ecopress
Η Νορβηγία υλοποιεί το «Όραμα Μηδέν», που σημαίνει μηδενικά θανατηφόρα τροχαία (Vision Zero), καταδιώκοντας τα συμβατικά αυτοκίνητα από το Όσλο και τις άλλες μεγάλες... Νορβηγία: η βιώσιμη κινητικότητα μηδενίζει τους θανάτους από τροχαία

Η Νορβηγία υλοποιεί το «Όραμα Μηδέν», που σημαίνει μηδενικά θανατηφόρα τροχαία (Vision Zero), καταδιώκοντας τα συμβατικά αυτοκίνητα από το Όσλο και τις άλλες μεγάλες πόλεις της, πριμοδοτώντας το ποδήλατο και αγοράζοντας ηλεκτρικά λεωφορεία για τις δημόσιες μεταφορές.

Κανένα παιδί δεν άφησε την τελευταία του πνοή στην άσφαλτο οπουδήποτε στη Νορβηγία των 5,3 εκατομμυρίων το 2019.

Το πρόγραμμα της χώρας για την προώθηση της αστικής ζωής χωρίς αυτοκίνητα και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας σχεδιάστηκε το 2015 και ξεκίνησε να εφαρμόζεται από το 2017.

Μέχρι σήμερα το Όσλο απομάκρυνε περισσότερους από 1.000 θέσεις στάθμευσης, προσέθεσε περισσότερες λωρίδες ποδηλασίας και πεζοδρόμια, αύξησε το μερίδιο των ποδηλάτων, ξεκίνησε βελτιώσεις στη δημόσια συγκοινωνία και απαγόρευσε τα αυτοκίνητα σε ορισμένες περιοχές του κέντρου.

Το 2018 στη χώρα καταγράφηκαν πέντε θανατηφόρα τροχαία και το 2019 ένα, το οποίο προκάλεσε σάλο στην κοινή γνώμη, όταν το περασμένο καλοκαίρι οδηγός βρήκε τραγικό θάνατο κατά την πρόσκρουση του αυτοκινήτου του σε κιγκλίδωμα σιδηροδρομικού σταθμού, σύμφωνα με το νορβηγικό πρακτορείο ειδήσεων Aftenposten.

Έκθεση Οδικής Ασφάλειας

Η Ετήσια Έκθεση Οδικής Ασφάλειας 2019, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από το Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών, εξετάζει τις επιδόσεις 41 χωρών και αναφέρει επανειλημμένα την πρόοδο της Νορβηγίας. Η χώρα έχει σχεδόν μειώσει κατά το ήμισυ τους θανάτους από την κυκλοφορία μεταξύ 2010 και 2017, από 208 σε 107.

Η Έκθεση έχει ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον, καθώς εμφανίζει τη Νορβηγία μαζί με την Ελλάδα ως τις μόνες χώρες στην Ευρώπη που αναμένεται να εκπληρώσουν τον στόχο των Ηνωμένων Εθνών για την οδική ασφάλεια μειώνοντας τους θανάτους από τροχαία  κατά 50% έως το 2020. Ωστόσο, τα στοιχεία από την Ελλάδα δεν επιβεβαιώνουν την αισιοδοξία της Έκθεσης για την πρόοδο της χώρας, η οποία την τελευταία δεκαετία της κρίσης έχει κατατάξει την οδική ασφάλεια στην ουρά των προτεραιοτήτων της.

Όσο για τη Νορβηγία η Έκθεση αναφέρει ότι  «η επιτυχία της είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτη, καθώς οι δρόμοι της χώρας ήταν ήδη από τους ασφαλέστερους στον κόσμο».

Ο Anders Hartmann, ο οποίος εργάζεται για το τμήμα μεταφορών και περιβάλλοντος του Όσλο, δήλωσε σε ένα tweet ότι ενώ η πόλη έχει κάνει μεγάλα βήματα, υπάρχουν πολλά ακόμη που πρέπει να γίνουν, ειδικά για να διασφαλιστεί ότι τα πράγματα θα γίνουν ακόμα καλύτερα τα επόμενα χρόνια.

Ούτε η κοινή γνώμη ούτε η ηγεσία της χώρας δηλώνουν ικανοποιημένες από την επιτυχία του προγράμματος Vision Zero, στόχος του οποίου είναι ο μηδενισμός όχι μόνο των θανάτων αλλά και των σοβαρών τραυματισμών στο δρόμο.

Το σχέδιο του Όσλο

Το σχέδιο του Όσλο θεωρείται αποτελεσματικό στη βελτίωση της ζωής των πολιτών σε διάφορα μέτωπα. Αυξάνει την οδική ασφάλεια, μειώνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση – τόσο για προσωπικά όσο και για δημόσια οχήματα μεταφοράς – και μειώνει τις εκπομπές των οχημάτων, σε ευθυγράμμιση με τους φιλόδοξους κλιματικούς στόχους της πόλης για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 36% (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990) φέτος, 50% μέχρι το 2022 και 95% μέχρι το 2030.

Το Όσλο θεωρείται εδώ και χρόνια μια φιλική προς τα ποδήλατα πόλη, αλλά την τελευταία διετία η κατάσταση παρουσιάζει ραγδαία βελτίωση.  Η ενθάρρυνση των ανθρώπων να αλλάξουν τις συνήθειές τους περιλαμβάνει μια πολύπλευρη προσέγγιση.

“Είναι όλο και πιο δύσκολο να φέρουμε ένα αυτοκίνητο στην πόλη … Αυτό που αποφάσισε η κυβέρνηση της πόλης είναι να διαθέσει πολύ περισσότερους πόρους για την κατασκευή υποδομών ποδηλάτων σε όλη την πόλη”, δήλωσε ο Trude Rauken, αναπληρωτής διευθυντής της Συμμαχίας Ουδέτερων Πόλων Carbon ) στο Smart Cities Dive. “Για να μετακινήσουμε τους ανθρώπους από τα αυτοκίνητα και να τους πείσουμε να περπατήσουν, να κάνουν ποδήλατο ή να χρησιμοποιήσουν τα δημόσια μέσα, θα πρέπει να τους το κάνουμε ελκυστικό και ασφαλές.”

Η πρωτεύουσα της Νορβηγίας ανανεώνει τον στόλο των λεωφορείων της. Ο σχεδιασμός της προβλέπει να κυκλοφορούν το επόμενο έτος στην πόλη 50 αυτόνομα λεωφορεία, ενώ προ τριετίας αποφασίστηκε  να επενδύσει η χώρα σχεδόν 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε πρόγραμμα ενθάρρυνσης της ποδηλασίας.  Σε πολλές πόλεις λειτουργούν «ξενοδοχεία ποδηλάτων», μεγάλοι κλειστοί αποθηκευτικοί χώροι κοντά σε σταθμούς διαμετακόμισης που μπορούν να φιλοξενήσουν εκατοντάδες ποδήλατα ταυτόχρονα. Με χαρακτηριστικά όπως οι πράσινες στέγες, τα «ξενοδοχεία ποδηλάτων»  χρησιμεύουν επίσης ως δημόσιοι χώροι.

Οι ευρωπαϊκές πόλεις θεωρούνται γενικά πιο προχωρημένες από τις πόλεις των ΗΠΑ αναφορικά με τη  μείωση της χρήσης των προσωπικών οχημάτων ως μέσου βελτίωσης της αστικής ασφάλειας και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

«Γνωρίζουμε ότι οι πόλεις των Η.Π.Α. είναι πιο πολυσύχναστες πόλεις», δήλωσε ο Rauken. Στο τέλος δεν είναι πραγματική έκπληξη λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η ηγεσία της χώρας  αποσύρει τις ΗΠΑ από τη συμφωνία του Παρισιού». Πρόοδο παρουσιάζουν ορισμένες  πόλεις των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της Νέας Υόρκης, του Πόρτλαντ, και του Σηάτλ, οι οποίες προωθούν υποδομές ποδηλάτων και ηλεκτρικών οχημάτων. Πρόκειται όμως για προσπάθειες τοπικού χαρακτήρα.

Με πληροφορίες από Smart Cities Dive

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας