Νέα μείωση κατέγραψαν οι πωλήσεις καυσίμων – O κλάδος πετρελαιοειδών αντιμέτωπος με τα μέτρα ανάπτυξη των ΑΠΕ, επέκτασης της ηλεκτροκίνησης και εξοικονόμησης ενέργειας
ΕνέργειαΟικονομίαΠεριβάλλονΦυσικοί πόροι 9 Απριλίου 2018 Αργύρης
Του Κώστα Βουτσαδάκη/
Πτώση σημείωσαν οι πωλήσεις καυσίμων κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, σε συνέχεια της υποχώρησης του 2017, ενώ οι ελπίδες για ανάκαμψη της αγοράς επαφίενται αφενός στον τουρισμό και αφετέρου στα μέτρα για περιορισμό της παράνομης διακίνησης.
Όπως ανέφεραν παράγοντες του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), η κατανάλωση καυσίμων κατά το πρώτο τρίμηνο του 2018 μειώθηκε κατά 11%, γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πτώση του πετρελαίου θέρμανσης, λόγω των καλών καιρικών συνθηκών. Αντίθετα, τα καύσιμα κίνησης κρατήθηκαν κοντά στα περυσινά επίπεδα με οριακή αύξηση. Όπως εξηγούσαν ωστόσο οι ίδιες πηγές, η βάση σύγκρισης (δηλαδή το πρώτο τρίμηνο του 2017) είναι ιδιαίτερα χαμηλή καθώς στα τέλη του 2016, ενόψει αύξησης της φορολογίας, πολλοί καταναλωτές προχώρησαν σε αποθεματοποίηση καυσίμων με αποτέλεσμα οι πωλήσεις το επόμενο διάστημα να είναι χαμηλές.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η ελληνική αγορά καυσίμων κατά τη διάρκεια της κρίσης έχει συρρικνωθεί κατά 40%, από 11,4 εκατ. μετρικούς τόνους το 2009 σε 7.000 το 2017. Η μεγαλύτερη πτώση, άνω του 60%, καταγράφεται στο πετρέλαιο θέρμανσης, η κατανάλωση του οποίου έπεσε στο 1,1 εκατ. μ.τ. από 3,3 το 2009, καθώς οι καταναλωτές λόγω κόστους στράφηκαν σε εναλλακτικές μεθόδους θέρμανσης. Στο 40% κυμαίνεται η πτώση στις βενζίνες (από 4 εκατ. σε 2,33 εκατ.) ενώ καλύτερη είναι η εικόνα για το ντίζελ θέρμανσης όπου η πτώση περιορίστηκε στο 10% (από 2,83 εκατ. σε 2,55).
Οι ελπίδες για τόνωση της κατανάλωσης επικεντρώνονται στην αύξηση του τουρισμού αλλά και στην ολοκλήρωση των διαδικασιών για την παρακολούθηση της διακίνησης καυσίμων (μέσω του συστήματος ελέγχου εισροών- εκροών και των συμπληρωματικών συστημάτων) και τη διασύνδεσή τους με το υπουργείο Οικονομικών.
Ωστόσο ο κλάδος βρίσκεται ενώπιον νέων προκλήσεων που συνδέονται με τις πολιτικές μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που εφαρμόζει η χώρα μας στο πλαίσιο και των κοινοτικών υποχρεώσεων.
Σε αυτές περιλαμβάνονται η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο, που θα περιορίσει τις πετρελαϊκές μονάδες οι οποίες τροφοδοτούν σήμερα τα νησιά, η επέκταση της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές και τα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας που συνδέονται με την αντιρρυπαντική νομοθεσία της ΕΕ.
Επ΄ αυτού, μάλιστα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος Βασίλης Σεραφειμάκης και ο Γιάννης Αληγιζάκης (Ελίν) τόνισαν στην πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής για την Ενέργεια και το Κλίμα στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ότι οι στόχοι για περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης που θα τεθούν για τη χώρα μας είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθούν καθώς οι καταναλώσεις καυσίμων είναι ήδη μειωμένες λόγω της κρίσης.
Σχετικά Άρθρα
- Eurostat: η Ελλάδα στους πρωταθλητές μείωσης της κατανάλωσης καυσίμων
- ΕΛΠΕ: 50 εκατ. ευρώ λειτουργικά κέρδη από ανανεώσιμες πηγές το 2023
- Γιατί αυξήθηκε η κατανάλωση σε ρεύμα και καύσιμα, παρά την ακρίβεια
- ΑΔΜΗΕ: μειώθηκε η κατανάλωση ρεύματος και βενζίνης το φετινό Αύγουστο
- Ανοδικά η κατανάλωση καυσίμων παρά την αύξηση των τιμών
- Βουλή: απάντηση ΥΠΕΝ για λαθρεμπόριο και νοθεία καυσίμων