ecopress
Της Ντίνας Καράτζιου/ Ξεκινάει η καταγραφή των  στοιχείων προσβασιμότητας  των κτιρίων του δημόσιου τομέα, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας η ανάπτυξη της οποίας, η λειτουργία και... Προσβασιμότητα κτιρίων: ψηφιακή πλατφόρμα καταγραφής από το ΤΕΕ

Της Ντίνας Καράτζιου/

Ξεκινάει η καταγραφή των  στοιχείων προσβασιμότητας  των κτιρίων του δημόσιου τομέα, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας η ανάπτυξη της οποίας, η λειτουργία και η συντήρησή της, ανατίθεται στο ΤΕΕ.

Μετά από πολύχρονες καθυστερήσεις, νομοθετικούς ελιγμούς που οδήγησαν σε νέες παρατάσεις,  θεσμοθετείται το πρώτο πλην όμως αρκούντως καθοριστικό βήμα για να ξεκινήσουν στη συνέχεια  οι αναγκαίες παρεμβάσεις που πρέπει να πραγματοποιηθούν στο δημόσιο κτιριακό απόθεμα της χώρας, προκειμένου να  εξασφαλίζεται η πλήρης προσβασιμότητα των εμποδιζόμενων πολιτών και των πολιτών με αναπηρία. Πρόκειται για την ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία θα καταγραφούν τα στοιχεία προσβασιμότητας των κτιρίων όπου στεγάζονται οι φορείς του στενού και ευρύτερου δημοσίου τομέα  (Δημόσιες Υπηρεσίες, Ο.Τ.Α., Νομικά Πρόσωπα  κτλ.)

 Η Απόφαση

Η Υπουργική Απόφαση με  τίτλο «Ηλεκτρονική Πλατφόρμα καταγραφή στοιχείων προσβασιμότητας των κτιρίων όπου στεγάζονται οι φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν.4270/2014»,  που υπογράφεται από τον υφυπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ. Νίκο Ταγαρά,  δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ στις 13 Αυγούστου 2021 (Αρ. Φύλλου 3756 τεύχος Β’). Με την εν λόγω απόφαση καθορίζονται :

* Οι τεχνικές λεπτομέρειες λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας,

*Η διαδικασία καταχώρισης των στοιχείων των κτηρίων όπου στεγάζονται φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, ήτοι τα δημόσια κτίρια του στενού ευρύτερου και στενού δημόσιου τομέα.
Οι κατηγορίες και τα είδη των καταχωρούμενων δεδομένων των κτηρίων και ο τρόπος άντλησής τους. Μάλιστα, αναφέρεται ότι η καταχώριση των στοιχείων των κτηρίων στα οποία στεγάζονται οι φορείς του δημοσίου, παρατείνεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2021.

Διαχειριστής Συστήματος

Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση,  το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος θα έχει υπό την εποπτεία του την ανάπτυξη,  λειτουργίας και συντήρηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας , θα υλοποιεί το πληροφοριακό σύστημα με ιδίους πόρους ως  «Διαχειριστής του Συστήματος.  Η κυριότητα του πληροφοριακού συστήματος «Καταγραφή στοιχείων προσβασιμότητας κτηρίων δημοσίου ενδιαφέροντος θα ανήκει  στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

 Το background

Πριν καταγραφούν οι υποχρεώσεις του διαχειριστή του συστήματος, η διαδικασία καταχώρισης των στοιχείων στην ψηφιακή πλατφόρμα, τα στοιχεία και τα είδη των δεδομένων που πρέπει να περάσουν στη νέα ψηφιακή βάση, αλλά   και οι τεχνικές προδιαγραφές του πληροφοριακού συστήματος,  όπως ορίζονται στην παρούσα υπουργική απόφαση,  το «Ecopress», υπενθυμίζει το background του κεφαλαιώδους ζητήματος της προσβασιμότητας στο κτιριακό απόθεμα της χώρας,  νομοθετική απόρροια του οποίου,  είναι η προαναφερθείσα υπουργική απόφαση.

 Παράταση στην προσβασιμότητα

Τον Μάρτιο του 2021, το ελληνικό κράτος «προσπέρασε »την προσβασιμότητα στο κτιριακό απόθεμα της χώρας για άλλα δύο χρόνια. Νέα παράταση δόθηκε στην εφαρμογή του άρθρου 26 του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού βάσει του οποίου θεσμοθετήθηκαν όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις που θα έπρεπε να πραγματοποιηθούν στο δημόσιο και ιδιωτικό κτιριακό απόθεμα της χώρας, προκειμένου να  εξασφαλίζεται η πλήρης προσβασιμότητα των εμποδιζόμενων πολιτών και των πολιτών με αναπηρία.

Το άρθρο 26

Στο άρθρο 26 του νόμου Ν. 4067 και αφορά το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό καταγράφονται λεπτομερώς όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις που έπρεπε  να πραγματοποιηθούν σε κάθε δημόσιο ιδιωτικό κτίριο που θα εξασφάλιζαν την πλήρη προσβασιμότητα εμποδιζόμενων πολιτών και πολιτών με αναπηρία θα κηρύσσονταν αυθαίρετο βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας.  Εξαιτίας της δυσκολίας του εγχειρήματος, ο νόμος προέβλεπε περίοδο χάριτος οκτώ ετών για να γίνουν οι αναγκαίες προσαρμογές, με βασική προϋπόθεση πάντα, να μη θίγεται ο φέρων οργανισμός του εκάστοτε κτιρίου από τις προβλεπόμενες παρεμβάσεις  Υπό αυτή την έννοια με την εκπνοή του 2020 θα έπρεπε όλα τα μη προσβάσιμα κτίρια της χώρας να κηρυχθούν αυθαίρετα!

 Νέα παράταση

Μετά την παρέλευση της τελευταίας οκταετούς παράτασης, το κράτος βρισκόμενο προ των ευθυνών του και μη έχοντας ενεργήσει επί οκτώ συναπτά έτη έτσι ώστε  μετά την 1/12/2020 να αποδώσει ένα προσβάσιμο περιβάλλον σε κάθε κάτοικο της χώρας, θεσπίζει και νέα παράταση. Ειδικότερα  με το νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις  4782/2021  και το άρθρο  210, (ΦΕΚ Α 36/09.03.2021), δόθηκε και νέα παράταση έως τις 31/12/2022! Παράλληλα προβλέπει τη δημιοουργία από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας, με την ευθύνη λειτουργίας της να ανατίθεται στο  ΤΕΕ, με τους όρους και τις προϋποθέσεις λειτουργίας της, να εξειδικεύονται στην προαναφερθείσα Υπουργική Απόφαση της 13ης  Αυγούστου του 2021.

Αλλαγές και παρατάσεις

Το Άρθρο 210 του ν.4782/2021,  τροποιποιεί το 26 του ν. 4067/2012 «Προσβασιμότητα χωρίς φραγμούς για τα άτομα με αναπηρία και τα εμποδιζόμενα άτομα ως εξής.

*Μετατίθεται για την 31η-12-2022 (έληξε 31η-12-2020), η προθεσμία ολοκλήρωσης των απαιτούμενων για τον προαναφερθέν σκοπό διαμορφώσεων, των υφιστάμενων κτιρίων και υποδομών όπου στεγάζονται φορείς της Γενικής Κυβέρνησης της παρ.1 του άρθρου 14 του ν.4270/2014 (Δημόσιες Υπηρεσίες, ο.τ.α., νομικά πρόσωπα κ.α.) ή έχουν χώρους συνάθροισης κοινού καθώς και στους λοιπούς μνημονευόμενους χώρους στο άρθρο 26 του ν.4067/2012 (ναοί, θέατρα, τράπεζες κ.α.). Παράλληλα, αναστέλλονται αναδρομικά από την 1η-1-2021 και μέχρι την προααφερθείσα ημερομηνία, οι προβλεπόμενες κυρώσεις (ο χαρακτηρισμός των εν λόγω χώρων και κτιρίων ως αυθαιρέτων) υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.

*. Προκειμένου να υλοποιηθούν οι απαραίτητες διαμορφώσεις προσβασιμότητας σε άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα των κτιρίων όπου στεγάζονται οι προαναφερόμενοι δημόσιοι φορείς, δημιουργείται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας, της οποίας η ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση ανατίθεται στο Τ.Ε.Ε.

*Ορίζεται η 30η-9-2021, ως καταληκτική ημερομηνία για την καταχώριση από τους υπόχρεους στην ανωτέρω πλατφόρμα των στοιχείων των κτιρίων αρμοδιότητάς τους, η οποία όμως παρατείνεται με τη παρούσα υπουργική απόφαση  μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2021.
*Η εμπρόθεσμη ολοκλήρωση  καταχώριση  των στοιχείων στην ψηφιακή πλατφόρμα, συνεπάγεται την αναστολή από 1η-1-2021 και μέχρι 31η-12-2022, των προβλεπόμενων κυρώσεων (χαρακτηρισμός των κτιρίων ως αυθαιρέτων) καθώς και της υποχρέωσης συμπλήρωσης της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου. Μέχρι την ίδια ημερομηνία, επιβάλλεται να έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες παρεμβάσεις στα εν λόγω κτίρια, ώστε οι λειτουργικοί χώροι τους να είναι προσπελάσιμοι από άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα. Τυχόν παράταση των ανωτέρω προθεσμιών καθώς και όλα τα θέματα λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας (τεχνικές λεπτομέρειες, κατηγορίες/είδη δεδομένων, τρόπος άντλησης αυτών κ.α.) ρυθμίζονται με κ.υ.α.

 Η Υπουργική Απόφαση

Στην παρούσα  Υπουργική Απόφαση της 13ης Αυγούστου 2021  καταγράφονται ι επακριβώς, η διαδικασία καταχώρισης των στοιχείων των κτηρίων όπου στεγάζονται φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, ήτοι τα δημόσια κτίρια του στενού ευρύτερου και στενού δημόσιου τομέα. Οι κατηγορίες και τα είδη των καταχωρούμενων δεδομένων των κτηρίων και ο τρόπος άντλησής τους. Οι τεχνικές λεπτομέρειες λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας ως εξής

 Διαδικασία καταχώρισης στοιχείων των κτηρίων

Τα επιμέρους σημεία αναφοράς για την εφαρμογή της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες και του Προαιρετικού Πρω­τοκόλλου στη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατό­μων με Αναπηρίες, που κυρώθηκαν με το άρθρο 1 του ν. 4074/2012 (Α’ 88), όπως αυτά προσδιορίζονται στο άρθρο 71 του ν. 4488/2017 (Α’ 137), δύνανται να ορίσουν εξουσιοδοτημένα πρόσωπα σε επίπεδο Γενικής Διεύθυν­σης, Διεύθυνσης ή Τμήματος της υπηρεσίας ή του φορέα, προκειμένου να καταχωρίσουν τα στοιχεία των κτηρίων αρμοδιότητάς τους, όπου στεγάζονται φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014.

Το εξουσιοδοτημένο πρόσωπο εισέρχεται στην πλατφόρμα με τη χρήση είτε των προσωπικών του δια­πιστευτηρίων Taxisnet, είτε αυτών της υπηρεσίας ή του φορέα και συμπληρώνει τον πίνακα στοιχείων που επισυ­νάπτεται στην παρούσα ως Παράρτημα Α, αποτελώντας ενιαίο και αναπόσπαστο τμήμα της.

Για κάθε κτήριο ή τμήμα κτηρίου σε διαφορετικό οικόπεδο όπου στεγάζονται υπηρεσίες του ίδιου φορέα γίνεται ξεχωριστή καταχώριση. Σε περίπτωση που στο ίδιο οικόπεδο βρίσκονται περισσότερα του ενός κτήρια που στεγάζουν υπηρεσίες του ίδιου φορέα, γίνεται μία καταχώριση για κάθε κτήριο. Εφόσον στο ίδιο κτήριο στεγάζονται διαφορετικοί φορείς, γίνεται ξεχωριστή καταχώριση ανά τμήμα του κτηρίου που στεγάζει δια­φορετικό φορέα.

