Πρόστιμα στους Δήμους από 1000 έως 100.000 ευρώ για την ανακύκλωση
ΑυτοδιοίκησηΠεριβάλλονΧρήμα 11 Ιουνίου 2019 Αργύρης
Πρόστιμα από 1000 έως 100.000 ευρώ στους Δήμους για παραβάσεις στην διαχείριση των απορριμμάτων και του θεσμοθετημένου πλαισίου για την ανακύκλωση προβλέπει κοινή υπουργική απόφαση, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ και τίθεται σε άμεση εφαρμογή.
Η κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Εσωτερικών και Περιβάλλοντος που συνυπογράφουν οι κκ Α. Χαρίτσης και Σ. Φάμελλος καθορίζει τις κυρώσεις για τους Δήμους, με «ποινολόγιο» και «τιμοκατάλογο” προστίμων.
Ξεκινά από απλές παραβάσεις των 1000 ευρώ, όπως η εκπρόθεσμη υποβολή ετήσιας απολογιστικής έκθεσης / έκθεσης προγραμματισμού στον Εθνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) μέχρι των 100.000 ευρώ όταν ό Δήμος δεν έχει οργανώσει την εναλλακτική διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων συσκευασίας.
Προβλέπεται επίσης μείωση των προστίμων έως 50% για όσους Δήμους συμμορφώνονται και προσαυξήσεις για τους υπότροπους των παραβάσεων, που φτάνουν έως την παρακράτηση ποσοστού 7% των ετήσιων εσόδων του Δήμου που προέρχονται από το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού.
Κατηγορίες
Σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση οι παραβάσεις των ΟΤΑ Α’ βαθμού κατατάσσονται σε πέντε κατηγορίες ανάλογα με τη σοβαρότητά τους:
Ι:Χαμηλή
ΙΙ: Σημαντική
ΙΙΙ: Πολύ Σημαντική
Ιν: Υψηλή
V: Πολύ Υψηλή
«Ποινολόγιο»
Η σχέση είδους παράβασης και σοβαρότητας παράβασης αποτυπώνεται στον Πίνακα:
Είδος παράβασης
Εκπρόθεσμη υποβολή ετήσιας απολογιστικής έκθεσης / έκθεσης προγραμματισμού στον Ε.Ο.ΑΝ., στην περίπτωση που ο ΟΤΑ Α’ βαθμού οργανώνει αυτοτελώς την εναλλακτική διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων συσκευασιών και διαθέτει εγκεκριμένο από τον Ε.Ο.ΑΝ. επιχειρησιακό σχέδιο εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων συσκευασιών (παράβαση της παρ. 4 του άρθρου 8) |
Κατηγορία
Σοβαρότητας Ι |
Ελλιπής υποβολή ετήσιας απολογιστικής έκθεσης / έκθεσης προγραμματισμού στον Ε.Ο.ΑΝ. στην περίπτωση που ο ΟΤΑ Α’ βαθμού οργανώνει αυτοτελώς την εναλλακτική διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων συσκευασιών και διαθέτει εγκεκριμένο από τον Ε.Ο.ΑΝ. επιχειρησιακό σχέδιο εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων συσκευασιών (παράβαση της παρ. 4 του άρθρου 8) | Ι-ΙΙ
Η σοβαρότητα της παράβασης θα κριθεί ανάλογα με τα πραγματικά στοιχεία |
Μη υποβολή ετήσιας απολογιστικής έκθεσης / έκθεσης προγραμματισμού στον Ε.Ο.ΑΝ. στην περίπτωση που ο ΟΤΑ Α’ βαθμού οργανώνει αυτοτελώς την εναλλακτική διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων συσκευασιών και διαθέτει εγκεκριμένο από τον Ε.Ο.ΑΝ. επιχειρησιακό σχέδιο εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων συσκευασιών (παράβαση της παρ. 4 του άρθρου 8) | ΙΙΙ |
Ο ΟΤΑ Α’ βαθμού δεν εφαρμόζει χωριστή συλλογή επιμέρους αποβλήτων υλικών συσκευασίας (παράβαση της παρ. 1 του άρθρου 8, σε συνδυασμό με την παρ. 2 και την παρ. 8 του άρθρου 8 και την παρ. 3 του άρθρου 7) | ΙΙΙ-V
Για τον καθορισμό της σοβαρότητας της παράβασης θα συνυπολογιστούν η εφαρμογή χωριστής συλλογής σε μικρότερο βαθμό από τον προβλε- πόμενο στο Τοπικό Σχέδιο και στην σύμβαση με εγκεκριμένο ΣΕΔ, ο βαθμός προόδου των δράσεων εφαρμογής της χωριστής συλλογής και η ύπαρξη σχεδιασμού χωριστής συλλογής |
Ο ΟΤΑ Α’ βαθμού δεν έχει οργανώσει την εναλλακτική διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων συσκευασίας ούτε αυτοτελώς ούτε σε συνεργασία με τους φορείς ΣΣΕΔ αποβλήτων συσκευασιών ή και τους φορείς κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 | V |
«Τιμοκατάλογος»
Το εύρος του διοικητικού προστίμου καθορίζεται με βάση τον πίνακα που ακολουθεί ανά κατηγορία για συνολικά 6 κατηγορίες Δήμων ως εξής:
Σοβαρότητα | Κατηγορία ΟΤΑ Α’ βαθμού | Εύρος προστίμου
(€) |
Ι | στ | 1.000 – 2.000 |
ε | 1.000 – 5.000 | |
δ | 1.000 – 3.000 | |
γ | 1.000 – 6.000 | |
β | 1.000 – 9.000 | |
α | 1.000 – 10.000 | |
ΙΙ | στ | 2.001 – 3.000 |
ε | 5.001 – 10.000 | |
δ | 3.001 – 5.000 | |
γ | 6.001 – 12.000 | |
β | 9.001 – 28.000 | |
α | 10.001 – 32.000 | |
ΙΝ | στ | 3.001 – 4.000 |
ε | 10.001 – 16.000 | |
δ | 5.001 – 7.000 | |
γ | 12.001 – 19.000 | |
β | 28.001 – 48.000 | |
α | 32.001 – 55.000 | |
!V | στ | 4.001 – 5.000 |
ε | 16.001 – 22.000 | |
δ | 7.001 – 9.000 | |
γ | 19.001 – 25.000 | |
β | 48.001 – 67.000 | |
α | 55.001 – 77.000 | |
V | στ | 5.001 – 6.000 |
ε | 22.001 – 28.000 | |
δ | 9.001 – 12.000 | |
γ | 25.001 – 32.000 | |
β | 67.001 – 87.000 | |
α | 77.001 – 100.000 |
Οι κυρώσεις
Στο παραπάνω προσδιοριζόμενο πρόστιμο γίνεται αύξηση ή μείωση, σύμφωνα με τα κατωτέρω:
α) Σε περίπτωση συμμόρφωσης του ελεγχόμενου προς τη διαπιστωθείσα παράβαση το ως άνω υπολογισθέν πρόστιμο μπορεί να μειωθεί έως 50%.
β) Σε περίπτωση που ο παραβάτης έχει υποπέσει στην ίδια παράβαση από δύο φορές και άνω, η σοβαρότητα της παράβασης αυξάνει κατηγορία κατά τόσες φορές, όσες είναι οι υποτροπές του παραβάτη στην ίδια παράβαση. Στην περίπτωση που δεν μπορεί να ανέβει περαιτέρω κατηγορία, τότε το πρόστιμο υπολογίζεται ως το άνω όριο του εύρους που αντιστοιχεί στη σοβαρότητα κατηγορίας V «Πολύ Υψηλή» για τη συγκεκριμένη κατηγορία ΟΤΑ Α’ βαθμού.
γ) Η διάρκεια της παράβασης, καθώς και ο βαθμός υπαιτιότητας του παραβάτη συνυπολογίζονται, εφόσον αποδεικνύονται, επιβαρυντικά ή ελαφρυντικά, προσαυξάνοντας ή μειώνοντας το ύψος του προστίμου που έχει προσδιορισθεί.
Τέλος σημειώνεται στην απόφαση ότι το τελικώς επιβαλλόμενο διοικητικό πρόστιμο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 7% των ετήσιων εσόδων του Δήμου που προέρχονται από το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού και αφορούν το προηγούμενο έτος από την βεβαίωση της παράβασης.
Σχετικά Άρθρα
- Λουκέτα και πρόστιμα σε δεκάδες οικοδομές και εργοτάξια
- Βγήκε η εγκύκλιος για την επιβολή του τέλους ταφής
- Tέλος ταφής: στα 100 εκατ. ευρώ η επιβάρυνση των Δήμων
- ΥΠΕΝ: Επιπλέον κίνητρα στους Δήμους για ανακύκλωση
- ΥΠΕΝ: οι στόχοι για την ανακύκλωση, φηφίστηκε ο νέος νόμος
- Ανακύκλωση: ενιαίο σύστημα εγγυοδοσίας για φιάλες από πλαστικό και αλουμίνιο