ecopress
Του Ευαγγέλου Ματσούκη* Τα πρόσφατα δυστυχήματα ανάδειξαν και πάλι το πρόβλημα. Οι αρμοδιότητες των Δήμων, Περιφερειών, του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι προβλέψεις της... Πεζοί: τι πρέπει να γίνει για να να σωθούν ανθρώπινες ζωές στο δρόμο

Του Ευαγγέλου Ματσούκη*

Τα πρόσφατα δυστυχήματα ανάδειξαν και πάλι το πρόβλημα. Οι αρμοδιότητες των Δήμων, Περιφερειών, του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι προβλέψεις της νομοθεσίας.

 

ΠΕΖΟΙ ΔΙΑΣΧΙΖΕΤΕ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΜΟΝΟΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ! Πως όμως θα επιτευχθει πράγματι αυτη η αλλαγη νοοτροπίας των πεζών στη χωρα μας;

Ναι στο εξωτερικό, στις προηγμένες χώρες οι οδηγοί «κοκκαλώνουν» το αυτοκίνητό τους μπροστά από μια διάβαση πεζών! Ενώ αντίστοιχα και οι πεζοί στις μεγάλες αρτηρίες και  στους κεντρικούς δρόμους, διασχίζουν μόνον από τις διαβάσεις πεζών !

Ας έρθουμε όμως  στη χώρα μας. Τα δύο πρόσφατα θλιβερά δυστυχήματα στα οποία παίζει πεζοί κατέληξαν ενώ διέσχιζαν Λεωφόρους (ο σμηνίας στη Λεωφόρο Μεσογείων στο ύψος της γέφυρας Καλατράβα και η φοιτήτρια στην Εγνατία Οδό στη Θεσσαλονίκη) έφεραν  και πάλι στο προσκήνιο το θέμα των διαβάσεων πεζών. Για τις οποίες, μη  σηματοδοτούμενες ή σηματοδοτούμενες (δηλαδή με φανάρια σταθερών χρόνων ή αναλάμποντα), υπάρχει εκτεταμένη Νομοθεσία όπως αυτή περιλαμβάνεται  στον Κ.Ο.Κ. (Άρθρα  38 και  39). Δεν χρειάζεται όμως να σταθούμε σε αυτά.

Το ζητούμενο είναι να αλλάξει η νοοτροπία και η συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών και πεζών. Τα τελευταία 10-15 χρόνια σημειώθηκε μία βελτίωση στο θέμα αυτό  για τους οδηγούς: οι περισσότεροι  κατανοούν πλέον ότι οι πεζοί έχουν προτεραιότητα. Παλιότερα αυτό δεν ήταν αυτονόητο…

Όμως υπάρχουν και οι πεζοί, οι οποίοι δεν έχουν συνηθίσει  να χρησιμοποιούν τις διαβάσεις πεζών  και διασχίζουν τη λεωφόρο από όπου νάναι!

Ας δούμε λοιπόν τι πρέπει να γίνει:

1.Οι Δήμοι είναι αρμόδιοι για την συντήρηση των διαβάσεων πεζών που βρίσκονται στους δρόμους δικής τους αρμοδιότητας. Πρέπει να δοθεί εντολή από το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών για άμεσο επανέλεγχο και συντήρηση όλων των διαβάσεων πεζών τουλάχιστον στις κεντρικές και πολυσύχναστες λεωφόρους κάθε Δήμου…το κόστος είναι μικρό. Επανέλεγχος σημαίνει να εξεταστεί (α) εάν κάποιες διαβάσεις πεζών πρέπει να καταργηθούν διότι έχουν σχεδιαστεί πολύ παλαιότερα σε θέσεις π.χ. σε  20 μ. απόσταση από φωτεινούς σηματοδότες που δεν χρειάζονται ή αλλού όπου μπορεί να είναι και επικίνδυνες.. (β)αντίστροφα να διερευνηθεί αν κάποιες από τις υφιστάμενες διαβάσεις πληρούν τα κριτήρια για να μετατραπούν  σε σηματοδοτούμενες…(γ)τέλος αν  πρέπει να προστεθούν κάποιες νέες διαβάσεις πεζών. Οι Τεχνικές Υπηρεσίες των Δήμων μπορούν να το πράξουν αυτό και να εισηγηθούν τεκμηριωμένα στην αρμόδια Περιφερειακή Αρχή για τα περαιτέρω.

2. Οι Περιφέρειες είναι αρμόδιες για τη συντήρηση των διαβάσεων πεζών πού βρίσκονται στους δικούς τους δρόμους δηλ. συνήθως σε κεντρικές αρτηρίες και μεγάλες λεωφόρους .Πάλι εδώ το Υπουργείο πρέπει να δώσει τη σχετική εντολή για τη συντήρηση των διαβάσεων αυτών. ΣΗΜ. Πρέπει να αποκλεισθεί με εμπόδια στα πεζοδρόμια η διέλευση πεζών από άλλα σημεία πλην των διαβάσεων- για τα πεζοδρόμια αυτά την αρμοδιότητα την έχουν οι Δήμοι.

3.Και το κυριότερο, το αρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών να αναλάβει να διοργανώσει μια μεγάλη καμπάνια για τη συμπεριφορά πεζών και οδηγών, ειδικά ως προς την χρησιμοποίηση των διαβάσεων πεζών.

4.Οι σχολικές διαβάσεις πεζών αυτές δηλαδή που βρίσκονται κοντά σε σχολεία αποτελούν ειδική περίπτωση. Ας επανεξεταστούν το συντομότερο και κατά προτεραιότητα ….. κυρίως αν απαιτείται και πληρούν τα κριτήρια για να γίνουν σηματοδοτούμενες,

5.Ακόμη ας αλλάξει η νομοθεσία. Αυτό όσον αφορά στην έγκριση των λεγόμενων “Ινδικού τύπου” διαβάσεων πεζών. Αυτές είναι οι 3D ή τρισδιάστατες διαβάσεις, λίγο πιο  δαπανηρές, που εμπνέουν μεγάλο σεβασμό στους χρήστες των δρόμων και έλκουν τους πεζούς στο να τις χρησιμοποιούν. Η τρισδιάστατη απεικόνιση της διάβασης, είναι ένα άλλο ηχηρό μήνυμα για το πόσο απαξιώνονται σήμερα οι διαβάσεις και μειώνεται η σπουδαιότητα τους-και αυτό πρέπει να αλλάξει.

6.Τέλος, μια πιο επιπρόσθετη αντιμετώπιση θα ήταν να επιτραπούν ορισμένες από τις Βρετανικού τύπου διαβάσεις πεζών. Δηλαδή οι κλασσικές τύπου «ζέβρα» εφοδιασμένες όμως με κίτρινα αναλάμποντα φώτα (belisha beacons ονομάζονται και θα μπορούσαν να είναι τύπου led ή ηλιακά). Αυτά καθιστούν πιο ορατή, πιο σεβαστή και πιο ελκυστική  την αφύλαχτη διάβαση. Δεν προβλέπονται όμως από τη σημερινή νομοθεσία.

Ας πάμε επιτέλους και μερικά βήματα μπροστά, και ας μην κολλάμε συνέχεια στη γραφειοκρατία και στις απαγορεύσεις. Ειδικά όταν πρόκειται να σωθούν ανθρώπινες ζωές- που μέχρι στιγμής χάνονται  άσκοπα και μάταια στο δρόμο.

*Ευάγγελος Ματσούκης, Kαθηγητής  Πανεπιστημίου , Δρ. Συγκοινωνιολόγος

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας