ecopress
Στον κοινοβουλευτικό έλεγχο περνάει το ζήτημα των σιδηροδρομικών έργων όπου και θα τεθούν όλα τα ανοιχτά ζητήματα των εξελίξει έργων όσον αφορά τα ποσοστά... Σιδηρόδρομος: στη Βουλή οι καθυστερήσεις των έργων

Στον κοινοβουλευτικό έλεγχο περνάει το ζήτημα των σιδηροδρομικών έργων όπου και θα τεθούν όλα τα ανοιχτά ζητήματα των εξελίξει έργων όσον αφορά τα ποσοστά υλοποίησης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου όλων των ενεργών εργολαβιών και μελετών.

Σύμφωνα με τους 37 ερωτώντες βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ -Προοδευτική Συμμαχία, «υπάρχει αδράνεια και στασιμότητα στην εξέλιξη των σιδηροδρομικών έργων. Όπως τονίζουν, παρότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη επαναλαμβάνει σχεδόν μονότονα ότι έχει θέσει «πολύ ψηλά στην ατζέντα της την ολοκλήρωση των έργων που θα εκσυγχρονίσουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο», εντούτοις αυτό που παρατηρείται εδώ και δύο χρόνια είναι αδράνεια και στασιμότητα, όπως καταγράφεται και για το σύνολο του τομέα Υποδομών.

Στην ερώτηση, η οποία κατατέθηκε με πρωτοβουλία του τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκου Παππά, αναφέρεται ότι «η σημερινή δραστηριότητα της ΕΡΓΟΣΕ εξαντλείται σε βαρύγδουπες ανακοινώσεις περί του μελλοντικού προγράμματος έργων (Οκτώβριος του 2020, πρόγραμμα των 100 ημερών). Μέχρι σήμερα υπάρχει εξόφθαλμη και διαρκής αδράνεια στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων». Συμπληρώνεται δε ότι «το μόνο, που μέχρι στιγμής έχει υλοποιήσει η ΕΡΓΟΣΕ είναι η ανάθεση σε τεχνικό σύμβουλο καθηκόντων με στόχο την ωρίμανση των έργων και την “επούλωση” των “ανοικτών πληγών” των συμβάσεων. Πρόκειται αναμφίβολα για ομολογία αποτυχίας αλλά και νέων καθυστερήσεων, οι οποίες θα προκύψουν από τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου».

Οι βουλευτές, αφού σημειώνουν «την πρόοδο έργων, εκατοντάδων χιλιομέτρων, επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, έργων που έμεναν για χρόνια «βαλτωμένα» ή εγκαταλελειμμένα λόγω έλλειψης χρηματοδότησης (για παράδειγμα: τα 270 χλμ ηλεκτροκίνησης στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, τα 190 χλμ νέας υπερσύγχρονης γραμμής στο Τιθορέα-Δομοκός και στο Κιάτο-Αίγιο, τις δίδυμες σήραγγες Καλλιδρόμου, μήκους 9,3 χλμ, και Όθρυος, μήκους 7 χλμ, γέφυρες, νέους σταθμούς, κ.ά.), καθώς και τη δρομολόγηση αρκετών ακόμη (κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Ψαθόπυργος-Ρίο, της υπογειοποίησης Σεπολίων, της κανονικοποίησης της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμός – Λουτράκι, της αντιπλημμυρικής προστασίας στον ποταμό Σπερχειό και της νέας γέφυρας στο Γαλλικό ποταμό, κ.ά.)», ρωτούν τον κ. Καραμανλή:

  1. Σε ποια φάση βρίσκονται οι μελέτες που είχαν προκηρυχθεί ως την 7η Ιουλίου 2019.
  2. Ποιες είναι οι συνολικές πληρωμές και τα ποσοστά υλοποίησης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου όλων των εν εξελίξει εργολαβιών και μελετών κατά τα χρονικά διαστήματα από την 1.1.2019 έως την 30.6.2019, από την 1.7.2019 έως την 31.12.2019 και από την 1.1.2020 έως την 31.12.2020.
  3. Πόσες και ποιες ακριβώς απευθείας αναθέσεις συμβάσεων (μελέτες, υπηρεσίες κτλ) έχουν γίνει από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι σήμερα.
  4. Σε ποια φάση βρίσκεται η πρόσληψη συμβούλου, με ποια διαδικασία προκηρύσσεται, με ποιο συμβατικό αντικείμενο και ποιο το ύψος της δαπάνης που θα επιφέρει στο δημόσιο

Ολόκληρο το κείμενο της ερώτητησης

Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει δημοσιευτεί στον Τύπο σειρά από δηλώσεις του κ. Υπουργού για τα σιδηροδρομικά έργα στη χώρα μας, με την επισήμανση πως «το 2021 είναι η χρονιά των μεγάλων έργων». Στις 8 Απριλίου 2021, μάλιστα, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των μελών της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου στη Βουλή, ανέφερε ότι «η παρούσα κυβέρνηση έχει θέσει πολύ ψηλά στην ατζέντα της την ολοκλήρωση των έργων που θα εκσυγχρονίσουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο».

O ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ανέταξε, δημοπράτησε ή και υλοποίησε πολλά από τα έργα που είχαν μείνει «βαλτωμένα» ή εγκαταλελειμμένα λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Σε λίγα χρόνια ολοκληρώθηκαν έργα, εκατοντάδων χιλιομέτρων (συνολικά  270 χλμ ηλεκτροκίνησης, 190 χλμ νέας υπερσύγχρονης γραμμής, σταθμοί, γέφυρες και άλλα).

Αναλυτικά, αναφέρουμε:

  • Τη λειτουργία -για πρώτη φορά- της ηλεκτροκίνησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη για 270 χλμ, που μείωσε τον χρόνο ταξιδιού σε 3 ώρες και 50 λεπτά και αύξησε την επιβατική κίνηση στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
  • Την ηλεκτροκίνηση στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο.
  • Τη νέα διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή Τιθορέα – Δομοκός, μήκους 120 χλμ.
  • Τις δίδυμες σήραγγες Καλλιδρόμου, μήκους 9,3 χλμ, και Όθρυος, μήκους 7 χλμ.
  • Τη νέα διπλή υπερσύγχρονη γραμμή Κιάτο – Αίγιο, μήκους 70 χλμ.
  • Την επέκταση του Προαστιακού Πάτρας προς Κάτω Αχαΐα.
  • Τους νέους σταθμούς: Λαρίσης (Αθήνα), Ζεφυρίου, Τιθορέας, Λιανοκλαδίου, Μώλου (που βρίσκεται εκτός λειτουργίας), Αγγειών (Φθιώτιδας) και Δομοκού.
  • Τη σιδηροδρομική γέφυρα ΣΓ 26 στη Φθιώτιδα.
  • Την υπόγεια διάβαση στη Μενεμένη (Θεσσαλονίκη).

Τα ανωτέρω νέα έργα που παραδόθηκαν σε χρήση ή ολοκληρώθηκαν τους πρώτους μήνες του 2019 είναι πολύ περισσότερα από τα αντίστοιχα της προηγούμενης δεκαετίας.

Επίσης, κατά τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ήταν σε πλήρη ανάπτυξη οι εργασίες για την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Ψαθόπυργος – Ρίο, είχε αρχίσει η κατασκευή της υπογειοποίησης Σεπολίων, ενώ είχαν υπογραφεί οι συμβάσεις για τα έργα: «Κανονικοποίηση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμός – Λουτράκι με ηλεκτροκίνηση», αντιπλημμυρική προστασία στον ποταμό Σπερχειό και κατασκευή νέας γέφυρας στο Γαλλικό ποταμό για την αντικατάσταση παλαιάς υφιστάμενης μεταλλικής.

Η σημερινή δραστηριότητα της ΕΡΓΟΣΕ εξαντλείται σε βαρύγδουπες ανακοινώσεις περί του μελλοντικού προγράμματος έργων (Οκτώβριος του 2020, πρόγραμμα των 100 ημερών).

Μέχρι σήμερα υπάρχει εξόφθαλμη και διαρκής αδράνεια στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων.

Δυστυχώς, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν έχουν υπάρξει απαντήσεις ούτε στις σχετικές κοινοβουλευτικές ερωτήσεις του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία.

Το μόνο, που μέχρι στιγμής έχει υλοποιήσει η ΕΡΓΟΣΕ είναι η ανάθεση σε τεχνικό σύμβουλο καθηκόντων με στόχο την ωρίμανση των έργων και την «επούλωση» των «ανοικτών πληγών» των συμβάσεων.

Πρόκειται αναμφίβολα για ομολογία αποτυχίας αλλά και νέων καθυστερήσεων, οι οποίες θα προκύψουν από τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Επειδή η ανάγκη αναβάθμισης των σιδηροδρομικών υποδομών είναι αναντίρρητη.

Επειδή διατηρούμε την προσδοκία ότι θα ανταποκριθείτε επιτέλους στα ερωτήματα που θέτουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, σε σχέση με τη δραστηριότητα της ΕΡΓΟΣΕ.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Σε ποια φάση βρίσκονται οι μελέτες που είχαν προκηρυχθεί ως την 7η Ιουλίου 2019;
  2. Ποιες είναι οι συνολικές πληρωμές και τα ποσοστά υλοποίησης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου όλων των εν εξελίξει εργολαβιών και μελετών κατά τα χρονικά διαστήματα από την 1.1.2019 έως την 30.6.2019, από την 1.7.2019 έως την 31.12.2019 και από την 1.1.2020 έως την 31.12.2020;
  3. Πόσες και ποιες ακριβώς απευθείας αναθέσεις συμβάσεων (μελέτες, υπηρεσίες κτλ) έχουν γίνει από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι σήμερα;
  4. Σε ποια φάση βρίσκεται η πρόσληψη συμβούλου, με ποια διαδικασία προκηρύσσεται, με ποιο συμβατικό αντικείμενο και ποιο το ύψος της δαπάνης που θα επιφέρει στο δημόσιο;

 Οι ερωτώντες βουλευτές

 

Παππάς Νικόλαος

 

Αβραμάκης Λευτέρης

 

Αγαθοπούλου Ειρήνη

 

Αναγνωστοπούλου Σία

 

Αραχωβίτης Σταύρος

 

Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος

 

Βαρδάκης Σωκράτης

 

Γιαννούλης Χρήστος

 

Γκιόλας Γιάννης

 

Ελευθεριάδου Τάνια

 

Ζειμπέκ Χουσείν

 

Καλαματιανός Διονύσης

 

Καρασαρλίδου Φρόσω

 

Κασσιμάτη Νίνα

 

Κατρούγκαλος Γιώργος

 

Καφαντάρη Χαρά

 

Κόκκαλης Βασίλης

 

Μάλαμα Κυριακή

 

Μαμουλάκης Χαράλαμπος

 

Μάρκου Κώστας

 

Μπάρκας Κώστας

 

Μωραίτης Θάνος

 

Νοτοπούλου Κατερίνα

 

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

 

Παπαδόπουλος Σάκης

 

Πέρκα Θεοπίστη

 

Πούλου Παναγιού

 

Ραγκούσης Γιάννης

 

Σαρακιώτης Γιάννης

 

Σκουφά Μπέττυ

 

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

 

Φάμελλος Σωκράτης

 

Φωτίου Θεανώ

 

Χαρίτου Δημήτρης

 

Χατζηγιαννάκης Μίλτος

 

Χρηστίδου Ραλλία

 

Ψυχογιός Γιώργος

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας