ecopress
Από τον Βασίλη Σγούτα* Η μικροκινητικότητα αποτελεί διεθνώς νέο μοντέλο βιώσιμης μετακίνησης. Ωστόσο μοιάζει ανέφικτη η αρμονική συμβίωση των πατινιών με την πολεοδομική και... Πατίνια: επικίνδυνα στους δρόμους, εμπόδια στα πεζοδρόμια

Από τον Βασίλη Σγούτα*

Η μικροκινητικότητα αποτελεί διεθνώς νέο μοντέλο βιώσιμης μετακίνησης. Ωστόσο μοιάζει ανέφικτη η αρμονική συμβίωση των πατινιών με την πολεοδομική και κυκλοφοριακή πραγματικότητα της Αθήνας. Τα πατίνια κυκλοφορούν σαν να είναι υπεράνω κανόνων. Είναι καινοφανές ότι αυτό το καινούργιο κυκλοφοριακό μέσο, πρώτα κυκλοφορεί, μετά αρχίζουν οι συζητήσεις για το πώς πρέπει να κυκλοφορεί και, στο τέλος, θεσπίζονται κάποιοι κανόνες, που ίσως τηρηθούν. Παρ’ όλο που πέρασαν αρκετοί μήνες από τότε που έγινε η δημοσίευση, και τα πατίνια είχαν περίπου εξαφανιστεί, επανήλθαν τώρα κυκλοφορόντας πάλι, χωρίς κανόνες που να εφαρμόζονται και σταθμεύοντας οπουδήποτε. Είναι δυνατόν η Πολιτεία να συνεχίζει να είναι αδρανής; Όλοι μας βλέπουμε το νέο κυκλοφοριακό κομφούζιο, η Πολιτεία δεν το βλέπει; Μπανανία είμαστε;

Μαρασλή & Σπευσίππου 20.09.24. Ποιος υπολογίζει τους πεζούς;

Τι σιγουριά και ασφάλεια για το κυκλοφοριακό να εμπνέουν τα πατίνια;

Τα πατίνια

Ήταν που ήταν δύσκολο το κυκλοφοριακό, προστέθηκαν, από το 2019, και τα πατίνια. Ένα ακόμα βάρος στην κυκλοφορία. Δεν αποτελεί υπερβολή ότι η χρήση τους, ακόμα και στα πεζοδρόμια, άρχισε λίγο πολύ αυθαίρετα και είχε φέρει, στην αρχή ιδιαίτερα, σε πλήρη αμηχανία τις αστυνομικές και δημοτικές Αρχές, στο εξωτερικό και στην Ελλάδα, οι οποίες προσπάθησαν και προσπαθούν να βρουν λύσεις. Πολύ δύσκολο, όμως. Γιατί ενώ οι ίδιοι οι χρήστες τα χρησιμοποιούν σαν να είναι ποδήλατα, στην πραγματικότητα, με τις ταχύτητες που μπορούν να αναπτύξουν, δεν έχουν καμιά συνάφεια με ποδήλατα.  Είναι ένα ηλεκτροκίνητο  μέσο μεταφοράς ιδιαίτερα επικίνδυνο. Πολύ δύσκολο να αφομοιωθούν τα πατίνια στο κυκλοφοριακό της Αθήνας. Ακόμα και αν περιοριστεί η μέγιστη ταχύτητα τους στα 25χλμ/ ώρα, ταχύτητα που μπορούν να αναπτύξουν και τα ποδήλατα, τα πατίνια θα εξακολουθούν να είναι πολύ πιο επικίνδυνα και πιο ασταθή.

Και το σωστό και το ατάκτως ερριμμένο

Με την επιδεικνυόμενη ανοχή στην ανεξέλεγκτη κυκλοφορία τους και στην επίσης ανεξέλεγκτη εναπόθεση τους οπουδήποτε, έχει κάνεις την εντύπωση ότι τα πατίνια είναι υπεράνω κανόνων. Είναι καινοφανές ότι αυτό το καινούργιο κυκλοφοριακό μέσο, πρώτα κυκλοφορεί, μετά αρχίζουν οι συζητήσεις για το πώς πρέπει να κυκλοφορεί και, στο τέλος, θεσπίζονται κάποιοι κανόνες, που ίσως τηρηθούν.

Οδηγώντας στη μέση της 28ης Οκτωβρίου στα Βριλήσσια

Χρήσιμο είναι να θυμόμαστε ότι η χρήση πατινιών άρχισε από τους φαρδείς επίπεδους δρόμους και τα επίσης φαρδιά πεζοδρόμια της Καλιφόρνιας. Όπου και η εναπόθεση τους, μετά την χρήση, δεν δημιουργεί προβλήματα. Είναι σημαντικό να μην αντιστρέφονται οι όροι, να μην πρέπει η πόλη να τρέχει λαχανιασμένη να βρει λύσεις για τα πατίνια, αλλά, αντίθετα να αποδείξουν οι κατασκευαστές των πατινιών ότι μπορούν τα πατίνια να συμβιώσουν αρμονικά με τα κυκλοφοριακά και πολεοδομικά δεδομένα, και πρώτιστα με τους πεζούς. Για την Αθήνα δεν θα είναι εύκολο.

*Βασίλης Σγούτας: Αρχιτέκτων. Μετά την Νότιο Αφρική και το Ιράκ, σταδιοδρομεί από το 1961 ως εταίρος του Κώστα Σγούτα και από το 1999 με τον Δημήτρη Σγούτα. Αντιπρόεδρος ΣΑΔΑΣ 1983-1984, μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ 1984-2006, Πρόεδρος Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA) 1999-2002, και από το 2019 Επίτιμος Πρόεδρός της. Το 2007 θεσπίστηκε το Vassilis Sgoutas Prize το οποίο απονέμεται ανά τριετία σε αρχιτέκτονες με έργο σε περιοχές κάτω από το όριο της φτώχειας. Το βιβλίο του A Journey with the Architects of the World (Jovis Verlag, 2017) έχει μεταφραστεί στην κινεζική.

-Πηγή του κειμένου είναι το βιβλίο του Βασίλη Σγούτα με τίτλο: «Ένας Αθηναίος για την πόλη του» από  τις εκδόσεις ΠΛΕΘΡΟΝ

-Φωτογραφίες: Χαράλαμπος Λουιζίδης, Κατερίνα Γληνού.

-Eξώφυλλο: Βάσω Αβραμοπούλου / Α4 Design

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας

Προτιμήσεις Cookies

Μπορείτε να ορίσετε τις προτιμήσεις συγκατάθεσης και να προσδιορίσετε με ποιους τρόπους θέλετε να χρησιμοποιούνται τα δεδομένα σύμφωνα με τους παρακάτω σκοπούς.

Απολύτως Απαραίτητα Cookies

Τα cookies αυτά είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία του ιστότοπου, σας επιτρέπουν να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες του, όπως πρόσβαση σε ασφαλείς περιοχές. Τα cookies αυτά είναι αναγκαία για τη λειτουργία του ιστοτόπου και χωρίς αυτά δεν θα ήταν τεχνικά εφικτή η παροχή υπηρεσιών του ιστοτόπου.

Cookies Aνάλυσης

Η υπηρεσία Google Analytics χρησιμοποιείται για την ανάλυση στατιστικών στοιχείων με σκοπό την βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών της ιστοσελίδας. Χρησιμοποιούνται για να συλλέξουν πληροφορίες και να αναλύσουν πώς οι επισκέπτες χρησιμοποιούν τον ιστότοπο (για παράδειγμα τις κινήσεις από και προς αυτόν, τις σελίδες που έχουν την πιο συχνή επισκεψιμότητα και αυτές που παρουσιάζουν λάθη) ώστε να βελτιώνουμε συνεχώς την εμπειρία περιήγησης στον ιστότοπό μας. Όλες οι πληροφορίες που συλλέγονται από τα cookies είναι ανώνυμες και δε χρησιμοποιούνται για να σας ταυτοποιήσουν.Η πολιτική χρήσης της Google όσον αφορά την νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα βρίσκεται εδώ: https://privacy.google.com/businesses/compliance/

Cookies Τρίτων Προμηθευτών

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies τρίτων για λόγους εξατομίκευσης του περιεχομένου τους καθώς επίσης και για λόγους διαφήμισης.