ecopress
Ξεκινάει τη Δευτέρα 20 Μαρτίου η λειτουργία του Μεταβατικού Κτηματολογικού Γραφείου Αθήνας για το σύνολο των περιοχών αρμοδιότητάς του, δηλαδή για τους Δήμους Αθηνών,... Μετ’ εμποδίων ξεκινά το Μεταβατικό Κτηματολογικό Γραφείο Αθήνας

Ξεκινάει τη Δευτέρα 20 Μαρτίου η λειτουργία του Μεταβατικού Κτηματολογικού Γραφείου Αθήνας για το σύνολο των περιοχών αρμοδιότητάς του, δηλαδή για τους Δήμους Αθηνών, Γαλατσίου και Μοσχάτου, με την προοπτική στις αρχές Ιουνίου να λειτουργήσει ως Οριστικό Κτηματολογικό Γραφείο της Αθήνας.

Τι ισχύει

Για τους ενδιαφερομένους μέχρι την οριστική λειτουργία του Κτηματολογικού Γραφείου Αθήνας ισχύουν τα εξής:

1ον) Μαζί με το συμβόλαιο (αγοραπωλησία, μεταβίβαση κ.λπ.) θα πρέπει – υποχρεωτικά – να επισυνάπτεται «πιστοποιητικό κτηματογραφούμενου ακινήτου», αλλιώς απαγορεύεται η καταχώρισή του.

2ον) Το πιστοποιητικό κτηματογραφούμενου ακινήτου εκδίδεται με τη χρήση κωδικών Τaxisnet μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Κτηματολογίου. Εάν οι ιδιοκτήτες γνωρίζουν τον Κωδικό Αριθμό ιδιοκτησίας για την οποία υποβάλλουν αίτηση, η έκδοσή του είναι απλή. Εάν δεν τον γνωρίζουν, μπορούν να στείλουν mail (pka@anartisi-athina.gr) ή να κλείσουν ραντεβού με το Γραφείο Κτηματογράφησης για να τον μάθουν.

3ον) Η μεταγραφή κάθε συμβολαιογραφικής πράξης θα διενεργείται αποκλειστικά από το Υποθηκοφυλακείο Αθηνών και δεν απαιτείται προηγούμενη υποβολή δήλωσης στο Γραφείο Κτηματογράφησης.

4ον) Το Γραφείο Κτηματογράφησης Αθηνών παραμένει ανοιχτό και λειτουργεί κατόπιν ραντεβού (τηλ. 210-0101.010) μόνο για πληροφορίες για θέματα σχετικά με την κτηματογράφηση, για την εύρεση του Κωδικού Αριθμού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ) του ακινήτου ή για τη χορήγηση αντιγράφων από το αρχείο της κτηματογράφησης.

Τι αλλάζει

Όπως εξηγούν από το Κτηματολόγιο, όταν ξεπεραστούν τα προβλήματα του Κτηματολογικού Γραφείου Αθηνών και υλοποιηθεί η έναρξη της οριστικής λειτουργίας του, θα παρέχονται στους ιδιοκτήτες ακινήτων και στους επαγγελματίες όλες οι υπηρεσίες των υποθηκοφυλακείων (όπως καταχώριση πράξεων, τήρηση βιβλίων ενεχύρου, τήρηση των σχετικών αρχείων κ.ά.).

Τα προβλήματα 

Με βάση τα όσα κατά καιρούς έχουν ανακοινωθεί – και τον αρχικό σχεδιασμό -, την 1η Ιανουαρίου 2023 επρόκειτο να λειτουργήσει το Μεταβατικό Κτηματολογικό Γραφείο και την 1η Μαρτίου θα ξεκινούσε η πλήρης λειτουργία του Κτηματολογικού Γραφείου της Αθήνας παρέχοντας το σύνολο των ψηφιακών υπηρεσιών προς τους ενδιαφερομένους σημειώνεται σε ρεπορτάζ του Προκόπη Γιόγακα στα «Νέα».

Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, ο προγραμματισμός δεν… βγήκε. Κι αυτό γιατί, κατά τις ίδιες πηγές, η κτηματολογική βάση ιδιοκτησιών εξακολουθεί να παραμένει «παγωμένη», ενώ ο ορίζοντας της οριστικής ψηφιακής λειτουργίας του μεγαλύτερου Κτηματολογικού Γραφείου της χώρας είναι άγνωστος…

Επίσης ένα από τα πολλά προβλήματα που δυσκολεύουν την έναρξη λειτουργίας του οριστικού Κτηματολογικού Γραφείου είναι η υποστελέχωση, καθώς, όπως λένε πηγές από το Κτηματολόγιο, με το που θα ανοίξει, το 80% των εργαζομένων του Υποθηκοφυλακείου, εντός διετίας, θα αξιοποιήσει τις δυνατότητες του νόμου και θα «μεταγραφεί» σε άλλες δικαστικές υπηρεσίες του υπουργείου Δικαιοσύνης.

Αυτή τη στιγμή γίνεται προσπάθεια να καταχωριστούν 11.000 ακαταχώριστες πράξεις του παγωμένου διαστήματος της Αθήνας, να γίνει ο εντοπισμός των ΚΑΕΚ προκειμένου να μπορέσουν να δημιουργηθούν οι αρχικές εγγραφές για την Αθήνα.

Καθυστέρηση

Πάνω από τρεις μήνες είναι η καθυστέρηση στην έκδοση πιστοποιητικών και άγραφα τα βιβλία μερίδων και βαρών της υπηρεσίας. Μέχρι και σήμερα, κατά τις ίδιες πηγές, δεν έχει ολοκληρωθεί το δίκτυο, δεν έχουν τοποθετηθεί οι απαιτούμενοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και δεν υπάρχει διάγραμμα θέσεων και ροή εργασίας στην υπό δημιουργία υπηρεσία.

Σημειώνεται πως το Υποθηκοφυλακείο Αθηνών δέχεται καθημερινά – τουλάχιστον – 500 άτομα για κατάθεση εγγράφων, 500 άτομα για παραλαβή πιστοποιητικών και πάνω από 300 δικηγόρους για έρευνα στα αρχεία του.

Κατά τις ίδιες πηγές, μεγάλο πρόβλημα αναμένεται να δημιουργηθεί με τον έλεγχο της σειράς προτεραιότητας των εισερχόμενων εγγράφων μέσω του συστήματος matrix (η σειρά προτεραιότητας του ενδιαφερομένου πρέπει να είναι ίδια με τα έγγραφα / συμβόλαια που κατατίθενται), που σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα είναι προϋπόθεση για την κατάθεση των εγγράφων.

Η απόφαση

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ελληνικό Κτηματολόγιο, με την με αρ. 223/2304681/01-03-2023 απόφαση του Προέδρου του Ελληνικού Κτηματολογίου, καθ. Δημήτρη Σταθάκη, διαπιστώθηκε η περαίωση της διαδικασίας κτηματογράφησης και η ολοκλήρωση των πρώτων εγγραφών στα κτηματολογικά βιβλία για τα ακίνητα στον Δήμο Αθηναίων και ορίζεται η έναρξη ισχύος του Κτηματολογίου την 20η Μαρτίου 2023

Από τις 2 Μαρτίου 2023 έχει αρθεί η υποχρέωση για τη μνεία και επισύναψη πιστοποιητικού κτηματογραφούμενου ακινήτου επί των συμβολαίων που συντάσσονται μετά την 1η Μαρτίου 2023 και για την προσκόμιση του πιστοποιητικού κτηματογράφησης ακινήτου, κατά τη συζήτηση ενώπιων Δικαστηρίου δικών που αφορούν ακίνητα στον Δήμο Αθηναίων.

Η μεταγραφή και η εν γένει καταχώριση στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου των εγγραπτέων πράξεων κατά το διάστημα που θα διανυθεί έως την προηγούμενη ημέρα της έναρξης ισχύος του Κτηματολογίου (20 Μαρτίου 2023) για τον Δήμο Αθηναίων, θα εξακολουθεί να διενεργείται ακώλυτα στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας