«Νέο εξοικονομώ»: «Κλειδί» για την επιλεξιμότητα στο πρόγραμμα, ο πλήρης φάκελος πριν την αίτηση! – Στην τελική ευθεία ο Οδηγός Εφαρμογής του ΥΠΕΝ
ΕνέργειαΚτηματαγοράΟικονομίαΠεριβάλλονΠολεοδομίαΧρήμα 6 Δεκεμβρίου 2017 Αργύρης
Στο τελικό στάδιο ο Οδηγός Εφαρμογής του ΥΠΕΝ για το νέο “εξοικονομώ κατ΄οίκον”. Αναμένονται επίσημες ανακοινώσεις και να δοθεί επιτέλους, «πράσινο φως» για τις ηλεκτρονικές αιτήσεις
Η εκ των προτέρων σωστή προετοιμασία για την υποβολή πλήρους και τεκμηριωμένου φακέλου, που σημαίνει ολοκληρωμένη τεχνική και οικονομική μελέτη για την επίτευξη του ενεργειακού στόχου, καθαρό ιδιοκτησιακό τοπίο και συγκέντρωση όλων των απαιτούμενων στοιχείων και δικαιολογητικών πριν την υποβολή της αίτησης, θα είναι το «κλειδί» για την ένταξη και αξιοποίηση των οικονομικών κινήτρων ενεργειακής βελτίωσης του ακινήτου τους, που προβλέπει το νέο «εξοικονομώ κατ οίκον» για περίπου 60.000 ιδιοκτήτες.
Όσοι έχουν υποβάλλει ελλιπή στοιχεία και δικαιολογητικά, στο στάδιο της διασταύρωσης των στοιχείων, όχι μόνον θα απορρίπτονται αυτομάτως από το πρόγραμμα, ακόμη και αν έχουν προβεί σε σχετικές εργασίες, αλλά θα αντιμετωπίζουν και κυρώσεις.
Στο πλαίσιο της προετοιμασίας του προγράμματος, ενώ αναμένεται σύμφωνα με τις μέχρι τώρα επίσημες ανακοινώσεις εντός του πρώτου 15νθημέρου του Δεκεμβρίου, να αρχίσει η πολυαναμενόμενη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την υποβολή αιτήσεων, καταρτίζεται ο Οδηγός Εφαρμογής του νέου «εξοικονομώ κατ’ οίκον» από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο οποίος εξειδικεύει τα βήματα και τις ενέργειες για την υλοποίηση του προγράμματος και αναμένεται άμεσα να αναρτηθεί στο διαδίκτυο.
Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον υπό τελική διαμόρφωση Οδηγό Εφαρμογής του ΥΠΕΝ, κατά το στάδιο υποβολής της αίτησης δεν απαιτείται προσκόμιση φυσικού φακέλου με δικαιολογητικά. Τα δικαιολογητικά υπαγωγής, τα οποία στο μεταξύ θα έχουν αναρτηθεί ηλεκτρονικά από τον υποψήφιο, προσκομίζονται στο ΥΠΕΝ, με την υποβολή της δήλωσης πιστοποίησης για την ολοκλήρωση του έργου. Η εκ των προτέρων πληρότητα των δικαιολογητικών θα είναι καταλυτικό στοιχείο για να γίνουν οι αναγκαίες πληρωμές των εργασιών και να χορηγηθούν οι προβλεπόμενες επιδοτήσεις.
Πιο συγκεκριμένα στον Οδηγό Εφαρμογής του νέου «εξοικονομώ κατ΄οίκον», στο κρίσιμο κεφάλαιο που αφορά στον έλεγχο της επιλεξιμότητας των αιτήσεων, επισημαίνεται ότι «το ΥΠΕΝ, βάσει των δικαιολογητικών που προσκομίζονται από τους Ωφελούμενους, θα διενεργήσει σε επόμενο στάδιο (και σε κάθε περίπτωση πριν την καταβολή των ωφελημάτων), τους απαραίτητους διοικητικούς ελέγχους για τη διαπίστωση, βάσει των υποβαλλόμενων δικαιολογητικών, της τήρησης του συνόλου των όρων και προϋποθέσεων του Προγράμματος».
Τονίζεται επίσης ότι: «Σε κάθε περίπτωση δεν είναι δυνατή η προσκόμιση δικαιολογητικού για την κάλυψη των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής στο Πρόγραμμα, που να φέρει ημερομηνία μεταγενέστερη της ημερομηνίας ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης». Δηλαδή λάθη και παραλείψεις μετά την υποβολή της αίτησης δεν διορθώνονται αλλά θα αποβαίνουν μοιραία.
Οι ενδιαφερόμενοι που θα υποβάλλουν αιτήσεις και για λόγους κατάταξης στη σειρά προτεραιότητας, η άλλου λόγους δεν θα εγκριθούν, θα ενημερώνονται εντός 10 ημερών από την έκδοση της σχετικής απόφασης απόρριψης. Στην ενημέρωση θα αναφέρεται ο ακριβής λόγος απόρριψής τους.
Έλεγχος επιλεξιμότητας αιτήσεων
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον υπό τελική διαμόρφωση Οδηγό Εφαρμογής του ΥΠΕΝ, όσον αφορά τον έλεγχο επιλεξιμότητας των αιτήσεων στο νέο πρόγραμμα η διαδικασία αξιολόγησης και ελέγχου των αιτήσεων γίνεται με ευθύνη του Δικαιούχου, δηλαδή του ΥΠΕΝ. Ακόμη σημειώνεται ότι:
- Οι αιτήσεις υπάγονται στη βάση άμεσης αξιολόγησης, ήτοι αυτοτελούς αξιολόγησης της κάθε αίτησης στη βάση της αρχή της χρονικής προτεραιότητας(first in – first out), τους διαθέσιμους πόρους και το χρόνο ολοκλήρωσης του αιτήματος για λήψη δανείου.
- Για την αποδοχή και υπαγωγή των αιτήσεων διενεργούνται μόνο αυτοματοποιημένοι ηλεκτρονικοί έλεγχοι μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής αιτήσεων με διασταύρωση των υποβαλλόμενων στοιχείων κατάταξης σε κατηγορία Ωφελούμενου, δηλαδή του ιδιοκτήτη και έλεγχο τυπικής (αριθμητικής) πληρότητας των υποβαλλόμενων δικαιολογητικών.
- Στη βάση των αποτελεσμάτων των ανωτέρω ελέγχων, τις εγκρίσεις δανείων από τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και της αρχή της χρονικής προτεραιότητας υποβολής της αίτησης, ο δικαιούχος καταρτίζει πίνακες κατάταξης αιτήσεων.
- Επισημαίνεται ότι ο Δικαιούχος, βάσει των δικαιολογητικών που προσκομίζονται από τους Ωφελούμενους, θα διενεργήσει σε επόμενο στάδιο (και σε κάθε περίπτωση πριν την καταβολή των ωφελημάτων) τους απαραίτητους διοικητικούς ελέγχους για τη διαπίστωση, βάσει των υποβαλλόμενων δικαιολογητικών, της τήρησης του συνόλου των όρων και προϋποθέσεων του Προγράμματος.
- Εάν από τους ανωτέρω ελέγχους διαπιστωθεί αναντιστοιχία των στοιχείων των δικαιολογητικών με την απόφαση υπαγωγής και τους όρους του προγράμματος θα γίνεται ανάκληση της απόφασης υπαγωγής από το Δικαιούχο και θα επέρχονται οι σχετικές κυρώσεις.
- Στο πλαίσιο των ανωτέρω έλεγχων είναι δυνατό να ζητηθούν διευκρινήσεις επί των προσκομιζομένων δικαιολογητικών καθώς και πρόσθετα δικαιολογητικά διευκρινιστικού και μόνο χαρακτήρα, όπου απαιτείται.
- Σε κάθε περίπτωση δεν είναι δυνατή η προσκόμιση δικαιολογητικού για την κάλυψη των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής στο Πρόγραμμα, που να φέρει ημερομηνία μεταγενέστερη της ημερομηνίας ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης.
Τι θα λέει ο Οδηγός Εφαρμογής του νέου «εξοικονομώ κατ΄οίκον»
Η ενεργοποίηση της πλατφόρμας του νέου «εξοικονομώ κατ΄οίκον» προϋποθέτει την ολοκλήρωση του Οδηγού Εφαρμογής του προγράμματος, κάτι το οποίο έγινε τις προηγούμενες ημέρες. Συνεπώς, ενδεχομένως και εντός της εβδομάδας θα δημοσιευθεί και επισήμως ο οδηγός, ανοίγοντας τον δρόμο για την έναρξη υποβολής αιτήσεων στο πρόγραμμα.
