Εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα: πως βγάζουν άδεια κυκλοφορίας στη χώρα μας
Χωρίς κατηγορία 12 Ιανουαρίου 2025 Αργύρης
Με νομοθετική ρύθμιση, που περιλαμβάνεται σε πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο πέρασε από το υπουργικό συμβούλιο, ενεργοποιείται το Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ), σε διασύνδεση με το Πληροφοριακό Σύστημα Αδειών Κυκλοφορίας (Π.Σ.Α.Κ.) και προβλέπονται πρόστιμα έως 2000 ευρώ για ανακριβή καταχώρηση και 10.000 ευρώ σε περίπτωση ανάρτησης πλαστού ή νοθευμένου εγγράφου στο ΜΕΜΟ και ποινικές κυρώσεις.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ecopress τα στοιχεία και δικαιολογητικά, που προβλέπει το νέο νομοσχέδιο ότι πρέπει να διαθέτει, για να κυκλοφορήσει νόμιμα μεταχειρισμένο όχημα και να εκδώσει πρώτη άδεια κυκλοφορίας στη χώρα μας, τα οποία καταχωρούνται υποχρεωτικά από τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων για κάθε εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα στο ΜΕΜΟ, είναι:
α. ο αριθμός πλαισίου του,
β. η κατηγορία του (μεταφοράς προσώπων Μ1, Μ2 και Μ3, μεταφοράς αγαθών Ν1, Ν2 και Ν3),
γ. ο κατασκευαστικός του οίκος (μάρκα). Στην περίπτωση οχήματος πολλαπλών σταδίων κατασκευής καταχωρείται στο Μ.Ε.Μ.Ο. η μάρκα του πρώτου σταδίου,
δ. το μοντέλο, ο τύπος, η παραλλαγή και η έκδοσή του. Για τις κατηγορίες οχημάτων Μ2, Μ3, Ν1, Ν2 και Ν3 τα παραπάνω στοιχεία, εκτός από το μοντέλο, καταχωρούνται μόνον εφόσον διατίθενται οι εν λόγω πληροφορίες στα διαθέσιμα έγγραφα των εν λόγω οχημάτων,
ε. ο κυβισμός του κινητήρα του,
στ. το μέγιστο μικτό βάρος του, αν πρόκειται για όχημα κατηγορίας Ν1, Ν2, Ν3, ζ. οι θέσεις καθημένων του, αν πρόκειται για όχημα κατηγορίας Μ1, Μ2 ή Μ3,
η. η εκ κατασκευής αντιρρυπαντική του τεχνολογία. Για τις κατηγορίες οχημάτων Μ2, Μ3, Ν1, Ν2 και Ν3 το παραπάνω στοιχείο καταχωρείται μόνον εφόσον διατίθεται η εν λόγω πληροφορία στα διαθέσιμα έγγραφα των εν λόγω οχημάτων,
θ. οι συνδυασμένες και οι σταθμισμένες εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα. Για τις κατηγορίες οχημάτων Μ2, Μ3, Ν1, Ν2 και Ν3 τα παραπάνω στοιχεία καταχωρούνται μόνον εφόσον διατίθενται οι παραπάνω πληροφορίες στα διαθέσιμα έγγραφα των εν λόγω οχημάτων,
ι. η ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας του στην αλλοδαπή, κ. οι εκκρεμείς ανακλήσεις ασφαλείας αυτού.
Tα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος (του ν. 4850/2021 (Α’ 208) εξαιρούνται από την υποχρέωση καταχώρησης στο Μ.Ε.Μ.Ο.
Στο Μ.Ε.Μ.Ο. καταχωρούνται επίσης υποχρεωτικά από τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων για κάθε εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα ψηφιοποιημένα αντίγραφα των παρακάτω εγγράφων:
α. της βεβαίωσης του αντιπροσώπου και πληροφοριών εξοπλισμού στην περίπτωση κατά την οποία κατατίθενται υποχρεωτικά στο τελωνείο για τον υπολογισμό της φορολογητέας αξίας του,
β. του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου στην αλλοδαπή, εφόσον το όχημα είχε καταστεί, σε προγενέστερο χρόνο, υπόχρεο για περιοδικό τεχνικό έλεγχο, σύμφωνα με τη συχνότητα ελέγχου του κράτους μέλους προηγούμενης κυκλοφορίας του,
γ. του πιστοποιητικού συμμόρφωσής του,
δ. του παραστατικού πώλησης από τον αλλοδαπό διανομέα ή άλλου τίτλου κυριότητας ή πιστοποιητικού μετοικεσίας,
ε. της διαγεγραμμένης άδειας κυκλοφορίας του της αλλοδαπής,
στ. του πιστοποιητικού ταξινόμησης.
Ψηφιακοί έλεγχοι ανά τρεις μήνες
Το ΜΕΜΟ συστάθηκε με νομοθετική ρύθμιση το 2021 και την ίδια χρονιά βγήκε σχετική υπουργική απόφαση για τη λειτουργία του. Με τη νομοθετική ρύθμιση που προωθεί το υπουργείο στο νέο πολυνομοσχέδιο προβλέπεται η πλήρης λειτουργία του ΜΕΜΟ, η διασύνδεσης του ΜΕΜΟ με το Πληροφοριακό Σύστημα Αδειών Κυκλοφορίας (ΠΣΑΚ), η διενέργεια ελέγχων ανά τρεις μήνες από την αρμόδια Διεύθυνση Εποπτείας και Ελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Οχημάτων και Εγκαταστάσεων της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στις καταχωρήσεις του ΜΕΜΟ προκειμένου να επαληθεύεται η ακρίβεια των καταχωρούμενων στοιχείων και η γνησιότητα των υποβαλλόμενων ψηφιοποιημένων αντιγράφων από τους υπόχρεους και εξουσιοδοτική διάταξη για έκδοση υπουργικής απόφασης που θα ενεργοποιήσει τα πρόστιμα για παλαιές και νέες παραβάσεις.
Τα πρόστιμα
Ειδικότερα προβλέπεται στο νέο νομοσχέδιο ότι σε περίπτωση ανακριβούς καταχώρησης στο Μ.Ε.Μ.Ο., επιβάλλεται σε βάρος του εισαγωγέα διοικητικό πρόστιμο, το ύψος του οποίου, ανά ολοκληρωμένη καταχώρηση, κυμαίνεται από 500 έως 2.000 ευρώ και σε περίπτωση ανάρτησης πλαστού ή νοθευμένου εγγράφου στο Μ.Ε.Μ.Ο., διοικητικό πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ. Τα παραπάνω πρόστιμα επιβάλλονται πέραν των ποινικών κυρώσεων που προβλέπονται από άλλες διατάξεις.
Οι διοικητικές πράξεις για την επιβολή των προστίμων των παραβάσεων ανεξαρτήτως του χρόνου διάπραξης αυτών, επιδίδονται στους υπόχρεους καταχώρησης μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχουν οι ίδιοι καταχωρήσει κατά τη διαδικασία καταχώρησης στοιχείων στο Μ.Ε.Μ.Ο.
Αρμόδια υπηρεσία για την τήρηση του Μ.Ε.Μ.Ο. ορίζεται η Διεύθυνση Εποπτείας και Ελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Οχημάτων και Εγκαταστάσεων της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η εν λόγω Υπηρεσία, ανά τρεις μήνες, διενεργεί ελέγχους στις καταχωρήσεις αυτού, προκειμένου να επαληθεύεται η ακρίβεια των καταχωρούμενων στοιχείων και η γνησιότητα των υποβαλλόμενων ψηφιοποιημένων αντιγράφων από τους υπόχρεους.
Η διαπίστωση της καταχώρησης και ανάρτησης στο ΜΕΜΟ των στοιχείων και ψηφιοποιημένων αντιγράφων γίνεται ηλεκτρονικά μέσω διασύνδεσης του Μ.Ε.Μ.Ο. με το Πληροφοριακό Σύστημα Αδειών Κυκλοφορίας (Π.Σ.Α.Κ.). Έως ότου καταστεί τεχνικά εφικτή η διασύνδεση που προβλέπεται στο προηγούμενο εδάφιο, η σχετική διαπίστωση γίνεται βάσει αποδεικτικού καταχώρησης που εκδίδεται από την πλατφόρμα του Μ.Ε.Μ.Ο. και επισυνάπτεται, μαζί με τα υπόλοιπα δικαιολογητικά που τυχόν απαιτούνται βάσει άλλων διατάξεων, στην αίτηση που υποβάλλεται για τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας.
Σχετικά Άρθρα
- ΜΕΜΟ: σε ψηφιακό μητρώο τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχημάτα
- ΑΑΔΕ: «σαφάρι» για απλήρωτα τέλη-ανασφάλιστα ΙΧ
- Έρχονται online έλεγχοι για 500.000 ανασφάλιστα ΙΧ
- Αρχίζει ο ψηφιακός εντοπισμός ανασφάλιστων οχημάτων
- Οι πληροφορίες των οχημάτων μας στο Gov.gr Wallet
- ΑΑΔΕ: αναρτήθηκαν τα τέλη κυκλοφορίας έτους 2025