησης της ΔΕΗ έλαβαν τότε ευρύτατη δημοσιότητα στον Τύπο και έγιναν γνωστές στη ΡΑΕ. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε εξώδικό, που απέστειλε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ M. Παναγιωτάκης στο διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΤΑ Γ. Ζαρολιάγκη, το οποίο αποκάλυψε η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» τον Ιούνιο του 2017, ο επικεφαλής της ΔΕΗ σημείωνε :
-«Κύριε διευθυντά, μας προκαλεί πολύ δυσάρεστη εντύπωση η μη ανταπόκρισή σας στις συνεχείς οχλήσεις μας και στην από 07.04.2017 Εξώδικη Πρόσκληση, αναφορικά με την οριστική τακτοποίηση της απόδοσης των εισπραχθέντων λογαριασμών ρεύματος πελατών της ΔΕΗ, μέσω του δικτύου Καταστημάτων σας». Και η εξώδικη πρόσκληση του επικεφαλής της ΔΕΗ προς τα ΕΛΤΑ κατέληγε αναφέροντας ότι:
-«Η παρούσα επιστολή αποτελεί ύστατη προσπάθεια συνεννόησής μας για το θέμα. Εάν δε συμμορφωθείτε θα λάβουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα που είμαστε υποχρεωμένοι για το Νόμο, προκειμένου να υπερασπιστούμε τα συμφέροντα της ΔΕΗ και των πελατών της, όπως έκδοση Διαταγής Πληρωμής, καθώς και άλλα ένδικα μέσα».
Ομολογία οικονομικής αδυναμίας
Ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ Ιωάννης Ζαρολιάγκης με απαντητική επιστολή του προς το εξώδικο της ΔΕΗ, σύμφωνα με δημοσίευμα της Αλεξάνδρας Κασίμη στην «Καθημερινή» της 7ης Ιουνίου 2017 «απέδωσε την παρακράτηση των εισπράξεων σε τεχνικό πρόβλημα» και έδωσε διαβεβαιώσεις ότι η οφειλή θα εξυπηρετηθεί. Πράγμα που δεν έγινε. Στο ίδιο δημοσίευμα σημειώνεται ότι: «Σε κάθε περίπτωση η ρευστότητα των ΕΛΤΑ είναι τόσο περιορισμένη, που τίθεται θέμα βιωσιμότητας του οργανισμού, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που εγείρουν ακόμη και ζήτημα αδυναμίας καταβολής της μισθοδοσίας. Για την Πέμπτη έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου με επίκεντρο το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζει ο οργανισμός».
Αδράνεια
Τα γεγονότα επιβεβαιώνουν ότι με το πρόσχημα ότι η λύση θα βρεθεί μεταξύ των δύο εταιριών, της ΔΕΗ και των ΕΛΤΑ, επί της ουσίας το θέμα για διάστημα περισσότερο από ένα χρόνο μάλλον αφέθηκε στην τύχη του, μέχρι να πάρει τις σημερινές ανεξέλεγκτες διαστάσεις, ενώ είναι βέβαιο ότι εάν είχε γίνει έλεγχος και είχε τηρηθεί η νομιμότητα θα είχε ασφαλώς περιοριστεί η έκταση του και ενδεχομένως θα είχε αποτραπεί.
-«Σε ό,τι αφορά το νομικό σκέλος απομένει να φανεί εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για περαιτέρω έρευνα για τυχόν άλλες ευθύνες ή παραβιάσεις των κανόνων της αγοράς ή ακόμη και του νόμου» αναφέρεται χαρακτηριστικά σε ρεπορτάζ του Χάρη Φλουδόπουλου στο capital.gr, που αναδημοσίευσε το energypress την Παρασκευή 11 Μαΐου 2018.
Κινητικότητα
Πάντως τώρα, ενώ μέσω της κορύφωσης των γεγονότων και των επιπτώσεων τους για την αγορά ενέργειας και τους χιλιάδες καταναλωτές, που ενώ έχουν πληρώσει τους λογαριασμούς τους κινδυνεύουν με όλες τις συνέπειες που προβλέπονται για τους «κακοπληρωτές» και σίγουρα με δρομολόγια ταλαιπωρίας η ΡΑΕ εμφανίζει κινητικότητα παρεμβάσεων.
Σε υλοποίηση της από 09.05.2018 Απόφασης Ολομέλειας της ΡΑΕ., ο Πρόεδρος της ΡΑΕ δρ Νικόλαος Μπουλαξής δημοσιοποίησε στην επίσημη ιστοσελίδα της Αρχής στις 10.05.2018 με θέμα «Λήψη άμεσων μέτρων αντιμετώπισης των καθυστερήσεων απόδοσης καταβεβλημένων ποσών λογαριασμών ενέργειας καταναλωτών από από τρίτες εταιρίες σε προμηθευτές ενέργειας». Στην σχετική ανακοίνωση της ΡΑΕ σημειώνεται ότι «η ΡΑΕ εξετάζει περαιτέρω και ενδελεχώς το ζήτημα και ιδίως τα αίτια που οδήγησαν στην ανεπίτρεπτη αυτή δυσλειτουργία, ώστε να ασκήσει προσηκόντως τις προβλεπόμενες εκ του νόμου αρμοδιότητές της για τη λήψη πρόσθετων μέτρων ή και την επιβολή κυρώσεων, εφόσον απαιτηθεί».
Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), όπως σημειώνεται σε ρεπορτάζ της Μάχης Τράτσα στο “Βήμα” ήδη συντάσσει δεύτερη επιστολή, την οποία αναμένεται να αποστείλει εντός της εβδομάδας, αυτή τη φορά προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς, μεταξύ άλλων, θεωρεί ότι δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αγορά, οι οποίες παραβιάζουν την ανάπτυξη του υγιούς ανταγωνισμού.
Παράλληλα, η Αρχή εξετάζει περαιτέρω το ζήτημα και ιδίως τα αίτια που οδήγησαν στην ανεπίτρεπτη αυτή δυσλειτουργία, προκειμένου να λάβει πρόσθετα μέτρα ή να επιβάλει κυρώσεις. Πάντως, είναι γεγονός ότι το πρόβλημα σέρνεται εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο. Όπως άλλωστε αναφέρει και η ΔΕΗ σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε την περασμένη Πέμπτη, «τον τελευταίο περίπου έναν χρόνο έχει ανακύψει πρόβλημα με τις εξοφλήσεις των λογαριασμών πελατών της ΔΕΗ μέσω ΕΛΤΑ λόγω αστοχιών της εταιρείας αυτής. Πρόβλημα το οποίο κατά καιρούς εμφανίζεται περισσότερο ή λιγότερο οξυμένο και τελευταία έχει λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις».
Είναι αξιοσημείωτο ότι, η ΡΑΕ είχε αποστείλει την περασμένη Τετάρτη μια πρώτη επιστολή προς όλους τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΗ και ιδιώτες), με την οποία τους ζητούσε, καταρχάς, να προβούν άμεσα σε οριστική επίλυση του προβλήματος, με τρόπο ώστε να μην απαιτείται η με οποιονδήποτε τρόπο εμπλοκή των καταναλωτών, με σκοπό την αποφυγή της αδικαιολόγητης ταλαιπωρίας τους.
Σε κάθε περίπτωση, η ΡΑΕ ζητά από όλους τους προμηθευτές να προβούν σε αναδρομική εφαρμογή της έκπτωσης συνέπειας στον επόμενο λογαριασμό κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου που πρόκειται να λάβουν οι θιγόμενοι καταναλωτές και ο οποίος θα εκδοθεί από την 21η Μαΐου και μετά και θα πρέπει να περιλαμβάνει ειδική επισήμανση για τη διόρθωση αυτή.
Εφόσον υπάρχουν περιπτώσεις καταναλωτών που υπέστησαν, αδικαιολόγητα, διακοπή ρεύματος εξαιτίας των προβλημάτων με τα ΕΛΤΑ, ο Ρυθμιστής ζητά να προβλέψουν κατάλληλα μέτρα αποζημίωσης των καταναλωτών. Τα μέτρα πρέπει να κοινοποιηθούν στη ΡΑΕ, εντός δεκαημέρου από την ημέρα που έλαβαν την επιστολή της Αρχής.
Παράλληλα, τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα με πληροφορίες, η ΡΑΕ σχεδιάζει να καλέσει σε ακρόαση τη ΔΕΗ. Όπως επισημαίνουν στελέχη του Ρυθμιστή, «τα ΕΛΤΑ δεν μπορούν να κληθούν καθώς δεν είναι δικαιοδοσία της ΡΑΕ. Θα κληθούν μόνο εάν υπάρξουν στοιχεία που θα καταδεικνύουν ότι με τα χρήματα που παρακράτησαν δεν κάλυψαν μόνο “τρύπες” της μισθοδοσίας και άλλες τρέχουσες ανάγκες, αλλά κατευθύνθηκαν και σε άλλες δραστηριότητες από τον ενεργειακό τομέα των ΕΛΤΑ».
Η ανακοίνωση της ΔΕΗ
Σε νέα ανακοίνωση προχώρησε την Παρασκευή η ΔΕΗ για το μείζον θέμα που έχει προκύψει σχετικά με την παρακράτηση, εκ μέρους των ΕΛΤΑ, εισπράξεων λογαριασμών ρεύματος.
Η ΔΕΗ εξηγεί ότι όταν έχει εκδοθεί ο νέος λογαριασμός και τα χρήματα που έχει καταβάλλει ο καταναλωτής στα ΕΛΤΑ δεν έχουν ακόμα εμφανιστεί, η παρουσία στο κατάστημα της ΔΕΗ είναι ο μόνος τρόπος για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.
Η ΔΕΗ επιμένει επίσης στη σύσταση να πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω ηλεκτρονικής πληρωμής
Η ανακοίνωση της ΔΕΗ έχει ως εξής:
Αναφορικά με το θέμα που έχει προκύψει με τα ΕΛΤΑ, πιστεύουμε ότι η χθεσινή ανακοίνωση της ΔΕΗ ξεκαθαρίζει πλήρως το ζήτημα. Ωστόσο, και με αφορμή κάποια σχόλια μερίδας του Τύπου διευκρινίζονται επιπλέον τα εξής:
1.Η ΔΕΗ αμέσως μόλις παραλαμβάνει από το Σύστημα ΔΙΑΣ τα αρχεία πληρωμών των πελατών της μέσω ΕΛΤΑ, τα καταχωρίζει στο δικό της μηχανογραφικό σύστημα θεωρώντας ότι έχουν εξοφλήσει το λογαριασμό τους. Έτσι οι πελάτες αυτοί δεν έχουν καμία επίπτωση και δεν υφίστανται καμία ταλαιπωρία. Μάλιστα εφόσον φαίνονται ότι πλήρωσαν εμπρόθεσμα απολαμβάνουν κανονικότατα και την έκπτωση του 15%.
2.Ανάγκη προσέλευσης στα καταστήματα υφίσταται μόνο για εκείνους τους πελάτες για τους οποίους το Σύστημα ΔΙΑΣ καθυστερεί να παραδώσει τα αρχεία στη ΔΕΗ, προφανώς λόγω καθυστέρησης πληρωμής από τα ΕΛΤΑ και εν τω μεταξύ έχει εκδοθεί ο νέος λογαριασμός. Αυτό μπορεί, τουλάχιστον προς το παρόν, να αντιμετωπιστεί μόνο επί τόπου, πράγμα που γίνεται χωρίς άλλη επίπτωση σε βάρος τους.
3.Κάθε έλεγχος ή κριτική, ακόμη και οι από καθέδρας υποδείξεις, είναι καλοδεχούμενος. Δημόσιες ωστόσο τοποθετήσεις που ενώ ουδόλως συμβάλουν στη λύση του προβλήματος, δυσφημίζουν την Επιχείρηση δεν είναι ούτε επιτρεπτές, ούτε ανεκτές.
Οι 60.000 πελάτες μας που εξυπηρετούνται καθημερινά στα καταστήματα μας ανά την επικράτεια γνωρίζουν πολύ καλά το μόχθο και τις προσπάθειες των υπηρεσιών μας, που αντιμετωπίζουν διαχρονικά προβλήματα, όπως στην προκειμένη περίπτωση, για τα οποία η ΔΕΗ δεν φέρει καμία ευθύνη.
4.Οσο για τη σύσταση – έκκληση μας προς τους πελάτες μας να κάνουν χρήση της δυνατότητας ηλεκτρονικής πληρωμής επιμένουμε αποφασιστικά, καθώς πρόκειται για εξαιρετικό εργαλείο που βελτιώνει ουσιαστικά την καθημερινότητα των συμπολιτών μας.
“Όραμα της ΔΕΗ είναι όλοι οι πελάτες της να πληρώνουν ηλεκτρονικά”, καταλήγει η ΔΕΗ.
Σχετικά Άρθρα
- ΡΑΕ: σε λειτουργία η πλατφόρμα σύγκρισης τιμών για επιλογή παρόχου
- ΣΥΡΙΖΑ: μονά – ζυγά χαμένοι οι καταναλωτές στα χρωματιστά τιμολόγια
- ΡΑΕ: οι ενεργειακές εταιρείες θα επιστρέφουν χρήματα στους καταναλωτές
- Βουλή: παρέμβαση για τα «φέσια» των παρόχων ενέργειας στους ΟΤΑ
- Ρεύμα: ειδικά τιμολόγια για 500.000 καταναλωτές με έξυπνους μετρητές
- ΔΕΔΔΗΕ: προσοχή για κρούσματα εξαπάτησης
