ecopress
Του Φάνη Ζώη/ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ Η ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟ MEGA PROJECT SEA2SEA Η σιδηροδρομική διασύνδεση των βόρειων λιμανιών της Ελλάδας με τα αντίστοιχα της Βουλγαρίας...

Του Φάνη Ζώη/

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ Η ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟ MEGA PROJECT SEA2SEA

Η σιδηροδρομική διασύνδεση των βόρειων λιμανιών της Ελλάδας με τα αντίστοιχα της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας επανέρχεται στο προσκήνιο μετατρέποντας τη χώρα μας, που βρίσκεται στο άκρο της Ευρώπης, σε ακρογωνιαίο λίθο για την επέκταση του σιδηρόδρομου στην περιοχή των Βαλκανίων.

Tomegaproject με την κωδικοποιημένη ονομασία Sea2Sea, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 4 δισ. ευρώ, ισχυρό χαρτί που ενισχύει τον γεωπολιτικό ρόλο της χώρας, έχει στόχο να δημιουργήσει μια νέα χερσαία γέφυρα εμπορευματικών μεταφορών με την παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου.

Αμερικανικό ενδιαφέρον

Καταλυτικό ρόλο στην προοπτική υλοποίησης του έργου, που έχει τεθεί ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, είναι το γεγονός ότι βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του αμερικανικού παράγοντα, σε συνδυασμό με τη δεδομένη υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. To Sea2Sea προβλέπει την ανάπτυξη ενός διαδρόμου πολυτροπικών μεταφορών για τη σύνδεση των λιμένων του Βορειοανατολικού Αιγαίου, και ειδικότερα αυτών της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τους αντίστοιχους της Μαύρης Μαύρης Θάλασσας (Μπουργκάς και Βάρνα) και τον Δούναβη (Ρούσε), προσφέροντας έτσι μια εναλλακτική διαδρομή προς τα Στενά του Βοσπόρου.

Γεωπολιτική αξία

Το εν εγχείρημα, πέραν οικονομικών παραμέτρων, έχει και σαφές γεωπολιτικό υπόβαθρο, καθώς θα έρθει να δημιουργήσει έναν νέο δρόμο μεταξύ της Ευρώπης και των χωρών της Μαύρης Θάλασσας, παρακάμπτοντας τον μονοπωλιακό ρόλο της Τουρκίας. Το έργο, το οποίο επίσημα τιτλοφορείται Rail Τ K A Β V R Project, μπήκε στις ράγες από την προηγούμενη κυβέρνηση, ωστόσο οι προσπάθειες για τη συγκρότηση της κοινής ελληνοβουλγαρικής διακρατικής εταιρείας πάγωσαν. Τη σκυτάλη πήρε λοιπόν η σημερινή κυβέρνηση, η οποία επαναβεβαίωσε το ενδιαφέρον της και προχώρησε σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες τόσο σε διμερές επίπεδο με τη Βουλγαρία όσο και εντός συνόρων. Και τούτο καθώς το ελληνικό κομμάτι του megaproject περιλαμβάνει την κατασκευή της ανατολικής σιδηροδρομικής Εγνατίας, την αναβάθμιση της σύνδεσης Αλεξανδρούπολης-Ορμενίου και άλλα έργα, όπως η διασύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Οι βάσεις τέθηκαν πέρυσι τον Μάρτιο, κατά τη σύνοδο του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, όπου το project Sea2Sea βρέθηκε στο επίκεντρο των συνομιλιών του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Βούλγαρο ομόλογό του ΜπόικοΜπορίσοφ.

Δεν είναι τυχαίο ότι το θέμα επανήλθε στο προσκήνιο στην πρόσφατη εκδήλωση του ΟΣΕ για την υποδοχή στην Αθήνα του Connecting Europe Express. Τόσο ο εκπρόσωπος της DG Move όσο και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, εστίασαν στην περαιτέρω επέκταση των σιδηροδρομικών έργων βάζοντας ενεργά πλέον τη σιδηροδρομική Εγνατία στο πεδίο του ενδιαφέροντος.

Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιτάχυνε τις διαδικασίες και βρίσκεται σε ώριμο στάδιο για τη δημοπράτηση έργων στρατηγικής σημασίας, μεταξύ των οποίων η σύνδεση του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα, τη σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, καθώς και η αντίστοιχη της Καβάλας με τη Θεσσαλονίκη και τους Τοξότες μέσω νέας νότιας χάραξης.

Υπενθυμίζεται ότι το project για το τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, που θεωρείται βασικό για την υλοποίηση του Sea2Sea, έχει προϋπολογισμό 815,3 εκατ. ευρώ. Όπως έχει δηλώσει ο Σπύρος Πατέρας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ΟΣΕ, υπάρχουν σημαντικές προϋποθέσεις για να γίνει ο σιδηρόδρομος πρωταγωνιστής των επιβατικών και εμπορικών μεταφορών στη χώρα, όπως συμβαίνει σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη.

Επιπλέον έργα

Τα έργα αυτά περιλαμβάνονται στον στρατηγικό σχεδιασμό του ΥΠΥΜΕ για την προγραμματική περίοδο 2021-2027, είναι δημόσια έργα στρατηγικής σημασίας για τη χώρα, που επιτρέπουν τη σύνδεση κύριων κύριων λιμένων με την υπόλοιπη Νοτιοανατολική Ευρώπη και επιπλέον των παραπάνω είναι:

■ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΝΕΑ ΚΑΡΒΑΛΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ: Προϋπολογισμός: 1,32 δισ. ευρώ. ευρώ. Πρόκειται για 206 χλμ. – μονή σιδηροδρομική γραμμή (κατά τμήματα διπλή) που ενώνει τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα και ταυτόχρονα θα συνδέει το υπό ανάπτυξη λιμάνι της Νέας Καρβάλης με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή των Τοξοτών Ξάνθης, διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του νομού Καβάλας. Για το τμήμα Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη: Έχει υποβληθεί ΜΠΕ από τον ΟΣΕ και βρίσκεται στο τελικό στάδιο διαβούλευσης, ενώ για το τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες οι περιβαλλοντικοί όροι βρίσκονται στο τελικό στάδιο τροποποίησης από την ΕΡΓΟΣΕ.

■ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ου ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Προϋπολογισμός: 45 εκατ. ευρώ. ευρώ. Το έργο αφορά τη νέα δυτική σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει τον Σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης με τον Εμπορικό Σταθμό και τον Λιμένα.

Περιλαμβάνει ακόμα και ανάπτυξη του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη, επί υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών ή/και νέων τμημάτων γραμμών. Το δίκτυο θα έχει μορφή «X» με δύο διασταυρούμενες γραμμές και κοινό ενδιάμεσο τμήμα. Τερματικοί σταθμοί στα δυτικά θα είναι η Σίνδος και τα Διαβατά και τερματικοί σταθμοί προς το κέντρο της πόλης θα είναι ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός του ΟΣΕ και αφετέρου στην περιοχή του Λιμένα πλησίον του προβλήτα 1.

Πηγή: “Ναυτεμπορική”

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας