ΟΑΣΑ: «Πράσινο» για ποδηλάτες, ΑμΕΑ και ανέργους – «Ψηφιακό κυνήγι» στις παρανομίες των ΙΧ
ΑρχιτεκτονικήΑστικό περιβάλλονΕιδήσειςΜεταφορέςΠεριβάλλον 24 Οκτωβρίου 2017 Αργύρης
Την δημιουργία 300 νέων ποδηλατοστασίων, για την υποστήριξη της χρήσης ποδηλάτου σε συνδυασμό με τα ΜΜΜ, την προμήθεια προεξοχών πεζοδρομίου που τοποθετούνται σε στάσεις για την καλύτερη πρόσβαση των ΑμεΑ στα λεωφορεία, την ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής για τις μετακινήσεις ανέργων και ευπαθών κοινωνικών ομάδων και παράλληλα την αντικατάσταση αναλογικών φωτογραφικών συσκευών με ψηφιακές για την καλύτερη επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων και «κυνήγι» των παράνομα σταθμευμένων οχημάτων, κατά μήκος των διαδρομών των λεωφορειακών γραμμών και του τραμ, ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ Τάσος Ταστάνης.
-«Βιώσιμη κινητικότητα στη σημερινή Αθήνα, όπως αυτή έχει αναπτυχθεί, με τις όποιες πολεοδομικές στρεβλώσεις, χωρικές και παραγωγικές μεταλλάξεις της, σημαίνει πριν απ’ όλα εκσυγχρονισμός και ενίσχυση του ρόλου του συστήματος των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών».
Αυτό τόνισε ο Πρόεδρος του ΔΣ του ΟΑΣΑ Τάσος Ταστάνης στην εισήγησή του με τίτλο «Βιώσιμη κινητικότητα στην Αθήνα και ο ρόλος των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών» στο Συνέδριο του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ Αττικής) που πραγματοποιήθηκε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με γενικό θέμα «Αττική σε κρίση».
Σύμφωνα με αναλυτικό δελτίο Τύπου, που εξέδωσε το γραφείο Τύπου του ΟΑΣΑ, προκειμένου να απαντήσουμε αποτελεσματικά στις κοινωνικές ανάγκες της εποχής μας στον ΟΑΣΑ, επισήμανε ο Τάσος Ταστάνης, έχουμε επεξεργαστεί και έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης, εξυγίανσης και αναβάθμισης των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, βάζοντας τον πήχη πολύ ψηλά, με βασικές προτεραιότητες, μεταξύ άλλων:
– Να επανασχεδιάσουμε το συγκοινωνιακό δίκτυο της Αθήνας, ώστε να ανταποκρίνεται περισσότερο στις ανάγκες των πολιτών και της τοπικής αυτοδιοίκησης, μέσω μιας μελέτης για την αειφόρο αστική κινητικότητα στην πόλη, τα αποτελέσματα της οποίας θα είναι σύντομα διαθέσιμα αλλά και βελτιωτικά για τον επιβάτη.
– Τόσο η Τηλεματική, όσο και το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποτελούν δύο έργα εκσυγχρονισμού, στρατηγικής σημασίας για τον Οργανισμό. Η εφαρμογή τους, στην εποχή της ψηφιακής καταιγίδας, συνδυαστικά θα μας δώσει τη δυνατότητα για καλύτερο σχεδιασμό των μετακινήσεων, στη βάση της πραγματικής ζήτησης, για τη βέλτιστη διαχείριση του συγκοινωνιακού έργου.
– Ξεκινήσαμε τη διεκδίκηση χρηματοδοτικών εργαλείων, προκειμένου να ανανεωθεί ο γηρασμένος στόλος οχημάτων με νέα και μάλιστα προωθημένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Ήδη –σε πρώτη φάση – εξασφαλίσαμε 30 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής και δρομολογούμε την προμήθεια 92 οχημάτων, από τα οποία τα 12 θα είναι ηλεκτρικά και φιλοδοξούμε να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέσα στο 2018.
– Παρέχουμε υπηρεσίες ελεύθερης μετακίνησης ή μετακίνησης μειωμένου κομίστρου στο 54% του επιβατικού κοινού. Για τον ΟΑΣΑ αποτελεί σήμερα στρατηγική κατεύθυνση αυτή η κοινωνική πολιτική, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν.
– Εντάσσουμε τις Δημοτικές Συγκοινωνίες στο ενιαίο Σύστημα Δημοσίων Συγκοινωνιών Αττικής με στόχο την επίτευξη της δια-λειτουργικότητας μεταξύ τους. Σε συνεργασία με τους Δήμους και άλλους τοπικούς φορείς, πραγματοποιούμε δεκάδες παρεμβάσεις και τροποποιήσεις δρομολογίων, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
– Αξιοποιώντας την τηλεματική προχωρούμε σε μέτρα βελτίωσης της εποπτείας των λεωφορειολωρίδων και επέμβασης, όταν χρειαστεί, σε πραγματικό χρόνο. Σε συνεργασία με την τροχαία συνεχίζεται η δράση των γερανοφόρων που διαθέτει ο ΟΑΣΑ για την απομάκρυνση των παράνομα σταθμευμένων οχημάτων κατά μήκος των διαδρομών των λεωφορειακών γραμμών και του τραμ. Το 2016 διενεργήθηκαν 2.592 μεταφορές παράνομα σταθμευμένων οχημάτων και αφαιρέθηκαν πινακίδες ή βεβαιώθηκαν παραβάσεις σε 776 οχήματα. Αντίστοιχα για παραβίαση της απαγόρευσης χρήσης των λεωφορειολωρίδων το 2016 βεβαιώθηκαν 2.929 παραβάσεις και για παράνομη στάθμευση σ’ αυτές 1.725 παραβάσεις. Επίσης προχωρούμε στη συντήρηση της κίτρινης διαγράμμισης των λεωφορειολωρίδων καθώς και των πληροφοριακών πινακίδων κατά μήκος αυτών. Επίσης εντάξαμε στις δράσεις μας και προχωρούμε στην αντικατάσταση των αναλογικών φωτογραφικών συσκευών από ψηφιακές, την κατάργηση των επαγωγικών βρόχων και την εγκαθίδρυση ηλεκτρονικής επικοινωνίας για τη λήψη δεδομένων.
– Εντός των ετών 2016 και 2017 ο ΟΑΣΑ πραγματοποίησε συναντήσεις με εκπροσώπους συλλόγων ΑμεΑ, συντάχθηκε αναλυτικό Σχέδιο Δράσης και ρυθμίστηκε ένα σύνολο ζητημάτων για τη βελτίωση της μετακίνησής τους με τα ΜΜΜ. Πραγματοποιήθηκαν οι αναγκαίες προσαρμογές στο σύστημα της τηλεματικής ώστε να ακούγεται ευκρινώς εντός των οχημάτων η ηχητική αναγγελία των στάσεων. Προγραμματίζεται η προμήθεια προεξοχών πεζοδρομίου που τοποθετούνται σε στάσεις για την καλύτερη πρόσβαση των ΑμεΑ στα λεωφορεία.
– Πέρα από την καθιέρωση της ελεύθερης μετακίνησης των ποδηλάτων με τα μέσα σταθερής τροχιάς, αναλαμβάνουμε δράση για τη δημιουργία σημείων απόθεσης ποδηλάτων (ποδηλατοστάσια) σε κατάλληλα σημεία του δικτύου ΟΑΣΑ για την υποστήριξη της χρήσης ποδηλάτου σε συνδυασμό με τα ΜΜΜ. Η δράση αφορά στη δημιουργία 300 ποδηλατοστασίων.
Ολόκληρη η ομιλία του προέδρου του ΔΣ του ΟΑΣΑ Τ. Ταστάνη
«ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ»
Με ιδιαίτερη χαρά αποδέχτηκα την τιμητική πρόσκληση του συλλόγου μας, του ΣΑΔΑΣ Αττικής, να απευθύνω εισήγηση στο πολύ ενδιαφέρον αυτό Συνέδριο και εύχομαι οι εργασίες του να αποτελέσουν ένα σημείο αναφοράς για μια γενικότερη συζήτηση που θα βοηθήσει την Αττική να ξεπεράσει την πολύπλευρη κρίση που ταλανίζει τους κατοίκους της εδώ και αρκετά χρόνια.
ΤΟ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΟΑΣΑ
Όπως γνωρίζετε ο Όμιλος ΟΑΣΑ είναι ο μεγαλύτερος φορέας δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της χώρας. Καθημερινά με τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας του ομίλου ΟΑΣΑ μετακινούνται 1 εκατ. πολίτες και πραγματοποιούνται 2,5 εκατ. μετεπιβιβάσεις.
Η περιοχή γεωγραφικής ευθύνης του ΟΑΣΑ, η οποία εξυπηρετείται σήμερα από αστική συγκοινωνία εκτείνεται:
(α) Δυτικά μέχρι την Ελευσίνα, τη Μάνδρα και τη Μαγούλα στο Θριάσιο Πεδίο,
(β) Ανατολικά μέχρι την Πεντέλη, την Παλλήνη, τα Σπάτα, τη Λούτσα και το Κορωπί στην περιοχή Μεσογείων,
(γ) Βόρεια μέχρι τη Φυλή, τη Πάρνηθα, το Κρυονέρι, το φράγμα της Λίμνης του Μαραθώνα, το Διόνυσο, τη Σταμάτα, τη Νέα και την Παλαιά Πεντέλη,
(δ) Νότια μέχρι τη θάλασσα και
(ε) νοτιοανατολικά μέχρι και την Ανάβυσσο – παλαιά Φώκαια.
Συνολικά η περιοχή περιλαμβάνει ένα σύνολο 52 Δήμων στην Περιφέρεια Αττικής.
Το 2016 πραγματοποιήθηκαν από λεωφορεία και τρόλεϊ 3.635.000 δρομολόγια που αντιστοιχούν σε 86.500.000 οχηματοχιλιόμετρα. Οι επιβιβάσεις σε λεωφορεία και τρόλεϊ για το 2016 ανήλθαν σε 340 εκατομμύρια κατά μέσο όρο. Την ώρα αιχμής κινούνται καθημερινά περί τα 1.200 λεωφορεία και τρόλεϊ τα οποία πραγματοποιούν 11.500 δρομολόγια περίπου.
Αντίστοιχα, το 2016 πραγματοποιήθηκαν από μετρό και τραμ 540.000 δρομολόγια κατά μέσο όρο που αντιστοιχούν σε 51.000.000 οχηματοχιλιόμετρα. Οι επιβιβάσεις σε μετρό και τραμ για το 2016 εκτιμάται ότι ανήλθαν σε 274.000.000. Κάθε μέρα πραγματοποιούνται 1.700 δρομολόγια με 53 συρμούς μετρό και 24 οχήματα τραμ.
Συνολικότερα την περσινή χρονιά πραγματοποιήθηκαν από τον ΟΑΣΑ (με όλα τα μέσα: λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό, ηλεκτρικό και τραμ) 614 εκατομμύρια μετακινήσεις. Από τα δημόσια αστικά μέσα μεταφοράς της Αθήνας πραγματοποιήθηκαν δρομολόγια και οχηματοχιλιόμετρα που αντιστοιχούν 3.431 φορές στο γύρο της Γης ή 357 φορές την απόσταση από τη Γη στη Σελήνη.
Η ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΘΕΜΑ
Όπως ασφαλώς θα γνωρίζετε, στη Λευκή Βίβλο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Μεταφορές του 2011, επισημαίνεται η ανάγκη για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ έως το 2050 κατά 80-95% κάτω από τα επίπεδα του 1990. Σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής, για να επιτευχθεί ο παραπάνω στόχος, απαιτείται μείωση τουλάχιστον 60% των αερίων θερμοκηπίου έως το 2050 ως προς το 1990 στον τομέα των μεταφορών, ο οποίος αποτελεί σημαντική κι ολοένα αυξανόμενη πηγή ρύπων της παραπάνω κατηγορίας. Ο μεσοπρόθεσμος στόχος για το 2030 στον τομέα των μεταφορών είναι η μείωση των εκπομπών κατά περίπου 20% κάτω από τα επίπεδα του 2008.
Στο βιώσιμο σύστημα που οραματίζεται η ΕΕ για τις μεταφορές, ιδιαίτερη σημασία δίνεται, μεταξύ άλλων, στις «καθαρές» αστικές μεταφορές και καθημερινές μεταφορές των πολιτών προς και από τον τόπο εργασίας, μιας και οι μεταφορές σε αστικό περιβάλλον είναι υπεύθυνες για το ένα τέταρτο των εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα από τις μεταφορές, ενώ το 69% των τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνουν σε πόλεις.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι επιθυμητά υψηλότερα ποσοστά μετακινήσεων με δημόσιες συγκοινωνίες, σε συνδυασμό με τις ελάχιστες υποχρεώσεις παροχής υπηρεσιών προκειμένου να επιτραπεί η αύξηση της πυκνότητας και συχνότητας των δρομολογίων.
Οι στόχοι που θέτει η ΕΕ για τις αστικές μεταφορές είναι η μείωση στο ήμισυ της χρήσης αυτοκινήτων «που κινούνται με συμβατικά καύσιμα» έως το 2030, η σταδιακή κατάργησή τους στις πόλεις έως το 2050 και η επίτευξη μιας ουσιαστικά απαλλαγμένης από Διοξείδιο του Άνθρακα αστικής εφοδιαστικής αλυσίδας στα μεγάλα αστικά κέντρα έως το 2030.
Για την επίτευξη του παραπάνω οράματος, η ΕΕ διαπιστώνει την ανάγκη για καινοτόμα μοντέλα κινητικότητας. Η προτεινόμενη στρατηγική περιλαμβάνει την ενθάρρυνση των πόλεων, οι οποίες υπερβαίνουν ένα ορισμένο μέγεθος, να αναπτύξουν Σχέδια Αστικής Κινητικότητας (rban Mobility Plans). Τα τελευταία περιλαμβάνουν συνδυασμένες παρεμβάσεις σε χωροταξικό σχεδιασμό, συστήματα τιμολόγησης, αποτελεσματικές δημόσιες συγκοινωνίες και υποδομές για μη μηχανοκίνητους τρόπους μεταφοράς και επαναφόρτιση – ανεφοδιασμό «καθαρών» οχημάτων για τη μείωση της συμφόρησης και των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων.
Από τα παραπάνω, γίνεται φανερή η ολοένα και μεγαλύτερη έμφαση που δίνεται σε Ευρωπαϊκό επίπεδο στη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Στο πλαίσιο αυτό, αναγνωρίζεται και ενισχύεται ο ρόλος που καλούνται να διαδραματίσουν οι δημόσιες συγκοινωνίες προκειμένου να επιτευχθεί το όραμα για «καθαρές» μεταφορές.
Για να κατανοήσουμε καλύτερα το ζήτημα της αστικής κινητικότητας, ας δώσουμε ορισμένα στοιχεία ως προς τις διάφορες παραμέτρους της όπως αυτά προκύπτουν από πρόσφατες μελέτες.
-
Στις αστικές περιοχές της ΕΕ που συγκεντρώνουν περίπου το 80% του συνολικού πληθυσμού της, γίνονται ετησίως 1.000 μετακινήσεις ανά άτομο, που σημαίνει 2,7 μετακινήσεις ανά άτομο μια μέση ημέρα.
-
Όσον αφορά στον σκοπό των μετακινήσεων, αυτός, σε πολλές περιπτώσεις, διαφέρει από πόλη σε πόλη. Για παράδειγμα, στην Αθήνα το 47% των μετακινήσεων αφορά την εργασία, το 15,6% την εκπαίδευση και το 7,2% τις αγορές. Αντίστοιχα στο Λονδίνο οι μετακινήσεις για εργασία αφορούν μόνο το 23%, το 29,1% για αγορές και προσωπικές υποθέσεις και το 27,6% για κοινωνικές επαφές και ψυχαγωγία.
-
Σε σχέση με τα χαρακτηριστικά (μεταφορική ικανότητα, χωρητικότητα, λειτουργική ταχύτητα, αξιοπιστία και ασφάλεια) των διαφόρων μέσων μεταφοράς, οι έρευνες έχουν δείξει τα εξής: Ο αριθμός των εξυπηρετούμενων επιβατών από μια λωρίδα κυκλοφορίας που χρησιμοποιείται από ΜΜΜ είναι πολλαπλάσιος από τον αντίστοιχο σε περίπτωση χρήσης της λωρίδας μονο από ΙΧ αυτοκίνητα. Συγκεκριμένα, μια λωρίδα αστικού δρόμου μπορεί να εξυπηρετήσει από 720 έως 2.600 άτομα την ώρα, ανάλογα με την κατηγορία του δρόμου. Μια γραμμή, όμως, μετρό με μεταφορική ικανότητα 2.400 επιβάτες ανά όχημα και συχνότητα 2 λεπτά μπορεί να εξυπηρετήσει 70.000 επιβάτες την ώρα. Όπως επίσης είναι φανερό η αξιοπιστία και ασφάλεια του συστήματος αυξάνει όσο μεταβαίνουμε από τα οδικά προς τα μέσα μεταφοράς σταθερής τροχιάς.
Η ΠΟΛΥΜΟΡΦΗ ΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΟΑΣΑ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ
Όπως εύλογα καταλαβαίνει κανείς από όλα τα στοιχεία που προαναφέραμε, ο ρόλος των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας στο ζήτημα της βιώσιμης κινητικότητας, είναι καθοριστικός, ανυπέρβλητος και αναντικατάστατος.
Βιώσιμη κινητικότητα στη σημερινή Αθήνα, όπως αυτή έχει αναπτυχθεί, με τις όποιες πολεοδομικές στρεβλώσεις, χωρικές και παραγωγικές μεταλλάξεις της, σημαίνει πριν απ’ όλα εκσυγχρονισμός και ενίσχυση του ρόλου του συστήματος των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών.
Προκειμένου να απαντήσουμε αποτελεσματικά στις κοινωνικές ανάγκες της εποχής μας στον ΟΑΣΑ έχουμε επεξεργαστεί και έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης, εξυγίανσης και αναβάθμισης των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, βάζοντας τον πήχη πολύ ψηλά, με βασικές προτεραιότητες:
– Σε πρώτο επίπεδο στόχος μας είναι να επανασχεδιάσουμε το συγκοινωνιακό δίκτυο της Αθήνας, ώστε να ανταποκρίνεται περισσότερο στις ανάγκες των πολιτών και της τοπικής αυτοδιοίκησης, μέσω μιας μελέτης για την αειφόρο αστική κινητικότητα στην πόλη, τα αποτελέσματα της οποίας θα είναι σύντομα διαθέσιμα αλλά και βελτιωτικά για τον επιβάτη. Μέσω αυτής της μελέτης θα αναληφθούν δράσεις για την προώθηση των πολυτροπικών μετακινήσεων, η δημιουργία σταθμών διατροπικών μεταφορών, η ανάδειξη περιπατητικών διαδρομών, δικτύων ποδηλατοδρόμων κ.ά. Θα αναληφθούν δράσειςγια την αναμόρφωση των γραμμών κορμού και την προσέγγιση περισσότερων λεωφορειακών γραμμών σε σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς.
– Η εφαρμογή της τηλεματικής και των «έξυπνων» στάσεων του ΟΑΣΑ για τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, που διασφαλίζει την έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση των επιβατών για την εκτέλεση των δρομολογίων, αποτελεί πραγματικότητα και αποσπά θετικές κριτικές από τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών. Σύμφωνα με την έρευνα ικανοποίησης των επιβατών, η οποία διενεργήθηκε από την εταιρεία ΚΑΠΑ Research, τον Μάιο του 2017, το 98% των χρηστών των μέσων μαζικής μεταφοράς δήλωσαν ότι η τηλεματική συνετέλεσε στο να γίνουν οι μετακινήσεις τους με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ πιο ελκυστικές, το 95,8% ότι βελτιώθηκε η ποιότητα των μετακινήσεών τους και το 93,2% των επιβατών δηλώνει ικανοποιημένο από την πληροφόρηση που λαμβάνει για την κίνηση και άφιξη των οχημάτων, μέσω των ειδικών οθονών στις στάσεις.
– Ξεκινήσαμε από τον περασμένο Φεβρουάριο τη σταδιακή εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου-έξυπνου εισιτηρίου που εκσυγχρονίζει τον τρόπο λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο παρέχει σημαντικές διευκολύνσεις προς τους πολίτες, όπως είναι η πρόσβαση σε πολλά σημεία πώλησης για την αγορά και χρήση της έξυπνης κάρτας, πιο δίκαιη χρέωση, μέσω της εισαγωγής νέων πολιτικών τιμολόγησης και νέων προϊόντων σε μετέπειτα στάδιο. Mε τη χρήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα αντιμετωπιστεί και θα αποτραπεί η διακίνηση των πλαστών εισιτήριων από τα παράνομα κυκλώματα, που λυμαίνονταν για χρόνια τον οργανισμό.
– Τόσο η Τηλεματική, όσο και το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποτελούν δύο έργα εκσυγχρονισμού, στρατηγικής σημασίας για τον Οργανισμό. Η εφαρμογή τους, στην εποχή της ψηφιακής καταιγίδας, συνδυαστικά θα μας δώσει τη δυνατότητα για καλύτερο σχεδιασμό των μετακινήσεων, στη βάση της πραγματικής ζήτησης, για τη βέλτιστη διαχείριση του συγκοινωνιακού έργου.
– Ξεκινήσαμε τη διεκδίκηση χρηματοδοτικών εργαλείων, προκειμένου να ανανεωθεί ο γηρασμένος στόλος οχημάτων με νέα και μάλιστα προωθημένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Ήδη –σε πρώτη φάση – εξασφαλίσαμε 30 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής και δρομολογούμε την προμήθεια 92 οχημάτων, από τα οποία τα 12 θα είναι ηλεκτρικά και φιλοδοξούμε να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέσα στο 2018.
– Δρομολογούμε τη δημιουργία ομιλικής λειτουργίας των φορέων (ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ), που θα επιτυγχάνει οικονομίες κλίμακας που θα βοηθήσουν στη βιωσιμότητα και ανάπτυξη των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών στην πρωτεύουσα.
– Παρέχουμε υπηρεσίες ελεύθερης μετακίνησης ή μετακίνησης μειωμένου κομίστρου στο 54% του επιβατικού κοινού. Για τον ΟΑΣΑ αποτελεί σήμερα στρατηγική κατεύθυνση αυτή η κοινωνική πολιτική, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν.
– Εντάσσουμε τις Δημοτικές Συγκοινωνίες στο ενιαίο Σύστημα Δημοσίων Συγκοινωνιών Αττικής με στόχο την επίτευξη της δια-λειτουργικότητας μεταξύ τους. Σε συνεργασία με τους Δήμους και άλλους τοπικούς φορείς, πραγματοποιούμε δεκάδες παρεμβάσεις και τροποποιήσεις δρομολογίων, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
– Συντάσσουμε «Οδηγό Σχεδιασμού και Λειτουργίας Δημοτικής Συγκοινωνίας». Ο Οδηγός αυτός θα παρουσιάσει λεπτομερώς την απαιτούμενη διαδικασία για το σχεδιασμό, την έγκριση και τη λειτουργία της Δημοτικής Συγκοινωνίας από τους ΟΤΑ, μέσω της αρχής του συγκοινωνιακού σχεδιασμού λεωφορειακής γραμμής, τα κριτήρια χάραξης της γραμμής και του καθορισμού λειτουργίας της.
– Αξιοποιώντας την τηλεματική προχωρούμε σε μέτρα βελτίωσης της εποπτείας των λεωφορειολωρίδων και επέμβασης, όταν χρειαστεί, σε πραγματικό χρόνο. Σε συνεργασία με την τροχαία συνεχίζεται η δράση των γερανοφόρων που διαθέτει ο ΟΑΣΑ για την απομάκρυνση των παράνομα σταθμευμένων οχημάτων κατά μήκος των διαδρομών των λεωφορειακών γραμμών και του τραμ. Το 2016 διενεργήθηκαν 2.592 μεταφορές παράνομα σταθμευμένων οχημάτων και αφαιρέθηκαν πινακίδες ή βεβαιώθηκαν παραβάσεις σε 776 οχήματα. Αντίστοιχα για παραβίαση της απαγόρευσης χρήσης των λεωφορειολωρίδων το 2016 βεβαιώθηκαν 2.929 παραβάσεις και για παράνομη στάθμευση σ’ αυτές 1.725 παραβάσεις. Επίσης προχωρούμε στη συντήρηση της κίτρινης διαγράμμισης των λεωφορειολωρίδων καθώς και των πληροφοριακών πινακίδων κατά μήκος αυτών. Επίσης εντάξαμε στις δράσεις μας και προχωρούμε στην αντικατάσταση των αναλογικών φωτογραφικών συσκευών από ψηφιακές, την κατάργηση των επαγωγικών βρόχων και την εγκαθίδρυση ηλεκτρονικής επικοινωνίας για τη λήψη δεδομένων.
– Εντός των ετών 2016 και 2017 ο ΟΑΣΑ πραγματοποίησε συναντήσεις με εκπροσώπους συλλόγων ΑμεΑ, συντάχθηκε αναλυτικό Σχέδιο Δράσης και ρυθμίστηκε ένα σύνολο ζητημάτων για τη βελτίωση της μετακίνησής τους με τα ΜΜΜ. Πραγματοποιήθηκαν οι αναγκαίες προσαρμογές στο σύστημα της τηλεματικής ώστε να ακούγεται ευκρινώς εντός των οχημάτων η ηχητική αναγγελία των στάσεων. Προγραμματίζεται η προμήθεια προεξοχών πεζοδρομίου που τοποθετούνται σε στάσεις για την καλύτερη πρόσβαση των ΑμεΑ στα λεωφορεία.
– Πέρα από την καθιέρωση της ελεύθερης μετακίνησης των ποδηλάτων με τα μέσα σταθερής τροχιάς, αναλαμβάνουμε δράση για τη δημιουργία σημείων απόθεσης ποδηλάτων (ποδηλατοστάσια) σε κατάλληλα σημεία του δικτύου ΟΑΣΑ για την υποστήριξη της χρήσης ποδηλάτου σε συνδυασμό με τα ΜΜΜ. Η δράση αφορά στη δημιουργία 300 ποδηλατοστασίων.
– Δρομολογούμε τη διεύρυνση της διαμόρφωσης χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων σε σημεία και πάραν του δικτύου της Αττικό Μετρό, με ελκυστικό τιμολόγιο, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η μετεπιβίβαση των πολιτών στα ΜΜΜ.
– Εκπονούμε μελέτες για τη χωροθέτηση νέων σταθμών ταξί σε οδούς με επαρκή γεωμετρικά χαρακτηριστικά, που δε δημιουργούν κυκλοφοριακά προβλήματα ή προβλήματα ασφάλειας, σε σημεία κοντά σε νοσοκομεία, σε σταθμούς μετρό κ.λπ. Τη διετία 2016 – 2017 προχωρήσαμε στην έγκριση και ίδρυση έντεκα τέτοιων σταθμών σε διάφορους δήμους.
– Δρομολογούμε τη λειτουργία ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Προληπτικής Διάγνωσης, Τεχνικής Ικανότητας και Διαχειριστικής Επάρκειας των Οχημάτων Στόλου ΟΑΣΑ, το οποίο θα συμβάλλει στην ανάπτυξη και επέκταση βιώσιμων και οικολογικών αστικών μεταφορών, με παράλληλη προώθηση στρατηγικών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
– Διαδραματίσαμε κρίσιμο ρόλο στην αντιμετώπιση των προσφυγικών ροών το 2016 υποστηρίζοντας τη μετακίνηση των προσφύγων με έκτακτα δρομολόγια λεωφορείων της ΟΣΥ και μέσω των κανονικών δρομολογίων του μετρό και του τραμ.
Πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι ο ΟΑΣΑ αναδεικνύεται πρωτοπόρος και στον τομέα της οδικής ασφάλειας, παρότι εκτιμάται ότι κατέχει το 37% των μετακινήσεων σε δρόμους του λεκανοπεδίου, έναντι 54% των ΙΧ. Στον τομέα της οδικής ασφάλειας τα έτη 2015 – 2016 καταγράφηκαν σχεδόν μηδενικά θανατηφόρα ατυχήματα με εμπλοκή των οδικών μέσων μεταφοράς, ενώ το σύνολο των ατυχημάτων παρουσίασε μείωση μεγαλύτερη του 10%.
Αγαπητοί φίλοι,
Πάγια άποψη της σημερινής Διοίκησης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας ΟΑΣΑ ΑΕ είναι ότι οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες αποτελούν ένα κοινωνικό δημόσιο αγαθό και δικαίωμα καθολικού χαρακτήρα για όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες, όπως άλλωστε είναι και η υγεία και η παιδεία.
Δυο χρόνια τώρα στην Αθήνα αγωνιζόμαστε καθημερινά να εκσυγχρονίσουμε και να αναβαθμίσουμε το ρόλο τους, έτσι ώστε οι πολίτες της πρωτεύουσας να μετακινούνται με τα δημόσια Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από επιλογή τους και όχι μόνο από ανάγκη.
Σχετικά Άρθρα
- Στρατηγική «πράσινης» ανάπτυξης στον Δήμο Ραφήνας-Πικερμίου
- Αναρτήθηκε ο οδηγός δημόσιας πολιτικής για το ποδήλατο
- Αγιος Δημήτριος: δίκτυο κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων
- Δήμος Σαρωνικού: πρόταση για δίκτυο κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων
- ΣΤΑ.ΣΥ: το τραμ έφτασε Πειραιά
- Πετρούπολη: εγκρίθηκαν τα έργα βιώσιμης κινητικότητας