Τα στοιχεία προς συμπλήρωση επιμερίζονται σε τέσσερις (4) ενότητες ως εξής:

α) Στοιχεία υπηρεσίας:

αα. Φορέας (Υπουργεία, Ανεξάρτητες αρχές, Περιφέ­ρειες, Δήμοι)

ββ. Στεγαζόμενη υπηρεσία

γγ. ΑΦΜ υπηρεσίας, εφόσον διαθέτει. Εναλλακτικά, καταχωρίζεται το ΑΦΜ του φορέα.

δδ. Χρήση κτηρίου. Επιλέγεται χρήση με βάση τον κτι- ριολογικό κανονισμό. Σε περίπτωση που στεγάζονται διαφορετικές χρήσεις, επιλέγεται η επικρατούσα.

εε. Γεωχωρικός προσδιορισμός του κτηρίου σε υπό­βαθρο χάρτη και ταχυδρομική διεύθυνση.

β) Ιδιοκτησιακό καθεστώς κτηρίου:

αα. Καταχωρίζεται εάν ο χώρος που καταλαμβάνει η υπηρεσία είναι ιδιόκτητος, μισθωμένος, παραχωρημέ- νος, συνδυασμός αυτών ή άλλη περίπτωση.

ββ. Σε περίπτωση μίσθωσης ή παραχώρησης, καταχω­ρίζεται η ημερομηνία λήξης της, καθώς και τα στοιχεία του εκμισθωτή/παραχωρητή. γ) Στοιχεία κτηρίου:

αα. Χρονική περίοδος κατασκευής (προ 1955, 1955­1985, 1985-2000, 2000-2012, μετά το 2012). Σε περί­πτωση που κτήριο έχει κατασκευαστεί σταδιακά σε διαφορετικό χρόνο, επιλέγεται η περίοδος κατασκευής της πιο πρόσφατης προσθήκης. ββ. Όροφοι κτηρίου, υπέργειοι και υπόγειοι γγ. Όροφοι που καταλαμβάνει η υπηρεσία. δδ. Τάξη μεγέθους επιφάνειας (τ.μ.) των κύριων χώ­ρων που καταλαμβάνει η υπηρεσία (0-100, 100-500, 500­2000, 2000-5000, άνω των 5000).

εε. Ύπαρξη ή μη ανελκυστήρα πρόσβασης στην υπη­ρεσία για 7 άτομα και άνω, με δυνατότητα μεταφοράς άτομου σε αμαξίδιο,

στ. Εάν η είσοδος του κτηρίου είναι προσβάσιμη από άτομο σε αμαξίδιο,

ζζ. Συνολικός αριθμός κτηρίων στο οικόπεδο που κα­ταλαμβάνει η υπηρεσία. δ) Λοιπές πληροφορίες:

αα. Εάν η συγκεκριμένη χρήση της υπηρεσίας είναι η μοναδική στον οικισμό,

ββ. Εάν στεγάζονται άλλες υπηρεσίες στο κτήριο, δη­μόσιου ή ιδιωτικού τομέα.

γγ. Εάν έχει συνταχθεί μελέτη προσβασιμότητας ή είναι υπό σύνταξη.

δδ. Εάν έχει εκκινήσει διαδικασία εκτέλεσης εργασιών προσβασιμότητας.

εε. Φωτογραφίες του κτηρίου (κατ’ ελάχιστον πρόσο­ψης, εισόδου, θαλάμου ανελκυστήρα) σε εκτυπώσιμη μορφή PDF, χωρίς αλλοίωση αναλογιών και διαστάσεων.

στ. Χρήσιμες σχετικές παρατηρήσεις, κατά την κρίση του καταχωριστή.

ζζ. Στοιχεία επικοινωνίας με την υπηρεσία ή τον φορέα (ονοματεπώνυμο αρμοδίου/εξουσιοδοτημένου προσώ­που, τηλέφωνο, e-mail).

Μετά την εισαγωγή των ανωτέρω και την αποδοχή του δικαιώματος για χρήση, στατιστική επεξεργασία και κοινοποίηση του περιεχομένου των στοιχείων – με την επιφύλαξη της προστασίας των προσωπικών δεδομέ­νων, της πνευματικής ιδιοκτησίας και των εμπορικά ευ­αίσθητων πληροφοριών – το εξουσιοδοτημένο πρόσωπο της εκάστοτε υπηρεσίας ή του φορέα ολοκληρώνει την υποβολή.Σε περίπτωση εσφαλμένης καταχώρισης και εφόσον δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία σε επόμενο στάδιο, το εξουσιοδοτημένο πρόσωπο της εκάστοτε υπηρεσίας ή του φορέα δύναται να επαναφέρει την καταχώριση σε προηγούμενο, επεξεργάσιμο στάδιο.

Λειτουργίες πληροφοριακού συστήματος

Το πληροφοριακό σύστημα «Καταγραφή στοιχείων προσβασιμότητας κτηρίων δημοσίου ενδιαφέροντος» συμμορφώνεται με τους κανόνες και τα πρότυπα σχε- διασμού, ανάπτυξης και λειτουργίας διαδικτυακών τό­πων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) – Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμά­τωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α 184).

Το πληροφοριακό σύστημα αναλύεται σε ένα σύνο­λο διακριτών λειτουργιών, το οποίο περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τις ακόλουθες λειτουργίες:

α. Δημιουργία ψηφιακής βάσης δεδομένων των κτηρί­ων

που θα διαχειρίζεται το περιεχόμενο των εγγραφών και περιλαμβάνει:

αα) Σχεδιασμό της βάσης δεδομένων (ανάλυση απαι­τήσεων, σχεσιακό διάγραμμα (ERD), εννοιολογικό σχε- διασμό/μοντελοποίηση, λογικό σχεδιασμό, φυσικό/λει- τουργικό σχεδιασμό, μοντέλο οντοτήτων/συσχετίσεων).

ββ) Υλοποίηση, εγκατάσταση εφαρμογών και μηχα­νισμών ασφάλειας συμβατών με το G-Cloud, με αξιο­ποίηση αντίστοιχων παρεχόμενων υπηρεσιών cloud computing (IaaS, PaaS, SaaS) και υποστήριξη της λει­τουργίας των βάσεων δεδομένων και των εφαρμογών που θα αναπτυχθούν.

β. Δημιουργία εφαρμογής για τη διαβαθμισμένη πρό­σβαση των χρηστών, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες αρμοδιότητές τους, στις υπηρεσίες του πληροφοριακού συστήματος.

γ. Ανάπτυξη εφαρμογής διαχείρισης και παρακολού­θησης της ροής εργασιών που θα υποστηρίζει όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες.

δ. Εξασφάλιση της καλής λειτουργίας των βάσεων δε­δομένων και των εφαρμογών.

ε. Παροχή υπηρεσιών συντήρησης και τεχνικής υπο­στήριξης των συστημάτων (εφαρμογές και δεδομένα).

Η ανάπτυξη του πληροφοριακού συστήματος θα γίνει στη βάση κοινών κανόνων διαλειτουργικότητας με τη χρησιμοποίηση ανοικτών διεπαφών, πρωτοκόλλων και μορφοτύπων (συγκεντρωτικά: ανοικτά πρότυπα).

 Τεχνικές προδιαγραφές πληροφοριακού συστήματος

Το πληροφοριακό σύστημα «Καταγραφή στοιχείων προσβασιμότητας κτηρίων δημοσίου ενδιαφέροντος» αποτελεί ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα που απαρτίζεται από επιμέρους διαδικτυακές και τοπικές υπηρεσίες και περιλαμβάνει: α) Σύστημα διαχείρισης βάσεων δεδομένων (RDBMS). β) Σύστημα αυθεντικοποίησης χρηστών. γ) Σύστημα διαχείρισης και παρακολούθησης της ροής εργασιών που θα υποστηρίζει όλες τις διαδικασίες και τα στάδια μέχρι την οριστικοποίηση της καταγραφής. δ) Υπηρεσίες καταλόγου για την αναζήτηση δεδομένων. ε) Εξυπηρετητές (application servers) διάθεσης των δεδομένων και υποστήριξης υπηρεσιών για την εκτέ­λεση άλλων διεργασιών σε αυτά (π.χ. μετασχηματισμός, οπτικοποίηση, αναζήτηση, μεταφόρτωση).

Δικαιώματα χρήσης και πρόσβασης στο πληροφοριακό σύστημα

Το πληροφοριακό σύστημα «Καταγραφή στοιχείων προσβασιμότητας κτηρίων δημοσίου ενδιαφέροντος» εφαρμόζει συγκεκριμένη πολιτική ασφαλείας και κατάλ­ληλες τεχνικές διαχείρισης των δεδομένων, ώστε να εξα­σφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία του ως ασφαλούς πληροφοριακού συστήματος, στο οποίο έχουν πρόσβα­ση οι κατηγορίες χρηστών, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στις παρ. 2 και 3 του παρόντος άρθρου. Η προσβασιμό- τητα στη διαδικτυακή πύλη του πληροφοριακού συστή­ματος γίνεται σύμφωνα με την παρ. 7 του Παραρτήματος Ι της υπό στοιχεία ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/2012 απόφασης «Κύρωση Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης» (Β’ 1301).

Χρήστες του πληροφοριακού συστήματος

Ως χρήστες του πληροφοριακού συστήματος ορίζονται:

*Τα εξουσιοδοτημένα πρόσωπα της εκάστοτε υπη­ρεσίας ή του φορέα, που πιστοποιούνται μέσω διαπι­στευτηρίων Taxisnet

*Οι αρμόδιες δημόσιες αρχές που χρησιμοποιούν το πληροφοριακό σύστημα στο πλαίσιο των καθηκόντων τους και οι εμπλεκόμενοι με τις σχετικές διαδικασίες υπάλληλοι των φορέων αυτών.

*Εξουσιοδοτημένα από τον Διαχειριστή του συστή­ματος πρόσωπα, τα οποία έχουν αυξημένα δικαιώματα πρόσβασης σε όλα τα δεδομένα του συστήματος (δεδο­μένα χρήσης, γεωχωρικά δεδομένα, παραμετροποίησης, καταγραφής μεταβολών κ.λπ.), με δυνατότητα εξαγωγής τους. Η δομή του πληροφοριακού συστήματος και η δι­άρθρωση των επιμέρους στοιχείων που εισάγονται σε αυτό επιτρέπουν τη διαβαθμισμένη ανάκτηση πληρο­φοριών και δεδομένων. Η κατηγοριοποίηση και διαχείριση χρηστών αντιμε­τωπίζονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 12 του Παραρτήματος Ι και στο Παράρτημα ΙΙΙ της υπό στοιχεία ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/2012 (Β’ 1301) απόφασης του Υφυ­πουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

 Διαφύλαξη εμπιστευτικότητας, όροι πρόσβασης και διάθεσης στο πληροφορια­κό σύστημα και τα δεδομένα

Η πρόσβαση στο πληροφοριακό σύστημα «Κα­ταγραφή στοιχείων προσβασιμότητας κτηρίων δημο­σίου ενδιαφέροντος» για την ηλεκτρονική καταχώριση στοιχείων των κτηρίων γίνεται, σύμφωνα με το Πλαίσιο Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σε κρυπτογραφημένη και ασφαλή σύνδεση.

Ο πιστοποιημένος χρήστης οφείλει να τηρεί τη μυ­στικότητα των κωδικών και είναι υπεύθυνος για κάθε καταχώριση, μεταβολή και διαγραφή δεδομένων που διενεργείται με τους κωδικούς που του έχουν χορηγηθεί.

Το πληροφοριακό σύστημα καταγράφει τις ενέργειες και τον χρόνο που τις πραγματοποιεί ο εξουσιοδοτημέ­νος χρήστης. Η τήρηση των δεδομένων αυτών γίνεται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για την προστασία προσωπικών δεδομένων στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Για την περίπτωση αναδρομής σε ενέργειες του παρελθόντος, τα αρχεία καταγραφής ενεργειών και γεγονότων διατηρούνται για χρονικό διάστημα εικοσιτεσ- σάρων (24) μηνών από την προθεσμία του τρίτου εδαφίου της παραγράφου 10.α του άρθρου 26 του ν. 4067/2012

 Διαλειτουργικότητα

Το πληροφοριακό σύστημα «Καταγραφή στοιχείων προσβασιμότητας κτηρίων δημοσίου ενδιαφέροντος» ακολουθεί κανόνες και πρότυπα για τη διασύνδεση και τη διαλειτουργικότητα με τρίτα πληροφοριακά συστή­ματα, σύμφωνα με το Παράρτημα II της υπό στοιχεία ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/2012 (Β’ 1301) απόφασης, και τις δι­ατάξεις του ν. 4727/2020.

Το πληροφοριακό σύστημα διασυνδέεται με όρους διαλειτουργικότητας με τρίτα πληροφοριακά συστή­ματα, εφόσον απαιτείται, και ιδίως με το Ηλεκτρονικό Μητρώο Ελεγκτών Προσβασιμότητας της παρ. 10β του άρθρου 26 του ν. 4067/2012.

Υποχρεώσεις του Διαχειριστή του συστήματος

Οι γενικές υποχρεώσεις του Διαχειριστή του συστή­ματος είναι οι ακόλουθες:

α) Να υποστηρίζει τη λειτουργία του πληροφοριακού συ­στήματος με υψηλή διαθεσιμότητα, παρέχοντας διαδικτυα- κή πρόσβαση, υποστήριξη των συστημάτων, προσαρμογές αποδοτικότητας και να προβαίνει σε κάθε απαραίτητη ενέρ­γεια για την εξασφάλιση της απρόσκοπτης και αποδοτικής λειτουργίας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα.

β) Να μεριμνά για τη συντήρηση του εξοπλισμού και του λογισμικού του συστήματος, προκειμένου να εξα­σφαλίζεται η απαιτούμενη απόδοση και ασφάλεια.

γ) Να προσαρμόζει τις λειτουργίες του πληροφορια­κού συστήματος σε τυχόν αλλαγές της νομοθεσίας και, εφόσον απαιτηθεί, να προβαίνει σε αναβαθμίσεις και προσθήκες λειτουργικότητας, σύμφωνα με οδηγίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

δ) Να παρέχει πληροφορίες και στατιστικά στοιχεία στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

ε) Να αναλαμβάνει την υποστήριξη των χρηστών και των αρμόδιων υπηρεσιών στη λειτουργία και χρήση του συστήματος.

Κυριότητα-διαχείριση

Η κυριότητα του πληροφοριακού συστήματος «Κα­ταγραφή στοιχείων προσβασιμότητας κτηρίων δημοσί­ου ενδιαφέροντος» ανήκει στο Υπουργείο Περιβάλλο­ντος και Ενέργειας.

Η διαδικτυακή πύλη του πληροφοριακού συστή­ματος θα είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr), την οποία θα χρησιμοποιούν όλοι οι εμπλεκόμενοι στις διαδικασίες της καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας κτηρίων.

Η δομή, το περιεχόμενο και οι διαδικασίες διαχείρι­σης του περιεχομένου της διαδικτυακής πύλης αντιμετω­πίζονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ. 5 και 7 του Παραρτήματος Ι της υπό στοιχεία ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/2012 απόφασης «Κύρωση Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλε­κτρονικής Διακυβέρνησης» (Β’ 1301).

 

Προθεσμία καταχώρισης

Παρατείνεται μέχρι την 31η.12.2021 η προθεσμία του τρίτου εδαφίου της παρ. 10.α του άρθρου 26 του ν. 4067/2012 για την καταχώριση των στοιχείων των κτηρίων, στα οποία στεγάζονται οι φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής προσβασιμότητας από τα επιμέρους σημεία αναφοράς για την εφαρμογή της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες και του Προαιρετικού Πρω­τοκόλλου στη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατό­μων με Αναπηρίες, που κυρώθηκαν με το άρθρο 1 του ν. 4074/2012 (Α’ 88), όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 71 του ν. 4488/2017 (Α’ 137). Με την εμπρόθεσμη, κατά τα ανωτέρω, ολοκλήρωση της καταχώρισης των κτηρίων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής προσβασι­μότητας, αναστέλλονται αναδρομικά από την 1η.1.2021 και μέχρι την 31η.12.2022 οι κυρώσεις της παρ. 4 του άρθρου 26 του ν. 4067/2012.

Έναρξη λειτουργίας

Για την έναρξη της λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος «Καταγραφή στοιχείων προσβασιμότητας κτηρίων δημοσίου ενδιαφέροντος» εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του Προέδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Μπορείτε να δείτε εδώ την Υπουργική Απόφαση

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας