Σιδηροδρομική γραμμή Νέων Πόρων-Πλαταμώνα: αναβαθμίστηκε και απαξιώθηκε
ΑυτοδιοίκησηΕιδήσειςΕυρωπαϊκή ΈνωσηΜεταφορέςΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομές 9 Νοεμβρίου 2021 ecotypos
Νέα αντίδραση από το Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου για τη σιδηροδρομική γραμμή Σ.Σ. Νέων Πόρων – Πλαταμώνα με αφορμή απάντηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που δόθηκε στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου Υποστηρίζει ότι απαξιώνεται μία γραμμή για την οποία δόθηκαν 5.963.610 εκ. ευρώ για να αναβαθμιστεί με συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης και ζητά την ένταξη της γραμμής στη νέα σύμβαση επιδοτούμενων δρομολογίων ΥΓΟΣ.
Αντιδρά ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου σε απάντηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που δόθηκε στο πλαίσιο που κοινοβουλευτικού ελέγχου και αφορά στον αποχαρακτηρισμό της Σιδηροδρομικής Γραμμής Σ.Σ Νέων Πόρων –Πλαταμώνα. Επιχειρηματολογεί υπέρ της επαναλειτουργία της γραμμής, η οποία αναβαθμίστηκε, για να υποβαθμιστεί! Προκειμένου να τεκμηριώσει την επιχειρηματολογία του, μαζί με τη σχετική ανακοίνωση παραθέτει φωτογραφίες στις οποίες φαίνεται ο ειδικός εξοπλισμός ηλεκτρικής φωτεινής σηματοδότησης και ασφαλείας, τηλεδιοίκησης και τηλεχειρισμού της αλλαγής τροχιάς που έχει εγκατασταθεί με Κοινοτικά και εθνικά κονδύλια ύψους 5.963.610 εκ. ευρώ για να διασφαλιστεί η μελλοντική επαναλειτουργία της παλαιάς γραμμής με ασφάλεια.
Αναβάθμιση
Ειδικότερα στις αιτιάσεις του υπουργείου ότι «η γραμμή Ν. Πόροι – Πλαταμώνας δεν συνδέεται άμεσα με το ενεργό δίκτυο η γραμμή Ν. Πόροι – Πλαταμώνας (αφού το προηγούμενο αυτού τμήμα Ραψάνη – Ν. Πόροι έχει χαρακτηριστεί κατηργημένο)». Ο ΣΦΣ απαντά, ότι το 2008 η αλλαγή τροχιάς από/ προς την παλαιά γραμμή Πλαταμώνα στο Σ.Σ Νέων Πόρων, αναβαθμίστηκε σε σηματοδοτούμενη και τηλεδιοικούμενη στα πλαίσια του έργου, « Ολοκλήρωση συστήματος σηματοδότησης τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών στο τμήμα Νέοι Πόροι- Λεπτοκαρυά», προκειμένου η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα να μην αποκοπεί από το κύριο δίκτυο (ΕΡΓΟΣΕ Α.Δ. 289)». Αναφέρει ακόμη, ότι το συγχρηματοδοτούμενο έργο ύψους 5.963.610, ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2008 και καταγράφει τα τεχνικά χαρακτηριστικά του:
- Αμφίδρομη σηματοδότηση επί της παλαιάς και της νέας γραμμής με φωτοσήματα ακολουθίας
- Σύστημα σηματοδότησης επί της παλαιάς και της νέας γραμμής με τεχνολογία Relay Interlocking.
- Σύστημα ανίχνευσης επί της παλαιάς και της νέας γραμμής αμαξοστοιχιών με κυκλώματα γραμμής ακουστικών συχνοτήτων.
Μεγάλη επιβατική κίνηση
Παράλληλα αντικρούει το επιχείρημα του υπουργείου περί χαμηλής επιβατικής κίνησης και έλλειψης ενδιαφέροντος από τους σιδηροδρομικούς παρόχους, επισυνάπτοντας φωτογραφίες που δείχνουν τη μεγάλη επιβατική κίνηση του Σ.Σ Πλαταμώνα εν λειτουργία. Επισημαίνει ακόμη, ότι το υπουργείο μπορεί να καταστήσει τη γραμμή ενεργή, εντάσσοντας τουλάχιστον σε εποχιακή βάση σιδηροδρομικά δρομολόγια στην γραμμή Λάρισα – Νέοι Πόροι – Πλαταμώνας στην νέα σύμβαση επιδοτούμενων δρομολογίων τύπου ΥΓΟΣ, οπότε, όπως τονίζει, «θα είναι υποχρεωμένη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να εκτελεί δρομολόγια, όπως συμβαίνει σήμερα με τοπικά και τουριστικά δρομολόγια π.χ. Κατάκολο – Ολυμπία, Διακοπτό – Καλάβρυτα, Λαμία – Στυλίδα κλπ., που είναι ενταγμένα».
Αποδόμηση
Επίσης σε μία προσπάθεια να αποδομήσει την επιχειρηματολογία του υπουργείου περί μη εμπορικότητας της συγκεκριμένης γραμμής, δημοσιοποιεί φωτογραφίες Με τον παλαιό Σ.Σ. Πλαταμώνα σε λειτουργία, που δείχνει την μεγάλη επιβατική κίνηση του σταθμού στην θερινή περίοδο αιχμής και τους αναμένοντες επιβάτες την τοπική αμαξοστοιχία Θεσσαλονίκης-Λάρισας (αρχές δεκαετίας 2000).
Υποβάθμιση ποιότητας
Σχολιάζει δε, ότι αυτή η επιβατική ζήτηση επισκεπτών και τουριστών, «είτε θα απολεσθεί εντελώς για τον Πλαταμώνα επί ζημία της τοπικής οικονομίας και επ ‘ ωφελεία άλλων θερέτρων της Πιερίας είτε κατά ένα μέρος θα αναγκαστεί να χρησιμοποιήσει αυτοκίνητο για να μεταβεί στον Πλαταμώνα συμβάλλοντας έτσι ακόμη περισσότερο στην κυκλοφοριακή ασφυξία και την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής στο ιστορικό αυτό θέρετρο».
Επιχειρούμενη απαξίωση
Ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμων κάνει λόγο για «η επιχειρούμενη απαξίωση του σιδηροδρόμου στην περιοχή του Πλαταμώνα» σε μία χρονιά που όπως υπογραμμίζει, « η Ευρωπαϊκή Ένωση γιορτάζει το Έτος Σιδηροδρόμων, και ενώ η κλιματική αλλαγή, επιβάλλει τα επόμενα χρόνια, να αναδείξουμε τα πλεονεκτήματα του σιδηροδρόμου».
Υποθηκεύεται το μέλλον
Τέλος, υπογραμμίζει ότι η κατάργηση της σιδηροδρομικής γραμμής του Σ.Σ Πλαταμώνα και η μετατροπή του σ’ ένα απέραντο χώρο στάθμευσης, θα αυξήσει τους ρύπους και θα υποθηκεύει το μέλλον της περιοχής. Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση που υπογράφεται από τον πρόεδρο του ΣΦΣ κ. Π. Ράλλη και τον γενικό γραμματέα κ. Φ. Λυκομήτρο.
Η ανακοίνωση του ΣΦΣ
Πληροφορηθήκαμε από τον τύπο την απάντηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, 25/10/2021 Αρ. Πρωτ. 299355, προς τη Βουλή των Ελλήνων, Διεύθυνση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου στην Ερώτηση 6194 /21.04.2021 του Βουλευτή Κωνσταντίνου Χήτα, με θέμα τον «Αποχαρακτηρισμό της Σιδηροδρομικής Γραμμής Νέοι Πόροι – Πλαταμώνας».
Ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου στις 05/04/2021 είχε αναφερθεί με Επιστολή του προς τους αρμόδιους φορείς αλλά και με Δελτίο Τύπου προς τα Μέσα Ενημέρωσης, για τις απόψεις του συνοδευόμενο από αναλυτικό υπόμνημα για την αναθεώρηση της απόφασης, το θεσμικό πλαίσιο αλλά και τον σχεδιασμό για την παλαιά γραμμή του Πλαταμώνα συνοδευόμενο από φωτογραφίες από τον Σ.Σ Νέων Πόρων προς Πλαταμώνα.
Κατόπιν τούτου κρίνουμε επιβεβλημένο να επισημάνουμε τα ακόλουθα :
- Αναφέρεται στην επιστολή «Επομένως, μετά τα παραπάνω, η γραμμή Ν. Πόροι – Πλαταμώνας δεν συνδέεται άμεσα με το ενεργό δίκτυο (αφού το προηγούμενο αυτού τμήμα Ραψάνη – Ν. Πόροι έχει χαρακτηριστεί κατηργημένο)». Θα θέλαμε να επαναλάβουμε ότι : Το έτος 2008 η αλλαγή τροχιάς από/ προς την παλαιά γραμμή Πλαταμώνα στο Σ.Σ Νέων Πόρων, αναβαθμίστηκε σε σηματοδοτούμενη κα τηλεδιοικούμενη στα πλαίσια του έργου « Ολοκλήρωση συστήματος σηματοδότησης τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών στο τμήμα Νέοι Πόροι- Λεπτοκαρυά», προκειμένου η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή ΠΛΑΤΑΜΩΝΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΠΟΚΟΠΕΙ από το κύριο δίκτυο (ΕΡΓΟΣΕ Α.Δ. 289). Η διενέργεια δημοπράτησης έγινε την 15/06/2006, η σχετική σύμβαση υπογράφτηκε την 25/ 10/2006 και η υλοποίηση ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2008. Το έργο κόστισε 5.963.610 ευρώ συγχρηματοδοτήθηκε κατά ποσοστό 50% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και κατά ποσοστό 50% από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στα πλαίσια του Γ’ Κ.Π.Σ., Μέτρο 2.5 του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Σιδηρόδρομοι, Αεροδρόμια, Αστικές Συγκοινωνίες» (Ε.Π. Σ.Α.Α.Σ). Συγκεκριμένα για την ασφαλή είσοδο / έξοδο συρμών στην/από την παλαιά γραμμή Πλαταμώνα τοποθετήθηκε σύστημα σηματοδότησης με τα ακόλουθα συνολικά τεχνικά χαρακτηριστικά : Αμφίδρομη σηματοδότηση επί της παλαιάς και της νέας γραμμής με φωτοσήματα ακολουθίας – Σύστημα σηματοδότησης επί της παλαιάς και της νέας γραμμής με τεχνολογία Relay InterlockingΣύστημα ανίχνευσης επι της παλαιάς και της νέας γραμμής αμαξοστοιχιών με κυκλώματα γραμμής ακουστικών συχνοτήτων. (επισυνάπτονται συνημμένα φωτογραφίες).
- Αναφέρεται στην επιστολή «πως δεν έχει υπάρξει όλα αυτά τα χρόνια κανένα ενδιαφέρον από τους σιδηροδρομικούς
πάροχους μεταφοράς επιβατών ( όπως η εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ) ούτε από κάποιον άλλο Φορέα για την ενεργοποίηση της εν λόγω γραμμής με δρομολόγηση συρμών στην διαδρομή αυτή (είτε σε μόνιμη ή σε εποχική βάση)». Εμείς πιστεύουμε ότι είναι υποχρέωση της πολιτείας να εντάξει τουλάχιστον σε εποχιακή βάση σιδηροδρομικά δρομολόγια στην γραμμή Λάρισα – Νέοι Πόροι – Πλαταμώνας στην νέα σύμβαση επιδοτούμενων δρομολογίων τύπου ΥΓΟΣ, οπότε θα είναι υποχρεωμένη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να τα εκτελεί, όπως συμβαίνει σήμερα με τοπικά και τουριστικά δρομολόγια π.χ. Κατάκολο – Ολυμπία, Διακοπτό – Καλάβρυτα, Λαμία – Στυλίδα κλπ., που είναι ενταγμένα, - Ωστόσο μας προκαλεί εντύπωση η επιχειρούμενη απαξίωση του σιδηροδρόμου στην περιοχή του Πλαταμώνα, σε μια χρονιά που η Ευρωπαϊκή Ένωση γιορτάζει το Έτος Σιδηροδρόμων, και ενώ η κλιματική αλλαγή, επιβάλλει τα επόμενα χρόνια, να αναδείξουμε τα πλεονεκτήματα του σιδηροδρόμου δηλ. της μεταφοράς των χιλιάδων επισκεπτών της περιοχής με το τραίνο που προσφέρει αξιοπιστία, άνεση και ασφάλεια ενώ αντίθετα να θεωρείται ότι θα « αξιοποιηθεί η περιοχή και θα αντιμετωπιστεί το οξύ πρόβλημα της στάθμευσης στη περιοχή» με την κατάργηση της σιδηροδρομικής γραμμής του Σ.Σ Πλαταμώνα και την μετατροπή τους σ’ ένα απέραντο χώρο στάθμευσης, αυξάνοντας τους ρύπους, αλλά κυρίως υποθηκεύοντας το μέλλον της περιοχής.
Σχετικά Άρθρα
- Υποδομών: πότε θα ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα ΟΛΘ
- ΕΡΓΟΣΕ: ολοκλήρωση της σύμβασης εγκατάστασης εξοπλισμού ETCS
- Yπεγράφη η σύμβαση σηματοδότησης για τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Ειδομένη
- ΕΡΓΟΣΕ: στη Β φάση ο διαγωνισμός για 6ο προβλήτα ΟΛΘ-δυτικό προαστιακό
- ΕΡΓΟΣΕ: υπεγράφη η ηλεκτροκίνηση στη γραμμή Λάρισα-Βόλος
- ΕΡΓΟΣΕ: τα έργα προτεραιότητας στον σιδηρόδρομο