Η λύση του κυκλοφοριακού της Αθήνας βρίσκεται στον Κηφισό
Αστικό περιβάλλονΑυτοδιοίκησηΕιδήσειςΈργαΜεταφορέςΟικονομίαΠεριβάλλονΧρήμα 30 Μαΐου 2022 ecotypos
Της Ντίνας Καράτζιου/
Η λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην Αθήνα αναζητείται εδώ και δεκαετίες. Η αντιμετώπιση του αυξημένης κίνησης στον πλέον επιβαρυμένο άξονα του λεκανοπεδίου, τον Κηφισό, είναι το πρώτο κλειδί που προτείνεται για τη λύση του προβλήματος. Ποιες είναι προτάσεις που περιλαμβάνουν βραχυπρόθεσμες και άμεσα υλοποιήσιμες παρεμβάσεις για τη λύση της αυξημένης κίνησης στο Λεκανοπέδιο.
Πρόσφατα ανακοινώθηκε νέα δέσμη μέτρων από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην Αθήνα. Ένα πρόβλημα που κοστίζει στην υγεία, το περιβάλλον και την οικονομία και παρά τις όποιες προσπάθειες έχουν γίνει, παραμένει άλυτη εξίσωση.
Τον άγνωστο Χ για τη λύση, προτείνει Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών και Σύμβουλος Μεταφορών Περιφέρειας Αττικής, συγκοινωνιολόγος Ευάγγελος Ματσούκης, ο οποίος εξηγεί στο ecopress, το πνεύμα και τα είδη των παρεμβάσεων που πρέπει να πραγματοποιηθούν, για να απαλλαγεί η Αθήνα από τον πονοκέφαλο της αυξημένης κίνησης.
Με σημείο εκκίνησης, ένα πακέτο λύσεων για τον πιο επιβαρυμένο άξονα του Λεκανοπεδίου, τον Κηφισό, ο οποίος όπως εξηγεί, δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι βάσει των κυκλοφοριακών φόρτων, είναι ο δρόμος με τη μεγαλύτερη κυκλοφορία στην Ελλάδα: «Με περίπου 152.000 οχήματα ημερησίως συνολικά και στις δύο κατευθύνσεις , αποτελεί το Νο 1 πρόβλημα της Αττικής», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Καθημερινό μποτιλιάρισμα
Μονίμως φρακαρισμένος, από ένα ατελείωτο μποτιλιάρισμα, με δυσμενείς συνέπειες στο περιβαλλοντικό ισοζύγιο εξαιτίας των πολλαπλών ρύπων από τα οχήματα που κινούνται σε ρυθμό σημειωτόν, επί ώρες, αλλά και στην ομαλή λειτουργία της κίνησης, εξυπηρετώντας ποικίλες μετακινήσεις, τόσο από βορρά προς νότο και προς το λιμάνι του Πειραιά, όσο και από τα δυτικά προάστια προς το κέντρο της πόλης και ανατολικά, ο κ. Ματσούκης προτείνει δύο είδη παρεμβάσεων, διαχειριστικών και κατασκευαστικών: «Οι πρώτες αναφέρονται σε άμεση και αποτελεσματική διαχείριση συμβάντων και οι δεύτερες αφορούν σε έργα ώστε να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των τεσσάρων λωρίδων που γίνονται για κάποιο διάστημα τρεις , και μετά ξανά τέσσερις. Οι προτάσεις αυτές είναι συγκεκριμένες και λεπτομερειακές. Τα απαιτούμενα κονδύλια δεν είναι μεγάλου ύψους και το συνολικό έργο μπορεί να είναι βραχυπρόθεσμο», προσθέτει.
Η συνολική εικόνα
Εξηγεί ακόμη, ότι με δεδομένο ότι η διαχείριση και η συντήρηση του Κηφισού μπορεί να ανήκει στην Περιφέρεια, αλλά ο δρόμος υπάγεται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, διαβίβασε τις προτάσεις του για την αποσυμφόρηση του δρόμου πριν από μερικές ημέρες στο αρμόδιο υπουργείο, στις οποίες περιλαμβάνονται λύσεις για το γενικότερο πρόβλημα της Αττικής.
Χωρίς λύση το «εδώ και τώρα»
Όπως τονίζει, η δέσμη μέτρων του υπουργείου στηρίζεται σε αρκετά σημεία, σε προτάσεις που δεν δίνουν λύσεις εδώ και τώρα, (γραμμή 4 Μετρό, επέκταση Γραμμής 2 προς Δυτικά Προάστια, προαστιακός Σιδηρόδρομος Δυτικής Αττικής κτλ). Αναφέρει, ότι προς το παρόν , αμεσότητα υπάρχει όσον αφορά τα έργα στους τρεις νέους σταθμούς μετρό στην επέκταση προς Πειραιά, οι οποίοι θα βοηθήσουν πολύ. Και βεβαίως, με την αύξηση των λεωφορείων και την ενίσχυση του τραμ: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ενίσχυση των ΜΜΜ μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στο πρόβλημα. Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης αυτών των έργων, είναι όμως αρκετά μακριά. Η γραμμή 4 για παράδειγμα. Τέλη του 2023 θα μπαίνουν οι μετροπόντικες και το έργο θα ολοκληρωθεί σε 96 μήνες. Δηλαδή αν αρχίσει το 23 θα τελειώσει το 32 εφόσον και πάλι δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, φαινόμενο σύνηθες για την ελληνική πραγματικότητα».
Γραφειοκρατική αλυσίδα
Αναφέρει επίσης, ότι η λειτουργία του πράσινου δακτυλίου, δεν θα συνεισφέρει αποφασιστικά στο πρόβλημα, δεδομένου ότι συνεχίζουν να υπάρχουν ακόμη πολλές εξαιρέσεις. Ενώ η σύσταση μητροπολιτικού φορέα, για το κυκλοφορικό κρίνει ότι θα είναι αναποτελεσματική: «Εχει αναφερθεί και άλλες φορές ουδέποτε όμως έγινε. Ο λόγος είναι, ότι και να υπάρχει αυτός ο φορέας οι από κάτω φορείς (περιφέρειες δήμοι κτλ υπουργείο δημόσιας τάξης ) δεν θα υπακούν, έχουν τους δικούς τους νόμους, τα δικά τους προεδρικά διατάγματα. Θα πρέπει να αλλάξουν όλα αυτά, για να μπορέσει να επέμβει και να κάνει κάτι. Αρα ο φορέας αυτός στην ουσία μία βαθμίδα στην γραφειοκρατική αλυσίδα».
Εμπειροι συγκοινωνιολόγοι
Ο κ. Ματσούκης αντιπροτείνει «τη σύσταση μίας ομάδας εργασίας από έμπειρους συγκοινωνιολόγους, οι οποίοι θα δουλέψουν σκληρά και μεθοδικά για κάποιους μήνες, ασχολούμενοι με τα πλέον προβληματικά σημείαστο λεκανοπέδιο όπως, για παράδειγμα τη διασταύρωση Κηφισσίας με Κατεχάκη, οι τρείς γέφυρες στη Λιοσίων κτλ. Με την ολοκλήρωση των μελετών στα προβληματικά σημεία της Αττικής, να προχωρήσει μετά η άμεση υλοποίηση, με νομοθετική ρύθμιση για να καμφθούν οι όποιες αντιδράσεις».
Τρία βασικά προβλήματα
Τα τρία βασικά προβλήματα του Κηφισού, τα οποία τον μετατρέπουν σε καθημερινό εφιάλτη για χιλιάδες οδηγούς, είναι σύμφωνα με τον καθηγητή τα εξής: «Το υψηλό ποσοστό βαρέων οχημάτων, η ανομοιομορφία της διατομής του άξονα καθ’ όλο το μήκος του και η οδηγική συμπεριφορά». Αναλυτικότερα και σύμφωνα με τον κ. Ματσούκη, το αναλυτικό περίγραμμα των προβλημάτων έχει ως εξής.
Το υψηλό ποσοστό βαρέων οχημάτων περιορίζει εν γένει τη μέση ταχύτητα των οχημάτων και επηρεάζει σημαντικά την κυκλοφορία, ειδικά στην περίπτωση συμβάντος. Ακόμη και η απλή ακινητοποίηση ενός οχήματος περιορίζει τις διαθέσιμες λωρίδες και ειδικά όταν πρόκειται για βαρύ όχημα, αυξάνεται σημαντικά και ο χρόνος “εκκαθάρισης” του συμβάντος και απόδοσης στην κυκλοφορία όλης της διατομής
H αλληλουχία των λωρίδων, ο αριθμός των οποίων αυξομειώνεται κατά μήκος του δρόμου . Πράγματι, σε ένα μήκος περί τα 15 χιλιόμετρα, από τον κόμβο του ΣΕΦ στην παραλία μέχρι τον κόμβο Μεταμόρφωσης, τόσο το πλάτος όσο και το πλήθος των διαθέσιμων λωρίδων μεταβάλλεται συχνά, ενώ ανομοιογένεια παρουσιάζει και ο σχεδιασμός των κόμβων και ειδικά των κλάδων εισόδου και εξόδου και των λωρίδων επιβράδυνσης και επιτάχυνσης, με την ύπαρξη μέχρι και ισόπεδων διαμορφώσεων εισόδου και εξόδου. Για παράδειγμα, υπάρχει ένα σημείο-λαιμός που συμφορείται πρώτο και απελευθερώνεται τελευταίο: στην άνοδο, ο κόμβος της Αχαρνών, όπου μειώνεται το πλάτος από τέσσερις σε τρεις λωρίδες. Παρόλο που το σημείο αυτό “φωνάζει” ότι έχει πρόβλημα, αλλά και ότι υπάρχει χώρος για λύση χωρίς μεγάλο κόστος, δεν αντιμετωπίστηκε ποτέ.
Τέλος ,η προβληματική οδηγική συμπεριφορά μερίδας οδηγών
Οι λύσεις
Οι διαχειριστικές και κατασκευαστικές παρεμβάσεις που προτείνει ο καθηγητής συνίστανται στα παρακάτω:
*Εξοπλισμός του φορέα διαχείρισης με έναν κατ’ ελάχιστον αριθμό ΒΑΝ με κατάλληλο εξοπλισμό όπως κώνους, πινακίδες ΚΟΚ και βασικά εργαλεία όπως άμμο, πυροσβεστήρες κλπ Αυτό ξεκίνησε αλλά πρέπει να διευθετηθούν ορισμένα θέματα αρμοδιοτήτων και συνεννόησης με την Τροχαία
*Σύμβαση με εταιρία οδικής βοήθειας για διάθεση τουλάχιστον για το διάστημα 6πμ-10μμ (2 8ωρα) 2 οχημάτων με πλατφόρμες για μεταφορά ΙΧ εκτός λεωφόρου και 1 οχήματος για μεταφορά φορτηγών σε περίπτωση βλάβης ή ατυχήματος.
*Συμφωνία με Τροχαία για αστυνόμευση του Κηφισού με αποκλειστική διάθεση περιπολικών ώστε να επεμβαίνουν άμεσα σε ατύχημα. Ακόμη καλύτερα, υιοθέτηση της πρότασης στελεχών της Τροχαίας να ιδρυθεί Τροχαία Νοτίου Τμήματος Κηφισού (από το ίδρυμα Νιάρχου μέχρι την Αττική Οδό). Σήμερα στο συγκεκριμένο δρόμο επιχειρούν 4 Τροχαίες(!), που όμως δεν έχουν εξειδικευμένο προσωπικό για συμβάντα σε αυτοκινητόδρομους.
Κατασκευαστικές παρεμβάσεις
Προτείνεται να εξετασθεί η δυνατότητα επεμβάσεων στις ορισμένες θέσεις της Λεωφόρου Κηφισού, στις οποίες η μείωση του πλάτους του οδοστρώματος (από 4 λωρίδες σε 3) επηρεάζει δυσμενώς τη ροή της κυκλοφορίας επί της οδού. Αυτές π.χ. θα μπορούσαν να είναι:
*Ρεύμα προς Πειραιά : περιοχή πλατείας Αγ.Κοσμά Αιτωλού (Νέα Φιλαδέλφεια – Κόκκινος Μύλος- έναντι τέως αντιπροσωπείας RENAULT).
*Ρεύμα προς Πειραιά : όπου η Λεωφόρος Κηφισού φέρεται επί γεφύρας υπεράνω της οδού Πίνδου.
*Ρεύμα προς Πειραιά : περιοχή γεφύρας άνω διάβασης οδού Βρυούλων.
*Ρεύμα προς Πειραιά : περιοχή πεζογέφυρας στην αρχή της υπογείου διαβάσεως οχημάτων που συνδέει την Λεωφόρο Κηφισού με την οδό Αχαρνών.
*Ρεύμα προς Πειραιά : περιοχή γέφυρας άνω διάβασης οδού Αχαρνών.
*Ρεύμα προς Λαμία: περιοχή γέφυρας άνω διάβασης οδού Αχαρνών.
Οι παρεμβάσεις θα είναι: μετακινήσεις στηθαίων, αλλαγή πλάτους ΛΕΑ νόμιμη μείωση πλάτους λωρίδων κλπ , όχι δηλαδή μεγάλα έργα. Ως αποτέλεσμα o Κηφισός θα αποκτήσει 4 λωρίδες ανά κατεύθυνση στις θέσεις αυτές και η ροή κυκλοφορίας θα βελτιωθεί.
Επιπρόσθετα προτείνονται:
-Κατασκευή ή επισκευή των στηθαίων
-Φύτευση σωστή και πυκνή στην μεσαία νησίδα, όπου είναι εφικτό.
-Πινακίδες ονοματοδοσίας των 19 γεφυρών που υπάρχουν πάνω από την Λ. Κηφισού.
Σχετικά Άρθρα
- Υποδομών: πως θα λυθεί το κυκλοφοριακό σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη
- Υποδομών: υπογειοποίηση Ηλιουπόλεως και επεκτάσεις Αττικής Οδού
- Υποδομών: σχέδιο με 4+4 κινήσεις για λύση στο κυκλοφοριακό
- Παραμονεύει πρόστιμο 1000 ευρώ για ιδιοκτήτες σκύλου ή γάτας
- Δήμος Μεταμόρφωσης: αγορά ακινήτου προς επίλυση κυκλοφοριακού προβλήματος
- Μετρό: ορίστηκε τεχνικός σύμβουλος για τη γραμμή 4