Ρύπανση Σαρωνικού: Θα χρειαστούν πολλά χρόνια για την αποκατάσταση του οικοσυστήματος – Τι λένε οι ειδικοί
ΕιδήσειςΕνέργειαΠεριβάλλονΦυσικοί πόροι 15 Σεπτεμβρίου 2017 Αργύρης
Θα χρειαστούν χρόνια για να επέλθει η πλήρης βιολογική αποκατάσταση της θαλάσσιας περιοχής που μολύνθηκε από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη II». Σε αυτό συγκλίνουν οι επιστήμονες, καταλήγοντας μάλιστα και στην κοινή παραδοχή ότι χάθηκαν τα πρώτα πολύτιμα 24ωρα.
Οι πρώτες εκτιμήσεις των ειδικών αναφέρουν ότι θα χρειαστούν από πέντε μέχρι δέκα χρόνια για να καθαρίσουν πλήρως τα μολυσμένα ύδατα στον Σαρωνικό και να εξαφανιστούν οι καταστροφικές συνέπειες της ρύπανσης που προκλήθηκε στο οικοσύστημα από την μυστηριώδη και μέχρι τώρα ανεξιχνίαστη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη II». τα ξημερώματα της Κυριακής 10 Σεπτεμβρίου 2017 στην Σαλαμίνα.
Οι επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον, στην ιχθυοπανίδα αλλά στην ατμόσφαιρα -από τα πτητικά συστατικά του πετρελαίου- θα συνεχίσουν να εξελίσσονται για διάστημα που ακόμα δεν μπορεί να υπολογιστεί με ακρίβεια, καταρρίπτοντας τις διαβεβαιώσεις ότι σύντομα όλα θα επανέλθουν στην προτέρα κατάσταση.
Για την ολοκλήρωση της επιχείρησης απορρύπανσης του Σαρωνικού, που κατακλύζεται από πετρελαιοκηλίδες σε όλο το μήκος της ακτογραμμής του από τη Σαλαμίνα, μέχρι την Πειραϊκή, την Φρεατίδα, το Φάληρο, Άλιμο Γλυφάδα το Καβούρι και διαρκώς το πρόβλημα επεκτείνεται οι επίσημες ανακοινώσεις μιλούν για μερικές εβδομάδες αλλά και επ΄ αυτού υπάρχουν αμφισβητήσεις από ειδκούς, που εκτιμούν ότι θα χρειαστεί ακόμη περισσότερος χρόνος. Πάντως :
-“Σε 25 με 30 ημέρες υπολογίζουμε ότι θα έχει αλλάξει η εικόνα των περιοχών που έχουν πληγεί ” ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου ο Π.Κουρουμπλής.
-«Δεν θα υπάρχουν αναντίστρεπτες επιπτώσεις στο περιβάλλον», τόνισε ο αν. υπουργός ΠΕΝ Σ.Φάμελλος.
Όσο για το χρόνο που θα χρειαστεί για να είναι ακίνδυνη η πρόσβαση στις παραλίες του Σαρωνικού δεν υπάρχει μέχρι τώρα επίσημη απάντηση. Το προσεχές διάστημα θα αρχίσουν οι μετρήσεις από το ΕΛΚΕΘΕ και εκτιμάται ότι μπορεί να χρειαστεί και ένας ολόκληρος χρόνος, μέχρι το φθινόπωρο του 2018, για να ανάψει πράσινο φως για τους κολυμβητές. Παράλληλα εκτιμάται ότι για κάποιες παραλίες, που κατακλύστηκαν από το μαζούτ η απαγόρευση θα ισχύσει για πολλά χρόνια. Η κοινή διαπίστωση είναι : “Όταν το πετρέλαιο φτάσει στην ακτή και ακουμπήσει πάνω στην άμμο, είναι πολύ δύσκολο πια – Ακόμα και αν καθαριστεί πλήρως, το οικοσύστημα δεν επανέρχεται αμέσως”
«Προφανώς, σε μια παραλία που υπάρχει μαζούτ, δεν μπορεί να διανοηθεί κανείς να κολυμπήσει ή να ψαρέψει» σημείωσε ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός, μιλώντας στον ΣΚΑΙ. Ο ίδιος εκτίμησε ότι οι υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας θα εκδώσουν και σχετική εγκύκλιο εντός των ημερών. Υπογράμμισε, δε, πως όταν υπάρχουν μεγάλες οικολογικές καταστροφές, υπάρχουν άμεσοι και απώτεροι κίνδυνοι και σημείωσε πως θα πρέπει να ελεγχθεί από το ΕΛΚΕΘΕ το ενδεχόμενο να περάσει η μόλυνση στη διατροφική αλυσίδα, όπως αναφέρουν και επιστήμονες. Σημείωσε ότι από την καταστροφή αυτή θα πρέπει να «πάρει μαθήματα» και ο κρατικός μηχανισμός, καθώς «παραδοσιακά τα αντανακλαστικά ενεργοποιούνται, αφού έχει γίνει η ζημιά».
Οι δηλώσεις των ειδικών
Ε. Γιδαράκος : To αποτύπωμα μιας πετρελαιοκηλίδας μπορεί να εντοπιστεί αρκετά χρόνια μετά το συμβάν.
«Χάθηκαν τα πρώτα 24ωρα. Είναι επισφαλές να μιλήσουμε με ακρίβεια για το απαιτούμενο διάστημα της απορρύπανσης, αλλά σίγουρα δεν θα τελειώσουμε σε 15-20 ημέρες. Τις θάλασσες και τις ακτές θα τις ξαναδούμε κάποια στιγμή καθαρές, αλλά αυτό είναι ένα μέρος μόνο της απορρύπανσης. Για την πλήρη βιολογική αποκατάσταση του θαλάσσιου περιβάλλοντος θα χρειαστούν χρόνια» δήλωσε στον «Ελεύθερο Τύπο» ο Ευάγγελος Γιδαράκος, καθηγητής στο Εργαστήριο Διαχείρισης Τοξικών και Επικινδύνων Αποβλήτων της Σχολής Μηχανικών Περιβάλλοντος στο Πολυτεχνείο Κρήτης, προσθέτοντας πως το αποτύπωμα μιας πετρελαιοκηλίδας μπορεί να εντοπιστεί αρκετά χρόνια μετά το συμβάν, ακόμα και σε οργανισμούς που ενδεχομένως δεν ζούσαν ακόμη τη στιγμή εμφάνισής της. «Το ναυάγιο κατέδειξε την ανυπαρξία του κρατικού μηχανισμού. Δεν είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε ένα έκτακτο θαλάσσιο ατύχημα που συνέβη μάλιστα σε ιδανικές καιρικές συνθήκες.
Σκεφτείτε τι θα είχε συμβεί με δυσμενείς, αλλά και το γεγονός ότι το Αιγαίο διαπλέουν ετησίως 60.000 εμπορικά πλοία, εκ των οποίων τα 6.000 πετρελαιοφόρα που μεταφέρουν από 100 έως 200.000 τόνους βαρέων πετρελαιοειδών», συνεχίζει ο καθηγητής, χωρίς να κρύβει την αγανάκτησή του από την παραδοχή του υπουργού Ναυτιλίας ότι το ναυάγιο του «Sea Diamond», δέκα χρόνια μετά, δεν έχει πλήρως στεγανοποιηθεί! «Ελπίζω το εν εξελίξει περιστατικό να τύχει ορθότερης, σοβαρότερης και αποτελεσματικότερης διαχείρισης», καταλήγει.
Κίμων Χατζημπίρος: Ακόμα και να καθαρίσει η πετρελαιοκηλίδα το οικοσύστημα δεν επανέρχεται αμέσως
Ο περιβαλλοντολόγος, καθηγητής του ΕΜΠ Κίμων Χατζημπίρος μιλώντας στο protothema.gr τονίζει πως προκλήθηκε μια χρόνια ρύπανση σε κατοικημένες παράκτιες περιοχές, η οποία θα είχε αποφευχθεί αν από τις πρώτες ώρες είχαν γίνει οι σωστοί χειρισμοί. Ακόμα και να καθαρίσει η πετρελαιοκηλίδα το οικοσύστημα δεν επανέρχεται αμέσως. Όπως αναφέρει, «η οικολογική ζημιά στη θάλασσα και το οικοσύστημα είναι πολύ σημαντική. Χρειάζονται περίπου πέντε με δέκα χρόνια για να την καταπολεμήσει η φύση και να εξαφανιστούν οι συνέπειες. Για περίπου πέντε χρόνια θα υπάρχει διαταραχή του θαλάσσιου οικοσυστήματος. Ο χρόνος βεβαία εξαρτάται πολύ από το τρόπο που θα αντιμετωπιστεί η ρύπανση. Αν ρίξουν χημικά στην θάλασσα για να κατακαθίσει το πετρέλαιο στο βυθό όπως συνηθιζόταν παλιότερα τουλάχιστον, τότε το πετρέλαιο δεν θα φαίνεται στην επιφάνεια, δεν θα βγαίνει στις ακτές αλλά θα κάθεται και θα καταστρέψει ολοσχερώς το οικοσύστημα. Ο πιο οικολογικός τρόπος είναι να μαζευτεί με κάποια ειδικά σκάφη, είτε συσκευές και δίχτυα που διαθέτει το λιμενικό όσο είναι ακόμα στην επιφάνεια. Αυτό όμως τις πρώτες ώρες. Όταν το πετρέλαιο φτάσει στην ακτή και ακουμπήσει πάνω στην άμμο και τα χαλίκια, μετά είναι πολύ δύσκολο πια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αν ο κρατικός μηχανισμός αντιμετώπισης ήταν έτοιμος, τις επόμενες ώρες θα έπρεπε να εξαπολυθούν και να μαζέψουν το πετρέλαιο. Θα ήταν πολύ καλύτερη η κατάσταση. Αυτό το ναυάγιο έγινε Κυριακή και σήμερα είναι Πέμπτη. Είναι αργά. Δεν γνωρίζω αν δόθηκαν οι σωστές οδηγίες. Νομίζω όμως ότι από τα αποτελέσματα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η κινητοποίηση ήταν πολύ αργή». Εξίσου επίπονη και δύσκολη είναι η διαδικασία καθαρισμού των ακτών από την πίσσα. Από την Φρεατίδα μέχρι την Γλυφάδα το μαζούτ μαύρισε τις παραλίες ενώ οι τοπικοί παράγοντες συνδράμουν με όποια μέσα διαθέτουν για να περιοριστεί το φαινόμενο. «Όταν βγαίνει η πίσσα έξω, στα χαλίκια και την άμμο, πρέπει να καθαριστεί με χειρωνακτική εργασία, μια -μια πέτρα. Αν αφήσουμε αυτήν την πίσσα θα κάνει 10-20 χρόνια να φύγει. Χρειάζεται μια καθοδήγηση από ειδικούς για να καθαρίσει η παραλία. Επομένως, έχουμε και μεγάλη οικονομική ζημιά γιατί οι παραλίες της Αττικής είναι ιδιαίτερα τουριστικές», προσθέτει ο κ. Χατζημπίρος.
Στέλιος Κατσανεβάκης : Ο χρόνος απορρύπανσης εξαρτάται από τις ποσότητες πετρελαίου που χύθηκαν στη θάλασσα
Ο αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Επιστημών της Θάλασσας του πανεπιστημίου Αιγαίου Στέλιος Κατσανεβάκης αναφέρει στο protothema.gr πως ο χρόνος απορρύπανσης εξαρτάται από τις ποσότητες πετρελαίου που χύθηκαν στη θάλασσα. «Σε μεγάλα ατυχήματα περνάνε δεκαετίες για να επανέλθει το οικοσύστημα, όπως έγινε και στον κόλπο του Μεξικού με το Deepwater Horizon που μετά από 7 χρόνια δεν έχει ακόμα επανέλθει. Εδώ η ζημιά είναι μικρότερη, γίνονται εργασίες απορρύπανσης αλλά ακόμα και τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι εξίσου τοξικά. Χρειάζεται παρακολούθηση για τα επόμενα χρόνια».
Κώστας Μουτζούρης: Οι χειμερινοί κολυμβητές θα έχουν πρόβλημα, για τους θερινούς θα δούμε»
Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι όταν το πετρέλαιο πηγαίνει σε αμμώδεις παραλίες, οι διαδικασίες απορρύπανσης παίρνουν πάρα πολύ καιρό γιατί το μαζούτ παραμένει στο πορώδες της άμμου και αυτού του είδους η ρύπανση δεν αντιμετωπίζεται εύκολα, εξήγησε ο πρώην πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Κώστας Μουτζούρης, μιλώντας στον Σκάι. Στην συνέχεια αναφέρθηκε στο ατύχημα αυτό καθεαυτό, επισημαίνοντας πως «είχαμε ένα ατύχημα, υπό ιδεατές συνθήκες». Εξηγώντας τι σημαίνει αυτό, είπε πως το δεξαμενόπλοιο ήταν «στα 500 μέτρα από την Ψυττάλεια, όπου υπάρχουν δύο σταθμοί κατάλληλα εξοπλισμένοι, οι ποσότητες πετρελαίου που βγήκαν δεν ήταν τεράστιες, ο καιρός ήταν καλός». «Από το 2002 υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει τα απαραίτητα για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων, υπήρξε όμως ολιγωρία και τίποτα δεν λειτούργησε», είπε ξεκάθαρα. Η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας δεν ήταν εδώ και προσπαθούσε εκ του μακρόθεν να ενημερωθεί. Ολιγώρησε, δεν αντέδρασε και ήταν το αρμόδιο υπουργείο, τόνισε ο πρώην πρύτανης. «Πρέπει να καθαριστούν οι ακτές και αυτό θα πάρει χρόνο, μην καλλιεργούμε προσδοκίες. Οι χειμερινοί κολυμβητές θα έχουν πρόβλημα, για τους θερινούς θα δούμε», είπε χαρακτηριστικά.
Γ. Ηλιόπουλος: Σε καμία περίπτωση δεν είναι εφικτός ο καθαρισμός της θάλασσας εντός 20 ημερών
Για περιβαλλοντική καταστροφή του Σαρωνικού, η οποία θα επηρεάσει σε σημαντικότατο βαθμό τόσο την ιχθυοπανίδα όσο και τον άνθρωπο, κάνει λόγο ο Γιώργος Ηλιόπουλος, γενικός γραμματέας Ένωσης Πτυχιούχων Περιβαλλοντολόγων Ελλάδας (ΕΠΠΕ). Ο κ. Ηλιόπουλος μιλώντας στον «Ελεύθερο Τύπο» τονίζει ότι αν οι πολιτικοί και άλλοι μηχανισμοί είχαν αντιδράσει ταχύτερα, θα είχαν προλάβει να περιορίσουν τη ζημιά σε μεγαλύτερο βαθμό, εφόσον όμως η πετρελαιοκηλίδα βγήκε εκτός ελέγχου, η καταστροφή είναι πολύ μεγάλη. «Πρέπει να κάνουμε σαφές ότι μόνο ένα μικρό ποσοστό του πετρελαίου μπορεί να συλλέγει επιφανειακά. Ένα άλλο ποσοστό θα καθιζάνει και το υπόλοιπο θα βγει στην παραλιακή ζώνη. Δυστυχώς, μέρος των πετρελαιοκηλίδων ενδέχεται να περάσει στην τροφική αλυσίδα και να καταλήξει στα ψάρια τα οποία θα αλιεύονται τα επόμενα χρόνια». Χωρίς την απαραίτητη τεχνολογία, η οποία βοηθάει στο να καθαριστεί ο βυθός και ένα πολύ σημαντικό ποσοστό του πετρελαίου, το μόνο πράγμα που πρόκειται να συμβεί είναι όλο αυτό να βυθίζεται και κάθε φορά που θα υπάρχει κυματισμός να αναδύεται. Και τόνισε πως σε καμία περίπτωση δεν είναι εφικτός ο καθαρισμός της θάλασσας εντός 20 ημερών. Παράλληλα ίσως αρκετές παραλίες κριθούν ακατάλληλες για μακρά περίοδο η οποία μπορεί να κυμανθεί από μήνες έως και χρόνια και να απαγορευτεί η κολύμβηση. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως αν εισέλθει στο σώμα υδρογονάνθρακας, πέρα από τα αναπνευστικά προβλήματα που μπορεί να προκληθούν, θα μπορούσε να είναι μέχρι και εν δυνάμει καρκινογόνος», εξηγεί ο κ. Ηλιόπουλος. Σε αυτή τη φάση, έχει ήδη ξεκινήσει μια διαδικασία π οποία λέγεται γαλακτωματοποίπση του πετρελαίου, δηλαδή αυξάνεται σε όγκο, αναμιγνύεται με νερό και παίρνει ένα καφέ χρώμα.
Δημήτρης Ιμπραήμ: Θαλάσσιοι οργανισμοί και θαλασσοπούλια «καίγονται» και πεθαίνουν από ασφυξία από το μαζούτ
Θαλάσσιοι οργανισμοί και θαλασσοπούλια «καίγονται» και πεθαίνουν από ασφυξία από το μαζούτ, ενώ η χημική σύσταση των νερών καθιστά απαγορευτική τη θάλασσα για τον άνθρωπο αναφέρει ο Δημήτρης Ιμπραήμ, υπεύθυνος εκστρατειών της Greenpeace μιλώντας για τη σοβαρή ρύπανση που προκάλεσε στις ακτές της Αττικής η βύθιση του μικρού δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ». «Εξαιτίας του γεγονότος ότι η ρύπανση έχει μετατοπιστεί σε παραλίες της Αττικής, υπάρχει ο κίνδυνος να ξεχαστεί η Σαλαμίνα, όπου το πρόβλημα παρατηρείται σε 1,5χλμ ακτογραμμής» επισημαίνει ο κ. Ιμπραήμ, ενώ μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τονίζει: «Αναμφισβήτητα η μόλυνση επιφέρει ένα πλήγμα στον τουρισμό αυτή την περίοδο […] από τη στιγμή που ολοκληρωθούν οι καθαρισμοί και γίνει μία συστηματική παρατήρηση των βιολογικών και χημικών δεικτών των υδάτων και των ακτών, του χρόνου έχουμε τη δυνατότητα να μην αντιμετωπίζουμε άμεσο πρόβλημα». Για τον κ. Ιμπραήμ μείζον ζήτημα αποτελεί η διαφάνεια, η παρακολούθηση, η πληροφόρηση και η συστηματική συνέχιση των ερευνών μετά την πλήρη απορρύπανση του οικοσυστήματος, αλλά και η απόδοση των ευθυνών για την οικολογική καταστροφή στη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει». Καταλήγοντας, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τις επικείμενες εξορύξεις πετρελαίου στο Ιόνιο, λέγοντας «το θέμα δεν είναι αν θα υπάρξει νέο δυστύχημα αλλά πότε».
Γ. Παξιμάδης: Η πλήρης αποκατάσταση του οικοσυστήματος από την πετρελαιορύπανση απαιτεί πολλά χρόνια
«Η πλήρης αποκατάσταση του οικοσυστήματος από την πετρελαιορύπανση απαιτεί πολλά χρόνια», αναφέρει ο Γιώργος Παξιμάδης, υπεύθυνος θαλάσσιων ερευνών του WWF. Όπως τονίζει, «οι τοξικές επιπτώσεις τόσο για τον άνθρωπο όσο και για το οικοσύστημα είναι άμεσες, αλλά και χρόνιες. Παρατηρείται θάνατος από ασφυξία θαλάσσιων οργανισμών της χλωρίδας και της πανίδας, παρεμπόδιση της ανάπτυξης και της αναπαραγωγής τους, αλλαγή φυσιολογίας και συμπεριφοράς. Ενώ, μέσω της βιοσυσσώρευσης τοξικές ουσίες περνάνε μέσω της διατροφικής αλυσίδας και στον άνθρωπο. Επιπλέον, παρατηρείται εποίκιση του οικοσυστήματος από είδη ξενιστές, ενώ προκαλείται μία σοβαρή ανισορροπία». Όσον αφορά τον άνθρωπο, η ρύπανση επηρεάζει οποιαδήποτε παράκτια δραστηριότητα, σύμφωνα με τον κ. Παξιμάδη.
Κ. Φωτεινάκης: βαριά η ρύπανση των ακτών
Από την πλευρά του ο πρόεδρος των Φίλων της Φύσης Κώστας Φωτεινάκης, και ο Γραμματέας του Εξωραϊστικού – Πολιτιστικού Συλλόγου Ψιλής ‘Αμμου Σαλαμίνας, έκαναν λόγο για βαριά ρύπανση των ακτών, ενώ μαζί με τις σημαντικότερες περιβαλλοντικές οργανώσεις της χώρας δήλωσαν «παρών» στη συλλογή και την απομάκρυνση των ρύπων μαζούτ στην ακτή της εισόδου της πόλης των Σεληνίων.
Μάλιστα, το Ελληνικό Δίκτυο ΦΙΛΟΙ της ΦΥΣΗΣ/ Naturefriends Greece στην παρούσα φάση για την άμεση αντιμετώπιση της κατάστασης προτείνει: να ενισχυθούν οι δυνάμεις και τα μέσα συλλογής και απομάκρυνσης των ρύπων, το συντομότερο δυνατόν και πάντως πριν από τις βροχές.
Τι είπαν σε κοινή συνέντευξη Τύπου οι Π. Κουρουμπλής και Σ. Φάμελλος
«Βρισκόμαστε σε μια εξαιρετικά καλή εξέλιξη. Μέρα με τη μέρα έχουμε βελτίωση και αυτή τη στιγμή γίνεται μία γιγαντιαία προσπάθεια με στόχο να περιοριστούν οι επιπτώσεις που δημιουργήθηκαν από αυτό το περίφημο ναυάγιο», τόνισε το απόγευμα σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής. Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κουρουμπλής, είπε ότι αυτή την ώρα, αυτό που έχει σημασία είναι ότι το λιμενικό σώμα δίνει μια μεγάλη παρουσία και έχουν επιστρατευθεί όλα τα διαθέσιμα μέσα για την αντιμετώπιση της ρύπανσης από το λιμενικό και ιδιώτες». Ο υπουργός πρόσθεσε ότι από τις 2 τα ξημερώματα της Κυριακής που έγινε η βύθιση του πλοίου, έφθασαν άμεσα τα πλοία του λιμενικού με στόχο να διασώσουν τους ανθρώπους που βρίσκονταν μέσα σε αυτό, ενώ στις 5.30 κατέφθασε το πρώτο αντιρρυπαντικό πλοίο του λιμενικού και στις 6:14 υπάρχει e-mail όπου ανατίθεται η ευθύνη σε ιδιωτική εταιρεία απορρύπανσης. Στις 9.30 έχουν μπει τα πλωτά φράγματα και στις 10 το πρωί έχει ξεκινήσει η στεγανοποίηση του ναυαγίου πρόσθεσε. Ο υπουργός, αναφερόμενος στο θέμα που προέκυψε περί διάθεσης της παραίτησής του στον πρωθυπουργό, τόνισε το εξής: «Είπα το πρωί, το εννοώ και το πιστεύω, ότι οι παραιτήσεις όλων των υπουργών είναι πάντα στη διάθεση του πρωθυπουργού, γιατί ο πρωθυπουργός μας κρίνει καθημερινά και για μένα προσωπικά είναι μία στάση που ξεκινάει από τα παιδικά μου χρόνια όταν συνέβη η ανατροπή της κυβερνήσεως Γεωργίου Παπανδρέου το 1965, όπου ο τότε βασιλιάς δεν επέτρεπε στον πρωθυπουργό να ορίσει τους υπουργούς που ήθελε. Λέω λοιπόν ότι είναι πάντα το δικαίωμα στον πρωθυπουργό να κάνει τις δικές του επιλογές. Αυτό το νόημα είχε η πρωινή μου δήλωση και έγινε μια παρεξήγηση από στενό μου συνεργάτη και συνάδελφό σας, που είπε για «λογοπαίγνιο». Δεν είναι καθόλου λογοπαίγνιο, το πιστεύω – και γι’ αυτό θεωρώ πάντα, πως όλοι μας ως υπουργοί, αυτή τη δέσμευση έχουμε προς στον πρωθυπουργό». Ο κ. Κουρουμπλής, επανερχόμενος στο θέμα της βύθισης, είπε ότι στόχος είναι να απαντληθεί το πετρέλαιο από το βυθισμένο σκάφος, να καθαριστεί η θάλασσα από τα πετρελαιοειδή να μαζευτεί η πίσσα απ’ τις ακτές και να καθαριστούν με ατμούς τα βράχια. «Σε 25 με 30 ημέρες υπολογίζουμε ότι θα έχει αλλάξει η εικόνα των περιοχών που έχουν πληγεί και τότε θα μπορέσουμε να δούμε και τα αποτελέσματα των μετρήσεων του ΕΛΚΕΘΕ» διευκρίνισε ο υπουργός.
-Σ. Φάμελλος. Παρών στην συνέντευξη, ο αν. υπουργός Περιβάλλοντος, Σωκράτης Φάμελλος, δήλωσε σε σχέση με την εξέλιξη των αντιρρυπαντικών προσπαθειών για τον περιορισμό των συνεπειών της πετρελαιοκηλίδας, πως «δεν θα υπάρχουν αναντίστρεπτες επιπτώσεις στο περιβάλλον». Ο κ. Φάμελλος επεσήμανε ότι από την πρώτη ημέρα του ναυαγίου δόθηκε εντολή να βρίσκονται επί τόπου οι επιθεωρητές περιβάλλοντος, οι οποίοι κάνουν καθημερινά αποτίμηση των ζημιών. Μάλιστα, αναμένεται να αποδώσουν το πόρισμά τους προκειμένου να καταλογιστούν οι ευθύνες στην πλοιοκτήτρια εταιρεία, προκειμένου να καταλογιστεί το πρόστιμο στη λογική του ο «ρυπαίνων πληρώνει». Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, στις 9:30 το πρωί της Κυριακής είχε ήδη ποντιστεί το πρώτο φράγμα, και ήδη μέσα σε 3,5 ώρες από τη στιγμή που συνέβη το ατύχημα είχε γίνει ανάθεση της πλοιοκτήτριας σε ιδιωτική εταιρεία απορρύπανσης. «Είχα χαρακτηρίσει την κατάσταση ιδιάζουσα, και είχα δώσει εντολή στους επιθεωρητές περιβάλλοντος να είναι ήδη στο σημείο, μαζί με το γραφείο αντιμετώπισης περιβαλλοντικής ζημιάς» ανέφερε ο κ. Φάμελλος. «Και τα τεχνικά μέσα και ο επιχειρησιακός σχεδιασμός, είναι σύμφωνος με τους κανόνες» συνέχισε, προσθέτοντας ότι μέσω του Πράσινου Ταμείου, έχουν ήδη εξασφαλιστεί οι πόροι για τον καθαρισμό των περιοχών, ενώ το κόστος θα καλυφθεί από τον πλοιοκτήτη, τόσο για τη βραχυπρόθεσμη, όσο και για τη μακροπρόθεσμη αντιμετώπιση των συνεπειών του ναυαγίου. Όπως ξεκαθάρισε, «δεν υπάρχουν διαρροές από την περιοχή του ναυαγίου ήδη από τα ξημερώματα της Τρίτης», προσθέτοντας ότι «το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει το υπουργείο Ναυτιλίας, είναι απολύτως εφικτό». Επιπλέον, ο αναπληρωτής υπουργός, δήλωσε ότι στο πλαίσιο της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ, φέτος ολοκληρώνεται το σχέδιο αντιμετώπισης κρίσεων, ενώ στο χθεσινό ταξίδι του στο Ισραήλ, συζήτησε σχετικά με τον ομόλογό του, προκειμένου «να αναβαθμίσουμε και τα τεχνικά και τα επιχειρησιακά εργαλεία που έχουμε και για τη θάλασσα». Σημείωσε μάλιστα, ότι για το περιστατικό ενημερώθηκε και το γραφείο των Ηνωμένων Εθνών για τη Σύμβαση της Βαρκελώνης. «Κάνουμε προετοιμασία για αναβάθμιση ικανοτήτων και επιχειρησιακών εργαλείων, καθώς η χώρα παίζει έναν ευρύτερο ρόλο στη νοτιοανατολική Μεσόγειο», ανέφερε χαρακτηριστικά. Όσον αφορά την εκτίμηση του μεγέθους της καταστροφής, ο κ. Φάμελλος τόνισε ότι αυτή «δεν θα έπρεπε να την κάνουμε με υποκειμενικούς όρους, αλλά με επιστημονικούς όρους»: «Δεν θα τη χαρακτήριζα καταστροφή» δήλωσε ο κ. Φάμελλος. «Έχουμε ένα σημαντικό περιβαλλοντικό ατύχημα, το οποίο αντιμετωπίζεται» συμπλήρωσε, διευκρινίζοντας πως πλήρης αποτύπωση των προσπαθειών απορρύπανσης καθώς επίσης και των επιπτώσεων θα υπάρξει την ερχόμενη εβδομάδα. Παρόντες στην συνέντευξη Τύπου, ήσαν επίσης, ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Ν. Σαντορινιός, οι γενικοί γραμματείς του υπουργείου Ναυτιλίας, Δ. Καλαματιανός και Χρ. Λαμπρίδης, ο αρχηγός του Λιμενικού, αντιναύαρχος Σταμάτης Ράπτης, καθώς και στελέχη του Σώματος.
Σχετικά Άρθρα
- ΔΠΘ: μεταπυρική αποκατάσταση του δάσους της Δαδιάς
- Άνοιξε και φέτος για το κοινό το φαράγγι της Σαμαριάς
- Κτηματολόγιο: το ταξίδι κινητής μονάδας κτηματογράφησης στην Κρήτη
- Δυτικό Μέτωπο: «προδιαγεγραμμένος θάνατος στον ΧΥΤΑ Φυλής»
- Ακτές: συρματοπλέγματα αποκλεισμού και εισιτήριο εκμετάλλευσης των πολιτών
- Πέντε διδάγματα από τον μικρό ζιφιό στον Σαρωνικό