ΣΦΣ: όχι στον αποχαρακτηρισμό της Σιδηροδρομικής Γραμμής Νέων Πόρων-Πλαταμώνα
ΑρχιτεκτονικήΑστικό περιβάλλονΑυτοδιοίκησηΕιδήσειςΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΜεταφορέςΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομές 6 Απριλίου 2021 ecotypos
Της Ντίνας Καράτζιου/
Την έντονη αντίδραση του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου πυροδότησε ο αποχαρακτηρισμός της Σιδηροδρομικής Γραμμής Σ.Σ. Νέων Πόρων-Πλαταμώνα. Ποιοι είναι οι δύο σημαντικοί λόγοι που προτάσσει ο ΣΦΣ για την επανένταξη της σιδηροδρομικής γραμμής στο ενεργό δίκτυο, ποιες λύσεις προτείνει για τη συγκοινωνιακή, τουριστική και πολιτιστική ανάδειξή της.
Απόλυτα αντίθετος τίθεται ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου στον αποχαρακτηρισμό της σιδηροδρομικής γραμμής Νέων Πόρων –Πλαταμώνα. Υποστηρίζει, ότι γραμμή όχι μόνο θα πρέπει να επανενταχθεί στο «ενεργό» δίκτυο για συγκοινωνιακούς και τουριστικούς λόγους, αλλά μαζί με τον Σιδηροδρομικό Σταθμό ως κηρυγμένο προστατευόμενο νεώτερο μνημείο και ιστορικός τόπος από το υπουργείου Πολιτισμού, πρέπει να συμπεριληφθεί στις παρεμβάσεις ανάπλασης του υπό εκπόνηση Σχέδιου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), ούτως ώστε να υπάρξει βιώσιμη και αρμονική ένταξη της γραμμής στον πολεοδομικό ιστό του Πλαταμώνα.
Παραβίαση θεσμικού πλαισίου
Μάλιστα στη σχετική ανακοίνωσή που υπογράφουν ο πρόεδρος κ. Π Ράλλης και ο γενικός γραμματέας κ. Φ. Λυκομήτρος, του ΣΦΣ, αναφέρεται ξεκάθαρα, ότι οποιαδήποτε απόπειρα για οριστικοποίηση του αποχαρακτηρισμού της γραμμής και αποξήλωσής της μελλοντικά, θα σημάνει παραβίαση του κείμενου θεσμικού πλαισίου προστασίας μνημείου. Ταυτόχρονα, υπογραμμίζουν, ότι αποτελεί και παραβίαση θεσμοθετημένων σχεδιασμών και μελετών που έχουν γίνει από πλευράς του Ελληνικού Δημοσίου. Αλλά και παράλληλη απαξίωση επενδύσεων που έχουν γίνει με κοινοτικά κονδύλια για να διατηρηθεί η μελλοντική δυνατότητα επαναλειτουργίας της γραμμής. Γεγονός, που όπως σημειώνουν, «θα ισοδυναμεί με παράβαση καθήκοντος». Προς επίρρωση όλων των παραπάνω, ο Σ.Φ.Σ επισυνάπτει μία σειρά εγγράφων και φωτογραφικών. Σημειώνει επίσης ότι ελπίζει, ότι εντέλει θα πρυτανεύσει η λογική και δεν θα οδηγηθούν τα πράγματα προς την προαναφερθείσα κατεύθυνση.
Μεγάλη και δυσάρεστη έκπληξη
Ειδικότερα στην αναλυτική ανακοίνωσή του ο Σ.Φ.Σ. αναφέρει: «Με μεγάλη και δυσάρεστη έκπληξη πληροφορήθηκε, από σχετικό ρεπορτάζ των έντυπων και ηλεκτρονικών ΜΜΕ, ότι κατόπιν πρωτοβουλίας τοπικών παραγόντων, ο ΟΣΕ προέβη σε αποχαρακτηρισμό της σιδηροδρομικής γραμμής Σ.Σ. Νεών Πόρων-Πλαταμώνα, που βάσει της Δήλωσης Δικτύου που υποβάλει κατ’ έτος ο ΟΣΕ (ν. 3891/2010), είχε χαρακτηρισμό ως τμήμα του «Ενεργού Δικτύου» σε αναστολή κυκλοφορίας.
Απόλυτη αντίθεση
«Εκφράζουμε την απόλυτη αντίθεσή μας σε αυτή την απόφαση και την χαρακτηρίζουμε ως ένα μεγάλο λάθος που θα πρέπει το συντομότερο δυνατό να επανορθωθεί, για μια σειρά από λόγους, που αναλυτικά διατυπώνουμε στο παρακάτω συνημμένο τεκμηριωτικό μας κείμενο υπομνήματος και τα παρατιθέμενα ντοκουμέντα.
Εν ολίγοις, οι βασικοί λόγοι για τους οποίους επιβάλλεται η αναθεώρηση της απόφασης αυτής είναι οι εξής:
Οι δύο λόγοι επανένταξης στο «ενεργό δίκτυο»
1.H γραμμή αυτή θα πρέπει να επανενταχθεί στο «Ενεργό Δίκτυο» και να καταβληθεί προσπάθεια να αξιοποιηθεί για συγκοινωνιακούς και τουριστικούς λόγους, με τακτικά / περιοδικά και έκτακτα δρομολόγια προαστιακού, τουριστικού ή / και εκδρομικού τύπου, στο τμήμα Λάρισα-Ν. Πόροι-Πλαταμώνας, και με εξασφάλιση ανταποκρίσεων στον Σ.Σ Νέων Πόρων με τον ηλεκτρικό Προαστιακό Σιδηρόδρομο Θεσσαλονίκης-Λάρισας, δεδομένου ότι το ιστορικό θέρετρο του Πλαταμώνα, ειδικά την θερινή περίοδο αντιμετωπίζει έντονα προβλήματα κυκλοφοριακού κορεσμού του ανεπαρκούς του οδικού δικτύου, καθώς και των ελάχιστων διαθέσιμων θέσεων στάθμευσης, με συνέπεια την έντονη περιβαλλοντική, λειτουργική και αισθητική του υποβάθμιση. Η ανεπάρκεια και απροθυμία των ΚΤΕΛ να εξυπηρετήσουν αποτελεσματικά το εν λόγω θέρετρο, σε συνδυασμό με την έντονη αιχμή της επιβατικής ζήτησης που εκδηλωνόταν και στον σιδηροδρομικό σταθμό Πλαταμώνα την εποχή που λειτουργούσε, ενώ εμφανίζεται σήμερα στον απέχοντα 3 χλμ μακριά σιδηροδρομικό σταθμό Νεών Πόρων, επιβάλει μια τέτοια παρέμβαση, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλα τα ανάλογης σημασίας τουριστικά θέρετρα της Ευρώπης, ακόμα και στο δικό μας Λουτράκι, όπου αυτή τη στιγμή ανακατασκευάζεται για να επαναλειτουργήσει η παλαιά διακλάδωση Ισθμού-Λουτρακίου, ως τμήμα του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας. Στην περίπτωση του Πλαταμώνα, θα πρέπει ο εν λόγω κλάδος, να ενταχθεί στο καθεστώς των πρόσφατα ανακηρυχθέντων με απόφαση του Δ.Σ. του ΟΣΕ τμημάτων του «Ενεργού δικτύου» του ως «Τουριστικές, Ιστορικές και Τοπικές Γραμμές».
2..Ένας δεύτερος λόγος που συνηγορεί στην διατήρηση της εν λόγω γραμμής, είναι ότι αποτελεί εναλλακτική στρατηγικής σημασίας λύση προσωρινής παράκαμψης της μεγάλης σήραγγας και «Cut and Cover» περιοχής Πλαταμώνα και Κάστρου Πλαταμώνα, σε περίπτωση σαμποτάζ ή άλλης φυσικής καταστροφής, καθώς επίσης και κηρυγμένο προστατευόμενο νεότερο μνημείο και ιστορικό τόπο από το Υπουργείο Πολιτισμού. Στον Δήμαρχο Δίου / Ολύμπου θα θέλαμε να προτείνουμε στο πλαίσιο του υπό εκπόνηση Σχέδιου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Πλαταμώνα, να εξεταστούν οι ανωτέρω προτάσεις μας, καθώς και σε συνεργασία με τον ΟΣΕ και την ΓΑΙΑΟΣΕ, όλες οι απαιτούμενες παρεμβάσεις για την αρμονικότερη ένταξη της γραμμής, στον πολεοδομικό ιστό του Πλαταμώνα, σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις ανάπλασης που θα εισηγηθεί το υπό εκπόνηση ΣΒΑΚ.
Παραβίαση του θεσμικού πλαισίου
Υπενθυμίζουμε τέλος ότι οιαδήποτε απόπειρα για οριστικοποίηση του αποχαρακτηρισμού της γραμμής και αποξήλωσής της μελλοντικά, θα σημάνει παραβίαση του κείμενου θεσμικού πλαισίου προστασίας μνημείου, αλλά και θεσμοθετημένων σχεδιασμών και μελετών που έχουν γίνει από πλευράς του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς και απαξίωση επενδύσεων που έχουν γίνει με Κοινοτικά κονδύλια για να διατηρηθεί η μελλοντική δυνατότητα επαναλειτουργίας της γραμμής (βλ. ντοκουμέντα και φωτογραφίες αναλυτικού υπομνήματος), κάτι που θα ισοδυναμεί με παράβαση καθήκοντος. Ελπίζουμε ότι θα πρυτανεύσει η λογική και τα πράγματα δεν θα οδηγηθούν τελικά σε μια τέτοια κατεύθυνση.
Μπορείτε να δείτε:
Αναλυτικό υπόμνημα της αναθεώρησης αποχαρακτηρισμού της παλαιάς γραμμής Πλαταμώνα
το Θεσμικό πλαίσιο -επίσημοι σχεδιασμοί & επενδύσεις για την παλαιά Σιδηροδρομική Γραμμή
Αλληλογραφία με ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ
Σχετικά Άρθρα
- ΕΡΓΟΣΕ: παράταση διαγωνισμών για τα σιδηροδρομικά έργα των 4 δις
- ΕΡΓΟΣΕ: στη Β φάση ο διαγωνισμός για 6ο προβλήτα ΟΛΘ-δυτικό προαστιακό
- ΕΡΓΟΣΕ: τεχνικές συναντήσεις για τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα
- Τιθορέα- Λιανοκλάδι -Δομοκός: ξεκινά το έργο γραμμής υψηλών ταχυτήτων
- ΕΡΓΟΣΕ: σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο
- Υποδομών: πότε θα ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα ΟΛΘ