ecopress
Του Αργύρη Δεμερτζή/ Σοβαρό ζήτημα αξιοπιστίας των ελέγχων από τις τριμελείς επιτροπές των Δήμων για την εφαρμογή των μέτρων πυροπροστασίας σε χιλιάδες ακίνητα που... Πυροπροστασία: στα τυφλά οι έλεγχοι των Δήμων για την εφαρμογή των μέτρων

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Σοβαρό ζήτημα αξιοπιστίας των ελέγχων από τις τριμελείς επιτροπές των Δήμων για την εφαρμογή των μέτρων πυροπροστασίας σε χιλιάδες ακίνητα που βρίσκονται πλησίον και εντός δασικών  εκτάσεων και  οικισμών θέτει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Μηχανικών του Δημοσίου, καταγγέλλοντας ότι στις επιτροπές ορίζονται μηχανικοί  «χωρίς καμία ή με ελάχιστη επιστημονική γνώση στο αντικείμενο».


Πολλοί ιδιοκτήτες, που εφάρμοσαν τα μέτρα μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι με ποινές και πρόστιμα ή να αντιμετωπίσουν συνέπειες από τις επιτροπές που συγκροτούν οι Δήμοι για να διενεργούν αυτοψίες και ελέγχους μετά από καταγγελίες, χωρίς οι επιτροπές να έχουν στη σύνθεση τους το τεκμήριο της ορθής επιστημονικής γνώσης και κρίσης.

«Xωρίς καμία ή με ελάχιστη επιστημονική γνώση στο αντικείμενο»

-«Οι μηχανικοί αυτοί, χωρίς καμία ή με ελάχιστη επιστημονική γνώση στο αντικείμενο και φυσικά χωρίς καμία εμπειρία σε σχέση με τους μηχανικούς των Τμημάτων Πολιτικής Προ­στασίας, καλούνται να έχουν παράλληλα καθήκοντα με τα δικά τους, των τεχνικών υπηρεσιών των δήμων από την 1η Μάϊου κάθε έτους έως την 31η Οκτωβρίου, όσο δηλαδή διαρκεί η αντιπυρική περίοδος».

Αυτά σημειώνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημόσιων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ) σε επιτολή της προς τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών, αναφερόμενη στους μηχανικούς που επιλέγονται να συμμετέχουν στις τριμελείς επιτροπές που συγκροτούν οι Δήμοι για ελέγχους και αυτοψίες στα ακίνητα για τα μέτρα πυροπροστασίας.

Η πλειονότητα των Δήμων δεν ακολουθεί  τη νομοθεσία

«Ήδη από το 2002 και σύμφωνα με τον Νόμο 3013/2002 ο κάθε Δήμος πρέπει να διαθέτει Τμήμα Πολιτικής Προστασίας με συγκεκριμένη στελέχωση η οποία περιλαμβάνει και μηχανικούς και Συντονιστικό Τοπικό Όργανο», σημειώνει η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ και αναφέρει ότι:

-«Είκοσι και πλέον χρόνια μετά από την ψήφιση του εν λόγω νόμου, και μετά από μια σειρά από εγκυκλίους, διατάξεις, Υπουργικές Αποφάσεις και επιπρόσθετους ρυθμιστικούς νόμους, τίποτα δεν φαίνεται να κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.

Η πλειονότητα των Δήμων δεν ακολουθεί κατά γράμμα τη νομοθεσία και κάποιοι απ’ αυτούς δεν έχουν καν στελεχωμένο Τμήμα Πολιτικής Προστασίας (ΤΠΠ). Το 84% των Δήμων που έχουν Τμήμα Πολιτικής Προστασίας, εξακολουθεί να απασχολεί το προσωπικό Πολιτικής Προστασίας σε παράλληλα καθήκοντα και κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας», υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι:

-«Αντί λοιπόν τώρα με τον νέο Νόμο περί πυροπροστασίας το προσωπικό της Πολιτικής Προστασίας να απασχολείται αποκλειστικά με αυτό το αντικείμενο, ο Νόμος δίνει την δυνα­τότητα στις διοικήσεις των δήμων να χρησιμοποιήσουν στις τριμελείς επιτροπές που αποτε­λούνται από 1 άτομο της Πολιτικής Προστασίας, 1 Μηχανικό και 1 Γεωπόνο-Δασολόγο, μη­χανικούς με άλλα καθήκοντα από άλλες Υπηρεσίες, όπως Τεχνικές υπηρεσίες και ΥΔΟΜ, ώστε να πραγματοποιούν τις αυτοψίες και τις καταγγελίες που ορίζονται με τον νέο Νόμο».

-«Ταυτόχρονα δεν διαθέτουν απαραίτητους εξοπλισμούς, υπηρεσιακά οχήματα κλπ και πρέπει να κινούνται με ίδια μέσα σε κακοτράχαλους και επικίνδυνους δασικούς και όχι μόνο δρόμους, χωρίς καμία οικονομική υποστήριξη», τονίζει η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ και ζητά:

Να επανεξεταστεί η σύσταση των τριμελών επιτροπών

-«Για τους λόγους αυτούς σας ζητούμε να επανεξετάστε τους όρους της σύστασης των τριμελών επιτροπών στους δήμους και να συσταθούν από άτομα που στελεχώνουν το Τμή­μα Πολιτικής Προστασίας κάθε Δήμου και να μεριμνήσετε όπως στελεχωθούν τα Τμήματα Πολιτικής Προστασίας. Μόνο σε περίπτωση που δεν διαθέτει ο Δήμος στο Τμήμα Πολιτικής Προστασίας αρμόδιους μηχανικούς, να χρησιμοποιούνται από άλλες Υπηρεσίες».

Πως έφυγαν μόνον για φέτος οι εξωπραγματικές απαιτήσεις 

Μετά τις εξωπραγματικές απαιτήσεις του νέου κανονισμού πυροπροστασίας για τις οριζόντιες προδιαγραφές αυστηρών απαιτήσεων και υψηλού κόστους για τις οποίες, μετά το σάλο των αντιδράσεων το υπουργείο Περιβάλλοντος αναδιπλώθηκε δηλώνοντας  ότι είναι «ενδεικτικές», περιόρισε για τη φετινή αντιπυρική περίοδο τις απαιτήσεις και ανήγγειλε ότι σε επόμενη φάση θα αναθεωρηθούν. Δείτε εδώ στο ecopress

Τι ισχύει για τα μέτρα πυροπροστασίας και τους ελέγχους από τους Δήμους

 Ο Σύλλογος Μηχανολόγων Ηλεκτρολόγων Βορείου Ελλάδος (ΣΜΗΒΕ) δημοσιοποίησε οδηγίες για να ενημερωθούν οι πολίτες τι πραγματικά ισχύει, ποιες ιδιοκτησίες και ως προς ποιες υποχρεώσεις αφορούν οι ρυθμίσεις για την πυροπροστασία κτηρίων πλησίον δασικών εκτάσεων και τους καθαρισμούς οικοπέδων και ακάλυπτων χώρων.

Στην αναλυτική ανακοίνωση του ΣΜΗΒΕ, που υπογράφει ο πρόεδρος Βασίλειος Αργυρόπουλος και η γενική γραμματέας Μαρία Αντωνιάδου σημειώνονται τα ακόλουθα:

Σχετικά με την πυροπροστασία κτηρίων πλησίον δασικών εκτάσεων, οικοπεδικών χώρων, ακάλυπτων χώρων κλπ, υπάρχουν διάφορες νομοθετικές διατάξεις. Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει προκληθεί μεγάλη σύγχυση σχετικά με την ισχύ των διατάξεων και τις υποχρεώσεις των πολιτών.

Ο Σύλλογος Μηχανολόγων Ηλεκτρολόγων Βορείου Ελλάδος ως φορέας των καθ’ ύλη αρμόδιων μηχανικών σε θέματα πυροπροστασίας αποσαφηνίζει τα ακόλουθα:

Σχετικά με τους ακάλυπτους χώρους οικοπέδων και αγροτεμαχίων έχουν εκδοθεί και ισχύουν οι ακόλουθες διατάξεις:

Α. ΚΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/55904/2019 (ΦΕΚ 3475/24.05.2023) «Κανονισμός Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων»

Η διάταξη αυτή έχει σκοπό την πυροπροστασία ακινήτων που βρίσκονται εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων. Στόχος είναι να ενισχυθεί ο βαθμός πυροπροστασίας του κτηρίου έναντι πιθανής πυρκαγιάς στην παρακείμενη δασική περιοχή αλλά και να περιοριστεί η πιθανή συμβολή του ακινήτου στη μετάδοση της πυρκαγιάς.

Η διάταξη έχει εφαρμογή σε δομημένα ακίνητα τα οποία βρίσκονται:

  1. μέσα σε δάση, δασικές εκτάσεις και χορτολιβαδικές εκτάσεις και ειδικότερα: 1. σε δάση ή δασικά οικοσυστήματα ή δασικές εκτάσεις των παρ.1, 2 και 3 του άρθρου 3 του ν.998/79, όπως ισχύει.
  2. σε χορτολιβαδικές εκτάσεις που βρίσκονται επί ημιορεινών, ορεινών και ανώμαλων εδαφών της παρ. 1 του άρθρου 5 π.δ. 32/2016, είτε είναι δημόσιες, είτε είναι αναγνωρισμένες ως ιδιωτικές.
  3. σε πεδινές χορτολιβαδικές εκτάσεις (μη ορεινές ή ημιορεινές και μη κείμενες επί ανώμαλων εδαφών) της παρ. 3 του άρθρου 5 π.δ. 32/2016.
  4. βρίσκονται εν όλω ή εν μέρει εντός ακτίνας τριακοσίων (300) μέτρων από τα όρια των εκτάσεων της ανωτέρω περίπτωσης (i).
  5. βρίσκονται μέσα σε περιαστικό πράσινο και σε κηρυγμένες δασωτέες ή αναδασωτέες εκτάσεις, της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν.998/79, όπως ισχύει.
  6. βρίσκονται εντός ακτίνας τριακοσίων (300) μέτρων από τα όρια των εκτάσεων της ανωτέρω περίπτωσης iii.
  7. βρίσκονται μέσα σε πάρκα και άλση πόλεων και οικιστικών περιοχών, της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν.998/79, όπως ισχύει.

Αδόμητα ακίνητα, καλλιεργούμενες εκτάσεις και βοσκοτόπια τα οποία διέπονται από την 9η Πυροσβεστική Διάταξη (ΦΕΚ 1923/Β/2021) εξαιρούνται του πεδίου εφαρμογής του παρόντος.

Για τα ακίνητα που υπάγονται στις διατάξεις του Κανονισμού θα πρέπει να συνταχθεί: 

-Έντυπο αξιολόγησης επικινδυνότητας από αρμόδιο τεχνικό επιστήμονα (μηχανικό, γεωπόνο ή δασολόγο)

-Τεχνική έκθεση σχετικά με τη λήψη απαιτούμενων μέσων και μέτρων πυροπροστασίας από μηχανικό με δικαίωμα υπογραφής μελετών πυροπροστασίας

Το έντυπο αξιολόγησης και η τεχνική έκθεση θα κατατίθενται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα, η οποία δεν έχει τεθεί ακόμα σε λειτουργία. Μέχρι να τεθεί σε λειτουργία η πλατφόρμα, τα έγγραφα θα πρέπει να κατατεθούν στο οικείο Δήμο.

Για τα κτήρια εντός οικισμών υπεύθυνος για τη σύνταξη του εντύπου αξιολόγησης και της τεχνικής έκθεσης είναι ο αρμόδιος ΟΤΑ-Δήμος

Ο ιδιοκτήτης του ακινήτου θα πρέπει έως την 30η Απριλίου κάθε έτους να συμπληρώνει και να υποβάλλει Ετήσια Δήλωση εφαρμογής μέτρων πυρασφάλειας. Υπόδειγμα της Δήλωσης περιλαμβάνεται στο προαναφερθέν ΦΕΚ.

Οι Δήμοι θα πρέπει να διενεργούν δειγματοληπτικούς ελέγχους με τριμελείς επιτροπές. Εφόσον διαπιστωθούν παραβάσεις, καταγράφονται και δίνεται στον ιδιοκτήτη προθεσμία συμμόρφωσης. Σε περίπτωση μη τήρησης των απαιτήσεων του κανονισμού, επιβάλλονται διοικητικές και ποινικές κυρώσεις. Τα διοικητικά πρόστιμα αποτελούν έσοδα των Δήμων.

Τέλος στα ακίνητα που ελέγχθηκαν και διαπιστώθηκαν παραβάσεις, θα ελέγχονται υποχρεωτικά και την επόμενη αντιπυρική περίοδο.

Οι διατάξεις ισχύουν για τα προληπτικά μέτρα από την αντιπυρική περίοδο του έτους 2024

Οι διατάξεις παθητικής και ενεργητικής πυροπροστασίας ισχύουν από 31/03/2025 για ακίνητα υψηλής και ιδιαίτερα υψηλής επικινδυνότητας και από 31/03/2026 για τα ακίνητα χαμηλής και μεσαίας επικινδυνότητας.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας