ecopress
Της Ντίνας Καράτζιου/ Με ενισχυμένη πολιτική εκπροσώπηση της Κεντρικής Διοίκησης της Περιφερειακής και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την υψηλή συμμετοχή εκπροσώπων της ακαδημαϊκής κοινότητας και... Ποιοι μίλησαν και τι είπαν στο οικολογικό τριήμερο της Αστυπάλαιας

Της Ντίνας Καράτζιου/

Με ενισχυμένη πολιτική εκπροσώπηση της Κεντρικής Διοίκησης της Περιφερειακής και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την υψηλή συμμετοχή εκπροσώπων της ακαδημαϊκής κοινότητας και έγκριτων επιστημονικών φορέων, τις δυναμικές παρεμβάσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων και τις διαδικασίες διαβούλευσης με τους πολίτες του νησιού να λαμβάνουν χώρα καθόλη τη διάρκεια του τριημέρου, ολοκληρώθηκε η διεξαγωγή του «Οικολογικού Τριημέρου στην Αστυπάλαια», δημιουργώντας προσδοκίες για τη δημιουργία ενεργών κοινωνιών με ισχυρή πολιτική αποτελεσματικότητα.

Η πρωτοβουλία και η διοργάνωση του τριημέρου πραγματοποιήθηκε από την ECOCITY και το δήμο Αστυπάλαιας, με τη σύμπραξη της ΚΕΔΕ και της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου.  Στο επίκεντρο του τριημέρου οι τρεις θεματικές ενότητες που αποτελούν τον οδικό χάρτη των παρεμβάσεων για τη μετάβαση της νησιωτικότητας και της χώρας  εν γένει, σε μια καθαρή, κυκλική οικονομία,  την ανάσχεση της κλιματικής αλλαγής, την προστασία της βιοποικιλότητας, την προώθηση της αποδοτικής χρήσης των πόρων.

Δείτε εδώ στο ecopress: Διαβούλευση στην καρδιά του αιγαίου για ΑΠΕ, Κυκλική Οικονομία, ηλεκτροκίνηση

Το ecopress, παρουσιάζει σημεία των παρεμβάσεων που πραγματοποιήθηκαν στο «Οικολογικό Τριήμερο της Αστυπάλαιας» στις τρείς θεματικές ενότητες: Χρήση και εγκατάσταση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, Κυκλική Οικονομία – Ανακύκλωση και Βιώσιμη Κινητικότητα – Ηλεκτροκίνηση.

H πολιτική εκπροσώπηση

Ο υφυπουργός Τουρισμού κ. Μάνος Κόνσολας αναφέρθηκε στις δυνατότητες που αναπτύσσονται με βάση το τρίπτυχο: Ποιότητα, Πράσινη Τουριστική Οικονομία, Εναλλακτικός Τουριστικός Προορισμός.  Τόνισε επίσης ότι «το μοντέλο του μαζικού τουρισμού, εξαιτίας και της πανδημίας έχει φτάσει στο απόγειο της ανάπτυξής του», επισημαίνοντας την ανάγκη για μία «πολυκεντρική», όπως τη χαρακτήρισε, τουριστική ανάπτυξη. Τόνισε δε, τις μεγάλες προοπτικές για τον τουρισμό μέσω του Ταμείου Ανάπτυξης καθώς και τη βούληση για «επενδύσεις στην ποιότητα και  όχι στην ποσότητα», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, με  αναβάθμιση των υποδομών και καταλύματα υψηλού επιπέδου:«Η Αστυπάλαια δεν μπορεί και δεν πρέπει να ακολουθήσει ένα μονοπάτι μαζικού τουρισμού», ανέφερε ο υφυπουργός, επισημαίνοντας τις σημαντικές δυνατότητες του νησιού να μετατραπεί σε πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης στη χώρα. Τέλος υπενθύμισε ότι ο πρωθυπουργός έχει επιλέξει την Αστυπάλαια προκειμένου να εφαρμοστεί πιλοτικά το πρόγραμμα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ» για τον τουρισμό, ύψους 600 εκατομμυρίων ευρώ για την ανάπτυξη πράσινων ξενοδοχείων και τουριστικών ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων.

Την άμεση ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας και της οικολογικής μετακίνησης με σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών, επεσήμανε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, σε χαιρετισμό που διαβάστηκε στο συνέδριο. Όπως επεσήμανε, «τίθεται σε διαβούλευση το προσεχές διάστημα το σχέδιο νόμου για το πλαίσιο λειτουργίας των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. «Με τα ΣΒΑΚ ενθαρρύνουμε τις τοπικές κοινωνίες να αποκτήσουν πρόσβαση σε χρηματοδοτικά προγράμματα, μέσω τις αξιοποίησης νέων τεχνολογιών», ανέφερε. Πρόσθεσε δε, ότι αναμένονται νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη θέσπιση νέων κανόνων για τη μικροκινητικότητα (πατίνια κλπ), ενώ αναμένεται και νέο σχέδιο νόμου για την ηλεκτροκίνηση»/

Ο Γενικός  Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων κ. Μανώλης Γραφάκος αναφέρθηκε στο νέο Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), ο οποίος στοχεύει να κάνει πράξη τις αρχές της κυκλικής οικονομίας, προκειμένου, «να μηδενίσουμε ή να ελαχιστοποιήσουμε τα απορρίμματα που οδηγούνται σε ταφή και να δώσουμε έμφαση στην επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση» ενώ σημαντική προτεραιότητα δίνεται στην εφαρμογή της αρχή ς«πληρώνω όσο πετάω», έτσι ώστε το κάθε νοικοκυριό να χρεώνεται ανάλογα με τιςποσότητες που απορρίπτει. Επιπροσθέτως, τόνισε ότι η παραγωγή ενέργειας από δευτερογενή καύσιμα – απόβλητα αντιμετωπίζεται θετικά, υπό την προϋπόθεση ότι όλες οι χρησιμοποιούμενες τεχνολογίες θα είναι φιλικές προς το περιβάλλον».

Παρέμβαση στο συνέδριο έκανε με μαγνητοσκοπημένο μήνυμά του και ο γενικός γραμματέας ΕΟΤ κ. Δημήτρης Φραγκάκης, αναφέροντας χαρακτηριστικά, ότι : «Αν θέλουμε να δουλέψουμε επάνω στη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος πρέπει να δουλέψουμε επάνω στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και εκεί πρέπει να εστιάσουμε σοβαρά »

Ο βουλευτής και μέλος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής κ. Ζήσης Τζικαλάγιας, έκανε λόγο «για ένα σπουδαίο οικολογικό συνέδριο», που δημιουργεί μία σημαντική παρακαταθήκη προβληματισμού για όλα τα μείζονα ζητήματα αναπτυξιακού προσανατολισμού που τίθενται μέσα από τις περιβαλλοντικές προκλήσεις τις οποίες αντιμετωπίζει τόσο η χώρα μας, όσο και ολόκληρη η Ευρώπη. Όπως είπε, οι επιστήμονες ενημέρωσαν και έδωσαν υπεύθυνες απαντήσεις σε φλέγοντα ζητήματα που αποτελούν αντικείμενο προβληματισμού σε ένα ευρώ φάσμα της κοινωνίας σήμερα.

Σε γραπτό μήνυμα που απέστειλε ο σύμβουλος του πρωθυπουργού για θέματα περιβάλλοντος και ενέργειας κ. Γιώργος Κρεμλής,  τόνισε τις χρηματοδοτικές δυνατότητες που παρέχονται από την Ε.Ε από το Ταμείο Ανάκαμψης, ειδικά σε ζητήματα που αφορούν τη νησιωτικότητα και πρότεινε τη δημιουργία ενός τουλάχιστον εμβληματικού έργου, στα πεδία που αφορούν τα έξυπνα δίκτυα, τις πράσινες υποδομές, τις ΑΠΕ, ή άλλη τοπική ανάγκη που πρέπει να αναπτυχθεί. Επιπλέον, δεσμεύτηκε ότι θα ενισχύσει τις προσπάθειες της Αστυπάλαιας να υλοποιηθούν τα συμπεράσματα του Συνεδρίου.

Ο ευρωβουλευτής κ. Πέτρος Κόκκαλης σε διαδικτυακή του παρέμβαση, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη σημασία της διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε, υπογραμμίζοντας ότι «αποτελεί το σημαντικότερο κομμάτι για να πειστούν οι πολίτες και να προχωρήσουμε σε διαδικασίες και αποφάσεις όχι με όρους αποκλεισμού, άρα με όρους συμμετοχής με όρους εκδημοκρατισμού της ενέργειας και εντέλει της διαβίωσής μας». Ανέφερε ακόμη, ότι  «είναι τεράστια η πρόκληση προκειμένου να μειώσουμε, τα επόμενα δέκα χρόνια, κατά 55% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα» και πως «αναμένονται τεράστιες αλλαγές για την κοινωνία και την οικονομία, με οδηγό την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία»

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Τρικκαίων κ. Δημήτρης Παπαστεργίου αναφέρθηκε στα ζητήματα βιώσιμης αστικής κινητικότητας, φέρνοντας ως παράδειγμα τα Τρίκαλα και την ιστορική σχέση που έχουν με το ποδήλατο, αλλά και τις παρεμβάσεις που έκανε η δημοτική αρχή για να ενισχύσει αυτή τη σχέση:  «Εκμεταλλευτήκαμε τη λωρίδα που είχαμε δημιουργήσει για το αυτοκίνητο χωρίς οδηγό, μια κλειστή λωρίδα περίπου 2,5 χιλ. στο κέντρο της πόλης, η οποία διέρχεται από τα όλα τα ζωτικά σημεία ενδιαφέροντος της πόλης. Μ΄ αυτή λοιπόν τη λωρίδα, αφαιρώντας χώρους στάθμευσης στην ουσία , βάλαμε ακόμη περισσότερο το ποδήλατο στη ζωή μας και τους μαθητές να κυκλοφορήσουν με μεγαλύτερη ασφάλεια στο κέντρο. Πόλεις με ελάχιστα αυτοκίνητα και πάρα πολλούς πεζούς, με πολύ χαμηλά επίπεδα ρύπων, είναι τα θετικά της πανδημίας, και αυτή την εικόνα πρέπει να κρατήσουμε», ανέφερε.

Ως «πιλότος και δημοκρατικό έργο για το πως μπορούμε να δουλέψουμε την περιβαλλοντική διακυβέρνηση», χαρακτήρισε κατά την παρέμβασή του το οικολογικό τριήμερο στην Αστυπάλαια, ο αντιδήμαρχος Βριλησσίων κ. Αλέξης Μαυραγάνης.  Με τη διαχείριση των απορριμμάτων στο δήμο Βριλησσίων να θεωρείται ως ένα παράδειγμα καλής πρακτικής,  ο κ. Μαυραγάνης αναφέρθηκε στην προσπάθεια της δημοτικής αρχής προς αυτή την κατεύθυνση, λέγοντας μεταξύ άλλων τα εξής: « Είμαστε ένας δήμος που κάνουμε μία προσπάθεια με λίγες συμμαχικές δυνάμεις  στο επίπεδο της κεντρικής και της περιφερειακής διοίκησης, απέναντι σε ένα οργανωμένο σύστημα συμφερόντων, αυτό της ταφής. Πετύχαμε, ένα άνω του 30% των αστικών μας συμμείκτων απορριμμάτων  να τα οδηγήσουμε εκτός ταφής.  Ενα αποτέλεσμα που επιτεύχθηκε κυρίως με την αλλαγή κουλτούρας μέσα από τις δράσεις ενημέρωσης που πραγματοποιούμε με τις μικρές δυνάμεις που έχουμε».

Ο Δήμαρχος Σαρωνικού κ. Πέτρος Φιλίππου αναφέρθηκε στο Δίκτυο Δημάρχων κατά των ανεμογεννητριών, τονίζοντας μεταξύ άλλων, ότι το  «Το Δίκτυο μας απλώνεται σε όλη την Ελλάδα, ηπειρωτική και νησιωτική. Ανοίξαμε ένα πολύ σοβαρό ζήτημα και σκοπεύουμε να κλιμακώσουμε τη δράση μας και να πολλαπλασιάσουμε τη φωνή μας».

Οι εκπρόσωποι της Ακαδημαϊκής Κοινότητας  – Επιστημονικοί φορείς

Ο καθηγητής ΕΜΠ και μέλος του Δ.Σ. του ECOCITY κ. Θάνος Βλαστός, ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι η κινητικότητα δεν σημαίνει απλά μεταφορά  αλλά συμμετοχή αισθήσεων και συμπεριφορών κατά την μετακίνηση: «Η κινητικότητα είναι κάτι πολύ πιο πλούσιο. Όταν μετακινούμαστε δεν μεταφερόμαστε. Έίμαστε άνθρωποι και όχι εμπορεύματα. Βλέπουμε ακούμε, αισθανόμαστε, συναντιόμαστε. Δυστυχώς, με το αυτοκίνητο όλα τα παραπάνω περνάνε σε δεύτερη μοίρα. Κινητικότητα σημαίνει μία απόδοση προτεραιότητας στον άνθρωπο και αφαίρεση αυτής της ιδιότητας  από τη μηχανή. Ο καθηγητής του ΕΜΠ, τόνισε ακόμη ότι η «η χρήση του ηλεκτρικού ποδηλάτου σε μικρούς τόπους όπως η Αστυπάλαια, μπορεί να κάνει θαύματα και να γίνει παράδειγμα για όλη την Ελλάδα».

Ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιου του Αιγαίου κ. Νικήτας Νικητάκος μίλησε για τις «Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στη Θάλασσα», εστιάζοντας στις πλωτές ανεμογεννήτριες, και αναφέρθηκε, στο κατά πόσο πλωτές ανεμογεννήτριες θα μπορούσαν να εγκατασταθούν στο Αιγαίο μελετώντας το αιολικό δυναμικό της ενδεδειγμένης περιοχής εγκατάστασης, τον κυματισμό, τα βάθη και γενικότερα όλες τις συνθήκες που μπορούν να επηρεάσουν και να συμβάλουν στην εγκατάσταση και τη λειτουργία τους.

Παρέμβαση πραγματοποίησε ο γενικός διευθυντής της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ) κ. Παναγιώτης Παπασταματίου, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά:  «Εάν πιστεύουμε ότι η αιολική ενέργεια είναι μέρος της λύσης για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, τότε ο διάλογος, ο δύσκολος αλλά δημοκρατικός διάλογος με νηφαλιότητα και ψυχραιμία είναι μία βασική προϋπόθεση, ώστε όλοι, η πολιτεία, οι τοπικές κοινωνίες, ο επιχειρηματικός κόσμος, ο επιστημονικός κόσμος, να μπορέσουμε να πετύχουμε μία ελάχιστη συναίνεση, για του που και το πως θα εγκατασταθούν αυτές οι επενδύσεις. Αν πάλι κάποιο εμμένουν στην άποψη ότι η κλιματική αλλαγή δεν υπάρχει, ή ότι δεν είναι ανθρωπογενής, ή ότι η αιολική ενέργεια δεν προσφέρει τίποτα στην αντιμετώπισή της, και απορρίπτουν συνολικά την αιολική ενέργεια. Τότε βεβαίως εκλείπει η βάση του διαλόγου». Ο κ. Παπασταματίου έκανε μεταξύ άλλων ιδιαίτερη αναφορά στις διαδικασίες αδειοδότησης: «Απατούνται ακόμη πιο σαφείς κανόνες και κυρίως πιο γρήγορες διαδικασίες, ώστε η εξέταση των επενδύσεων και των αιτήσεων να ολοκληρώνεται σε εύλογο χρόνο. Και να υπάρχει μία οριστική απόφαση από τη Πολιτεία σε λίγα χρόνια και όχι σε πάνω από μία δεκαετία όπως συμβαίνει σήμερα. Η οριστική απόφαση μπορεί να είναι μία αρνητική απόφαση για τη νεπένδυση όμως θα γίνεται σύντομα και όλοι θα ξέρουμε τι πρόκειται να γίνει».

Τον χάρτη των ΑΠΕ τόσο στην Ευρώπη όσο και την Ελλάδα, αλλά και την ανάγκη αντιμετώπισης και προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή με διείσδυση των καθαρών μορφών ενέργειας, ανέλυσε ο κ. Στεφανάτος Νικόλαος, Διευθυντής Τομέα Αιολικής Ενέργειας από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ), τονίζοντας, ότι το 95% των σταθμών ηλεκτρικής ενέργειας που κατασκευάστηκαν στην Ευρώπη, το 2018 ήταν ΑΠΕ.

Στα οφέλη που προκύπτουν για τη νησιωτική κοινωνία από την κυκλική οικονομία  αναφέρθηκε ο αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρεία Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων  (ΕΕΣΔΑ)  κ. Γιώργος Ηλιόπουλος. ο οποίος ειδικά για τη Αστυπάλαια, τόνισε μεταξύ άλλων: «Η Αστυπάλαια, έχει ασφαλείς υποδομές διαχείρισης στο ΧΥΤΑ της, αλλά έχει αρκετό δρόμο -και μπορεί να το διανύσει- σε θέματα που αφορούν τη χωριστή ανακύκλωση, τώρα που η νομοθεσία δίνει κάποια εργαλεία και όπλα για να γίνει αυτό».  Ο κ. Ηλιόπουλος, αναφέρθηκε ακόμη στο πρόβλημα της διαχείρισης των ογκωδών αποβλήτων  από ανακατασκευές κατοικιών, «καθώς δεν υπάρχουν υποδομές και ο ΧΥΤΑ είναι δύσκολο να υποδεχτεί ογκώδη και δημιουργούνται συνεχώς μικρές χωματερές αδρανών, οι οποίες πλήττουν την εικόνα των νησιών μας». Ωστόσο, υπογράμμισε ότι  «υπάρχουν προτάσεις και λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν ώστε να περάσουν τα υλικά αυτά σε  ένα μεγάλο ποσοστό ανακύκλωσης και χωριστής συλλογής». Υπογράμμισε επίσης την αναγκαιότητα, «σε μία τοπική κοινωνία να γίνουμε οι ίδιοι πρεσβευτές της ανακύκλωσης». Όπως τόνισε χαρακτηριστικά,  «θα είμαστε σύμμαχοι σε μία κουλτούρα ανακύκλωσης που θα αποτελέσει υπόδειγμα για όλα τα νησιά του Αιγαίου».

«Ζήτημα προτεραιότητας» χαρακτήρισε την «προώθηση της κυκλικής οικονομίας καθώς και την αειφορική και βιώσιμη ανάπτυξη, όλων των δήμων της χώρας αλλά ιδιαίτερα των νησιωτικών δήμων», ο πρόεδρος Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης ΕΟΑΝ κ. Νικόλαος  Χιωτάκης.  Και πρόσθεσε: «Η τοπική αυτοδιοίκηση μπορεί να έχει ουσιαστικό και πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαχείριση αυτής της προτεραιότητας. Η Ελλάδα βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο καμπής όσον αφορά τα θέματα κυκλικής οικονομίας. Καλούμαστε να επιταχύνουμε τις προσπάθειές μας, να υιοθετήσουμε γρήγορα και αποτελεσματικά βέλτιστες πρακτικές, προκειμένου να καλύψουμε τους απαιτητικούς στόχους που έχουν τεθεί τόσο από την Ε.Ε όσο και από την ελληνική κυβέρνηση. Απαιτούνται πολλά και γρήγορα βήματα για την εφαρμογή της αναθεωρημένης νομοθεσίας σε σχέση με τα απόβλητα, αλλά την ανάπτυξη των αγορών δευτερογενών πρώτων υλών».

Παρέμβαση έκανε και ο πρόεδρος του συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κ. Παναγιώτης Παπαντωνίου,  ο οποίος μίλησε για το θέμα των ασφαλών και πράσινων μετακινήσεων, τονίζοντας αφενός την ανάγκη ανάπτυξης της οδηγικής παιδείας για τη μείωση των οδικών ατυχημάτων, αλλά και τη διεύρυνση νέων υπηρεσιών κινητικότητας με κοινοχρησία ποδηλάτων – οχημάτων, με παράλληλη ανάπτυξη των πράσινων μετακινήσεων όσον αφορά τα οχήματα με νέα καύσιμα (ηλεκτρικά υβριδικά).

Με θέμα τις «Κοινωνικές Οικονομικές και Περιβαλλοντικές Προεκτάσεις της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ο Δρ. Κωνσταντίνος Αθανασόπουλος, τόνισε μεταξύ άλλων ότι  «αν δεν θέλουμε να υποβαθμιστεί το περιβάλλον μας πρέπει να βάλουμε πλάτη. Για την ανάπτυξη της βιώσιμης κινητικότητας εμείς οι πολίτες βάζουμε πλάτη με τις καθημερινές μας δραστηριότητες και επιλογές».

H  εθνική συντονίστρια για τη  «Βιώσιμη Κινητικότητα και Περιβαλλοντικό Αποτύπωμα» και υπηρεσιακό στέλεχος του ΥΠΕΝ κ. Πέπη Παπαδάκη, τόνισε μεταξύ άλλων στην εισήγησή της την ολοένα αυξανόμενη σημασία που αποκτά η  βιώσιμη αστική κινητικότητα στα σύγχρονα αστικά κέντρα προκειμένου να μειωθεί η εκπομπή ρύπων και να προστατευτεί το περιβάλλον. Όπως ανέφερε, στις προτεραιότητες που πρέπει να αναπτυχθούν, είναι «να απαλλαχτούμε από τη λογική χρήσης του αυτοκινήτου,  να ξανασχεδιάσουμε τις πόλεις, δίνοντας χώρο στο ποδήλατο, πραγματοποιώντας έργα βελτίωσης της πεζής μετακίνησης και της προσβασιμότητας σε κεντρικούς δρόμους». Αναφέρθηκε επίσης στην ενεργό συμμετοχή της Ελλάδας στο θεσμό της «Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Βιώσιμης Κινητικότητας» που προωθεί τους ήπιους τρόπους μετακίνησης, αλλά και στην ολοκλήρωση του νομοθετικού πλαισίου που αφορά εναλλακτικές μορφές τουρισμού και συγκεκριμένα στον περιπατητικό τουρισμό, που εντάσσεται στο ευρύτερο πλέγμα των μορφών βιώσιμης κινητικότητας.

Η σύμβουλος Γ.Γ Ενέργειας και Φυσικών Πόρων κ. Ρόζυ Χαριτοπούλου, αναφέρθηκε στις  «προτεραιότητες της .ΓΓ σε θέματα Κυκλικής Οικονομίας και Τοπικής Αυτοδιοίκησης» , λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «πρέπει να φτιάξουμε βιώσιμες πόλεις με τις αρχές της κυκλικής οικονομίας . Η κυκλική οικονομία είναι ένας νέος όρος που αφορά την εφαρμογή παλαιών πρακτικών.  Τα συστήματα κυκλικής οικονομίας διατηρούν την προστιθέμενη αξία των προιόντων για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και εξαλείφουν τα απόβλητα». Αναφέρθηκε ακόμη στη σύνταξη οδικού χάρτη για την επικαιροποίηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου Δράσης για την Κυκλική Οικονομία, αλλά και στους άξονες στους οποίους οι ΟΤΑ μπορούν να αναπτύξουν δράσεις κυκλικής οικονομίας ήτοι: Διαχείριση στερεών, υγρών αποβλήτων. Διαχείριση φυσικών πόρων. Ενέργεια εξοικονόμηση. Χωροταξία Πολεοδομία. Οικολογικές Πράσινες μετακινήσεις. Μεταποίηση και Εμπόριο.

Ο  σύμβουλος Ηλεκτροκίνησης στη γ.γ Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων του ΥΠΕΝ κ. Θάνος Ζαρόγιαννης, εστίασε στο  πρόγραμμα «Κινούμε Ηλεκτρικά», αλλά και στις τάσεις της αγοράς ηλεκτροκίνησης: «Επιδοτούμε την απόκτηση έξυπνων φορτιστών μειώνοντας το κόστος κατά 500 ευρώ. Παρέχουμε φορολογικά κίνητρα στις επιχειρήσεις για την εγκατάσταση φορτιστών μειώνοντας το κόστος του φορτιστή κατά 300 με 600 ευρώ. Εξετάζουμε την παροχή επιδοτήσεων για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων  φορτιστών. Οι δήμοι χωροθετούν θέσεις στάθμευσης κα φόρτισης σε όλους τους δημόσιους χώρους και απλοποιούμε τη διαδικασία εγκατάστασης φορτιστών σε κτίρια και δημόσιους χώρους» τόνισε.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις

Η παρέμβαση της διευθύντριας έρευνα – υδροβιολόγου του Ινστιτούτου Αρχιπέλαγος,  κ. Αναστασίας Μήλιου  επικεντρώθηκε στις περιβαλλοντικές και κοινωνικό-οικονομικές επιπτώσεις της σχεδιαζόμενης εγκατάστασης αιολικών πάρκων βιομηχανικής κλίμακας στην Αστυπάλαια, τις γύρω νησίδες, καθώς σε άλλα νησιά και περιοχές υψηλού φυσικού κάλλους της Ελλάδας. «Σε μία εποχή που οι ΑΠΕ μικρής κλίμακας και μεγάλης απόδοσης βρίσκονται στο απόγειό τους παγκοσμίως, είναι παράδοξο ότι οι κρατικές αρχές επιμένουν να εφαρμόζουν τεχνολογίες που ανήκουν στο παρελθόν» ανέφερε μεταξύ άλλων.

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρίας κ. Απόστολος Καλτσής, αναφέρθηκε επίσης  στο θέμα της αιολικής ενέργειας σε σχέση με τη διαφύλαξη του φυσικού περιβάλλοντος  και ειδικότερα σε σχέση με τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και των πουλιών , επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων ότι η εγκατάσταση αιολικών πάρκων αποτελέσει καίριο χτύπημα στους πληθυσμούς ευάλωτων άγριων πουλιών και άλλων ζώων αλλά και σημαντική βλάβη στους προστατευόμενους βιότοπους και στα φυσικά οικοσυστήματα από τη διάνοιξη δρόμων για την εγκατάσταση των ανεμογεννητριών.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας