ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ: κόβουν τους αρχιτέκτονες από εκπαιδευτές στις ΣΑΕΚ
ΑρχιτεκτονικήΕιδήσειςΟικονομίαΠεριβάλλονΠολεοδομίαΧωροταξία 7 Οκτωβρίου 2024 Αργύρης
Ο ΣΑΔΑΣ- ΠΕΑ διαμαρτύρεται έντονα για τον αποκλεισμό των διπλωματούχων αρχιτεκτόνων μηχανικών από τις αναθέσεις μαθημάτων εκπαιδευτών της ειδικότητας «Εσωτερική Αρχιτεκτονική, Διακόσμηση και Σχεδιασμός Αντικειμένων» των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης Σ.Α.Ε.Κ.» και ζητούν να τροποποιηθούν η σχετική απόφαση και ο Οδηγός κατάρτισης, ώστε να συμπεριληφθούν οι διπλωματούχοι Αρχιτέκτονες Μηχανικοί ισότιμα και χωρίς σειρά προτεραιότητας, όπως συνέβαινε ως τώρα αδιάλειπτα, στην 30ετή περίπου λειτουργία της ειδικότητας στα ΙΕΚ.
Η παρέμβαση του ΣΑΔΑΣ ΠΕΑ, που υπογράφουν ο πρόεδρος Δημήτρης Ξυνομηλάκης και η γενική γραμματέας Τζούλια Τσαλίκη απευθύνεται προς τον Κυριάκο Πιερρακάκη, υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, την Ιωάννα Λυτρίβη, Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, την Όλγα Καφετζοπούλου, Γενική Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης (Ε.Ε.Κ.) και Διά Βίου Μάθησης (Δ.Β.Μ.) κοινοποιείται στον Ευθύμιο Μπακογιάννη, Γενικό Γραμματέα ΥΠΕΝ (για τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών του ΠΔ 99/2018, ΦΕΚ 187/Α`), στον Γεώργιο Στασινό, Πρόεδρο του ΤΕΕ.
Το πλήρες κείμενο της παρέμβασης του ΣΑΔΑΣ –ΠΕΑ με θέμα: «Αναθέσεις μαθημάτων Εκπαιδευτών της Ειδικότητας «Εσωτερική Αρχιτεκτονική, Διακόσμηση και Σχεδιασμός Αντικειμένων» των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης Σ.Α.Ε.Κ. σε Διπλωματούχους Αρχιτέκτονες Μηχανικούς» έχει ως εξής:
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Αξιότιμη κ. Υφυπουργέ,
Αξιότιμη κ. Γενική Γραμματέα,
Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να σας εκφράσουμε την έντονη διαμαρτυρία του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών – Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ- ΠΕΑ) για την πρωτοφανή υποβάθμιση και τον εν τοις πράγμασι αποκλεισμό των Διπλωματούχων Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ως εκπαιδευτών στις ΣΑΕΚ των μαθημάτων της ειδικότητας «Εσωτερική Αρχιτεκτονική, Διακόσμηση και Σχεδιασμός Αντικειμένων», όπως προβλέπεται στον Νέο Οδηγό Κατάρτισης Νο38 που εγκρίθηκε με την ΥΑ ΦΒ6/94147/K3/21-08-2024 (ΦΕΚ 4920/Β).
Επίσης, διαμαρτυρόμαστε και ζητούμε εξηγήσεις για το ποια ήταν η διαδικασία τροποποίησης εδαφίων του ως άνω Οδηγού (Νο38), ΜΕΤΑ την έκδοση και δημοσίευση της ανωτέρω ΥΑ σε ΦΕΚ.
Από την ίδρυση και τους σκοπούς των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) η παρεχόμενη επαγγελματική κατάρτιση συναρτάται με την σύνδεση του περιεχομένου των σπουδών με τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας του οικείου επαγγελματικού – γνωστικού πεδίου.
Τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του εκάστοτε επαγγελματία-εκπαιδευτή αποτελούν κρίσιμη παράμετρο σε αυτή τη διαδικασία επαγγελματικής κατάρτισης στην οποία έχει επενδύσει το Υπουργείο Παιδείας.
Η ειδικότητα των ΙΕΚ (τώρα ΣΑΕΚ) «Εσωτερική Αρχιτεκτονική, Διακόσμηση και Σχεδιασμός Αντικειμένου» ιδρύθηκε με το Ν. 4186/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 193/17-9-2013) ως συνέχεια και μετεξέλιξη της πρώην ειδικότητας «Τεχνικός Διακόσμησης» του Ν. 2009/1992.
Στις ειδικότητες αυτές εργάσθηκαν επί δεκαετίες ως ωρομίσθιοι/ες εκπαιδευτές Διπλ. Αρχιτέκτονες Μηχανικοί με πλήρη επάρκεια προσόντων, σύμφωνα και με τον Οδηγό Σπουδών με κωδικό 24-01-08-01 (ΓΓΔΜ&ΝΓ, Έκδοση Α΄, Απρίλιος 2017).
Με έκπληξη όμως διαπιστώνουμε ότι στο Νέο Οδηγό Κατάρτισης της ειδικότητας «Εσωτερική Αρχιτεκτονική, Διακόσμηση και Σχεδιασμός Αντικειμένων» με κωδικό 24-01-08-01 (ΓΓΕΕ&ΔΜ, Σεπτέμβριος 2024) ο οποίος εγκρίθηκε με την Υπ. Απόφαση ΦΒ6/94147/K3/21-08-2024 (ΦΕΚ 4920/Β) της Υφυπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Οδηγός Νο 38 στην ΥΑ), και ήταν αναρτήθηκε στην σελίδα του Υπουργείου, ότι οι Διπλ. Αρχιτέκτονες Μηχανικοί αποκλείονται ως εκπαιδευτές μαθησιακών ενοτήτων της συγκεκριμένης ειδικότητας ή επιλέγονται ως έσχατη λύση, ελλείψει επαγγελματιών-εκπαιδευτών άλλων ειδικοτήτων.
Συγκεκριμένα, σε μαθήματα της ειδικότητας με γνωστικό αντικείμενο που σαφώς περιλαμβάνεται στο γνωστικό, επιστημονικό και επαγγελματικό αντικείμενο των Διπλ. Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, επιλέγονται μόνο «ελλείψει» εκπαιδευτών ΠΕ89 Εφαρμοσμένων Τεχνών, ειδικοτήτων ΠΕ89.01 Καλλιτεχνικών Σπουδών, Διακοσμητικής ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ή Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ή Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής ΑΕΙ (βλ. Παράρτημα).
Η ανάθεση των μαθημάτων στους εκπαιδευτές από τις διευθύνσεις των ΣΑΕΚ (πρώην ΔΙΕΚ) γίνεται ανά εξάμηνο με κριτήριο την κατοχή του σχετικού διπλώματος/πτυχίου και τη σειρά των εκπαιδευτών στην κατάταξη μοριοδότησης μέσα από το ενιαίο Μητρώο εκπαιδευτών ΙΕΚ (νυν ΣΑΕΚ).
Όλα τα προηγούμενα χρόνια μέχρι και σήμερα, οι αναθέσεις όλων των μαθημάτων της ειδικότητας (στα 17 από τα 18 μαθήματα, εκτός του ελευθέρου σχεδίου) σε όλα τα εξάμηνα, θεωρητικά, εργαστηριακά και πρακτικές-project, δινόταν σύμφωνα και με τους οδηγούς σπουδών της ειδικότητας (παλιάς και νέας ονομασίας της) ισότιμα και χωρίς προτεραιότητα σε διπλωματούχους Αρχιτέκτονες ΑΕΙ και σε πτυχιούχους Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΤΕΙ/ΑΕΙ όλων των τμημάτων, όπως αυτά μετεξελίχθηκαν και μετά την πρόσφατη μετονομασία τους, σε Εσωτερική Αρχιτεκτονική ΑΕΙ, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ) και στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ).
Όμως, στο προφίλ των εκπαιδευτών του Νέου Οδηγού Κατάρτισης (Οδηγός Νο 38 της από 21-08-2024 ΥΑ, σελ. 74-80), δίνεται απόλυτη προτεραιότητα στις αναθέσεις των μαθημάτων στους πτυχιούχους διακόσμησης των πρώην ΤΕΙ, του κλάδου ΠΕ89, με τις διάφορες μετονομασίες τους (Α’ ανάθεση). Ελλείψει αυτών τα μαθήματα ανατίθενται στους πτυχιούχους της μετεξέλιξης των πρώην ΤΕΙ: «Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής ΑΕΙ» των πανεπιστημίων ΠΑΔΑ και ΔΙΠΑΕ (Β’ ανάθεση) και μόνο ελλείψει ΚΑΙ αυτών, δύναται να ανατεθούν σε διπλωματούχους Αρχιτέκτονες μηχανικούς (Γ’ ανάθεση).
Αυτή μάλιστα η Γ’ Ανάθεση δύναται να γίνεται σε μόλις 11 από τα 24 μαθήματα και μάλιστα συνήθως σε 2ωρα θεωρητικά μαθήματα και σε κανένα από τα 4ωρα και 5ωρα εργαστήρια πρακτικών μαθημάτων-Projects πάνω στην ειδικότητα, που αποτελούν και τον πυρήνα του γνωστικού αντικειμένου του Αρχιτέκτονα Μηχανικού!
Η πιο κραυγαλέα περίπτωση από όλες, αφορά το μάθημα «Γραμμικό Σχέδιο» του Α’ εξαμήνου κατάρτισης, το οποίο ΑΦΑΙΡΕΙΤΑΙ ΕΝΤΕΛΩΣ από τους Διπλ. Αρχιτέκτονες Μηχανικούς (που είναι οι ΚΑΤΕΞΟΧΗΝ ΕΙΔΙΚΟΙ να το διδάξουν) και ταυτόχρονα δίνεται ανάθεση διδασκαλίας του σε εικαστικούς ΠΕ08 (Γ’ Ανάθεση).
Επισημαίνουμε ότι με το Νέο Οδηγό Κατάρτισης (Νο 38 της από 21-08-2024 ΥΑ), δεν αλλάζει επί της ουσίας το περιεχόμενο της πλειοψηφίας των μαθημάτων της ειδικότητας όπως λειτουργούσε μέχρι τώρα, αλλά ΜΟΝΟ η διάρθρωση και η ονομασία τους.
Πώς τεκμηριώνεται επιστημονικά ο πλήρης εξοβελισμός των Διπλ. Αρχιτεκτόνων Μηχανικών από επιλέξιμους εκπαιδευτές;
Χωρίς καμία διαβούλευση, χωρίς καμία συζήτηση και κυρίως χωρίς καμιά επιστημονική τεκμηρίωση, λαμβάνει χώρα ένας πρωτοφανής αποκλεισμός των Διπλ. Αρχιτεκτόνων Μηχανικών από το επαγγελματικό τους δικαίωμα της διδασκαλίας των μαθημάτων των βασικών γνωστικών τους αντικειμένων.
Μέσα σε μια νύχτα, οι Διπλ. Αρχιτέκτονες Μηχανικοί, επί δεκαετίες έμπειροι Εκπαιδευτές των ΣΑΕΚ, εκπαραθυρώνονται με συνοπτικές διαδικασίες, με τραγικά αποτελέσματα τόσο για τους ίδιους, όσο και για το επίπεδο της παρεχόμενης Κατάρτισης στις ΣΑΕΚ.
Όπως έμπρακτα κατά την διάρκεια των όλων αυτών των ετών έχουμε αποδείξει, εμείς τιμούμε τις σπουδές και την εμπειρία των υπολοίπων κλάδων και ειδικοτήτων, αλλά ΔΕΝ προτιθέμεθα να δεχθούμε απαξίωση των σπουδών μας, υποβάθμιση των διπλωμάτων μας και παράνομο περιορισμό των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων. Σας υπενθυμίζουμε ότι οι Διπλ. Αρχιτέκτονες Μηχανικοί κατέχουν δίπλωμα επιπέδου 7 στην εθνική και ευρωπαϊκή κλίμακα προσόντων (NQF και EQF) με ενσωματωμένο Integrated Master Ειδικότητας. Πως είναι δυνατόν και με ποια κριτήρια προηγούνται κάτοχοι τίτλου σπουδών επιπέδου 6 στην εθνική και ευρωπαϊκή κλίμακα προσόντων (NQF και EQF);
Στις 25-9-2024, σε τυχαία αναζήτηση στον διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Παιδείας, διαπιστώσαμε ότι ο Οδηγός Κατάρτισης της ειδικότητας που εγκρίθηκε με την ΥΑ και είναι τώρα αναρτημένος εκεί, έχει διαφοροποιηθεί μερικώς σε σχέση με τον αρχικά δημοσιευμένο (Νο 38 της από 21-08-2024 ΥΑ). Ο Οδηγός που συνόδευε την από 21-08-2024 ΥΑ είχε ένδειξη «Ημερομηνία Έκδοσης Σεπτέμβριος 2024» και ο τροποποιημένος έχει ένδειξη «Ημερομηνία Σύνταξης Σεπτέμβριος 2024», χωρίς καμία ένδειξη «τροποποίησης», αλλά με τροποποιημένο περιεχόμενο.
Συγκεκριμένα, στον «τροποποιημένο» Οδηγό:
1. Προστίθεται το μάθημα του «Γραμμικού Σχεδίου» στους διπλ. αρχιτέκτονες ΠΕ81 (με ταυτόχρονη κατάργηση του μαθήματος για τους εκπαιδευτές ΠΕ08 Καλλιτεχνικών), αλλά οι αρχιτέκτονες εξακολουθούν να έχουν το μάθημα σε «Γ’ ανάθεση».
2. Προστίθεται το μάθημα «Ψηφιακός Φωτορεαλισμός» στους διπλ. αρχιτέκτονες ΠΕ81, αλλά πάντα σε «Γ’ ανάθεση».
3. Προστέθηκαν στις αναθέσεις των διπλ. αρχιτεκτόνων ΠΕ81 τα δύο (2) μαθήματα που έλειπαν:
– Το μάθημα του Γ’ εξαμήνου «Τρισδιάστατη ψηφιακή Σχεδίαση», στο οποίο οι αρχιτέκτονες ΠΕ81 βρίσκονται πάντα στην «Γ’ ανάθεση».
– Το μάθημα του Δ’ εξαμήνου «Διακοσμητικό Σχέδιο-Φωτισμός», στο οποίο οι Αρχιτέκτονες ΠΕ81 ΔΕΝ περιλαμβάνονται καθόλου στις αναθέσεις.
Ωστόσο οι αλλαγές αυτές δεν αλλάζουν την ουσία της υπόθεσης.
Σε τηλεφωνικές επικοινωνίες που είχαν μέλη μας με τους αρμόδιους υπαλλήλους του Υπουργείου, εκείνοι εξέφρασαν άγνοια για την διαδικασία, αλλά και τις τροποποιήσεις καθαυτές.
Δεν κρύβουμε τον έντονο προβληματισμό μας και για τον τρόπο σύνταξης, έκδοσης και διαχείρισης των δημοσιευμένων σε ΦΕΚ Υπουργικών Αποφάσεων, ενώ ταυτόχρονα τίθενται και σοβαρά ερωτήματα:
α) Με ποια ακριβώς διαδικασία τροποποιούνται οι Οδηγοί σε ισχύουσα ΥΑ; Είναι η διαδικασία που ακολουθείται αυτή που πρέπει; Και εάν δεν υπήρχε αυτή η (ελάχιστη) διαφοροποίηση στο εξώφυλλο (ημερομηνία «Έκδοσης»-«Σύνταξης»), πώς θα γνώριζαν οι ενδιαφερόμενοι ότι έχει αλλάξει το περιεχόμενο του Οδηγού;
β) Δεν θα έπρεπε κάθε αλλαγή να συνοδεύεται τουλάχιστον από αντίστοιχη ανακοίνωση ή (κατά τη γνώμη μας) με νέα ΥΑ που να τροποποιεί την προηγούμενη ΥΑ κατά τον υπόψη Οδηγό;
γ) Είναι δυνατόν να εισέρχονται καθημερινά οι ενδιαφερόμενοι (μέλη μας) και οι Διευθυντές των ΣΑΕΚ στον ιστότοπο του Υπουργείου για να ελέγχουν μήπως έχουν γίνει αλλαγές στο περιεχόμενο των Οδηγών; Είναι δυνατόν να διαβάζουν ενενηντατέσσερις (94) σελίδες για να ανακαλύψουν αν υπάρχουν τυχόν διαφορές και ποιες;
δ) Εν τέλει, ποιο είναι το περιεχόμενο αυτής (και κάθε άλλης) ΥΑ; Ο Υπουργός αποφασίζει και νομοθετεί ΜΟΝΟ τον «ΤΙΤΛΟ» αλλά ΟΧΙ ΚΑΙ το «ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ» του κάθε Οδηγού;
Πραγματικά πιστεύουμε να ότι όλα αυτά αποτελούν μία θλιβερή εξαίρεση στην θεσμική λειτουργία του Υπουργείου σας και σας καλούμε σε συνεργασία ώστε να τροποποιηθεί ο εν λόγω Οδηγός εις όφελος του δικαίου και της καλύτερης ποιότητας σπουδών.
κ. Υπουργέ,
κ. Υφυπουργέ,
κ. Γενική Γραμματέα,
Μετά από τα παραπάνω, σας καλούμε να προβείτε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να τροποποιηθεί άμεσα η ΥΑ ΦΒ6/94147/K3/21-08-2024 (ΦΕΚ 4920/Β/28-08-2024) με νέα Υπουργική Απόφαση ως προς τον Νο 38 Οδηγό Κατάρτισης της ειδικότητας «Εσωτερική Αρχιτεκτονική, Διακόσμηση και Σχεδιασμός Αντικειμένου» και ειδικότερα:
Α. Να συμπεριληφθούν οι διπλ. Αρχιτέκτονες Μηχανικοί ΠΕ 81 ισότιμα και χωρίς σειρά προτεραιότητας, όπως συνέβαινε ως τώρα αδιάλειπτα, στην 30ετή περίπου λειτουργία της ειδικότητας στα ΙΕΚ στο προφίλ των εκπαιδευτών του πίνακα του Παραρτήματος του Οδηγού Κατάρτισης Νο 38 στις μαθησιακές ενότητες: 1) Φυσικά Πετρώματα, 2) Παλαιότεροι Πολιτισμοί και Τέχνη, 3) Γραμμικό Σχέδιο, 4) Χρώμα και Διακοσμητικές Εφαρμογές, 5) Πρακτική Εφαρμογή σε Χώρο Βιτρίνας, 6) Παράγωγα Υλικά, 7) Αναγέννηση και Νεότερη Τέχνη, 8) Μεθοδολογία Μελέτης Διακόσμησης, 9) Τρισδιάστατη Διακοσμητική Απεικόνιση, 10) Δισδιάστατη Ψηφιακή Σχεδίαση, 11) Δομικά Στοιχεία Εσωτερικών Χώρων, 12) Πρακτική Εφαρμογή σε Χώρους Κατοικίας, 13) Τεχνητά Υλικά, 14) Σύγχρονη και Ελληνική Τέχνη, 15) Τρισδιάστατη Ψηφιακή Σχεδίαση, 16) Κατασκευαστικό Σχέδιο Εσωτερικών Χώρων, 17) Διακοσμητικές Εφαρμογές Χρηστικών Αντικειμένων, 18) Πρακτική Εφαρμογή σε Χώρους Εργασίας, 19) Οργάνωση Εργασιών Έργου, 20) Διακοσμητικές Μεταβλητές Εφαρμογές, 21) Ψηφιακός Φωτορεαλισμός, 22) Διακοσμητικό Σχέδιο – Φωτισμός, 23) Πρακτική Εφαρμογή σε Χώρους Φιλοξενίας, με μόνο κριτήριο επιλογής, την σειρά κατάταξής τους στο Μητρώο Εκπαιδευτών ΣΑΕΚ.
Β. Να εξαιρεθεί από τις αναθέσεις της μαθησιακής ενότητας του Γραμμικού Σχεδίου ο ενιαίος κλάδος εκπαιδευτικών ΠΕ08 Καλλιτεχνικών.
Γ. Μέχρι να τροποποιηθεί νομίμως με νέα ΥΑ ο Οδηγός Κατάρτισης Νο 38 της από 21-08-2024 ΥΑ όπως παραπάνω, να ανασταλεί για το τρέχον εξάμηνο η εφαρμογή του Οδηγού Κατάρτισης.
Επίσης, παρακαλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου σας να προσδιορίσει άμεσα συνάντηση με εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ένωσης Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ) για να εκθέσουμε τις απόψεις μας, κατεπειγόντως και πριν από την έναρξη των μαθημάτων Οκτωβρίου 2024 στις ΣΑΕΚ.
Με εκτίμηση,
Για το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ
Ο Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας
Δημήτρης Ξυνομηλάκης Τζούλια Τσαλίκη
Σχετικά Άρθρα
- Αποκλεισμός αρχιτεκτόνων από θέσεις εκπαιδευτών στις ΣΑΕΚ
- ΣΑΔΑΣ: ΝΟΚ, εκτός σχεδίου, δημόσιος χώρος στις προτεραιότητες της νέας διοίκησης
- ΣΑΔΑΣ ΠΕΑ: βανδαλισμοί αρχιτεκτονικού γραφείου επειδή πήρε βραβείο
- Αρχιτέκτονες: στις κάλπες την τελευταία Κυριακή του Νοεμβρίου
- TEE: στήριξη σε πρωτοβουλίες και διεκδικήσεις φορέων μηχανικών
- ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ: τα νέα μέλη του ΔΣ και του Προεδρείου Αντιπροσωπείας