Πως η αστική κινητικότητα θα γίνει και βιώσιμη
Αθήνα η πόλη μουΑρχιτεκτονικήΑστικό περιβάλλονΜεταφορέςΟικονομία 1 Ιανουαρίου 2023 Αργύρης
Από τον Βασίλη Σγούτα*
Το κλειδί για να ανασάνει το κυκλοφοριακό είναι οι πολλές θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και δίτροχων στους σταθμούς μετρό και σε επιλεγμένες στάσεις λεωφορείων. Ας υπάρξει η πολιτική βούληση και δεν πειράζει αν σπάσουν και αυγά. Η κοινωνία θα είναι στο πλευρό αυτών που τόλμησαν. Ποιός υπουργός, ποιοί δήμαρχοι θα το τολμήσουν;
Η Καβάλας από το Αιγάλεω
Βιώσιμη αστική κινητικότητα
Ναι στους πεζούς, στα ποδήλατα και στη δημόσια συγκοινωνία, και όχι στα ΙΧ, είναι το πλαίσιο των διαφόρων σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας που έχουν δει το φώς. Και είναι όλα στη σωστή κατεύθυνση. Το προφανές μεγάλο ζητούμενο είναι η εφαρμογή του «όχι στα ΙΧ», δηλαδή η μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ στο κέντρο της Αθήνας, στα κέντρα των δήμων, αλλά και γενικότερα.
Ακαδημίας & Κανάρη
Κανείς δεν είναι δυνατόν να αμφισβητήσει ότι θα έπρεπε να κυκλοφορούν λιγότερα, πολύ λιγότερα, αυτοκίνητα στους δρόμους, και ότι η μείωση τους είναι απόλυτα συνυφασμένη με τις εναλλακτικές δυνατότητες μετακίνησης. Και πρώτιστα με την διαθεσιμότητα θέσεων στάθμευσης σε σταθμούς μετρό και σε επιλεγμένες στάσεις λεωφορείων και τραμ. Οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση είναι ουτοπική. Ακόμα και η αύξηση της χρήσης ποδηλάτων, συμπληρωματικά μόνο θα λειτουργήσει. Δεν θα λύσει το κύριο πρόβλημα.
Ένα παράδειγμα της ανακολουθίας μεταξύ των εξαγγελιών για την ανάγκη χρήσης ΜΜΜ αντί ΙΧ αυτοκίνητων και της εφαρμογής της αρχής αυτής στην πράξη, είναι ο σταθμός Ειρήνη, όπου δεν αξιοποιήθηκαν πλήρως, όπως θα μπορούσαν αμέσως μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, οι μεγάλοι ελεύθεροι για στάθμευση χώροι γύρω από το σταθμό.
*Βασίλης Σγούτας: Αρχιτέκτων. Μετά την Νότιο Αφρική και το Ιράκ, σταδιοδρομεί από το 1961 ως εταίρος του Κώστα Σγούτα και από το 1999 με τον Δημήτρη Σγούτα. Αντιπρόεδρος ΣΑΔΑΣ 1983-1984, μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ 1984-2006, Πρόεδρος Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA) 1999-2002, και από το 2019 Επίτιμος Πρόεδρός της. Το 2007 θεσπίστηκε το Vassilis Sgoutas Prize το οποίο απονέμεται ανά τριετία σε αρχιτέκτονες με έργο σε περιοχές κάτω από το όριο της φτώχειας. Το βιβλίο του A Journey with the Architects of the World (Jovis Verlag, 2017) έχει μεταφραστεί στην κινεζική.
-Πηγή του κειμένου είναι το βιβλίο του Βασίλη Σγούτα με τίτλο: «Ένας Αθηναίος για την πόλη του» από τις εκδόσεις ΠΛΕΘΡΟΝ
-Φωτογραφίες: Χαράλαμπος Λουιζίδης, Κατερίνα Γληνού.
-Eξώφυλλο: Βάσω Αβραμοπούλου / Α4 Design
Σχετικά Άρθρα
- Έργα βιώσιμης κινητικότητας στους Δήμους «3Β» και Σητείας
- Ευρωπαϊκά βραβεία: Άλιμος και Ρέθυμνο στους φιναλίστ
- ΣΒΑΚ: εγκρίθηκαν τα σχέδια Θεσσαλονίκης, Λαμίας και Ελασσόνας
- Αγιος Δημήτριος: δίκτυο κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων
- Δήμος Νέας Σμύρνης: δράσεις για Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα
- Παλλήνη: εγκρίθηκε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας