ecopress
Το ΥΠΕΝ με νομοθετική ρύθμιση δίνει την παράταση για την υποβολή δηλώσεων εφαρμογής των μέτρων πυροπροστασίας ακινήτων, όπως επίσης παρατάσεις για τα Δημοτικά Σχεδία... Παρατάσεις για πυροπροστασία, ενεργειακά έργα Δήμων και αυθαίρετα λιμένων

Το ΥΠΕΝ με νομοθετική ρύθμιση δίνει την παράταση για την υποβολή δηλώσεων εφαρμογής των μέτρων πυροπροστασίας ακινήτων, όπως επίσης παρατάσεις για τα Δημοτικά Σχεδία Μείωσης Εκπομπών (ΔηΣΜΕ), που είναι προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση έργων ενεργειακής εξοικονόμησης των Δήμων και νέα παράταση για τη νομιμοποίηση  κατασκευών στις χερσαίες ζώνες λιμένα.

Με νομοθετική ρύθμιση που κατατέθηκε ως προσθήκη στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, που ψηφίζεται την Πέμπτη 25 Απριλίου 2024 στη Βουλή προβλέπεται ότι:

-Παρατείνεται η προθεσμία εκπόνησης των ΔηΣΜΕ, καθώς πολλοί Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού δεν έχουν ολοκληρώσει την κατάρτισή τους. Η ολοκλήρωση των ΔηΣΜΕ αποτελεί προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των Ο.Τ.Α. για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας και της κλιματικής αλλαγής, τα οποία κινδυνεύουν εξ αυτού του λόγου να ματαιωθούν.

Κλιματικός νόμος: στον αέρα τα έργα ενεργειακής εξοικονόμησης των Δήμων

-Παρατείνεται η προθεσμία υποβολής υπεύθυνης δήλωσης στο Μητρώο Τήρησης Μέτρων Προληπτικής Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών, και σημειώνεται ότι η παράταση «είναι κρίσιμη για την ενίσχυση της πυροπροστασίας, ιδίως ενόφει της τρέχουσας χρονικής περιόδου, δίνοντας μια εύλογη παράταση στους υπόχρεους».

-Παρατείνεται  ο χρόνος για να αντιμετωπιστεί ομαλά το χρόνιο πρόβλημα των παράνομων, χωρίς άδεια ή καθ’ υπέρβαση αυτής, κατασκευών στις χερσαίες ζώνες λιμένα.

-« Η ρύθμιση συμβάλλει στην ομαλή αποκατάσταση της νομιμότητας και της ομοιομορφίας των παράνομων κατασκευών στις χερσαίες ζώνες λιμένα και δίδει τη δυνατότητα και τον εύλογο χρόνο στους ιδιώτες να προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την αποκατάσταση αυτή προς όφελος των περιβαλλόντων χώρων, των τοπικών κοινωνιών και επιχειρήσεων και του ίδιου του λιμένα, λαμβανομένων υπόψη των καθυστερήσεων που έχουν προκόψει ήδη κατά την εφαρμογή της διάταξης και των χρονοβόρων διαδικασιών που απαιτούνται από το στάδιο της ανάθεσης της μελέτης, μέχρι την τελική έγκρισή της. Η ρύθμιση θα έχει θετικά αποτελέσματα σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που χρησιμοποιούν χώρους εντός χερσαίας Ζώνης Λιμένα. Απώτερος στόχος είναι η βιωσιμότητα των αναφερόμενων στην εν λόγω διάταξη περιοχών καθώς και των φορέων διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένων. Τέλος, παρατείνεται η έναρξη ισχύος του άρθρου 4 του ν. 5020/2023, προκειμένου να διασφαλισθεί η εύρυθμη μετάβαση στο καθεστώς δημοσιότητας των μικρών πλοίων» αναφέρει η αιτιολογική έκθεση.

Η νομοθετική ρύθμιση

Η νομοθετική ρύθμιση που ψηφίζεται στη Βουλή έχει ως εξής:

Παρατάσεις προθεσμιών – Τροποποιήσεις παρ. 7 άρθρου 17 ν. 4936/2022, παρ. 4 άρθρου 53Α ν. 4662/2020, άρθρου 96 ν. 4504/2017, παρ. 2 άρθρου 293 ν. 5020/2023

1.Στην παρ. 7 του άρθρου 16 του ν. 4936/2022 (Α’ 105), περί εκπόνησης των Δημοτικών Σχεδίων Μείωσης Εκπομπών (ΔηΣΜΕ), οι λέξεις «από 1Π Ιανουάριου 2024» αντικαθίστανται με τις λέξεις «από 1ης Ιανουάριου 2025», και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής:

«7. Η εκπόνηση του ΔηΣΜΕ και οι επικαιροποιήσεις του, από 1ης Ιανουάριου 2025 αποτελούν προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των Ο.Τ.Α. α1 βαθμού για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας και της κλιματικής αλλαγής.».

2.Στο τέλος της παρ. 4 του άρθρου 53Α του ν. 4662/2020 (Α’ 27/2020), περί προθεσμίας υποβολής υπεύθυνης δήλωσης για τις υποχρεώσεις πυροπροστασίας, προστίθενται εδάφια τρίτο και τέταρτο, σχετικά με την παράταση αυτής, και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:

«4. Οι υπόχρεοι της παρ. 3, μέχρι την 30ή Απριλίου κάθε έτους, προβαίνουν στην υποβολή υπεύθυνης δήλωσης ως προς την εκπλήρωση των υποχρεώσεων πυροπροστασίας των ιδιοκτησιών τους στο Εθνικό Μητρώο της παρ. 1. Για την αποτελεσματική διενέργεια των ελέγχων, ως προς την τήρηση των υποχρεώσεων του πρώτου εδαφίου, δημιουργείται ηλεκτρονική φόρμα καταγγελιών. Για το πρώτο έτος σύστασης του μητρώου ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής υπεύθυνης δήλωσης των υπόχρεων της παρ. 3 ορίζεται η 31η Μαΐου 2024. Η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου δύναται να παρατείνεται με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.».

3.Στο άρθρο 96 του ν. 4504/2017 (Α’ 184), περί κατασκευών εντός περιοχών δικαιοδοσίας των φορέων διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένων: α) η προθεσμία του εισαγωγικού εδαφίου της παρ. 1 παρατείνεται από τη λήξη της, β) οι προθεσμίες των εδαφίων πρώτου και τρίτου της παρ. 3 παρατείνονται από τη λήξη τους, και οι παρ. 1 έως 3 διαμορφώνονται ως εξής:

«1. Οι φορείς διοίκησης και εκμετάλλευσης Λιμένων, στις περιοχές δικαιοδοσίας των οποίων υφίστανται κατασκευές (σκίαστρα, τέντες, πέργκολες), που υλοποιήθηκαν χωρίς άδεια ή καθ’ υπέρβαση αυτής, οφείλουν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024, να εκπονήσουν μελέτες, για την υλοποίηση νέων κατασκευών, με βάση τα παρακάτω κριτήρια:

α) αρμονική ένταξη στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον, και ως προς το σχεδίασμά αλλά και ως προς τα χρησιμοποιούμενα υλικά,

β) εξασφάλιση εύκολης πρόσβασης για πεζούς και ΑμεΑ,

γ) εξασφάλιση προϋποθέσεων βιοκλιματικής συμπεριφοράς.

Οι ανωτέρω μελέτες εγκρίνονται από τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, η οποία τεκμαίρεται δοθείσα μετά παρέλευσης τριών (3) μηνών από την ημερομηνία παραλαβής των μελετών. Σε κατασκευές που εμπίπτουν σε κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους απαιτείται και η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού.

2.Κάθε νέα κατασκευή υλοποιείται, σύμφωνα με τις εκπονηθείσες μελέτες, μετά τη λήψη των κατά νόμο απαιτουμένων αδειών και εγκρίσεων. Στην περίπτωση αυτή και μόνο για την έκδοση των ανωτέρω αδειών και εγκρίσεων, δεν απαιτείται η προσκόμιση αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας.

3.Η καθαίρεση των κατασκευών που υλοποιήθηκαν χωρίς άδεια ή καθ’ υπέρβαση αυτής, διενεργείται μέχρι την 31η Μαρτίου 2025, είτε με ευθύνη του ιδιώτη είτε με μέριμνα των αρμοδίων υπηρεσιών της οικείας Περιφέρειας. Το κόστος των δαπανών της καθαίρεσης των αυθαίρετων κατασκευών βαρύνει τους χρήστες αυτών.

Μέχρι την 31η Μαρτίου 2025 είναι δυνατή, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, η παραχώρηση της χρήσης του υποκείμενου και παρακείμενου χώρου των κατασκευών της παρ. 1, με απόφαση του φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένα, που κοινοποιείται στη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Στην αίτηση προς τον φορέα για την παραχώρηση του προηγούμενου εδαφίου επισυνάπτεται βεβαίωση αρμόδιου μηχανικού για τη στατική επάρκεια των υφισταμένων κατασκευών. Στις περιπτώσεις κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων για τη λήψη απόφασης παραχώρησης απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.».

4.Η προθεσμία της παρ. 2 του άρθρου 293 του ν. 5020/2023 (Α’ 29) για την έναρξη ισχύος του άρθρου 4 του εν λόγω νόμου, περί της καταχώρισης πλοίων καθαρής χωρητικότητας κάτω των δέκα (10) κόρων, σε ειδικό δημόσιο βιβλίο μικρών πλοίων, παρατείνεται, και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: «2. α) Το άρθρο 4 τίθεται σε ισχύ την 31η Δεκεμβρίου 2024,

β) τα άρθρα 5 και 7 έως 9 τίθενται σε ισχύ την 1η Νοεμβρίου 2023.».

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας