ecopress
Του Αργύρη Δεμερτζή/ Προχωρά εντός χρονοδιαγραμμάτων το οδικό έργο Πάτρα-Πύργος, με πρόβλεψη να παραδοθεί σε κυκλοφορία στο σύνολο του έως τον Ιούλιο του 2025,... Πάτρα-Πύργος: σβήνουν θανατηφόρα χιλιόμετρα και περιβαλλοντικές πληγές

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Προχωρά εντός χρονοδιαγραμμάτων το οδικό έργο Πάτρα-Πύργος, με πρόβλεψη να παραδοθεί σε κυκλοφορία στο σύνολο του έως τον Ιούλιο του 2025, σβήνοντας  από το χάρτη τα 74,5 θανατηφόρα χιλιόμετρα της παλαιάς οδού, όπου στο μεταξύ διεξάγεται η κυκλοφορία με ειδικές ρυθμίσεις, ενώ από την εξέλιξη των κατασκευαστικών έργων θεραπεύονται και περιβαλλοντικές πληγές της Ηλείας.

Σε ενημερωτική επίσκεψη δημοσιογράφων, που διοργάνωσε η «Ολυμπία Οδός» στα εργοτάξια των τριών κατασκευαστικών εταιρειών (ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ),,  που έχουν αναλάβει το έργο, τα οποία έχουν στηθεί στα 74,5 χιλ. της Πατρών- Πύργου διαπιστώθηκε ότι αυτή την περίοδο βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη εργασίες της πρώτης φάσης.

Εργασίες,  οι οποίες αφορούν κυρίως σε χωματουργικά έργα χάραξης και διάνοιξης του νέου οδικού έργου, όπως επίσης στην κατασκευή πρόδρομων εργασιών και  δικτύων, όπως κάτω διαβάσεων, οχετών, ενώ έχει ξεκινήσει και η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου Κάτω Αχαΐας.

Περιβαλλοντικές πληγές

Από τους εκπροσώπους της κατασκευάστριας κοινοπραξίας έγιναν γνωστά στοιχεία που αναδεικνύουν και την περιβαλλοντική διάσταση του έργου. Συγκεκριμένα:

 -Oι περίπου 230 οχετοί που κατασκευάζονται πρόκειται να διευκολύνουν τόσο τη ροή των όμβριων υδάτων, τα οποία προβλέπεται να αυξηθούν σε όγκο λόγω της κλιματικής αλλαγής, όσο και να συμβάλλουν στην προστασία τους εδάφους και της πανίδας της περιοχής από φαινόμενα διάβρωσης.

Στο μεταξύ είναι εντυπωσιακό ότι από την εξέλιξη των εργασιών γίνεται «σκούπα» στις παράνομες χωματερές και τους σκουπιδότοπους της περιοχής. Μέχρι τώρα έχουν συλλεχθεί από τα κατασκευαστικά συνεργεία και έχουν προωθηθεί περί τους 55.000 τόνους απορριμμάτων. Πρόκειται για τεράστιους όγκους  υλικών από σωλήνες, καλύμματα θερμοκηπίων, πλαστικά απόβλητα, λάστιχα και πλήθος άλλα άχρηστα και επιβλαβή για το περιβάλλον υλικά, τα οποία προωθούνται για ανακύκλωση και επανάχρηση πρώτων υλών.

Μείωση τροχαίων ατυχημάτων

Παράλληλα το ζήτημα της ασφάλειας των μετακινήσεων έχει τεθεί στην κορυφή των προτεραιοτήτων του έργου, καθώς χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στο τμήμα Ελευσίνα-Πάτρα της Ολυμπίας Οδού τα τροχαία ατυχήματα έχουν μειωθεί κατά 93% τα τελευταία χρόνια.

Κατασκευαστική πρόοδος και δυσκολίες

Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας περιέγραψαν την ταχεία πρόοδο των εργασιών αλλά και τις δυσκολίες του έργου, οι οποίες αφορούν αφενός μεν κατασκευαστικά θέματα, αφετέρου δε την συνεχιζόμενη ακρίβεια υλικών και εργασιών, εξαιτίας της ενεργειακής ακρίβειας.

Συγκεκριμένα  ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού, κ. Παναγιώτης Παπανικόλας, συνοδευόμενος από εκπροσώπους της Κοινοπραξίας και τους εργοταξιάρχες. περιέγραψε την πρόοδο των εργασιών, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η κατασκευή αυτή τη στιγμή είναι μπροστά από το χρονοδιάγραμμα, λέγοντας ότι «το έργο προχωράει με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς. Μάλιστα, τους τελευταίους τρεις μήνες τα έργα έχουν προχωρήσει πέντε φορές ταχύτερα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια».

Παράλληλα περιέγραψε τις τεχνικές δυσκολίες. Όπως εξήγησε, το έργο πραγματοποιείται σε δύο τμήματα. Το πρώτο τμήμα Μιντιλόγλι-Κάτω Αχαΐα, μήκους 13 χιλιομέτρων, κατασκευάζεται πάνω στην υφιστάμενη χάραξη. Η δυσκολία του έργου έγκειται στο γεγονός ότι εξελίσσεται σε υφιστάμενο δρόμο με κυκλοφορία, ενώ το υπόλοιπο έργο, από την Κάτω Αχαΐα έως τον κόμβο του Πύργου, είναι σε εντελώς νέα χάραξη 61,5 χιλιομέτρων.

Σε σχέση με τις ανατιμήσεις σε υλικά και καύσιμα, που έχουν προκύψει λόγω της ενεργειακής  κρίσης, αλλά και των πληθωριστικών τάσεων, ο κ. Παπανικόλας υπογράμμισε ότι η κοινοπραξία βρίσκεται σε επικοινωνία με την κυβέρνηση για μία αμοιβαία επωφελή λύση με γνώμονα τη βιωσιμότητα του έργου αλλά και το δημόσιο συμφέρον, στο πλαίσιο του υφιστάμενου νόμου για τα δημόσια έργα.

Τα  χρονοδιαγράμματα και η ταυτότητα του έργου

 

Το  συνολικό σημερινό κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 331 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται σε συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων των μετόχων, τραπεζικών δανείων, ευρωπαϊκών κονδυλίων και συμβολή του ελληνικού Δημοσίου.

Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο κατασκευής το έργο χρηματοδοτείται κατά 35% από κεφάλαια του παραχωρησιούχου (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια) και 65% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ελληνικό Δημόσιο.

Αφορά στην αναβάθμιση ενός τμήματος 13 χλμ. (Μιντιλόγλι-Κάτω Αχαϊα) και την κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου μήκους 61 χλμ. Πρόκειται για ένα νέο τμήμα αυτοκινητόδρομου της Ολυμπίας Οδού συνολικού μήκους περίπου 75 χλμ.

Προβλέπονται δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων σε Κάτω Αχαϊα και Χανάκια και δύο πλευρικοί σταθμοί σε Κάτω Αχαϊα και Αμαλιάδα.

Ειδικά για την εξυπηρέτηση της Βιομηχανικής Περιοχής Πάτρας (ΒΙΠΕ) ολοκληρώνεται μία περιφερειακή αρτηρία 25 χλμ. δίχως χρέωση, που ξεκινά από την περιοχή του Ρίου (18 χλμ. περιμετρικής) και φτάνει έως τον κόμβο ΒΙΠΕ Πάτρας (τα πρώτα 7χλμ. του νέου αυτοκινητόδρομου).

Ο Όμιλος ΑΒΑΞ έχει αναλάβει την κατασκευή του πρώτου τμήματος μήκους 21 χιλιομέτρων, από το Μιντιλόγλι έως τα Καραίικα. Αυτό χωρίζεται σε δύο τμήματα, με το πρώτο μήκους 13 χιλιομέτρων να είναι το πιο «δύσκολο» καθώς προϋποθέτει έργα διαπλάτυνσης στον υφιστάμενο οδικό άξονα. Μετά ακολουθεί ένα νέο τμήμα μήκους 8 χλμ.

Η Ελλάκτωρ έχει αναλάβει το τμήμα από τα Καραίικα έως τη Γαστούνη, έχει μήκος 33 χλμ και αφορά σε νέα χάραξη.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αναλάβει τα υπόλοιπα 21 χιλιόμετρα του έργου, από τη Γαστούνη έως τον Πύργο.

Παραχωρησιούχος του έργου είναι η Ολυμπία Οδός, στην οποία μέτοχοι είναι η Vinci Concessions (29,9%), η Hochtief (17%), ο ΑΒΑΞ (19,1%), η Ελλάκτωρ (17% μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (17%).

Στα εργοτάξια που θα αναπτυχθούν για την κατασκευή της Πατρών-Πύργου θα απασχοληθούν περίπου 800 εργαζόμενοι.

Το πρώτο τμήμα των 13 χλμ. από το Μιντιλόγλι έως την Κάτω Αχαΐα αφορά διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού Πατρών-Πύργου. Το υπόλοιπο τμήμα είναι νέα κατασκευή (νέα χάραξη μέσω της κοιλάδας της Ήλιδας).

– Ο νέος αυτοκινητόδρομος έχει δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.

– Οκτώ κόμβοι συνδέουν τον αυτοκινητόδρομο με πολλά χωριά και πόλεις, καθώς και με τη βιομηχανική ζώνη της Πάτρας, με σχεδόν 200.000 ωφελούμενους.

– Δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων: Κάτω Αχαΐα (ζώνη χρέωσης διοδίων Μιντιλόγλι – Κυλλήνη) και Χανάκια (ζώνη χρέωσης διοδίων Κυλλήνη-Πύργος)

-Δύο πλευρικοί σταθμοί διοδίων στην Κάτω Αχαΐα και την Αμαλιάδα.

– Δεκαπέντε γέφυρες

– Είκοσι επτά άνω διαβάσεις και 37 κάτω διαβάσεις.

– Εκατόν πενήντα οχετοί

– Τοίχοι αντιστήριξης μήκους 7.250 μ.

– Δύο Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Καραίικα και Πύργος και στις δύο κατευθύνσεις).

– Ένα εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων) στον Πύργο.

– Δύο Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών, στους μετωπικούς σταθμούς διοδίων (Κάτω Αχαΐα και Χανάκια).

Αθήνα- Πύργος σε 2 ώρες και 45 λεπτά

Το έργο αναμένεται να φέρει την Αθήνα κατά 40 λεπτά πιο κοντά στην πόλη του Πύργου και των Ολυμπιακών Αγώνων, καθώς το ταξίδι από την πρωτεύουσα  της χώρας μέχρι την πρωτεύουσα της Ηλείας θα γίνεται πλέον σε 2 ώρες και 45 λεπτά. Ταυτόχρονα, το έργο αναμένεται να δώσει μία πολύ σημαντική αναπτυξιακή πνοή στην Δυτική Πελοπόννησο, αλλά και στα νησιά του Ιονίου.

Αναπτυξιακή πνοή για Ιόνιο και Δυτική Πελοπόννησο

Με το έργο αναμένεται σημαντική τόνωση της τοπικής οικονομίας, ειδικά της αγροτικής παραγωγής της Δυτικής Πελοποννήσου, καθώς δεκάδες χιλιάδες τόνοι αγροτικών και μεταποιημένων προϊόντων (οπωροκηπευτικά, κονσερβοειδή κ.λπ.) διακινούνται κάθε χρόνο από την εν λόγω περιοχή προς τα μεγάλα αστικά κέντρα, κυρίως της Αθήνας, και άλλους διεθνείς προορισμούς.

Επιπλέον, δεδομένου ότι από τον νομό Ηλείας ξεκινούν οι θαλάσσιες συνδέσεις της ενδοχώρας με τα νησιά του Ιονίου (Ζάκυνθο, Ιθάκη, Κεφαλονιά, Κύθηρα), η κατασκευή της Πατρών-Πύργου θα συντελέσει στην κατάργηση των δυσχερειών αυτής της σύνδεσης των νησιών με τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας και θα διευκολύνει την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξή τους.

Η κατασκευή της Πατρών-Πύργου, σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες θαλάσσιες συνδέσεις και τους λιμένες υποδοχής (Πάτρα, Κυλλήνη, Κατάκολο κ.λπ.), καθώς και το διεθνές αεροδρόμιο του Αράξου, είναι βέβαιο ότι θα συμβάλλει στη δημιουργία ενός δεύτερου κύματος ανάπτυξης των τουριστικών εγκαταστάσεων σε όλη την περιοχή. Ενώ σημαντική θα είναι και η συμβολή του αυτοκινητόδρομου στην -έμμεση- διευκόλυνση των τουριστών που καταφθάνουν με κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι του Κατάκολου με προορισμό την Αρχαία Ολυμπία.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας