Σε πολιτικό επίπεδο παραπέμπεται η επίλυση του ζητήματος για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, στο πλαίσιο του έργου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος EuroAsia Interconnector, μετά το αδιέξοδο σε τεχνικό επίπεδο με τις υπηρεσίες της Κομισιόν.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Α Ζούντα στην «Αυγή», ενώ πηγές της Επιτροπής εξέφρασαν την αισιοδοξία τους για επίλυση του ζητήματος στο πλαίσιο πολιτικών διαπραγματεύσεων με συνάντηση, την ερχόμενη πιθανότατα εβδομάδα, του υπουργού ΠΕΝ Γ. Σταθάκη με τον επίτροπο για την Ενέργεια και το Κλίμα Α.Μ. Κανιέτε και Κύπριους αξιωματούχους.
Από πλευράς Κομισιόν επισημάνθηκε ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη τα εξής: Όλοι συμφωνούν ότι είναι σημαντικό και πιο ώριμο το ελληνικό τμήμα κανείς δεν θέλει καθυστέρηση, όμως πρέπει να είναι γνωστά τα μίνιμουμ χαρακτηριστικά όλου του άξονα (δηλαδή του έργου EuroAsia Interconnector), ώστε να προχωρήσουμε. Επίσης σημείωσαν οι ίδιες πηγές ότι είναι ένα έργο διακρατικό και επειδή θα πάρει κονδύλια από την Ε.Ε. πρέπει οποιαδήποτε απόφαση να ληφθεί από όλα τα μέλη. Εκτίμησαν ότι υπάρχει περιθώριο να λυθούν αυτά τα τεχνικά ζητήματα και πρόσθεσαν ότι δεν νομίζουν πως η ελληνική Πολιτικές διαπραγματεύσεις, πιθανότητα την επόμενη εβδομάδα, του υπουργού Ενέργειας Γ. Σταθάκη με τον αρμόδιο επίτροπο Α.Μ. Κανιέτε και Κύπριους αξιωματούχους πλευρά θέλει να προχωρήσει μονομερώς, δηλαδή μόνο με την εθνική χρηματοδότηση, αλλά θέλει και την ευρωπαϊκή. Αναφέρθηκαν δε στη σημασία που θα έχει η διατήρηση της διασύνδεσης σε καθεστώς PCI, η οποία θα μπορούσε να εξασφαλίσει το 40%-50% της χρηματοδότησής της. «Μπορεί να διεκδικήσει ένα μεγάλο ποσό πέρα από το πρόγραμμα Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF), καθώς πληροί ταυτόχρονα αρκετές προϋποθέσεις: εξυπηρετεί τις διασυνοριακές συνδέσεις, αίρει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου και εξυπηρετεί την προτεραιότητα διασύνδεσης των νησιών» σημειώνουν χαρακτηριστικά. το έργο θα έχει πιο εύκολη πρόσβαση σε άλλες πηγές χρηματοδότησης, όπως το «πακέτο Γιούνκερ» και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Επίσης ανέφεραν ότι θα έπρεπε να έχει «κλειδώσει» η υλοποίηση του έργου εδώ και καιρό (η Επιτροπή περίμενε πέρυσι τον Νοέμβριο την αίτηση στο CEF), συμπληρώνουν πως με τις πολιτικές επαφές που θα συνεχιστούν από την επόμενη εβδομάδα θα ανοίξει ο δρόμος για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες από εδώ και πέρα, όμως πλέον θα ενταχθεί στη νέα περίοδο το 2019. Πάντως φαίνεται πως δίνουν έμφαση στο κομμάτι της διαλειτουργικότητας του έργου σε σχέση με τα τεχνικά χαρακτηριστικά και όχι στα εχέγγυα και την οικονομική και τεχνική επάρκεια της εταιρείας του EuroAsia, σημειώνοντας ότι στο εταιρικό κομμάτι δεν μας πέφτει και πολύς λόγος Σε κάθε περίπτωση εκφράζεται αισιοδοξία για την επίλυση των μικροπαρεξηγήσεων και από τις δύο πλευρές, θεωρώντας ότι υπάρχουν περιθώρια διορθώσεων, ενώ για τις διάφορες αιτιάσεις ως προς τις στοχεύσεις των υπηρεσιών της Κομισιόν επισημάνθηκε ότι δεν υπάρχει καμία αδιαφάνεια από καμία πλευρά, αλλά αντίθετα πολύ μεγάλη συμμετοχή σε όλες τις επαφές. Σχετικά με την παράταση των ωρών λειτουργίας των μονάδων της ΔΕΗ στο Αμύνταιο και την Καρδιά οι πηγές της Κομισιόν σημειώνουν ότι ακόμη η Επιτροπή δεν έχει διαμορφώσει συγκεκριμένη θέση για το θέμα. Ωστόσο τονίζουν πως στόχος της Ε.Ε. είναι να ενισχύσει πανευρωπαϊκά την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων, ενώ πρωταρχικό μέλημα στην περίπτωση της Ελλάδας είναι η επιτυχής έκβαση του διαγωνισμού για τους λιγνίτες της ΔΕΗ. Σημειώνουν ωστόσο ότι η Ε.Ε. πρέπει να κοιτάξει μπροστά και να ενισχύσει τις ΑΠΕ. «Θα το δούμε αν θα διαπραγματευθούμε ένα χρόνο πάνω ή ένα χρόνο κάτω. Πάντως, δεν βγαίνουν τα κουκιά των στόχων στην Ευρώπη για την απανθρακοποίηση. Πρέπει να μπει το θέμα προς τη σωστή κατεύθυνση». Τέλος, όσον αφορά τον εν εξελίξει διαγωνισμό πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, σημειώνουν πως, αν δεν έχει αίσια έκβαση, θα πρέπει να αναλυθεί γιατί δεν πέτυχε. «Σε μία τέτοια περίπτωση θα δούμε ποια είναι η σωστή λύση. Αν δεν θεωρούσαμε ότι η λύση που επιλέχθηκε δεν θα πετύχαινε, δεν θα την προκρίναμε» καταλήγουν.
Σχετικά Άρθρα
- ΥΠΕΝ –ΑΔΜΗΕ: ανακοινώσεις για ηλεκτρικές διασυνδέσεις
- ΑΔΜΗΕ: δολιοφθορά στο έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής
- Πόντιση ηλεκτρικών καλωδίων 335 χλμ για τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής
- Στο ΕΣΠΑ με 313,2 εκατ. ευρώ η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής
- ΑΔΜΗΕ: 4 «μνηστήρες» για την Αριάδνη Interconnection
- Ο ΑΔΜΗΕ φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