ΟΠΣ ΜΗΤΕ: τα κενά λειτουργίας και οι αδικίες για εργολήπτες & μελετητές
ΕιδήσειςΕπιχειρήσειςΈργαΟικονομίαΥποδομέςΧρήμα 13 Μαΐου 2024 Αργύρης
Μεγάλες καθυστερήσεις, που επιφέρουν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό και άνιση μεταχείριση, εις βάρος ιδίως των μικρών και μεσαίων εργοληπτών και μελετητών αλλά και ελλιπή προετοιμασία για την κανονική λειτουργία του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Ηλεκτρονικού Μητρώου Συντελεστών Παραγωγής Δημοσίων και Ιδιωτικών Έργων, Μελετών, Τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών (ΟΠΣ ΜΗ.Τ.Ε) της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, διαπιστώνει έρευνα της παράταξης «Προοδευτικοί Μηχανικοί».
-«ΟΠΣ ΜΗΤΕ: παρατάσεις επί παρατάσεων στην ισχύ των πτυχίων των εργοληπτικών και μελετητικών επιχειρήσεων – Σε άμεση έναρξη, μετά από πολυετή αναστολή – Το π.δ.71/2019, χωρίς την υποτιθέμενη τροποποίηση, που παρέμεινε όνειρο θερινής νυκτός», τονίζεται στην έρευνα της παράταξης «Προοδευτικοί Μηχανικοί», που φέρνει στο φως αποκαλυπτικά στοιχεία από επίσημες πηγές και αναδεικνύει τις καθυστερήσεις των αποφάσεων και τα κενά λειτουργίας του συστήματος.
H έρευνα της παράταξης «Προοδευτικοί Μηχανικοί»
Σε συνέχεια της πανηγυρικής ανακοίνωσης του υπουργείου για την έναρξη λειτουργίας του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Ηλεκτρονικού Μητρώου Συντελεστών Παραγωγής Δημοσίων και Ιδιωτικών Έργων, Μελετών, Τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών (ΟΠΣ ΜΗ.Τ.Ε.) της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, η έρευνα της παράταξης «Προοδευτικοί Μηχανικοί» σημειώνει τα ακόλουθα:
Όπως είναι ευρέως γνωστό στον τεχνικό κόσμο της Χώρας, μετά τη γενικότερη οικονομική κατάσταση που εύλογα συμπαρέσυρε και τον κλάδο των Επιχειρήσεων, εκδόθηκε το Π.Δ. 71/2019 (ΦΕΚ 112Α’/03-07-2019), προκειμένου, μεταξύ άλλων, να εισαγάγει τα Μητρώα Συντελεστών Παραγωγής Δημοσίων και Ιδιωτικών έργων, μελετών και υπηρεσιών, να εκσυγχρονίσει και εξορθολογήσει τα κριτήρια εγγραφής, παραμονής και αναβάθμισης σε αυτά, να προσθέσει, εκτός από τα Μητρώα Ιδιωτικών Έργων και το Μητρώο που εξέλειπε, αυτό των Επιχειρήσεων παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών (έργου ή μελέτης) καθώς μέσω αυτών, υλοποιείται μεγάλο μέρος των δημοσίων συμβάσεων αλλά και να θέσει σε λειτουργία το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ΜΗΤΕ (ΟΠΣ ΜΗΤΕ), όπως προβλέφθηκε στο άρθρο 118 του Ν.4472/2017 (ΦΕΚ 74Α/19-05-2017).
Όπως όμως είναι επίσης ευρέως γνωστό και παρότι αναντίρρητα και σύμφωνα με τη Γνώμη 34/2017 της ΕΑΑΔΗΣΥ, έχρηζε ενδελεχούς νομοτεχνικής βελτίωσης, το εν λόγω Π.Δ. είχε πάραυτα τεθεί σε αδικαιολόγητη και μακράς διάρκειας αναστολή, με αποτέλεσμα την έκδοση έως σήμερα πολλαπλών διαδοχικών παρατάσεων στην ισχύ των βεβαιώσεων εγγραφής και κατάταξης όλων των εταιρειών, από το έτος 2018 έως την τελευταία εκδοθείσα παράταση, μέχρι 31-12-2024, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για τον τεχνικό κόσμο της χώρας και τις αναθέτουσες αρχές.
Παράδειγμα, για τις εταιρείες οι οποίες παρότι είχαν απωλέσει και δεν διέθεταν τα κριτήρια παραμονής τους σε κάποια τάξη, όλα αυτά τα χρόνια, είχαν τη δυνατότητα να τη διατηρούν σε ισχύ και να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς αναλαμβάνοντας συμβάσεις, έναντι άλλων εταιρειών. Έναντι άλλων εταιρειών, οι οποίες αναβαθμίζονταν νομότυπα όλα αυτά τα χρόνια, με ότι αυτό μπορεί να καταδεικνύει για αποφυγή στρεβλώσεων του ανταγωνισμού και ίση μεταχείριση των οικονομικών φορέων. Αυτό είναι η απόρροια της μη υλοποίησης της υποχρεωτικής και ορθής επανάκρισης που θα υλοποιούνταν για όλες τις εταιρείες, με τα νέα κριτήρια του Π.Δ., εντός 9μἠνου από την ημερομηνία έκδοσης του ΦΕΚ (Άρθρα10, 39 και 65 των μεταβατικών διατάξεων) .
Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι να δούμε παρακάτω:
Α) τα πλεονεκτήματα που εισαγάγει το Π.Δ.71/2019,
Β) τους λόγους της αναίτιας καθυστέρησης στην εφαρμογή του λόγω της αργής εξέλιξης των σχετικών συμβάσεων παράλληλα με τη «δήθεν σημαντική του τροποποίηση», που επιχειρήθηκε όλα αυτά τα χρόνια από τη νέα πολιτική ηγεσία αλλά και
Γ) τη βεβιασμένη έκδοση της σχετικής διαπιστωτικής πράξης και του σχετικού ΦΕΚ, βάσει των οποίων τελικά θα ισχύσει το Π.Δ. 71/2019 ως έχει!
Ίσως τα προαναφερθέντα να αντικατροπτίζουν την «επιτελικότητα» του σύγχρονου κράτους που χωρίς να αξιοποιεί και να βελτιώνει τάχιστα τα καλώς κείμενα μιας προηγούμενης ηγεσίας, στριφογυρίζει γύρω από τον εαυτό του σε ένα χορό μη παραδοχής που συμπαρασύρει βάναυσα, ιδιώτες και δημοσίους λειτουργούς σε ένα βούρκο στασιμότητας και αναποτελεσματικότητας.
Με το εν λόγω Π.Δ. 71/2019, που κατά γενική ομολογία αποτέλεσε ένα βήμα εκσυγχρονισμού του Ν.3669/2008 και του Ν.3316/2015 και ενσωμάτωσε το Ν.4412/2016,για έργα και μελέτες, πέρα από την ενοποίηση και συμπερίληψη όλων των προϋφιστάμενων και επόμενων αυτών, Νόμων και Π.Δ/των (π.χ. Ν.2940/2001, Π.Δ.91/2009, 138/2009,τοἀρθρο 118 του Ν.4472/2001κ.λ.π.), εισήχθησαν οι παρακάτω σημαντικές αλλαγές:
Α)ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ Π.Δ. 71/2019
-Καταργήθηκε ο σύνθετος τρόπος υπολογισμού του Τύπου Κατάταξης με τους συντελεστές α1,α2,α3 και β1,β2,β3, που ήταν απαραίτητο αλλά μη επιτεύξιμο πολλές φορές κριτήριο για την επανάκριση των εργοληπτικών Επιχειρήσεων 3ης έως 7ης τάξης του Ν.2940/2001(ΦΕΚΑ΄180/06-08-2001) και αντικαταστάθηκε από απλούστερα κριτήρια συνυπολογισμού του Κύκλου Εργασιών, των Ιδίων Κεφαλαίων και των Παγίων μιας Επιχείρησης, όπως αυτά εξειδικεύονται ως κριτήριο Α στο άρθρο 51, για τα ελάχιστα όρια οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας.
-Μειώθηκε το απαιτούμενο ποσό ιδίων κεφαλαίων (καταθέσεις) για τις Επιχειρήσεις 1ης τάξης, από 73.368 Ευρώ σε 50.000 Ευρώ και η διαφορά αντικαταστάθηκε και ενισχύθηκε από συνηθέστερα απαντούμενες απαιτήσεις παγίων, ύψους άλλων 50.000 Ευρώ.
-Μειώθηκε το απαιτούμενο ποσό ιδίων κεφαλαίων (καταθέσεις) για τις Επιχειρήσεις 2ης τάξης, από 140.866 Ευρώ σε 100.000 Ευρώ και η διαφορά αντικαταστάθηκε και ενισχύθηκε από λογικότερες απαιτήσεις παγίων ύψους άλλων 50.000 Ευρώ (έναντι των 35.217 Ευρώ).
-Ενώ η εμπειρία απαιτούνταν από την 4η τάξη και άνω, πλέον η εμπειρία θα απαιτείται από την 1η τάξη, η οποία θα συνεξετάζεται και σε σχέση με τον κύκλο εργασιών τριετίας που θα προσκομίζεται, ενώ ταυτόχρονα από την 1η έως την 7η τάξη, μειώθηκαν σημαντικά τα ποσά όλων των απαιτήσεων για κύκλο εργασιών, ίδια κεφάλαια και πάγια. Για παράδειγμα ενώ στην 3η τάξη απαιτούνταν 2.641.233 Ευρώ για Κύκλο εργασιών, 678 Ευρώ για Ίδια Κεφάλαια και 146.735 Ευρώ για Πάγια, η κατάταξη πλέον στην 3η τάξη όσον αφορά στο χρηματοοικονομικό κριτήριο, απαιτεί μόλις 750.000 Ευρώ για Κύκλο Εργασιών, 375.000 Ευρώ για Ίδια Κεφάλαια και 125.000 Ευρώ για Πάγια και οι ίδιες εξορθολογισμένες μειώσεις, συνεχίζονται και στις επόμενες τάξεις.
-Κάθε μελετητής δύναται να εγγραφεί σε περισσότερες από 2 κατηγορίες και τα όρια εμπειρίας για την προαγωγή σε τάξεις έχουν μειωθεί σημαντικά ενώ σε αντιστοίχιση με τις εργοληπτικές επιχειρήσεις και οι μελετητικές επιχειρήσεις για την κατάταξή τους από τη 1η έως την 5η τάξη, θα πρέπει να πληρούν αντίστοιχα κριτήρια.
-Προστέθηκε το Μητρώο Επιχειρήσεων Συμβούλων Διοίκησης Διαχείρισης Έργων (ΜΗ.Ε.Σ.Δ.Δ.Ε.), το οποίο αποτελεί σημαντικότατη προσθήκη καθώς πλήθος δημοσίων συμβάσεων έργων ή μελετών αναλαμβάνονται από Επιχειρήσεις Συμβούλων για τις οποίες δεν υπάρχουν πιστοποιήσεις.
-Οι Δημόσιοι Υπάλληλοι, όπως και τα Φυσικά Πρόσωπα Μελετητών ή Κατασκευαστών, υποχρεούνται στην εγγραφή τους στα αντίστοιχα Μητρώα, με απαραίτητη την προσκόμιση πιστοποιητικών εμπειρίας, γεγονός που θα ωθήσει στην αποτελεσματικότερη επίβλεψη και διοίκηση έργων από υπαλλήλους που θα έχουν αποδεδειγμένα τη σχετική εμπειρία και επίσης όλες οι συνθέσεις των Επιτροπών των Μητρώων θα απαρτίζονται από Μέλη που κατέχουν Βεβαιώσεις ΜΕΚ ή ΜΕΜ προκειμένου να κρίνουν ισότιμα Φυσικά και Νομικά Πρόσωπα.
-H απαραίτητη για πολλούς λόγους και κυρίως για λόγους διαφάνειας και αποτελεσματικότητας, σύνδεση των Μητρώων με την ανάπτυξη και κατασκευή ενός σύγχρονου Πληροφοριακού Συστήματος, όπως αυτό είχε αρχικά αποτυπωθεί στην παρ. 15, του άρθρου 118, του Ν.4472/2017 (ΦΕΚΑ’74/19-05-2017) και εξελίσσεται έως σήμερα, το οποίο μέσω της δημιουργίας 3 ειδών χρηστών (ιδιωτών, δημοσίων φορέων και δημοσίων υπαλλήλων της Δ/νσης Μητρώων) περιλαμβάνει την ηλεκτρονική αποστολή όλων των ειδών των Αιτήσεων και Δικαιολογητικών από τους ιδιώτες (φυσικά πρόσωπα ή Εταιρείες), χωρίς να απαιτείται η επίπονη και δια ζώσης παρουσία τους στη Δ/νση αλλά και την ηλεκτρονική διαβίβαση και ενημέρωση μέσω του προγράμματος, όλων των Πιστοποιητικών Εμπειρίας, από τους αρμόδιους φορείς που εκτελούν συμβάσεις, με αποτέλεσμα τον καλύτερο δυνατό έλεγχο, παρακολούθηση της πορείας και κατόπιν ολοκλήρωσης της εκάστοτε Αίτησης από τους αρμόδιους υπαλλήλους, μέσω κοινής χρήσης και συνέργειας των χρηστών.
Το εν λόγω Πληροφοριακό Σύστημα θα διέθετε 8 Υποσυστήματα, ένα εκ των οποίων και πολύ σημαντικό, θα ήταν αυτό της Διαλειτουργικότητας, δηλαδή της διασύνδεσης του εν λόγω Πληροφοριακού Συστήματος με κάθε άλλο σχετικό ηλεκτρονικό σύστημα τεχνικών έργων, όπως το ηλεκτρονικό σύστημα αμοιβών του ΤΕΕ, την ηλεκτρονική έκδοση οικοδομικών αδειών του Ν.4030/2011, την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου του Ν.3843/2010, το λειτουργικό σύστημα υπαγωγής αυθαιρέτων του Ν.4178/2013, το ΕΣΗΔΗΣ, το ΚΗΜΔΗΣ, το ΟΠΣ, τον ΕΦΚΑ, τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ).
Β)ΛΟΓΟΙ ΤΗΣ ΑΝΑΙΤΙΑΣ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ Π.Δ. 71/2019
Δύο ήταν οι λόγοι της μη έγκαιρης εφαρμογής του Π.Δ. 71/2019, ο ένας ήταν η σύνδεσή του με το Νέο Πληροφοριακό Σύστημα ΟΠΣ ΜΗΤΕ και ο άλλος η υποτιθέμενη τροποποίηση αυτού μέσω Ομάδων Εργασίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Α’ ΛΟΓΟΣ – ΑΡΓΟΠΟΡΙΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ
Πάμε να δούμε το ιστορικό των σχετικών συμβάσεων για τη δημοπράτηση και υλοποίηση του Πληροφοριακού Συστήματος για να κατανοήσουμε τον πρώτο λόγο καθυστέρησης στην εφαρμογή του Π.Δ. Σημειώνεται ότι οι Σύμβουλοι που θα συμμετείχαν στην ολοκλήρωση και θέση σε εφαρμογή του ΟΠΣ ΜΗΤΕ, ήταν τρεις, ο σύμβουλος υποβοήθησης για την ωρίμανση της δημοπράτησης, ο σύμβουλος υλοποίησης της εφαρμογής και ο σύμβουλος υποβοήθησης της υλοποίησης. Του «συμβούλου το κάγκελο» και δεν αναφέραμε και τον αρχικό σύμβουλο του 2017 που θα δείτε παρακάτω! Ο πρώτος (μετά τον αρχικό) θα ετοίμαζε τη Διακήρυξη και τα Τεύχη, δηλ. τη Μελέτη, για τη δημοπράτηση, ο δεύτερος στηριζόμενος στα παραδοτέα του πρώτου, θα υλοποιούσε το Πληροφοριακό Σύστημα και θα συνέτασσε τα Εγχειρίδια χρήσης και ο τρίτος, η σύμβαση του οποίου δεν ευδοκίμησε, θα υποβοηθούσε το δεύτερο Σύμβουλο Υλοποίησης του έργου.
Αρχικά και επί Σύριζα, υπήρχε το ενάριθμο 2018ΣΑΕ07400002 της ΣΑΕ 074 και Προϋπολογισμό 8.000.000 € και η από 14.11.2017(και έγκαιρη πριν το Π.Δ. και μετά το άρθρο 118 του Ν.4472/2017) Σύμβαση Υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών (Δ.Ο.Υ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στη δημοπράτηση του έργου: «Πληροφοριακά Συστήματα υποστήριξης διαδικασιών κεντρικού ελέγχου, οργάνωσης και διαφάνειας στο σύστημα παραγωγής Δημοσίων και Ιδιωτικών έργων» και στα Παραδοτέα αυτής, σε ότι αφορούσε το πληροφοριακό σύστημα ΜΗ.Τ.Ε. (Μητρώου Τεχνικών Έργων), της Δ/νσης Μητρώων Δ24, απαιτήθηκε Εξειδικευμένος Σύμβουλος, για την παροχή υπηρεσιών υποβοήθησης της Δ/νσης Διαγωνισμών Δημοσίων Συμβάσεων Δ11, για τη Δημοπράτηση του έργου: «Απλούστευση διαδικασιών εγγραφής, διαχείρισης και έκδοσης πιστοποιητικών ΜΗ.Τ.Ε. της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών». Η ανάπτυξη και θέση σε λειτουργία του ΠΣ ΟΠΣ ΜΗΤΕ με φορέα λειτουργίας τη Δ/νση Μητρώων Δ24, ήταν άμεσης προτεραιότητας καθώς σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. εντός διαστήματος 15 μηνών από την έκδοσή του, οι εγγεγραμμένες στα Μητρώα Επιχειρήσεις της Χώρας, υποχρεούνταν σε υποβολή Αίτησης Επανάκρισης , έως 03-10-2020.
ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΗΘΗΣΗ ΣΤΗΝ ΩΡΙΜΑΝΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗΣ
Με καθυστέρηση σχεδόν 3 ετών, από τη σχετική προυπάρχουσα σύμβαση, στις 01-10-2020,εγκρίθηκε η δέσμευση προϋπολογισμού 105.400 € προκειμένου να εκκινήσει η δημοπράτηση για τον πρώτο σύμβουλο και παρότι έγινε χρήση της παρ. 2 του άρθρου 128 του Ν. 4412/2016 και ανάθεση με προσφυγή σε διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης, (καθώς το απολύτως ειδικό αντικείμενο απαιτούσε εξειδικευμένους επιστήμονες σε θέματα πληροφοριακών συστημάτων), υπεγράφη και πάλι με καθυστέρηση 6 μηνών στις 13-04-2021 , η εν λόγω Σύμβαση και μεταξύ των τριών προσκεκλημένων Εταιρειών, ο Σύμβουλος που προκρίθηκε, ετοίμασε σε εύλογο χρονικό διάστημα, το σημαντικότερο Παραδοτέο 1 της Τεχνικής Έκθεσης (της λεπτομερούς περιγραφής του ΠΣ σε ένα αρκετά υψηλό επίπεδο) που έγινε αποδεκτό στις 04-08-2021και ήταν απαραίτητο για τη σύνταξη της Διακήρυξης και τη μετέπειτα σύμβαση υλοποίησης.
Ο Σύμβουλος υποβοήθησης στη δημοπράτηση αποτυπώνεται στην Απόφαση Έγκρισης Ανάθεσης Σύμβασης (ΑΔΑ: ΨΡ33465ΧΘΞ-5ΟΩ). Επομένως και πάλι με σημαντική καθυστέρηση στις 29-06-2022, με δήθεν ανοικτή «επισπευσμένη διαδικασία» αναρτήθηκε η με αρ. 3/2022 Διακήρυξη του έργου, (η οποία τροποποιήθηκε τον επόμενο μήνα) και πάλι με καθυστέρηση λόγω της από 18-11-2022καθυστερημένης σύμφωνης γνώμης της Διαχειριστικής Αρχής του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, στις 05-12-2022, υπεγράφη η Σύμβαση με το Σύμβουλο Υλοποίησης του έργου και των συμβεβλημένων υπεργολάβων αυτού.
ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΗΘΗΣΗ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ταυτόχρονα λοιπόν με το Σύμβουλο Υποβοήθησης για τη Δημοπράτηση του έργου, εξελίσσονταν οι διαδικασίες Ένταξης του Συμβούλου Υλοποίησης αυτού(στις 07-09-2020 και στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων υπεγράφη η Απόφαση Ένταξης Πράξης «Απλούστευση διαδικασιών εγγραφής, διαχείρισης και έκδοσης πιστοποιητικών ΜΗ.Τ.Ε. της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» με Κωδικό ΟΠΣ 5062337 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020», (ΑΔΑ: 6ΘΛ046ΜΤΛΡ-Σ0Λ) και προφανώς εξελίσσονταν και η ενημέρωση της Εταιρείας που θα έπαιρνε την εργολαβία, γιατί μόνο ένας οικονομικός φορέας έδωσε προσφορά, αφού, ναι μεν έγινε με την ανοικτή διαδικασία ο Διαγωνισμός, αλλά με σύντμηση της ημερομηνίας παραλαβής προσφορών, μόλις 15 ημερών για τα τρία σημαντικά υποέργα της Πράξης που ήταν το Υποέργο Ι: Σύμβουλος Υλοποίησης, το Υποέργο ΙΙ : Σύμβουλος Υποβοήθησης Υλοποίησης (Έχει Προσφύγει στην ΑΕΠΠ) και το Υποέργο ΙΙΙ: Δημοσιότητα.
Ο Διαγωνισμός για Προμήθειες – Υπηρεσίες, βρίσκεται στο ΕΣΗΔΗΣ με Α/Α 163076,1 και παρατηρεί κανείς ότι υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά με Α/Α 289202, συγκεκριμένης Εταιρείας, στην οποία και ανατέθηκε η Σύμβαση (ΑΔΑ: 9ΠΓΜ465ΧΘΞ-ΥΙ5), προϋπολογισμού 1.500.635,60 €!
Η σύμβαση λήγει στις 03-06-2024, σύμφωνα με την τελευταία εγκριθείσα Παράταση, το ΟΠΣ ΜΗΤΕ υποτίθεται πως έχει ήδη τεθεί σε παραγωγική λειτουργία, όπως επίσης υπονοείται, πως όλος ο Τεχνικός Κόσμος έχει εκπαιδευτεί και ήδη γνωρίζει ότι:
– Όλοι οι Δημόσιοι Φορείς (Αναθέτουσα Αρχή, Προϊσταμένη Αρχή, Δ/νουσα Υπηρεσία) θα ορίσουν εξουσιοδοτημένους χρήστες, οι οποίοι θα καταχωρούν τα στοιχεία για όλα τα έργα που θα αφορούν σε Διαγωνισμούς, Συμβάσεις, Οικονομικά Στοιχεία, Παρατάσεις, Αρχικό Προϋπολογισμό, Πίνακες Ανακεφαλαιωτικούς, Συμπληρωματικές Συμβάσεις και Πιστοποιητικά Εμπειρίας, όπου θα καταγράφονται όλοι οι Επιβλέποντες (ιδιώτες και δημόσιοι υπάλληλοι).
– Όλες οι Εταιρείες (νομικά πρόσωπα) και τα φυσικά πρόσωπα θα ορίσουν εξουσιοδοτημένους χρήστες, (ή θα είναι οι ίδιοι χρήστες για τα φυσικά πρόσωπα), οι οποίοι θα είναι οι Αιτούντες, που θα υποβάλλουν Αιτήσεις (για εγγραφές, αναβαθμίσεις πτυχίων κ.λ.π.) και θα καταθέτουν όλα τα σχετικά έγγραφα.
– Η Δ/νση Μητρώων, θα ορίσει εξουσιοδοτημένους χρήστες, όπου σε πραγματικό χρόνο και με δυνατότητα σχολιασμού που θα καταγράφεται σε Ιστορικό Ενεργειών, θα μπορεί να παρακολουθεί και τους 2 παραπάνω χρήστες (χρήστες φορέα και Αιτούντες) και να βλέπει ποιο έργο καταγράφεται, ποιος ιδιώτης αιτείται οτιδήποτε και έτσι θα μπορεί να ελέγχει τα στοιχεία, τα οποία θα διασταυρώνονται και μέσω αλγορίθμου και θα γίνονται οι σχετικές Εισηγήσεις…
Η έρευνα διαπιστώνει ότι όλα τα παραπάνω δεν έχουν προετοιμαστεί έγκαιρα και κατάλληλα, λόγω και της διαχρονικής αδιαφορίας της πολιτικής ηγεσίας.
Β’ ΛΟΓΟΣ – ΑΡΓΟΠΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΤΟΥ Π.Δ. 71/2019
Καθώς η πολιτική ηγεσία και ορθά, έκρινε επιτακτική την ανάγκη δομικής τροποποίησης του Π.Δ., στις 19-02-2021 και 12-07-2021, δηλαδή με καθυστέρηση 2 ετών από την έκδοσή του, συγκρότησε Υποομάδες Εργασίας για την επεξεργασία κυρίως θεμάτων του Π.Δ.71/2019 και για την παρακολούθηση του ΟΠΣ ΜΗΤΕ, έως την πλήρη υλοποίησή του.
Μόλις πρόσφατα, εντός του 2024, δηλαδή 5 έτη μετά (όσα και αυτά της διακυβέρνησης), έγινε γνωστή σε αρμοδίους του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η εν λόγω τροποποίηση προκειμένου να εκφράσουν απόψεις και να εκδοθεί το τροποποιημένο του Π.Δ. 71/2019, νέο Π.Δ. σε ΦΕΚ.
Να σημειωθεί ότι όλο αυτό το διάστημα ο Σύμβουλος Υλοποίησης του ΟΠΣ ΜΗΤΕ ήταν σε επαφή με τους συντάκτες της τροποποίησης και το Πληροφοριακό Σύστημα είχε υλοποιηθεί βάσει της τροποποίησης. Για καλή του τύχη, η τροποποίηση ήταν κενή περιεχομένου (!), χωρίς δομικές βελτιώσεις, οπότε όταν πρόσφατα κλήθηκε να επανασυντάξει τις Καρτέλες του Πληροφοριακού βάσει του παλιού Π.Δ. 71/2019, το υλοποίησε σε ελάχιστο χρόνο.
Πάμε να δούμε τώρα τις τροποποιήσεις του επιτελικού κράτους που αφορούσαν στα κάτωθι:
-Απαλοιφή των απαιτούμενων πιστοποιητικών εμπειρίας για τους δημοσίους υπαλλήλους και διατἠρησης ως μόνης απαίτησης για την εγγραφή και κατάταξή τους σε ΜΕΜ ή ΜΕΚ, το χρόνο κτήσης της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την επιθυμητή αλλά μη προκύπτουσα ισονομία στον ευρὐτερο τεχνικό κλάδο που συμπεριλαμβάνει και τους ιδιώτες για τα ίδια έργα και μελέτες.
-Ομοίως και στις Επιτροπές των Μητρώων, όλα τα μέλη και οι Πρόεδροι απαλλάσσονται από την κατοχή βεβαίωσης ΜΕΚ ή ΜΕΜ, αρκεί να είναι δημόσιοι υπάλληλοι.
-Προστέθηκε η ημερομηνία άδειας ασκήσεως επαγγέλματος ως αφετηρία για τη χρονομέτρηση της παραμονής σε τάξη και ο βαθμός δυσκολίας και η ποικιλότητα του αντικειμένου για την απόδειξη εμπειρίας στους μελετητές.
-Επί των Αιτήσεων Θεραπείας, οι μήνες για την εκδίκαση αυτών, από 6 έγιναν 9 για τη διευκόλυνση του Υπουργού.
-Απαλείφθηκε η εισαγωγική βαθμίδα Ο από το ΜΕΜ και ΜΕΚ (είναι το μόνο που θα ισχύσει).
-Για τις απαιτούμενες τρεις συνεχιζόμενες μη ζημιογόνες χρήσεις η 10ετία έγινε 12ετία.
-Για την παραμονή στη 2η, 3η και 4η τάξη, η 3ετία τροποποιήθηκε σε4ετία και για 5η, 6η και 7η τάξη, η 3ετία παρέμεινε3ετία, όπως παρέμεινε 5ετία για Α1, Α2 και 1ης.
-Ο Κύκλος Εργασιών που ήταν 3ετία για όλες τις τάξεις, έγινε 5ετία για 1ης, 4ετία για 2ης, 3ηςκαι 4ης και 3ετία για 5ης , 6ης και 7ης.
-Εξειδίκευση των παγίων
-Διορθώσεις στον τἰτλο του «Μητρώου Επιχειρήσεων Συμβούλων Διοίκησης Διαχείρισης Έργων» σε «Μητρώο Επιχειρήσεων Συμβούλων Διοίκησης Διαχείρισης Επίβλεψης Μελετών και Έργων».
Γ) ΔΙΑΠΙΣΤΩΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΦΕΚ
Έως σήμερα και παρότι τίποτα από τα παραπάνω δεν έχει καταστεί σαφές, ούτε έχει διεξαχθεί η απαραίτητη εκπαίδευση με την αποσαφήνιση αρκετά σημαντικών θεμάτων για την επιτυχή υλοποίηση του ΟΠΣ ΜΗΤΕ, το Επιτελικό Κράτος εξέδωσε:
1) εντός του Ν.5106/01-05-2024 (ΦΕΚ 63Α/01-05-2024), τα άρθρα 140 και 141 όπου δίνονται πληροφορίες για τη μη εισαγωγή των φυσικών προσώπων στην εισαγωγική βαθμίδα Ο αλλά και για τη μεταβατική διάταξη των 9 μηνών από τη θέση σε λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων, για την επανάκριση των Επιχειρήσεων,
2) τη Διαπιστωτική Πράξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών για τη θέση σε λειτουργία του Συστήματος (που έγινε στις 03-05-2024 αλλά δεν το κατάλαβε κανείς!), ενώ αναμένεται
3) η έκδοση του εξειδικευμένου για το ΟΠΣ ΜΗΤΕ, ΦΕΚ.
Επομένως στις 03-03-2025 γίνεται πλέον η Επανάκριση όλων των Εταιρειών οι οποίες ήδη προετοιμάζονται!
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Αυτές σε γενικές γραμμές, μεταξύ άλλων ελάχιστα σημαντικών, ήταν οι τροποποιήσεις του Π.Δ. 71/2019, οι οποίες τελικά δεν θα ισχύσουν, με μόνη εξαίρεση την κατάργηση της εισαγωγικής βαθμίδας Ο, οπότε αυτό που αναμένεται είναι η εφαρμογή του Π.Δ. μετ´εμποδίων, μέσω έκδοσης συνεχόμενων εγκυκλίων, άρθρων Νόμων και Οδηγιών, λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι δεν έχει γίνει ούτε η σωστή προετοιμασία για την εκμάθηση και κατανόηση του Πληροφοριακού Συστήματος που έχει από 03-05-2024 τεθεί σε παραγωγική λειτουργία!
Να ευχηθούμε μέσα από την καρδιά μας και να ελπίσουμε όλοι, στη μεταξύ μας συνεργασία (όλου του τεχνικού κόσμου), καθώς θα είμαστε πλέον οι χρήστες του κοινού ΟΠΣ ΜΗΤΕ και να αναλογιστούμε πως θα είναι κάποτε, όταν θα τα έχουμε καταφέρει, παρόλα τα εμπόδια και την αδιαφορία που σημειώθηκε, να έχουμε μειώσει στο ελάχιστο, τον έγχαρτο κόσμο που μας περιβάλλει!
O σύνδεσμός για την εξερεύνηση του νέου ΠΣ: δείτε εδώ
Η παράταξη ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ συμμετέχει στις εκλογές του ΤΕΕ στις 19 Μαΐου 2024
Σχετικά Άρθρα
- Στο ΦΕΚ οι παρατάσεις για τα πτυχία μελετητών και εργοληπτών
- ΠΕΣΕΔΕ: δεν λειτουργεί η πλατφόρμα ΜΗΤΕ για τα εργοληπτικά πτυχία
- Σε λειτουργία το πληροφοριακό σύστημα μητρώου δημοσίων, ιδιωτικών έργων & μελετών
- Αλλαγές σε δημόσιες συμβάσεις και νέο μητρώο παραγωγής ιδιωτικών έργων
- ΣΑΤΕ: δέκα αιτήματα για τη διάσωση έργων και εργοληπτών
- «Ταμείο ΕΑΤ-ΤΜΕΔΕ»: τι προσφέρει σε μελετητές και εργολήπτες