Για να υπαχθούν στο πρόγραμμα, σύμφωνα με σχετικά ρεπορτάζ του euro2day.gr και της «Ναυτεμπορικής» οι δικαιούχοι θα κάνουν χρήση του τυποποιημένου, στην εν λόγω πλατφόρμα, Εντύπου Υποβολής Αίτησης. Επίσης, θα επιλέγουν, εάν επιθυμούν χορήγηση δανείου και τον χρηματοπιστωτικό οργανισμό που θα εξετάσει την πιστοληπτική τους ικανότητα.
H αίτηση αφορά στην υλοποίηση παρεμβάσεων για την ενεργειακή αναβάθμιση της οικίας του υποψηφίου και επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης. Αναλυτικά, σύμφωνα με τον Οδηγό Εφαρμογής του ΥΠΕΝ, για το νέο «εξοικονομώ κατ΄οίκον προβλέπεται:
Τα επόμενα βήματα
Όπως αναφέρεται στον οδηγό εφαρμογής του προγράμματος, στη συνέχεια, οι δυνητικά Ωφελούμενοι απευθύνονται σε Ενεργειακό Επιθεωρητή, ώστε να διενεργηθεί η πρώτη ενεργειακή επιθεώρηση της ιδιοκτησίας τους και να εκδοθεί το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ).
Επιλέξιμες είναι οι παρεμβάσεις που πραγματοποιούνται μετά την έκδοση του ΠΕΑ της πρώτης ενεργειακής επιθεώρησης (ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας). Οι παρεμβάσεις δύνανται να πραγματοποιηθούν και πριν από την έκδοση της απόφασης υπαγωγής, με αποκλειστική ευθύνη του Ωφελούμενου (σ.σ. ιδιοκτήτη).
Στη συνέχεια, οι «δυνητικά ωφελούμενοι» αναρτούν στο πληροφοριακό σύστημα του Προγράμματος στοιχεία που αφορούν στο ΠΕΑ, στις παρεμβάσεις που έχουν συμφωνήσει με τον ενεργειακό επιθεωρητή και οδηγούν στην επίτευξη του ενεργειακού στόχου, καθώς και το αντίστοιχο κόστος αυτών και λοιπά δικαιολογητικά.
Διενεργείται έλεγχος των στοιχείων που εισήχθησαν στο πληροφοριακό σύστημα και γίνεται η υπαγωγή των αιτήσεων στο Πρόγραμμα.
Μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων, οι Ωφελούμενοι απευθύνονται σε Ενεργειακό Επιθεωρητή, ώστε να διενεργηθεί δεύτερη ενεργειακή επιθεώρηση της ιδιοκτησίας τους και να εκδοθεί νέο ΠΕΑ. Βάσει του νέου ΠΕΑ και κατόπιν της διαπίστωσης επίτευξης του ενεργειακού στόχου καταβάλλονται στους Ωφελούμενους τα κίνητρα του Προγράμματος.
Η υποβολή της αίτησης, η παρακολούθηση της υλοποίησης των παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας και ολοκλήρωσης του έργου, συμπεριλαμβανομένης της προσκόμισης των δικαιολογητικών για την πιστοποίηση ολοκλήρωσης του έργου, μπορεί να ανατίθεται από τους «δυνητικά ωφελούμενους» σε σύμβουλο έργου.
Η δαπάνη για το κόστος των δύο ενεργειακών επιθεωρήσεων, η δαπάνη του συμβούλου έργου καθώς και τυχόν δαπάνες μελετών καλύπτονται από το Πρόγραμμα, υπό την προϋπόθεση υπαγωγής της αίτησης και επίτευξης του ελάχιστου ενεργειακού στόχου του προγράμματος.
Διευκρινίζεται ότι η υποβολή αιτήσεων ορίζεται μέχρι εξαντλήσεως των κεφαλαίων του Προγράμματος ανά Περιφέρεια και όχι μετά την 31.12.2021. Επίσης, η επιλεξιμότητα υποβαλλόμενων δαπανών για την ολοκλήρωση των έργων των Ωφελουμένων του προγράμματος λήγει την 16/06/2023.
Γενικές Προϋποθέσεις Επιλεξιμότητας Κατοικίας
Μία κατοικία, προκειμένου να κριθεί επιλέξιμη, πρέπει να πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
– Χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της φορολογικής δήλωσης του ενοίκου.
– Υφίσταται νόμιμα. Στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του κτιρίου δεν διαθέτει οικοδομική άδεια ή αυτή δεν ανταποκρίνεται στην τρέχουσα κατάσταση του κτιρίου, θα πρέπει να προσκομισθεί σχετικό νομιμοποιητικό έγγραφο, από το οποίο να προκύπτει ότι το κτίριο υφίσταται νόμιμα στο σύνολό του.
– Έχει καταταχθεί βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ), το οποίο έχει εκδοθεί μετά την ημερομηνία θέσπισης νέου πλαισίου Κ.ΕΝ.Α.Κ. και των Τεχνικών Οδηγιών του ΤΕΕ σε κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Δ.
– Δεν έχει κριθεί κατεδαφιστέα.
Επισημαίνεται ότι λόγω των ηλεκτρονικών διασταυρώσεων των στοιχείων κατοικίας που καταχωρούνται στην αίτηση, είναι απαραίτητο να εμπεριέχεται ο αριθμός ηλεκτροδότησης του ακινήτου τόσο στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του ενοίκου, όσο και στην οικεία δήλωση στοιχείων ακινήτων.
Σε περίπτωση που από τα στοιχεία της πλέον πρόσφατης (πριν την υποβολή της αίτησης) δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του επικαρπωτή/κύριου προκύπτει ότι το ακίνητο δεν ήταν σε χρήση (κενό διαμέρισμα, κενή μονοκατοικία) το εν λόγω φορολογικό έτος, δύναται για την πιστοποίηση της κύριας χρήσης κατοικίας να χρησιμοποιηθούν αντίστοιχα δικαιολογητικά ενός εκ των δύο προηγούμενων φορολογικών ετών από το έτος βάσει των εισοδημάτων του οποίου αξιολογείται η αίτηση.
Ειδικές Προϋποθέσεις Επιλεξιμότητας για Πολυκατοικίες
Στο πλαίσιο του προγράμματος και δεδομένου ότι:
α. το ενδιαφέρον από ενεργειακής πλευράς εστιάζεται στη λειτουργική συμπεριφορά του κτιρίου ως ενιαίο σύνολο ανά χρήση και
β. σε πολλές κατηγορίες κτιρίων για το επιτρεπτό της υλοποίησης παρεμβάσεων έχει εφαρμογή ο αστικός κώδικας και ειδικότερες συμφωνίες μεταξύ ιδιωτών,
για να χαρακτηρισθεί μία πολυκατοικία επιλέξιμη κατοικία, θα πρέπει να πληρούνται τα ακόλουθα:
– Σε περίπτωση μεικτής χρήσης, θα πρέπει τουλάχιστον το 50% του πλήθους των ιδιοκτησιών (διαμερίσματα και μη) του κτιρίου/συγκροτήματος κτιρίων να χρησιμοποιείται ως κατοικία και να αποτελούν ένα ενιαίο διακριτό σύνολο (π.χ. θέρμανση από το ίδιο σύστημα, καταστήματα στο ισόγειο ή/και στον πρώτο όροφο και διαμερίσματα στους υπόλοιπους ορόφους). Δεν χαρακτηρίζονται όμως ως επιλέξιμες οι υπόλοιπες ιδιοκτησίες που δεν χρησιμοποιούνται για κατοικία (π.χ. κατάστημα στο ισόγειο κτιρίου).
– Μετά από απόφαση γενικής συνέλευσης, υποβάλλεται σχετική αίτηση από εκπρόσωπο του συνόλου των ιδιοκτητών των διαμερισμάτων, με στοιχεία σχετικά με την ικανοποίηση των κριτηρίων επιλεξιμότητας του τμήματος του κτιρίου που χρησιμοποιείται ως κατοικία, καθώς και επιμέρους αιτήσεις από καθένα από τους ιδιοκτήτες διαμερισμάτων που επιθυμούν να ενταχθούν στο Πρόγραμμα.
– Υποβάλλεται Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης που αφορά συνολικά στο τμήμα του κτιρίου που χρησιμοποιείται ως κατοικία.
– Πραγματοποιούνται κοινόχρηστες παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης.
– Οι ιδιοκτήτες που δεν εντάσσονται ή δεν θέλουν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα, συμμετέχουν στην υλοποίηση των παρεμβάσεων που έχουν δηλωθεί στην Απόφαση Γενικής Συνέλευσης Πολυκατοικίας με ίδια κεφάλαια.
Ωφελούμενοι – Εισοδηματικές Κατηγορίες
Δικαίωμα συμμετοχής έχουν μόνο φυσικά πρόσωπα που έχουν δικαίωμα κυριότητας (πλήρους ή ψιλής) ή επικαρπίας σε επιλέξιμη κατοικία, τα οποία έχουν ατομικό (για άγαμο) ή οικογενειακό (για έγγαμο) εισόδημα που δεν ξεπερνά τις 40.000 ή τις 50.000 ευρώ, αντίστοιχα. Αν δεν ξεπερνά αυτό το πλαφόν, τότε το ποσοστό της επιδότησής του θα εξαρτάται από την εισοδηματική κατηγορία στην οποία εντάσσεται και το οποίο, για παράδειγμα, είναι 60% για ατομικό εισόδημα έως 10.000 ευρώ και 40% για ατομικό εισόδημα από 15.000 έως 20.000 ευρώ.
Το ποσοστό αυτό αυξάνεται κατά 5% για κάθε προστατευόμενο μέλος, χωρίς ωστόσο να μπορεί να ξεπεράσει το 70%. Επίσης, στην περίπτωση των δικαιούχων με ατομικό εισόδημα από 35.000 έως 40.000 ευρώ, ή οικογενειακό από 45.000 έως 50.000 ευρώ, δεν προβλέπεται επιδότηση. Αναλυτικά τα εισοδηματικά κριτήρια αποτυπώνονται στον πίνακα που ακολουθεί.
Οι επιλέξιμες παρεμβάσεις
Σημαντικές παρατηρήσεις επί των επιλέξιμων παρεμβάσεων:
- Αντικατάσταση Κουφωμάτων.Βάσει των απαιτήσεων του προγράμματος για ενεργειακή αναβάθμιση, η παρέμβαση αφορά κατά βάση σε θερμομονωτικά/ θερμο-διακοπτόμενα κουφώματα με διπλούς υαλοπίνακες. Επιλέξιμη είναι και η αλλαγή μόνο του υαλοπίνακα, με την προϋπόθεση ότι επιτυγχάνεται ενεργειακή αναβάθμιση του κουφώματος (υφιστάμενο πλαίσιο και υαλοπίνακας) πάνω από τις ελάχιστες απαιτήσεις.
Επιλέξιμη, επίσης, είναι η αντικατάσταση εξώπορτας σε μονοκατοικία και κουφωμάτων κλιμακοστασίου και φωταγωγού σε πολυκατοικία. Δεν συμπεριλαμβάνονται όμως “ανοίγματα” προς εσωτερικούς χώρους του κτιρίου, θερμαινόμενους ή μη (π.χ. πόρτα διαμερίσματος). Στην κατηγορία αυτή γίνονται αποδεκτές και συμπληρωματικές (κι όχι αυτοτελείς) δαπάνες για σταθερά ή κινητά συστήματα σκίασης (τέντες, εξώφυλλα, ρολά κ.λπ.).
- Τοποθέτηση θερμομόνωσης στο κτιριακό κέλυφος, συμπεριλαμβανομένου του δώματος / στέγης και της πιλοτής. Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμη και η τοποθέτηση εσωτερικής θερμομόνωσης, όταν η τοποθέτηση εξωτερικής θερμομόνωσης είναι τεχνικά αδύνατη ή δεν επιτρέπεται από την κείμενη νομοθεσία (π.χ. διατηρητέα κτίρια, παραδοσιακοί οικισμοί).
- Αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης. Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμες:
– Η εγκατάσταση νέου ή αντικατάσταση συστήματος καυστήρα ή/και λέβητα με καινούριο σύστημα πετρελαίου ή φυσικού αερίου (κεντρικό ή ατομικό) Η εγκατάσταση/αντικατάσταση αφορά στον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό του λεβητοστασίου στο σύνολό του και του δικτύου διανομής (αυτοματισμοί, κυκλοφορητές, καμινάδα, αντικατάσταση ή μόνωση σωληνώσεων κ.λπ.). Δεν είναι επιλέξιμες οι δαπάνες για δεξαμενή πετρελαίου και τερματικές μονάδες απόδοσης θερμότητας (σώματα καλοριφέρ, ενδοδαπέδιο σύστημα κ.λπ.).
– Η τοποθέτηση διατάξεων αυτομάτου ελέγχου της λειτουργίας του συστήματος θέρμανσης, όπως χρονοδιακόπτες, αυτοματισμούς αντιστάθμισης ή/και υδραυλικής ισορροπίας για τη ρύθμιση των μερικών φορτίων (τρίοδη ή τετράοδη ηλεκτροβάννα, ρυθμιστές στροφών κυκλοφορητών κ.λπ.), θερμοστάτες χώρων, θερμοστατικές κεφαλές θερμαντικών σωμάτων κ.λπ., συμπεριλαμβανομένων συστημάτων θερμιδομέτρησης για την κατανομή δαπανών θέρμανσης.
- Αναβάθμιση με συστήματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμη η τοποθέτηση ηλιακού συστήματος για την παροχή ζεστού νερού χρήσης ή/και υποβοήθηση του κυρίως συστήματος θέρμανσης (συλλέκτης, δοχείο αποθήκευσης νερού, βάση στήριξης, σωληνώσεις, κλπ) καθώς και συστήματος εξυπηρέτησης των φορτίων θέρμανσης/ ψύξης που λειτουργεί με την αξιοποίηση ανανεώσιμης πηγής ενέργειας, Α.Π.Ε. (π.χ. καυστήρας βιομάζας, αντλίες θερμότητας, ηλιοθερμικά συστήματα κ.λπ.) ή συστήματος συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) .
Επιλέξιμος Προϋπολογισμός – Κίνητρα – Δανειακή Σύμβαση
Ο επιλέξιμος προϋπολογισμός παρεμβάσεων ανά αίτηση Ωφελούμενου δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 250 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο ωφέλιμης επιφάνειας της κατοικίας, όπως προκύπτει από το ΠΕΑ, με μέγιστο τις 25.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. Επί του ανωτέρω προϋπολογισμού, όπως διαμορφώνεται στη βάση των παραστατικών δαπάνης (τελικός επιλέξιμος προϋπολογισμός παρεμβάσεων), καταβάλλεται επιχορήγηση βάσει των ποσοστών που αναφέρονται πιο πάνω (πίνακας 1).
Επιπλέον, καλύπτονται από το Πρόγραμμα σε ποσοστό 100% της δαπάνης, υπό την προϋπόθεση υπαγωγής της αίτησης σε αυτό και επίτευξης του ελάχιστου ενεργειακού στόχου τα ακόλουθα:
α. Το κόστος που απαιτείται για τη διενέργεια των δύο ενεργειακών επιθεωρήσεων. H επιλέξιμη αμοιβή ανά ενεργειακή επιθεώρηση προ Φ.Π.Α. καθορίζεται ως εξής:
- i)για κτίρια πολλών ιδιοκτησιών κατοικίας (πολυκατοικία), όταν η επιθεώρηση αφορά στην πολυκατοικία ως σύνολο κτιρίου, η αμοιβή καθορίζεται σε 50 € επαυξημένη κατά 1 €/τ.μ. συνολικής επιφανείας της “πολυκατοικίας ως σύνολο κτιρίου”, με μέγιστο επιλέξιμο ποσό ανεξαρτήτως επιφάνειας τα 650 €,
- ii)για μονοκατοικία ή διαμέρισμα, η αμοιβή καθορίζεται σε 50 € επαυξημένη κατά 1,5 €/τ.μ. ωφέλιμης επιφανείας της ιδιοκτησίας, με μέγιστο επιλέξιμο ποσό ανεξαρτήτως επιφάνειας τα 250 €.
β. Η αμοιβή του συμβούλου έργου σχετικά με την υποβολή της αίτησης, την παρακολούθηση της υλοποίησης των παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας και ολοκλήρωσης του έργου συμπεριλαμβανομένης της προσκόμισης των δικαιολογητικών έως την τελική εκταμίευση, μέχρι του ποσού των 200 € ανά επιμέρους αίτηση (μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.). Σε περίπτωση πολυκατοικίας, πρέπει να χρησιμοποιηθεί ο ίδιος σύμβουλος έργου για όλους τους ωφελούμενους και η αμοιβή του ορίζεται μέχρι του ποσού των 200 € συν 50 € για κάθε επιπλέον του πρώτου διαμερίσματος, με μέγιστο συνολικό ποσό 500€ (μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.).
γ. Τυχόν μελέτες απαιτούμενες από την κείμενη νομοθεσία για την ορθή υλοποίηση παρεμβάσεων (όπως για παράδειγμα έλεγχο στατικής επάρκειας κ.λπ.). Σε περίπτωση πολυκατοικίας, οι μελέτες αυτές δεν μπορεί να υπερβαίνουν τα 250 € ανά διαμέρισμα.
Το συνολικό μέγιστο επιλέξιμο κόστος για τα α, β, και γ δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 800 € ανά αίτηση (μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.). Σε περίπτωση πολυκατοικίας, το συνολικό μέγιστο επιλέξιμο κόστος για τα α, β, και γ δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 2.500 € συνολικά (μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.).
Ο τελικός επιλέξιμος προϋπολογισμός (συνολικός και παρεμβάσεων) καθορίζεται βάσει των προσκομισθέντων παραστατικών δαπανών και δεν μπορεί να υπερβαίνει τον επιλέξιμο προϋπολογισμό της απόφασης υπαγωγής καθώς και τα ανώτατα όρια επιλέξιμων δαπανών του προγράμματος.
Λήψη δανείου
Ο ενδιαφερόμενος μετά την ολοκλήρωση υποβολής της αίτησης και τη λήψη του εξαψήφιου ηλεκτρονικού αριθμού πρωτοκόλλου, εφόσον επιθυμεί τη λήψη δανείου, καθιστά με επιλογή του στο πληροφοριακό σύστημα την αίτησή του “ενεργή για λήψη δανείου”, παρέχοντας τα στοιχεία που ζητούνται μεταξύ των οποίων και τυχόν στοιχεία εγγυητή. Στο σημείο αυτό μπορεί να επιλέξει και το ποσό που επιθυμεί για δάνειο.
Σε περίπτωση που απορριφθεί το αίτημα του ενδιαφερόμενου για λήψη δανείου, ο ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα να υποβάλει νέο αίτημα δανείου επιλέγοντας διαφορετικό Χρηματοπιστωτικό Οργανισμό. Σε περίπτωση που εγκριθεί από τον Χρηματοπιστωτικό Οργανισμό ποσό μικρότερο από το ποσό που έχει αιτηθεί ο ενδιαφερόμενος, τότε ο ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα να καλύψει το υπολειπόμενο ποσό της ιδιωτικής συμμετοχής με ίδια κεφάλαια. Τέλος, ο ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα σε κάθε χρονικό σημείο να κάνει αμετάκλητη δήλωση για μη λήψη δανείου και να προχωρήσει την αίτησή του σε κατάσταση “προς υπαγωγή”.
Ολοκλήρωση Έργου – Προσκόμιση Δικαιολογητικών – Έλεγχοι – Χορήγηση επιδότησης
Μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων και τη διενέργεια της δεύτερης ενεργειακής επιθεώρησης ακολουθείται η παρακάτω διαδικασία:
α) Ο Ωφελούμενος, και στην περίπτωση πολυκατοικίας ο εκπρόσωπος, καταχωρεί τη δήλωση πιστοποίησης για την ολοκλήρωση του έργου και την παροχή των κινήτρων του προγράμματος στο πληροφοριακό σύστημα επισυνάπτοντας τα παραστατικά δαπανών και τα λοιπά δικαιολογητικά του Παραρτήματος ΙΧ ή Χ (σ.σ. θα αναρτηθούν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα). Ο Ωφελούμενος ενημερώνεται από το πληροφοριακό σύστημα για τον τελικό συνολικό επιλέξιμο προϋπολογισμό καθώς και για το ποσό των ιδίων κεφαλαίων που απαιτείται να καταβάλει στους προμηθευτές/αναδόχους, στην περίπτωση που το άθροισμα των υποβαλλόμενων δαπανών υπερβαίνει τον τελικό συνολικό επιλέξιμο προϋπολογισμό ή/και τα ανώτατα όρια δαπανών του προγράμματος.
β) Διενεργείται έλεγχος των δικαιολογητικών από τον Δικαιούχο. Με βάση την απόφαση υπαγωγής και τα υποβαλλόμενα παραστατικά δαπανών, διαμορφώνεται ο τελικός συνολικός επιλέξιμος προϋπολογισμός του έργου.
γ) Επιπλέον, στην περίπτωση πολυκατοικίας, η διαμόρφωση του επιλέξιμου προϋπολογισμού της προηγούμενης παραγράφου β) ανά Ωφελούμενο γίνεται λαμβάνοντας υπόψη την αναλογία κόστους κοινόχρηστων παρεμβάσεων που έχει καταγραφεί στο έντυπο επιμερισμού κόστους.
δ) Ο Δικαιούχος εφόσον διαπιστώσει την καταβολή των ιδίων κεφαλαίων από τον Ωφελούμενο για την εξόφληση των δαπανών, ενημερώνει τον χρηματοπιστωτικό οργανισμό ώστε να καταβάλλει την επιχορήγηση και την εκταμίευση του συνόλου του δανείου, κατά περίπτωση, για την εξόφληση των επί πιστώσει παραστατικών δαπανών (αναδόχων / προμηθευτών κλπ) σύμφωνα με τα οριζόμενα στον οδηγό εφαρμογής και την καταβολή στον Ωφελούμενο του ποσού που του αντιστοιχεί για τα εξοφλημένα παραστατικά δαπάνης.
ε) Ο χρηματοπιστωτικός οργανισμός εκταμιεύει το σύνολο ή το υπόλοιπο του δανείου για όσους έχουν υπογράψει δανειακή σύμβαση και καταβάλλει την επιχορήγηση για την εξόφληση των επί πιστώσει παραστατικών δαπανών αναδόχων / προμηθευτών.
στ) Στην περίπτωση πολυκατοικίας, τα ποσά της ανωτέρω παραγράφου
ε) χρησιμοποιούνται και για την πληρωμή του κόστους των κοινόχρηστων παρεμβάσεων, επιμεριζόμενα στους Ωφελούμενους.
η) Στην περίπτωση πληρωμών που έχουν διενεργηθεί από τον Ωφελούμενο, ήτοι αμοιβή ενεργειακό επιθεωρητή, αμοιβή για τυχόν μελέτες και καταβεβλημένες ασφαλιστικές εισφορές, που βαρύνουν τον Ωφελούμενο, ο χρηματοπιστωτικός οργανισμός καταβάλλει το αντίστοιχο ποσό στον Ωφελούμενο. Στην περίπτωση πολυκατοικίας το ανωτέρω ποσό καταβάλλεται στον εκπρόσωπο των Ωφελουμένων, ο οποίος το κατανέμει στους ιδιοκτήτες.
θ) Ο χρηματοπιστωτικός οργανισμός καταβάλλει το επιλέξιμο ποσό της αμοιβής του συμβούλου έργου για την εξόφληση του επί πιστώσει παραστατικού δαπάνης.
ι) Ο Δικαιούχος επισημαίνει στο σώμα των προσκομισθέντων παραστατικών δαπανών το ποσό της επιχορήγησης ως εξής: “Παραστατικό στο πλαίσιο του Προγράμματος Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ”. Στην περίπτωση πολυκατοικίας ο Δικαιούχος εκδίδει σχετική ανάλυση κόστους για τις κοινόχρηστες παρεμβάσεις ανά διαμέρισμα. Επιπλέον, ο Δικαιούχος οφείλει να εκδίδει σχετικές με το έργο βεβαιώσεις για τον επιλέξιμο προϋπολογισμό παρεμβάσεων, τις αμοιβές και το συνολικό επιχορηγούμενο ποσό, στην περίπτωση που υπάρχει πρόβλεψη στη νομοθεσία για σχετικά φορολογικά κίνητρα.
Επισημαίνεται ότι σε αυτό το στάδιο ο Δικαιούχος διενεργεί όλους τους απαραίτητους ελέγχους για τη διαπίστωση της τήρησης του συνόλου των όρων και προϋποθέσεων του Προγράμματος, βάσει της πληρότητας και του περιεχομένου του συνόλου των δικαιολογητικών που έχουν προσκομιστεί από τον Ωφελούμενο. Σε περίπτωση που κατά την ανωτέρω διαδικασία προκύψει ότι δεν πληρούνται οι όροι και προϋποθέσεις του Προγράμματος για κάποιες αιτήσεις, ο Δικαιούχος προβαίνει σε ανάκληση της απόφασης υπαγωγής, κατά το μέρος που αφορά τις εν λόγω αιτήσεις και ενημερώνει μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής αιτήσεων τους Ωφελούμενους.
Υπογραμμίζεται ότι το έργο θεωρείται ολοκληρωμένο όταν έχουν υλοποιηθεί οι παρεμβάσεις (στην περίπτωση πολυκατοικίας οι παρεμβάσεις του συνόλου των ιδιοκτητών, καθώς και οι κοινόχρηστες παρεμβάσεις) και έχουν εξοφληθεί οι σχετικές δαπάνες.
Σχετικά Άρθρα
- «Εξοικονομώ»: με bonus επιδότησης +10% ανοίγουν οι αιτήσεις για πολυκατοικίες
- ΥΠΕΝ: ξεκίνησαν οι αιτήσεις για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2023»
- «Εξοικονομώ»: ανοίγει ξανά η πλατφόρμα για εκκρεμείς αιτήσεις
- Εξοικονομώ 2021: ρεκόρ συμμετοχής-μένουν εκτός 37.500 έως 47.500 μονοκατοικίες
- «Εξοικονομώ 2021»: οι πρώτες 28.119 οριστικά εγκεκριμένες αιτήσεις
- «Εξοικονομώ»: τι απαντά το ΥΠΕΝ για παράταση υποβολής αιτήσεων