Πολεοδομία προς ΥΠΕΝ: Γεμίζουν οι δρόμοι με αυτοκίνητα και αδειάζουν τα δημόσια ταμεία!
Αστικό περιβάλλονΑυτοδιοίκησηΕιδήσειςΚτηματαγοράΟικιστικάΠολεοδομίαΧωροταξία 22 Μαρτίου 2019 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή/
Διαγράφεται ο κίνδυνος να γεμίσουν οι δρόμοι με ακόμη περισσότερα σταθμευμένα αυτοκίνητα και να αδειάσουν τα δημόσια ταμεία, από τις απλήρωτες εισφορές για εξαγορά θέσεων στάθμευσης, που δεν υλοποιούνται.
Το ecopress φέρνει στη δημοσιότητα έγγραφή αναφορά της Πολεοδομίας της Αθήνας προς το ΥΠΕΝ, σύμφωνα με την οποία στο νέο κύκλο δραστηριότητας, που έχει ανοίξει μετά την βαθιά κρίση της οικοδομής υπάρχει τρόπος να χάνονται οι προβλεπόμενες από το νόμο θέσεις στάθμευσης, σε ειδικά κτίρια, γραφείων, καταστημάτων, ξενοδοχείων, σε πολυκατοικίες έως 2000 τετραγωνικών, όπως επίσης σε αλλαγές χρήσης κτιρίων.
Και ταυτοχρόνως να χάνονται σημαντικά έσοδα από το δημόσιο ταμείο, καθώς σε πολλές περιπτώσεις δεν πληρώνονται οι εισφορές, που προβλέπονται για εξαγορά θέσεων στάθμευσης, οι οποίες δεν υλοποιούνται.
«Ελλείψεις και ασάφειες»
Σε έγγραφή αναφορά της Όλγας Πλουμπή, προϊσταμένης του Τμήματος Έκδοσης Αδειών της Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων προς το ΥΠΕΝ, που αποκαλύπτει το ecopress επισημαίνονται «ελλείψεις και ασάφειες», που αφορούν στην εφαρμογή του πολεοδομικού νόμου 4495/17 και στη λειτουργία του νέου συστήματος ηλεκτρονικής έκδοσης οικοδομικών αδειών «e- adeies», όσον αφορά στην εφαρμογή της νομοθεσίας για τις υποχρεωτικές θέσεις στάθμευσης των κτιρίων.
Το θέμα έχει μεγάλες επιπτώσεις στην λειτουργικότητα των πόλεων και την καθημερινή ζωή των πολιτών και προεκτάσεις στην προάσπιση των δημόσιων εσόδων, τα οποία με νόμο προβλέπεται στη συγκεκριμένη περίπτωση να διοχετεύονται σε ανταποδοτικές αστικές υποδομές για την επιβάρυνση, που προκαλείται από την στάθμευση των αυτοκινήτων στον οικιστικό ιστό.
Ταυτοχρόνως το θέμα αφορά στην θωράκιση των νέων ηλεκτρονικών συστημάτων, όπως το «e- adeies», στο βαθμό που διαρρηγνύονται οι εγγυήσεις διαφάνειας και νομιμότητας τις οποίες προσφέρουν και ανοίγουν παράθυρα για νέους κύκλους πολεοδομικών καταστρατηγήσεων.
Η αναφορά της Πολεοδομίας
Συγκεκριμένα στην αναφορά της Πολεοδομίας της Αθήνας, προς το ΥΠΕΝ, που βεβαίως αφορά στις περιοχές όλης της χώρας, επισημαίνεται σχετικά με την εφαρμογή του νόμου 4495/17 ότι:
1) Στις αλλαγές χρήσης δεν έχει προβλεφθεί η εξαγορά θέσεων στάθμευσης, όπου απαιτείται και αφορά στις άδειες δόμησης της Κατηγορίας 3, η οποία δεν ελέγχεται από την Υπηρεσία Δόμησης.
2) Στις ανεγέρσεις πολυορόφων οικοδομών (χωρίς εγκρίσεις) επίσης της Κατηγορίας 3 για τις οποίες επίσης δεν έχει προβλεφθεί ο τρόπος της εξαγοράς θέσεων στάθμευσης, όπου απαιτούνται.
-«Δηλαδή, σημειώνεται στο σχετικό κείμενο της Πολεοδομίας της Αθήνας, αυτό συμβαίνει εφ’ όσον η άδεια δεν ελέγχεται από την Υπηρεσία Δόμησης για να διαπιστώσει τον ακριβή αριθμό των απαιτούμενων θέσεων στάθμευσης και να προβεί στην υπογραφή των εντύπων, προκειμένου να πληρωθεί το αναλογούν ποσόν στην Εφορία».
Προς επίρρωση των διαπιστώσεων της η Πολεοδομία της Αθήνας σημειώνει σχετικά ότι «έχει παρατηρηθεί δε το φαινόμενο, σε πολλές περιπτώσεις τόσο ανεγέρσεων οικοδομών όσο και αλλαγής χρήσεων να προβαίνουν σε εξαγορά θέσεων, χωρίς να υλοποιούν τις θέσεις στάθμευσης που αυτό θα έχει σοβαρές συνέπειες στον οικιστικό ιστό».
Στο ίδιο κείμενο σημειώνεται ότι «επίσης άδειες, οι οποίες έρχονται για μεταγενέστερο έλεγχο φορολογικών (κατηγορία 3), όπου προκύπτουν θέσεις στάθμευσης χωρίς ωστόσο να προσκομίζεται η απόδειξη πληρωμής της θέσης». Η Πολεοδομία της Αθήνας θέτει το ερώτημα στο ΥΠΕΝ «εάν η συγκεκριμένη άδεια όπου ήδη έχει εκδοθεί μπορεί να ακυρωθεί από την Δ/νση Δόμησης;»
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος των διαφυγόντων εσόδων από το δημόσιο ταμείο αναφέρουν αρμόδιοι παράγοντες στο ecopress ότι σε περίπτωση αλλαγής χρήσης για κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος η εισφορά ανά θέση στάθμευσης, που δεν υλοποιείται π.χ στο Κολωνάκι είναι 15.000 ευρώ και ανάλογα τα ποσά για άλλες περιοχές.
Κατηγορία 3
Υπενθυμίζεται ότι οι άδειες δόμησης της Κατηγορία 3 του νόμου 4495/17 αφορούν σε:
α) ανέγερση κτιρίου σε εντός εγκεκριμένου σχεδίου περιοχή, επιφάνειας έως χίλια (1.000) τ.μ. δόμησης για ειδικά κτίρια και έως δύο χιλιάδες (2.000) τ.μ. δόμησης για κτίρια με επικρατούσα χρήση κατοικίας,
β) ανέγερση κτιρίου με χρήση κατοικίας σε εκτός σχεδίου περιοχή, στην οποία υφίσταται κτηματογράφηση και εγκεκριμένο ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ σε άρτιο κατά τον κανόνα,
γ) ανέγερση κτιρίου σε οικόπεδο εντός οριοθετημένου οικισμού με το από 24.4.1985 π.δ. (Δ΄ 181) για κτίριο με
επικρατούσα χρήση κατοικίας,
δ) προσθήκη δόμησης σε νομίμως υφιστάμενο κτίριο, με χρήση κατοικίας,
ε) προσθήκη δόμησης σε νομίμως υφιστάμενο κτίριο, με χρήση ειδικού κτιρίου, εφόσον η προσθήκη δεν υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) της υπάρχουσας δόμησης και σε εντός σχεδίου δόμηση,
στ) αλλαγές χρήσης κτιρίων ή αυτοτελών οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών που βρίσκονται σε εντός σχεδίου
περιοχές,
ζ) κατασκευή πισίνας, εφόσον δεν καλύπτεται από τις περιπτώσεις της έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής
κλίμακας,
η) τοίχοι αντιστήριξης, περιτοιχίσεις και περιφράξεις που δεν εμπίπτουν στην κατηγορία εργασιών δόμησης
μικρής κλίμακας και με την επιφύλαξη των περιπτώσεων της Κατηγορίας 1,
θ) εργασίες τοποθέτησης υπόγειων και προκατασκευασμένων δεξαμενών ύδατος, καθώς και δεξαμενών λυμάτων,
ι) εργασίες επισκευής και εργασίες αλλαγής διαρρύθμισης νομίμως υφιστάμενων κτιρίων που δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις του άρθρου 30.
Σχετικά Άρθρα
- ΝΟΚ: μπόνους δόμησης για παρκινγκ ποδηλάτων σε νέα και υφιστάμενα κτίρια
- ΕΕ: θέσεις στάθμευσης με φορτιστές οχημάτων στα νέα κτίρια
- Κυβερνητικό πάρκο ΠΥΡΚΑΛ: ομολογία δύσκολης πρόσβασης αυτοκινήτων & πεζών
- Θέσεις στάθμευσης σε πολυκατοικία: τι ισχύει για όλες τις κατηγορίες κτιρίων
- Φορτώνουν στους μηχανικούς νομοθετική «τρύπα», που παγώνει τις μεταβιβάσεις
- Θεσσαλονίκη: διπλασιάζονται οι θέσεις στάθμευσης για ΑμΕΑ
Χωρίς φρένο οι αυξήσεις τιμών οικοδομικών υλικών
Ειδήσεις Δεκ 24, 2024
ΑΔΜΗΕ: ανανέωση θητείας Μανουσάκη έως το 2028
ecoinsider Δεκ 24, 2024